Investeerders zijn wakker vandaag, we krijgen net het nieuws binnen dan onze goede vriend Kirk een leuk bod heeft gedaan op de Chrysler Group van DaimlerChrysler. Het gaat daarbij om $4.5 miljard dollar (3,4 miljard euro). Zoals we weten staat de boel in de etalage en zijn er ook een aantal andere gegadigden die interesse hebben in het Amerikaanse automerk.
Het investeringsvehikel van Kerkorian (Tracinda Corp.) heeft nu dus flinke een stapel cash geboden, maar dat is eigenlijk een schijntje vergeleken met een paar jaar terug. Daimler-Benz nam Chrysler in 1998 namelijk over voor een bedrag van 36 miljard dollar.
Tracinda liet overigens weten dat ze eventueel de United Auto Workers union en het Chrysler management de mogelijkheid willen geven om de overname samen te realiseren.
Met dank aan iedereen voor de tips!
w0o0dy zegt
hahaha, bekende naam, lol weet je zeker dat dit geen 1 april grap is? LOL Kirk is doing it again….
AMG zegt
Die vent ziet er niet heel snugger uit-edit: nutteloze bijdrage-
PieterA zegt
Iemand die snugger is koop Chrysler dan ook niet.
w0o0dy zegt
@AMG de man heeft ettelijke mijarden bij elkaar verzameld door het aankopen, saneren en weer verkopen van bedrijven….. die ligt al snel een 30 tot 50 Iq punten voor op de gemiddelde mens (over jouw iq zeg ik niks, maar de opmerking is zwak)
Deze man heeft 2 of zelfs 3 keer hetzelfde bedrijf gekocht, gesaneerd en met winst verkocht…… niet slim? Als deze man niet slim is dan zijn wij nauwelijks slimmer dan amoebes.
Chrysler heeft wel degelijk veel potentie, maar duitsers zijn wat dat betreft helemaal geen wereldburgers, maar vooral duitsers. Ik denk dat een bedrijf kopen voor 5 miljard, dat Daimler Benz heeft gekocht voor 36 miljard…..behoorlijk slim is, als je maar de middelen hebt om de komende jaren te overbruggen en de boel te reorganiseren…… deze man (en de mensen om hem heen kunnen hun miljarden wel eens verdubbelen of zelfs verdrievoudigen…. nou ik daag de heren met kritiek op deze lui uit, laat maar eens zien dat jullie het beter kunnen. Enne… veel succes!
Peetrus zegt
@woody. ik ben het met je betoog eens. geld maakt geld ;)
floryn zegt
de man heeft in ieder geval een ILLE smile maar of hij het gaat redden om z’n kapitaal te verdubbelen met een log merk als chrysler…….?
heidekonijn zegt
Kirk ziet er een beetje dood uit ;-)
Op zich lijkt me 3,4 mlrd een tikje goedkoop, nee? Ik vraag me af of de waarde van het vastgoed van Chrysler alleen al niet meer waard is, laat staan merknaam, geschoolde arbeiders, etc..
Ze lijken me een beetje de ‘Studebaker’ weg ingeslagen : zo-zo auto’s met een design dat een beetje te vreemd is om mainstream te zijn en niet luxe genoeg om premium af te dwingen. Nu ben ik (wat US auto’s betreft) gek op Studes maar het is nu eenmaal niet goed met ze afgelopen.
Een paar échte amerikaanse studs met dikke V8’s en zo hier en daar een MPV en ze kunnen er best wel weer bovenop komen.
w0o0dy zegt
@Heidekonijn ook al zijn er veel fans van dat soort schepen……ik denk juist dat Chrysler/Dodge een aantal aantrekkelijke kleinere modellen heeft die aan zullen slaan nu de benzineprijzen 100% hoger liggen dan een paar jaar geleden…… Ja, Jeep en Chrysler en ook Dodge hebben allemaal ook veel te grote bakken in het programma, maar Chrysler heeft echt wel potentie…. kijk eens naar Ford USA en Chevrolet, Pontiac etc….. wat zit daar aan massa modellen tussen die aantrekkelijk/origineel zijn en passen bij de hoge benzineprijzen?
robbie zegt
@heidekonijn, heel “veel” is de 3,4 miljard euro die Kirk geboden heeft niet, maar dan moet je het wel vergelijken met de overige biedingen die al binnen zijn gekomen, die liggen namelijk tussen de 4 en de 5 miljard.
Heel aardig dat je stelt dat het vastgoed van Chrysler zoveel waard is etc. maar ik ben bang dat je over het hoofd ziet dat Chrysler gebukt gaat onder een immense schuldenlast en dat de koper die er als cadeautje bij krijgt…
chrizzzie zegt
Er moet maar met een half oog gekeken worden naar het overname bedrag. Het belangrijkste punt zijn de pension and healthcare costs die op dit moment opgelopen is tot 30 MILJARD!!! In een overname kan vastgelegd worden wie er over de brug moeten komen voor dit bedrag en dit is dus aanmerkelijk belangrijker dan het uiteindelijke overname bedrag.
Ik neem de bieding van Kirk niet echt serieus want normaal gesproken doet hij een bod op elk groot Amerikaans bedrijf dat in de etalage staat.
autoblogger zegt
Peetrus zegt
@autoblogger: je vergeet de hoektanden :P
petervanhtev zegt
Kapitalisme in optimaforma, eten of gegeten worden. Arme medewerkers van Chrysler binnekort de helft hun baan weg gesaneerd en voor een ieder een slechtere pensioen- (als die niet in zijn geheel in het bedrijf verdwijnt) en ziektekosten voorziening. Handelsgeest en iq niet met elkaar verwarren!
heidekonijn zegt
@WoOody
Klopt enigzins, maar de vraag is en blijft of het US publiek zit te wachten op zuinige Euro modellen, of het liever goedkoop en mainstream heeft? Tenslotte is benzine wel iets duurder aan de pomp daar, maar nog steeds belachelijk goedkoop vergeleken met Europa. US is en blijft de grootste markt voor Chrysler (wat op zich ook al duidt op te weinig marktdiversificatie) en als ze zich niet aanpassen aan wat de klant wil, gaan ze er aan, zo simpel is dat.
@Robbie
@Chrizzie
Ook weer waar, allebei. Beetje kort door de bocht van me om daar niet aan te denken. Al speelt dit ook bij GM en Ford natuurlijk.
Ben benieuwd of Kirk later Chrysler aan de Chinezen gaat verpatsen, of aan een Rus of zo ;-)
Frank Rijk zegt
In 1998 zou Kerkorian ongeveer hetzelfde hebben moeten neertellen tijdens het opbieden en het bedrag dat hij nu betaalt is slechts een schijntje vergeleken met wat hij toen zou hebben moeten betalen.
Het totale verlies dat Daimler op deze investering heeft geleden is niet alleen de 36 miljard dollar, maar ook de jarenlange verliezen die gecompenseerd moesten worden door de winsten die gemaakt werden door Daimler. Wat een ongelooflijk fiasco…
armen zegt
Hij is wel een armeen en daar ben ik erg trots op
armen zegt
Hij heeft gezorgd voor de opkomst van Las Vegas, Is een nakomeling van een armeense genocide overleefende en als je kijkt hoe hij zichzelf omhoog heeft gewerkt van een krantenverkoper tot de rijkste man van Californie dan zal die ook wel oog hebben voor zijn werknemers.
Oh ja en waarom zou hij het later niet aan de chinezen verkopen Philips doet dat ook toch?