Ga maar fietsen, of lopen. Maar je kind of kinderen naar school brengen met de auto? Dat moeten we wat Veilig Verkeer Nederland betreft voorkomen.
De oproep om niet langer het kind naar school te brengen per auto komt niet van ons, maar dus inderdaad van Veilig Verkeer Nederland (VVE). Aankomende woensdag gaat er een nieuwe campagne van start genaamd Meedoen. VVE moedigt onder meer aan dat de auto thuisblijft en dat ouders hun kroost per fiets of lopend naar school brengen.
Volgens VVN is het zo dat 80 procent van de Nederlandse kinderen minder dan drie kilometer van school vandaan wonen. Dat kan prima met de fiets en als het zelfs dichterbij is eventueel lopend, aldus de organisatie. VVN wil het gemotoriseerde verkeer rondom scholen terugbrengen. Ouders die kinderen niet meer met de auto naar school brengen scheelt al een hoop. Het is een methode om de verkeersveiligheid rondom scholen veiliger te maken.
Ondergetekende moedigt het aan. Al is het alleen maar omdat ik door weer en wind door m’n ouders naar school werd gestuurd. Daar is niemand ooit slechter van geworden. Dus, laat die auto staan en hup op de fiets of met de benenwagen naar school. Doen we Veilig Verkeer Nederland, maar met name de verkeersveiligheid, een hoop plezier mee.
Robert zegt
Ik woon al bijna 20 jaar vrijwel naast een basisscholencomplex en kan dit alleen maar toejuichen. Maar in de tijd dat mijn kinderen daar naar school gingen hebben we ook van alles geprobeerd om de kinderen uit de auto te krijgen, maar de meeste ouders die voor de auto kiezen, zijn niet te bewegen tot welk alternatief dan ook. En dat terwijl de gemiddelde afstand vanaf huis tot school voor 90% van de kinderen dáár, minder dan 800 meter(!) was, werd zeker een op de drie per auto naar school gebracht.
De meeste ouders hanteren als argument dat ze het brengen met de auto ‘veiliger vinden’, maar dat ze zelf de hoofdoorzaak zijn van die onveiligheid, dat kwartje valt maar niet. Het egocentrisme van de millenniumgeneratie in optima forma.
Friez zegt
@RRRobert: misschien woon ik niet in een doorsnee gemeente, maar hier ervaar ik dat juíst de millenials hun kinderen naar school laten fietsen/lopen en dat de generatie daarvoor met de Range Rovers en Cayennes voor de deur geparkeerd staan om Anne-Fleur en Jan-Willem op te pikken.
Gulli zegt
We hadden vroeger op school (in de ’80s/’90s) twee kinderen die met de auto naar school werden gebracht. De ene woonde op 10km afstand en de andere had een been dat korter was dan het andere dus bewoog niet zo lekker. Verder kwam IEDEREEN op de fiets of lopend. En daar was niets onveiligs aan.
Overigens las ik laatst (en viel het ons ook op in de buurt) dat veel kinderen die dan niet met de auto worden vervoerd in een bakfiets zitten. Waarom fietsen die kinderen niet zelf? Zo leer je ze toch nog steeds niets? We zijn zo’n mooi fietsland. Juist omdat iedereen die nu in de auto zit vroeger ook gefietst heeft is het hier zo veilig voor fietsers. Nee dan zet je ze met hun luie reet in een bakfiets?? Laat ze lekker zelf fietsen, daar leren ze veel meer van en komen ze ook nog in beweging.
Ik weet dat ik klink als een ouwe lul, en dat ben ik misschien ook wel, maar mijn generatie ouders (dus die zelf in de jaren 80 geboren zijn) hebben serieus de meest verwende en domme kinderen die je je kunt voorstellen. Ze kunnen werkelijk niets zelf. En ja ik chargeer, maar dat is dus om een punt te maken. En jouw kind is geweldig.
SpeedGeek zegt
Nou ik ben waarschijnlijk heel wat jaren jonger dan u maar ik deel uw mening. Hup, fietsen voor je zakgeld. leer je direct hoe je je ketting er weer op moet leggen, dat ijs glad is, stenen en asfalt pijn doen en sneeuw koud is.
galant zegt
Ik moest het even opzoeken. In mijn herinneringen was het een half uur wandelen (eind ’80, begin ’90, dus ik denk dat ik net zo’n ouwe lul ben), maar het blijkt 600 meter te zijn geweest. Van huis naar de basisschool. Nooit met de auto gebracht en fietsen mocht niet omdat we te dichtbij woonden en de fietsenstalling te vol stond (goed teken toch?).
Nu ben ik vader van twee meisjes en die gaan elke dag op de fiets naar school. Meestal met mijn vrouw, maar sinds corona ook met mij. Zon, regen, sneeuw, ijs… het maakt niet uit. Goed regenpak doet wonderen. En inderdaad, gewoon zsm leren fietsen. En niet alleen leren trappen, maar ook veilig over de weg bewegen. Zodra het veilig kan, leren een hand uit te steken (doet mijn jongste nog niet omdat die beide handjes aan het stuur heeft, maar daar fietst één van ons altijd naast).
Maar ik moet ook zeggen dat veel wijkgenoten en vooral de gemeente het er niet makkelijker op maken om je kind veilig op de fiets weg te brengen. Alle bruggetjes hier (het is waterrijk gebied) zijn gemaakt zonder stoep, maar met zilverkleurige doppen die een soort “stoep” markeren. Heel irritant als je fietst, want rechts van de doppen is te smal voor een fiets, maar tussen de doppen denken automobilisten alle rechten te hebben. Vooral ’s morgens als ze gehaast hun kinderen naar school moeten brengen en naar hun werk moeten.
En vervolgens staan diezelfde jakkeraars bij school in de bocht geparkeerd omdat ze anders 25 meter verder moeten lopen van een parkeerplaats. En dan raar kijken als ze een verwensing van een vrachtwagenchauffeur krijgen die meer dan 15 minuten heeft staan wachten voor een vader terug was en zijn blokkerende auto verplaatste.
Ik heb wel geleerd om me er maar niks meer van aan te trekken. Ik fiets naar huis, wetende dat er een lekker bakje koffie kan worden gezet en ik daarna naar mijn thuiskantoor kan. Eén van de weinige voordelen van corona ;-)
jarnobakker zegt
@Gulli: hier een ouwe lul uit de jaren 80. Mijn oudste is 12 en de jongste 5 ( ik heb 4 van die mormels). Ze gaan iedere dag op de fiets naar school. Het probleem is dat veel van die Yuppen de kids met de auto naar school brengen en dan gelijk doorcrossen naar het werk. Ik ken kinderen hier die al 11 jaar oud zijn , maar amper kunnen fietsen
slickrick zegt
@Gulli: heb je zelf kinderen ?
Gulli zegt
Nope maar ben er ooit wel een geweest en blijkbaar heb ik dat gewoon overleefd dus de methode van mijn ouders heeft in elk geval bij mij gewerkt 😊 Mijn zus doet het ook nog, die heeft wel kinderen en die gaan ook gewoon zelfstandig heen en weer
petroldrinker zegt
Nou liever niet, nog meer van die klote koters op de weg sochtends die niet opletten met fietsen, 3 a 4 dik naast elkaar rijden waar dat niet kan etc, laat ze aub JUIST met de auto naar school gebracht worden
emmanuelwildiers zegt
En verbied meteen ook de rijscholen. Die overjaarse pubers die leren rijden aan een slakkegangetje zijn een gevaar op de weg! Of we kunnen gewoon begrip hebben voor het feit dat mensen jong zijn en dingen moeten leren, daar rekening mee houden en beetje tolerant zijn?
potver7 zegt
Ah, weer zo iemand die zelf niet jong is geweest blijkbaar….
mashell zegt
Of altijd met de auto naar school is gebracht met een tierende ouder achter het stuur…
chimaera zegt
@petroldrinker: Haha, ik moest lachen
GH zegt
Mooie ambities, al valt dit grotendeels niet te bewerkstelligen. Vele gezinnen zijn inmiddels tweeverdieners om een koophuis te kunnen kopen, moeten dus z.s.m. hun kroost wegbrengen om zelf het brood op de plank te verzorgen.
Ooit eens op vakantie in Hawaii geweest, die trage relaxte levensstijl, is ons Nederlanders niet bekend.
Hoort bij ons Nederlanders, maar onze werk cultuur sluit hier lastig op aan.
potver7 zegt
Tweeverdieners hier, bij elkaar werken we rond de 70-80 uur per week. In de afgelopen tien jaar hebben we die kinderen misschien drie keer met de auto naar school gebracht.
Ik snap best dat dat niet in alle situaties kan, maar ik durf te wedden dat veel van die haast-haast-ouders het wandel- of fietsroute naar school prima kunnen inplannen, als ze zouden willen.
ar156sw zegt
Wij zijn zo’n gezin. En toch brengen we de kinderen bijna altijd met de fiets. Soms betekent dat heen en weer naar school, met de fiets, en daarna door naar werk met auto, OV, of fiets geschikt voor wat langere afstanden.
Dat werkt natuurlijk niet voor iedereen. Wij hebben ook een tijd de kinderen aanzienlijk verder weg op school gehad (kilometer of 8, 2 kinderen die zelf toen nog niet konden fietsen), toen gingen we vaker met de auto.
Maar voor een heel groot deel van de gezinnen kan het natuurlijk wel gewoon. Als je echt vroeg op werk moet zijn of daar ver voor moet reizen, is de kans groot dat je kinderen toch eerst naar de buitenschoolse opvang gaan. Als je 10 minuten fietsen van de school woont (en vaak is het zelfs minder), kan je daarna in de regel prima terug naar huis en dan alsnog de auto pakken. Iedere situatie is natuurlijk anders, maar “kan niet” is vaak toch eigenlijk “vind ik gedoe” of “dan wordt ik nat”.
Persoonlijk vind ik het ook beter voor de kinderen: zodra ze zelf konden fietsen, gingen ze op hun eigen fiets mee. Daardoor leren ze echt sneller en beter fietsen in het verkeer, iets wat naar mijn mening in NL toch erg belangrijk is. En ze leren dat een regenbuitje (of natte sneeuw, zoals vanochtend) geen ramp is, daar kan je gewoon doorheen).
Iedereen moet zijn eigen afweging maken en ik kan natuurlijk niet zien hoe de situatie voor iedereen is. Maar het aantal mensen dat nu, terwijl ze thuiswerken, een stukje van 1 of 2 kilometer elke dag met de auto doen, om vervolgens ook nog eens heel veel moeite te doen om praktisch voor de school te parkeren, verbaast mij wel regelmatig.
Gulli zegt
Als je op 500m afstand van school woont HOEF je niet altijd met je kind mee. Ik werd tot mijn 6e vergezeld door mijn moeder, daarna ging ik zelf. Ik kende de weg, ik wist waar ik extra uit moest kijken en ik kon kiezen tussen fietsen of lopen. Snap niet dat al die curling-ouders zich er zo nodig mee moeten bemoeien, stuur dat kind gewoon naar school en ga zelf op je gemak naar je werk.
ar156sw zegt
“curling-ouders”, die is mooi, kende ik nog niet maar geeft meteen een heel duidelijk beeld :)
Gulli zegt
Haha, heb hem gejat van de Luizenmoeder volgens mij 😊 Idd ouders die alle problemen voor hun kinderen opzij vegen zodat ze ongehinderd hun leven door kunnen.
Met alle nadelige gevolgen van dien
mashell zegt
Dat wegbrengen is niks. Laat die kinderen zelf autorijden, op zo’n klein stukkie gaat dat best…
cossiekiller zegt
Ik heb die koters hier een Humvee gekocht. Dan zitten ze tenminste nog veilig ook. En ze kunnen in de weide naast de school parkeren. Scheelt weer wat parkeerkosten.
mashell zegt
@cossiekiller: slim. Ik dacht dat ze beter af waren met een oude Alto, ze zijn natuurlijk zelf niet zo groot en kunnen die Alto gemakkelijk parkeren. Maar dan komt het telefoontje “Pappa, de auto zit vast in de modder”. Ze hadden het ding zelfs een keer vast zitten in de bosjes. Hoe krijgen ze het voor elkaar?
koen23 zegt
Goed initiatief!
weereentankleeg zegt
VVN leeft nog in de jaren 70, toen de mama’s de hele dag thuis waren en niet naar werk hoefde.
Of willen ze dat de ouders de kinderen op de fiets wegbrengen, dan terug naar huis fietsen om alsnog de auto te pakken om naar werk te gaan? Dan heb je alleen maar meer verkeersbewegingen.
Of je kind van 4 alleen naar school sturen kan natuurlijk ook, hartstikke veilig.
potver7 zegt
Meer verkeersbewegingen? Klopt, maar minder autobewegingen, en daarbij ook minder autokilometers en minder auto’s rond de scholen.
En ja, dat is inderdaad precies wat ze willen, en het kan prima.
ar156sw zegt
“Of willen ze dat de ouders de kinderen op de fiets wegbrengen, dan terug naar huis fietsen om alsnog de auto te pakken om naar werk te gaan? Dan heb je alleen maar meer verkeersbewegingen.”
Precies dit deden wij regelmatig toen we nog naar kantoor moesten… ging prima, die “verkeersbeweging” met de fiets naar school heeft veel minder impact op het verkeer dan datzelfde stukje met de auto. Rondom scholen is het met auto’s vaak echt chaos (ook omdat men schijnbaar 300 meter lopen vanaf de auto ook nog te veel moeite vind en dus allemaal vlak bij willen parkeren). Ik denk dat in het algemeen de verkeersdoorstroming alleen maar verbeterd als het naar school brengen eerst met de fiets wordt gedaan.
En als je meestal met de fiets gaat, en kinderen zelf laat fietsen zodra dat kan, zullen ze ook eerder in staat zijn om helemaal zelf te fietsen, wat alles weer een stuk makkelijker maakt.
Natuurlijk werkt dit niet voor iedereen, er zijn zat redenen te bedenken waarom iemand toch echt met de auto moet, maar dat (veel) meer mensen met de fiets zouden kunnen lijkt me wel.
sollie1984 zegt
Mijn buurman pakt voor een stukje van 500 meter elke dag de auto om zijn zoon naar school te brengen. En ook weer ophalen. Uiteindelijk ben ik altijd sneller te voet of op de fiets.
mlo zegt
@sollie1984: idem hier. Lijkt wel status om je kind met de auto weg te brengen. Apart volk.
sollie1984 zegt
@mler: als je daarna naar werk of iets moet doen met de auto dan begrijp ik het nog wel. Ook als je bijvoorbeeld slecht ter been bent. Maar de auto voor zo’n korte afstand pakken gaat er bij mij gewoon niet in.
Alfarobert zegt
Kindertjes zijn gewoon strontverwend. Ik ben vroeger ook nooit door m’n ouders naar school gebracht. Altijd met broer en/of zus mee naar school.Gewoon lopen want fietsen leerde m’n broer me pas toen ik 10 was.
Dutchdriftking zegt
Tja, ik heb geen kinderen, maar ik kan mij voorstellen dat je de kinderen op school brengt en dan meteen doorrijd naar je werk? Als je eerst samen naar school loopt/fietst, je dan weer naar huis moet om de auto op te halen, is gewoon niet heel praktisch. Uiteraard is het voor de kinderen zelf wel beter om te fietsen of lopen. Ze komen een keer met verkeer in aanraking, dan kan je er maar beter bij zijn zodat ze het kunnen leren toch?
sportabgasanlage zegt
“Als je eerst samen naar school loopt/fietst, je dan weer naar huis moet om de auto op te halen, is gewoon niet heel praktisch.”
Huh wat? Laten we even uit gaan van gemiddelden zoals in het artikel staan. Als 80% minder dan 3km van school woont is dat dus meestal in dezelfde wijk, of in ieder geval dezelfde woonplaats. Dus de snelheid met de auto zal gemiddeld niet boven 30km/u uitkomen (waarschijnlijk zelfs lager). Dat levert een reistijd op van ongeveer 6 minuten. Meestal kun je niet voor de deur van een school parkeren, dus met een stukje lopen erbij zit je al gauw op 8 tot 10 minuten. 3km met de fiets aan 15 km/u kost je 12 minuten en je kunt voor de deur stoppen. Als je de kinderen zelf laat fietsen kost het misschien iets meer tijd, laten we zeggen 15 minuten. Met de terugreis erbij win je in de auto dus hooguit 14 minuten, maar waarschijnlijk veel minder. 14 fucking hele minuten!!!
Het spijt mij zeer hoor, maar als je in je drukke leven geen ruimte kunt vinden voor een paar minuten, dan doe je echt iets heel erg verkeerd. Het is gewoon luiheid en een mentaliteitskwestie, onder het mom van “ik wil mijn kinderen veilig naar school brengen met al die auto’s die roekeloos rijden rond de school”. JA, je bent dus zelf veroorzaker van al dat verkeer rond die school, snap je dat niet?
het grootste nadeel vind ik nog dat jonge kinderen zo geen verkeersinzicht opbouwen. Juist door (samen met mama/papa) naar school te fietsen, leer je hoe het moet, waar je op moet letten, wat wenselijk gedrag is, etc. Nu springen kinderen pas op de fiets als ze “oud genoeg” zijn (in de praktijk: wanneer ze niet meer samen met een ouder op het schoolplein gezien willen worden). Zo mis je een paar jaar nuttige verkeerservaring en daar wordt het niet veiliger van.
potver7 zegt
Als dat je redenering is, dan moet je gewoon niet aan kinderen beginnen. Kinderen kosten nu eenmaal tijd.
mark997gt3 zegt
Heel goed! Ik fietste dagelijks 28km heen en 18 km terug. Door weer en wind. In de winter soms geen gevoel meer in mijn tenen bij aankomst ;)
rutgerg zegt
@mark997gt3: was je huis smiddags 10km dichterbij komen waaien. Das wel een bijzondere…
mark997gt3 zegt
18 heen en 18 terug natuurlijk…. stomme autocorrect…
ericc zegt
Voorzieningen om je na een regenbui te laten opdrogen zijn er niet. Kinderen dienen dan de ganse dag met natte haren en kleding in de klas te zitten. Ook veilig verkeer is een wens.
galant zegt
Mijn twee kinderen hebben gewoon een goed regenpak. Dat werkt nog steeds prima.
sportabgasanlage zegt
Wat. Een. Onzin.
Er is prima regenkleding verkrijgbaar. En als je dat niet wil dragen (hallo pubers), dan is het je eigen keuze om met een natte spijkerbroek in de klas te zitten. Natte haren drogen trouwens zo op.
Door dit soort rubberentegelmentaliteit hebben we straks een land vol watjes die niks kunnen en niet weerbaar zijn. Zo veel ruimte hebben we niet in de politiek.
pomoek zegt
Nee! Juist goed! Dat kweekt een gevoel van saamhorigheid! Want iedereen loopt met natte kleren op school rond. Juist die kinderen die dat niet hebben vallen er buiten, want delen niet in de malaise.
robertjrb zegt
Daarom de tweede auto de deur uit gedaan voor een bakfiets. Klinkt ontzettend yuppig maar vind het heerlijk.
Nu nog naar de KDV maar zodra ze zelf kunnen fietsen naar de basisschool gaan ze op de eigen fiets.
Met de auto is echt een crime. Weinig parkeerplek, mensen die niet kunnen rijden/ parkeren ect/ filerijden om naar de school te gaan…
arta zegt
Ik vind voorbeeldgedrag belangrijk. Elke dag met de fiets naar school brengen en halen. Vanaf groep 1 zelf fietsen en als het waait een handje in de rug van pappa of mamma.
Als je last hebt van fietsende kleine kon in het verkeer moet je misschien voor 08:00 de wijk uit rijden of na 08:45. Heb je nergens last van. Of je accepteert dat we het allemaal een keer moeten leren en doet rustig aan en houdt rekening met onverwachte kinderacties.
tatog zegt
Ik woon ook heel dicht bij een basisschool in de buurt en veel kinderen worden met de auto gebracht. Het zijn wel altijd dezelfde.
Toen ik naar de basisschool ging begin jaren ‘90 was er maar één ding met de auto ging, mijn overbuurjongen. De rest kwam gewoon met de fiets of was lopend.
Toen ik 10 was zijn wij verhuisd naar het buitengebied en moest ik 5 km fietsen naar school. Ik ben echt sporadisch gebracht. Ik denk dat mijn ouders wel er blij waren als ik weer heelhuids thuis kwam.
Ik denk dat we tegenwoordig veel meer dingen gevaarlijk vinden. Ingegeven door de maatschappij, overheid of belangengroepen van ouders. Het lijkt wel of alles gevaarlijk is vies of ongezond is. En drukke straat als kind alleen oversteken is nu onverantwoord en overal schuilt er gevaar.
sportabgasanlage zegt
Mooie samenvatting van de huidige rubberentegelmaatschappij.
por100 zegt
Ik probeer zo veel mogelijk de kinderen met de auto weg te brengen. Lukt helaas niet altijd maar dan probeer ik dat de volgende dag te corrigeren door express de broodtrommel te vergeten mee te geven en die dan nogmaals met de auto te brengen. Zo heb ik toch genoeg de auto gebruikt.
berlinetta zegt
Nou ik ben voor. Er zitten hier 3 basisscholen bij mij om de hoek en 4x per dag is het een heuse autoterror.
ar156sw zegt
4 x per dag is natuurlijk helemaal typisch: dat zijn dan, neem ik aan, ouders die hun kinderen voor de lunch naar huis halen… dat zijn toch neem ik aan mensen die dan vrij zijn. Maar dan geen tijd hebben om het met de fiets te doen zeker.
R zegt
Dit komt omdat ouders tegenwoordig een generatie van watjes aan t opvoeden zijn. Nee bestaat niet meer, en Pieter Jan en Anne Simone zouden toch eens nat worden of een stukje fietsen……kinderen moeten eens leren dat niet alles kan – en je voor dingen moet werken / vechten . Orde en Tucht terug en af en toe een corrigerende tik is niets mis mee! – nu is t wachten op reacties van de moedermaffia
mashell zegt
Kunnen we je bellen? Wij mannenbroeders zoeken nog een spreker voor ons volgende SGP congres…
R zegt
@mashell: ik heb geen telefoon – uitvinding van de duivel!
ar156sw zegt
Ik mis de “posted from my iPhone” signature in deze reactie ;)
Maar even serieus: ja, veel ouders mogen wel wat strenger zijn, eens. En ja, kinderen moeten leren dat niet alles kan/mag/voor ze opgelost wordt.
Maar als je je kinderen niet kan opvoeden zonder ze te slaan, kan je gewoon je kinderen niet opvoeden.
sportabgasanlage zegt
Die corrigerende tik als uitgangspunt vind ik wat ver gaan, maar verder ben ik het met je eens.
mynameisjeroen zegt
Ik breng ze lopend of met de fiets (800m). Daarna met de auto of motor naar het werk. Veel huismoeders brengen ze met de Aygo/Polo/i10/Cuore naar school, en gaan direct daarna weer naar huis. Soms maar 500 meter. Triest.
galant zegt
Bij ons een vader in een dikke RAM die zijn kind met de auto naar school brengt. Woont op 600 meter van de school als hij zou fietsen of lopen. Maar met de auto moet hij omrijden, dus is het 1,7 kilometer. Het starten van zijn wagen kostte waarschijnlijk meer brandstof dan de rit zelf….
karhengst zegt
Als we in de toekomst nog petrolheads willen hebben moeten kan ik me hier wel in vinden. Je weet pas echt hoe prettig een auto is als je tot je 17e / 18e door weer en wind vanaf je fietsje verlekkerd naar auto’s kon kijken. Dat krijg je niet mee wanneer je dagelijks vanaf de achterbank op je beeldschermpje zit te turen.
crashingduke zegt
Ik werd überhaupt niet naar school gebracht, laat staan met de auto.
roadster zegt
In mijn tijd ging je gewoon zelfstandig naar school, te voet of op de fiets. Dat was nooit een probleem. Maar de bemoeizucht van tegenwoordig staat me tegen. Ik betaal mijn auto, niet VVN. Dus ik bepaal ook zelf of ik ermee rijdt. Bovendien lees ik in de comments, dat vrijwel iedereen het een slecht idee vindt de kinderen met de auto naar school te brengen, dus het is een niet bestaand probleem. Maar goed, AB heeft weer wat geld van VVN ontvangen, waarvan ze dan weer een onnodig blokje om kunnen met een of andere dikke bak.
quincy zegt
Wow! Als je zo’n reactie plaatst aan de hand van dit artikel, zit het je wel diep. VVN gaat voor bewustwording, niet bemoeienis. De keuze is nog steeds aan jezelf. Mogelijk dat wanneer die bewustwording er is, je alleen vreemd wordt aan gekeken door iedereen omdat jij er weer met je auto staat (zoals dat voorheen eigenlijk ook was en je dan een ouder beetje ongemakkelijk hoorde zeggen dat ze direct door moesten ergens naartoe).
mashell zegt
Het zou natuurlijk kunnen dat autoblog vooral door mannen wordt bezocht en de kinderen vooral door moeders naar school worden gebracht…
herve11f zegt
@topless: helemaal eens.
MJ zegt
De auto is een prachtig apparaat, maar je eigen lichaam stukken beter, houd het in beweging.
Dit probleem is niet alleen geldig voor kinderen wegbrengen maar voor alle onnodige korte ritjes.
Het zou mooi zijn als de bestuurder bij minder dan 1,5 km zonder bagage een elektrische schok zou krijgen. Gebrek aan beweging is dan ook voor een groot gedeelte opgelost.
440i zegt
Tja, het kernprobleem is natuurlijk het egoisme om ueberhaupt kinderen te willen hebben/nemen.
Als we hiermee deels zouden stoppen is het probleem ook grotendeels opgelost.
En veel beter voor het milieu.
Steven zegt
‘34 kinderlokkers vinden dit leuk’
theghost zegt
Ik fietste ruim 20 jaar geleden (oef ik wordt oud!) Gewoon 45 minuten van en naar school… al ging ik bij slecht weer ook wel met de bus. Niks mis mee!
Als je 800 meter van school woont ga je maar gewoon lopen of fietsen!
Pordon zegt
Het is even geleden dat ik zelf op de basisschool zat en ik heb zelf nog geen kinderen maar ik meen mij te herinneren dat mijn basisschool een plattegrond had die verdeeld was op basis van afstand tot de school. Binnen de eerste cirkel kinderen lopend naar school, binnen tweede cirkel lopend/fiets en buiten de tweede cirkel mocht met de auto. Dat was geloof ik vanaf 3km hemelsbreed. Dit was uiteraard een advies en niet verplicht maar ik weet wel dat vrijwel alle kinderen met de fiets of lopend kwamen. Alleen in uitzonderlijke gevallen werden we toen door onze ouders met de auto gebracht.
Gulli zegt
Hier nog een stukje uit de Kampioen, waarom kinderen niet meer kunnen fietsen; https://www.anwb.nl/fiets/nieuws/2021/maart/de-verloren-fietsgeneratie
r3fl3x zegt
Kijk vanuit m’n thuiskantoor uit op een basisschool en het is elke keer weer een complete chaos van auto’s, bakfietsen en kleine kinderen. Heel bijzonder hoe auto’s lukraak neergekwakt worden: op een kruising, op een oprit, voor een oversteekplaats of alledrie tegelijkertijd.
sabrerator zegt
Nou woonde ik vroeger ineen wat groter dorp en was het niet superdruk op de wegen. Maar ik heb van kleins af aan naar school gefietst. Eerst met mijn zussen mee, maar vanaf de derde klas (groep 5, maar ik ben nog uit de oude tijd) was het alleen. Want oudere zus zat toen op de middelbare.
Met de auto? Kon ik me niet eens voorstellen. Mijn vader was voor achten al naar zijn werk en ik ging om 08:15 naar school.
In drukke steden kan ik me er nog iets bij voorstellen, als kinderen langs drukke wegen moeten met veel gehaaste forenzen die nog half slaperig onderweg zijn, maar de regel zou fietsen moeten zijn.
monsieurleloure zegt
En het mooie is vaak ook die ouders de 30km/u regel rondom scholen aan hun laars lappen.
Ik zie ze soms voorbij gaan dat ik denk ‘ben je niet goed in je hoofd’
herve11f zegt
Is dit een fietsforum of een autoforum?
Cupatea? zegt
Ik ben wel voorstander dat men zelf mag kiezen hoe ze de dingen aanpakken. De meeste reacties hierboven suggereren de lelijkste dingen als je je kind met de auto brengt. Soms zelfs wanneer je überhaupt je kind brengt.
Akkoord dat lopen of fietsen wat groener, gezonder en evt. educatiever is, maar daarom heb ik niks tegen het gebruiken van de auto. Wanneer men wat correcter en hoffelijker zou zijn rond scholen met de auto (en bij momenten ook met de fiets) zou de situatie al heel wat veiliger en aangenamer zijn.