The Iceman is bored.
Kimi is de zoveelste die zich in de discussie over de toekomst van de Formule 1 mengt. In een interview met voormalig F1-coureur Jean Alesi -die tegenwoordig bij Canal+ werkt- geeft de IJzige Fin te kennen dat de Formule 1 er de laatste jaren niet spannender op is geworden. Uitspraken als “je zou verwachten dat F1-wagens steeds sneller worden, maar al die nieuwe regels hebben ze juist langzamer gemaakt” en “toen ik debuteerde in de Formule 1 was het allemaal een stuk spannender” maken duidelijk dat het spelletje niet alleen voor de toeschouwers maar ook voor de coureurs minder leuk is geworden.
Wat Raikkonen betreft mag het allemaal wel iets sneller gaan. Iets gevaarlijker ook, want dat hoort volgens Kimi nu eenmaal bij het spelletje. “Ik wil niet dat er gewonden vallen, maar wat meer gevaar zou de Formule 1 wel spannender maken”. Gelukkig zien de hoge heren binnen de F1 dat ook in en worden gewaagde pogingen om in te halen luid toegejuicht [/sarcasm].
Nu staat Kimi sowieso niet bekend als iemand die het angstzweet snel onder de oksels heeft klotsen. Van achtbaan tot in de passagiersstoel bij een vrouw, Kimi blijft koel. Een en ander heeft misschien ook te maken met zijn uitstapje naar de rallysport, waar het allemaal een tandje ruiger aan toe gaat. We raden hem echter aan iets vuriger te gaan rijden, want een stoeltje bij Ferrari volgend jaar is nog niet zeker. Ten opzichte van Vettel blijven de prestaties van Raikkonen achter en jong talent staat al aan de poort in Maranello te rammelen.
Dutchdriftking zegt
Ja joh natuurlijk zegt hij dat. Als hij zegt dat hij het allemaal een beetje eng vind dan is hij zijn plaatsje snel kwijt…..
lincoln zegt
Hij nix te willen .. Gewoon gehoorzamen .. Dance monkey dance ..
gregorius zegt
@lincoln: als coureurs 2x modaal zouden verdienen, mogen ze iets te willen hebben.
Nu ze 10 – 50 mio pakken: niet zeiken, rondjes rijden en probeer eens wat in te halen. Stelletje luie zakken :)
rocky zegt
gniffel gniffel… die Iceman toch
uncivilsum zegt
Alternatieve titel kan “raikonen geeft mening, zegt wat bijna elke andere f1 coureur al zegt” zijn
Baffie zegt
AngstzweeD? Seriously??
jrk68 zegt
Klopt Beffie, er had angstFin moeten staan?
Dizono zegt
@Baffie: Sorry, vandaag te lang door de Ikea gedwaald ben ik bang…
xiran zegt
@dizono: dan is alles geoorloofd. Jankende kinderen zijn net zoiets als olie bijvullen bij een Audi, een noodzakelijk kwaad.
993gt2 zegt
Angstzweed? Come on… Tenzij jullie het hebben over een bange Zweed, maar de zou het ‘de angstzweed’ moeten zijn :)
Hupke zegt
Gelijk heeft hij. Kijk naar de TT (morgen senior race trouwens), veel spannender dan F1.
Echte racers, die het om de kick doen, en niet om een sponsor contract.
carmasterr zegt
@Hupke:
Dat was zeker niet zonder reden.
De engine mapping van de Ferrari kreeg een glitch en klapte in een keer veel teveel grof elektrisch vermogen naar de achterwielen.
Kimi is ook hier dus duidelijk een slachtoffer van de moderne F1.
gtwillem zegt
Even respect voor Kimi: niemand kan zo goed naar vliegtuigen kijken terwijl ‘ie een Suzuki Liana over Dunsfold jaagt…
Het feit dat de Formule klasses onder de F1 spectaculairder zijn om te kijken geeft wel aan dat hij een punt heeft. Aan de andere kant: hij geraakte wel in een spin op Gilles Villeneuve afgelopen race zonder reden…
thefmanl zegt
@gtwillem: die spin maakte hij vorig jaar ook. en die spin kwam puur door de auto hij was zelf ook verrarsd
pomoek zegt
Ten opzichte van Vettel blijven de prestaties van Raikkonen achter en jong talent staat al aan de poort in Maranello te rammelen.
Het leuke is dat dit hem niets kan schelen…
jaapiyo zegt
@pomoek: Het aparte is dat het hem volgens mij voor het eerst wel kan schelen, hij heeft al redelijk opzichtig gehengeld naar nog een jaartje verlenging volgend jaar. Dat is iets wat ik hem in het verleden inderdaad nooit heb zien doen, na 2009 leek hij het zelfs wel meer dan prima te vinden om uit de F1 te gaan.
Megakix zegt
F1 is een dood paard…geen geluid, geen beleving, 4x een inhaalactie op DRS basis en daarna bloedeloosch. Tijd voor wat pret, topsnelheden naar 450 km/h en niet langer zeiken over je eigen overbetaalde zielige leventje. Er zijn 100 miljoen dare-devils die voor 1 mio per jaar tot het gaatje willen gaan….en dan zien wij alleen die overbetaalde droeftoeters rondjes rijden…
norge zegt
Vuriger rijden in een Ferrari? Hij moet geen Lauda gaan doen he?
boynoon zegt
hoe mooi het circuit van Monaco ook is het is altijd een saaie race en als iemand iets probeert word die meteen bestraft
dus van mij mogen ze die schrappen van de kalender want daar zullen ze het alleen maar veiliger willen maken endus nog saaier
kilum zegt
“realistisch” ideaal beeld van de Formule 1:
Vrije banden keuze: Bridgetone’s, Pirelli’s, Michelins of anders, en zo veel je wilt. Hard, zacht maakt niet uit.
Vrije motor keuze: V4, V6, V8, V10 of V12. Wel of geen elektromotor. Wel of geen turbo. Ook dat vrije keuze.
Vrije gewichts keuze.
Vrije Downforce keuze.
Geen maximaal vermogen.
Geen DRS.
Tanken tijdens de race.
Met andere woorden alles regel vrij. Zodat het weer een showcase van techniek wordt.
1 regel in voeren om de Greenpeace mensjes happy te houden.
– Een max Co2 uitstoot van X-aantal gram per kilometer. Hoe je dat dan bereikt mag je zelf weten.
Dat zou weer leuk zijn. Dan komen er waarschijnlijk wel grote automerken terug de Formule 1 in.
Mocht Bernie dood gaan over een paar jaar stel ik mij verkiesbaar. Voer ik deze regels aan als mijn verkiezingsprogramma ;-)
mashell zegt
@kilum: een maximaal vermogen is er nu ook niet. Verder kun je niet meer van een raceklasse spreken als al dit soort dingen vrij geeft. Dan wordt zinvol om op het ene circuit een 1000pk Indycar in te zetten en op het andere een LeMans protoype. Er zijn maar weinig teams die dat kunnen betalen. Of races met alleen Ferrari, McLaren en Red Bull nou zo spannend zijn? Het verbod op tanken heeft de races ook spannender gemaakt, geen bandenwissel op het dooie gemak meer. Geen koploper die klem komt te zitten in het trage middenveld.
Feit is gewoon dat de races nu veel spannender zijn dan vroeger. Er wordt dankzij DRS eindelijk weer ingehaald. Door de restricties is het ook mogelijk voor kleinere teams om deel te nemen en krijg je een groter deelnemersveld en wordt het daardoor weer spannender.
Misschien zou het spannender worden als de vergane glorie die nu lekker cruisend in het middenveld rijdt (ja, Kimi, jij) eens plaats zou maken voor jong talent. Zij blijven alleen maar plakken vanwege de lucratieve sponsordeals met horloge- en shampoofabrikanten die de oude garde willen omdat ze bekend zijn. Maar het gaat om het racen en niet om de persoonlijkheden. Nu er een leeftijdgrens naar onderen is moeten we misschien ook eens gaan nadenken over een leefdtijdgrens naar boven.
gallardogt zegt
@kilum: Vind het eigenlijk wel een heel goed idee gekoppeld aan Co2 uitstoot. Dat zal de creativiteit een boost geven. Ook dat je het hele jaar door mag ontwikkelen als team. Krijg je elke race weer nieuwe verrassingen. Ok ok veilig testen, keuring etc zijn wel voorwaarden natuurlijk. Maar het idee staat mij zeker aan.
Alleen jammer dat je hier weinig bijval krijgt.
gwnbmw zegt
@kilum: als ik die ouwe nou een jaartje in een kelder stop lijkt t alsof ie vermoord is ofzo.
daarna gaan we met heel ab en de rest van de wereld die t spannender vindt op jou stemmen. goed idee
mashell zegt
Nou Kimi, het zou al een stuk spannender worden als je eens je best deed om je teamgenoot Vettel bij te houden.
Calimero zegt
Het verbod op tanken heeft heeft races spannender gemaakt?
Nou reuze spannend…….
Kom op zeg, hoe vaak het niet over brandstofbesparing gaat. Auto’s mogen niet boven een maximaal aantal tpm komen omdat dit anders ten koste gaat van het brandstofverbruik…..
Nee ik ben het absoluut niet met je eens, integendeel.Het zal mij een zorg zijn hoeveel liters brandstof een formule 1 auto verbruikt. Een tankstop, al dan niet gecombineerd met een bandenwissel of bv een nieuwe neus. Zo hoort het te zijn.
Wat krijgen we over een aantal jaren? Zonnepanelen op de sidepods?
Calimero zegt
Maar goed, dit artikel gaat om Kimi.
Ik vind hem wel een stuk minder uitgesproken dan een aantal seizoenen geleden.
Daarbij denk ik aan de periode tot en met hij bij Lotus reed. Actie op eau Rouge en het sight seeing op weg naar de pitsstraat bijvoorbeeld.
mrrallycross zegt
Kimi is en blijft een baas. Hoop dat die nieuwe regelementen met die 1000pk iets oplossen