Goed nieuws: we kunnen ook het komende seizoen genieten van het monotone (maar vaak hilarische) commentaar van de Fin.
Het zag er tegen het einde van 2014 naar uit dat Kimi Raikkonen zijn contract zou uitdienen en na 2015 zijn helm aan de wilgen wilde hangen. Niet zo gek, want als we heel eerlijk zijn hadden we de ‘oude’ Kimi op dat moment al een tijdje niet meer gezien. Inmiddels voelt hij zich een stuk lekkerder in de nieuwe Ferrari en heeft hij zijn glans weer terug, getuige zijn snelste tijd in de eerste training in Bahrein.
“Iedereen is positief”, vertelt manager Steve Robertson tegenover Motorsport.com. “Kimi wil blijven en dat heeft hij behoorlijk duidelijk gemaakt. Het team is blij met zijn input en zijn prestaties. Het gaat dus zeker de goede kant op, maar het is nog niet zo dat er al handtekeningen gezet zijn.”
Volgens Robertson is het doorslaggevend dat Raikkonen weer plezier heeft achter het stuur. “Als het goed gaat, dan houdt hij van de Formule 1. Als je middenin een shit fight zit en de auto is niet goed, dan is dat gevoel natuurlijk een stuk minder. Het gaat nu de goede kant op en Kimi is weer competitief.”
clarkson zegt
Ferrari zal de deur nog wel even op een kier houden voor Max denk ik. Als Max niet komt, Kimi houden aub.
str8six zegt
@clarkson: max zal denk ik eerder naar red bull gaan. Dat concern zal zo’n talent niet zomaar laten lopen.
gtwillem zegt
@str8six: je weet maar nooit. Het zou mij niets verbazen als Kimi er over 3 jaar er mee stopt dat Max het overneemt.
Maar om eerlijk te zijn denk ik dat Max over een een jaar of twee zelf kan kiezen voor welk team hij wilt rijden. De teams zijn blij om voor hem een transfersom te betalen. Als Max een auto 1,5 seconde per sneller kan maken, is 50 miljoen een schijntje!
lambo4all zegt
@gtwillem: waar haal je ineens anderhalve seconde vandaan? Hij moet eerst Sainz er maar is geregeld afrijden.
gtwillem zegt
@lambo4all: ten opzichte van een coureur die 15 miljoen per jaar meebrengt. Ik bedoel ermee dat Verstappen een type coureur is dat het verschil kan maken. Het ziet ernaar uit overigens dat Carlos Sainz Junior uit hetzlfde racehout gesneden is. Dus voor hem gaat hetzelfde op.
hehehehe zegt
@gtwillem: als Sainz even snel rijdt en soms sneller.. Hoe kun jij dan weten dat MV de auto 1.5s sneller maakt? Klets niet zo uit je nek.
gtwillem zegt
@hehehehe: omdat jij de context en latere uitleg gemist hebt…
Ten opzichte van zo’n betalende rijder. Sainz valt in de zelfde catogerie, vandaar dat ze ongeveer even snel zijn ;-)
coenijn zegt
@gtwillem: ten eerste kan na 3 races nog niet heel veel gezegd worden over toekomstige resultaten. Ik ben ook fan van Verstappen, maar dit soort uitspraken zijn IMHO nog veel te prematuur. Daarnaast heeft Verstappen volgens Dr. Helmut Marko een “langdurig contract” bij Red Bull staan, waardoor zijn mogelijkheid om zomaar te switchen vrij klein zal zijn. Er zijn ook (wilde) geruchten dat Renault van Toro Rosso een works team wil maken, wat de kans op een switch van Renault naar Ferrari (of Mercedes) aanzienlijk verkleind.
gtwillem zegt
@coenijn: ja en nee. Het zegt nog niets over hoe consistent Max Verstappen is. Hij ging als een raket door alle kart en formule klasses voordat hij in de F1 terecht kwam.
Maar toch: 3 keer, weliswaar virtueel, in de punten rijden is knap. Zeker omdat hij snellere auto’s en meer ervaren coureurs achter zich weet te houden. Maar vooral de rust en controle waarmee hij anderen inhaalt doet mij denken dat Max wel eens een hele grote kan worden…
coenijn zegt
@gtwillem: ik ben er ook zeker van overtuigd dat Verstappen zeer veel talent heeft, kan ook een stukje bevooroordeling door een soort rare vorm van nationalisme zijn van mijn kant. Hij zal zich desondanks nog wel moeten bewijzen op de lange termijn, een sample size van 3 F1 races is helemaal niks als je puur maar de resultaten kijkt. Als je kijkt hoe hij zijn mannetje tijdens die races heeft gestaan ben ik het met je eens.
Punt blijft wel dat, tenzij een grote speler hem uitkoopt, Max gewoon aan zijn contractuele verplichtingen gebonden blijft. Ik denk niet dat je hem binnen 3 jaar bij een non Red Bull sponsored team zal zien vanwege die verplichtingen.
Hypothetisch: als Renault van Toro Rosso een works team maakt dan hoeft hij én niet uitgekocht te worden bij Red Bull én hij heeft meteen een zitje bij een works team.
Dutchdriftking zegt
@gtwillem: Ach, laat Max eerst maar even ervaring op doen, kan hij daarna altijd nog bij Mercedes of Ferrari gaan rijden.
gtwillem zegt
@dutchdriftking: absoluut waar. 1 of 2 jaar bij Toro Rosso zal hem goed doen.
Vergeet niet dat vader Jos ook begon bij een goed team en daarna afgleed naar de achterhoede teams van het veld. Dus als hij bij Toro Rosso zich goed profileert en geregeld puntjes links en rechts haalt en het jaar daarop af en toe een paar keer het podium haalt plus een pole of overwinning, kan die door naar een beter team. Maar nogmaals: het is dubbeldik kijken. Als hij een paar races uit vorm is en een aantal races flink pech heeft terwijl Sainz jr het beter doet, dan is het ook zo gedaan met Max Verstappen, net zoals met zijn vader. Niemand twijfelde aan zijn kunnen, maar de topteams durfden het nooit aan.
bassx zegt
@gtwillem: vader Jos was 2e rijder en Schumacher liet reed gewoon velen malen sneller. Dit zet je als rijder niet in een goed daglicht.
str8six zegt
@gtwillem: O ja zeker! Maar niet na dit seizoen, hij zal eerst minimaal twee seizoenen voor RB uitkomen verwacht ik en daarna, als hij de verwachtingen heeft waargemaakt heeft ie waarschijnlijk de topteams voor het uitkiezen. Een winnende Nederlander in een Ferrari, dat zou toch fantastisch zijn!
clarkson zegt
@str8six: Zat ik net lekker te dromen, maar je me wakker. Bedankt he!
oranje123456789 zegt
@clarkson: Ferrari gaat niet zo’n jong talent kiezen, veel malle hollanders verwachten er veel van, ergens wel logisch zijn tegenwoordige prestaties maar laten we even binnen 2 jaar kijken, naast prestatie is ervaring ook belangerijk. Iemand met iets wat verstand binnen een race team gaat nu nog niet maxje gaan plukken, als je geld hebt, laat de opleiding maar aan anderen.
gtwillem zegt
@oranje123456789: verschil is ook dat Ferrari meestal een duidelijke nummer 1 coureur heeft en een tweede coureur. Ik heb Kimi hoog zitten, maar ik denk dat dit jaar Sebastian hem er uit rijdt.
jaapiyo zegt
Ik vind het aan een kant wel leuk dat Kimi in de F1 zit, maar na vorig jaar volledig afgedroogd te zijn door Alonso vind ik wel dat hij dit jaar minimaal een paar keer Vettel de oren moet wassen in de kwalificaties en de races om aanspraak te maken op dat topzitje.
Als ‘ie dat niet meer kan zie ik namelijk liever iemand als Hulkenberg of Perez eindelijk een kans krijgen in een echte goede auto…dat zijn jongens die al paar jaar goede dingen doen in magere middenveld auto’s en zeker in het geval van Hulkenberg zich langzaam zorgen moeten maken dat de kans niet meer komt.
gtwillem zegt
@jaapiyo: daar heb je een punt. Ik heb het gevoel dat hij de Nick Heidfeld van deze tijd wordt: absoluut talent, maar telkens het verkeerde zitje om er echt uit te komen. Hij was de lieveling van Norbert Haug, totdat Kimi om de hoek kwam en het stoeltje innam wat eigenlijk voor Heidfeld bedoeld was.
jaapiyo zegt
@gtwillem: Idd…extra zuur voor Heidfeld was data hij in het jaar dat hij teamgenoot was van Kimi meer puntem haalde dan Kimi maar Kimi naar McLaren zag vertrekken en daarna nog eens een keer ongeveer hetzelfde mocht ervaren met Massa die uiteindelijk (wel na een jaar testen) mocht gaan racen bij Ferrari.
Heidfeld had IMO twee races kunnen winnen, beide in 2008…uiteraard Canada waar hij uiteindelijk tweede werd achter teamgenoot Kubica maar in het begin van de race diezelfde Kubica collegiaal voorbij liet omdat hij op een zware eenstopper voor Kubica reed. Had hij dat niet gedaan had Kubica daar tijd verloren die Heidfeld uiteindelijk de overwinning had kunnen bezorgen.
De tweede was Silverstone IIRC ook 2008, de race die Hamilton uiteindelijk dik won in de regen. Door goede strategie ging Heidfeld daar heel goed op regenbanden en toen begon de baan op een ideaal moment voor hem op te drogen in de window dat hij met een stop het einde kon halen. Als BMW fan zat ik voor de TV letterlijk te roepen ‘zet ‘m op slicks, zet ‘m op slicks’. Maar ze kozen voor nog een keer regenbanden…en toen moest ‘ie die niet veel later alsnog gaan ruilen voor slicks. Weg kans op de overwinning.
Moet wel zeggen dat ‘ie in zijn twee ‘comebacks’ bij Sauber en Genii niet meer de indruk maakte die ik verwacht had…het was nog wel ok, maar niet meer echt top. Toch voor iemand die zeker niet de mindere was van achtereenvolgens Kimi, Massa, Webber en Kubica had ik ‘m wel een overwinning gegund.
gtwillem zegt
@jaapiyo: Quick Nick had het zeker in zich, maar hij heeft gewoon, zoals je al aangeeft, erg veel pech gehad. Hij had zeker de kwaliteiten, maar door zijn teamgenoten Massa en Raikonen greep hij net naast de goede stoeltjes. Kimi was trouwens wel echt van de buitencatogerie maar hij was wel degelijk beter dan Massa…
jaapiyo zegt
@gtwillem: mjah dat van Kimi – Massa zou ik in het verleden ook zo hebben ingeschat maar als je de resultaten vergelijkt van beiden zijn die toch opmerkelijk aan elkaar gewaagd. Ook toen ze teamgenoten waren bij Ferrari; het eerste jaar was Kimi beter, maar gedurende het tweede jaar nam Massa het over. Ook in 2009 had Massa eigenlijk de overhand tot zijn ongeluk. Daarna won Kimi dan wel weer die briljante race op Spa met dat hok en lieten Fisichella en Badoer zien dat je wel echt moest kunnen sturen om snel te zijn met die auto.
Maar toch ook weer tov Alonso hebben beiden bij Ferrari ongeveer hetzelfde gedaan, ik had echt verwacht dat Kimi beter uit de verf zou komen tegen Alonso dan Massa, maar nee.
Het enige is dat ik Kimi wel wat vaker ‘iets speciaals’ heb zien doen dan Massa in een auto. Dan bedoel ik inhaalacties en de overwinningen op Spa met relatief slechte auto’s bijvoorbeeld. Massa is dan toch meer de coureur die gewoon uit de auto haalt wat er inzit (in het droge dan, want met regen is hij niet goed) en Kimi kan soms wat extra’s…alleen moet hij dat wel (weer) iets vaker laten zien om bij de allerbesten gerekend te worden IMO.
gtwillem zegt
@jaapiyo: daar heb je wederom gelijk. Massa is absoluut niet spectaculair, is in de regen erg matig en heeft weinig bijzonders laten zien, maar was wel constant. Leverde hem bijna een wereldtitel op. Maar hij heeft ook vaak een goede auto gehad. Kimi daarentegen heeft briljante acties laten zien. Hij was het wonderkind van McLaren. Maar werd erg vaak getroffen door pech. En Raikonen crashte zijn auto wel eens terwijl er niet direct aanleidinf voor was.
Er zijn dus eigenlijk nog altijd twee typen coureurs. Een Senna (wild, getalenteerd, onbevangen, veel risico, denk aan Hamilton, Raikonen, Webber) en de calculerende coureur (berekenend, rustig, kalm, getalenteerd, denk aan Massa, Button, Vettel). Beide kunnen wereldkampioen worden. Er zijn er maar een paar die een combinatie van die twee waren (Schumacher, Häkinnen). Misschien is Max ook wel die combinatie.
Maar nogmaals, het is koffiedik kijken. Toen zijn vader het prima deed bij Benneton dachten we ook te kijken naar een nieuwe grootheid (alhoewel het wel knap was wat hij bereikte met een Arrows…)
jrk68 zegt
@gtwillem:
De Nick Heidfeld van dit moment had zijn wiegje niet ver van dat van Nick staan.
Uiteraard doel ik dan op Nico Hulkenberg, als er iemand een fatsoenlijk zitje verdient dan is het Nico H. Laat hem alstublieft die plaspop van een Nico R. vervangen.
Ik wil weleens zien wat er dan van Hamilton over blijft.
gtwillem zegt
@jrk68: ik waardeer jouw bijdrages altijd enorm. En ook nu sla je de spijker op zijn kop. Hulkenberg is een veel attractievere coureur. En ik denk dat als hij in de Mercedes zit beter presteert dan Rosberg. Maar Rosberg is een heel constante coureur, integenstelling tot de veel meer getalenteerde Hamilton die vooral veel meer met zichzelf worstelt dan met Rosberg. Bij Mercedes willen ze denk ik én iemand die constant is én iemand die tot het gaatje gaat.
jrk68 zegt
@gtwillem:
Dank u, nu moet ik wel eerlijk bekennen dat ik Nico H. Al een jaar of 20 ken dus enige vooringenomenheid speelt in deze wel mee.
Altiid een stille doch sympathieke knul gebleven.
Maar zet hem een helm op en er staat een racer waar er maar weinig van zijn.
hoonigan247 zegt
@jaapiyo: Perez ga je niet menen toch ?!
jaapiyo zegt
@hoonigan247: Men schrijve 2010. Een jonge Nederlandse coureur met een rijke schoonvader maakt zich op voor het nieuwe seizoen. Met een WSbR titel op zak en een goed rookie jaar achter de rug in GP2, opgesierd met 1 feature race winst en twee sprint race overwinningen die in scherp contrast staan met de 8 schamele puntjes die teamgenoot Nunes heeft weten te sprokkelen, gaat dit zijn jaar worden, dat staat eigenlijk al vast. Het Appleësque genaamde iSport team is veruilt voor een echt topteam dat vorig jaar welliswaar tweede werd maar door kenners eigenlijk de snelste auto toegedicht werd. De nieuwe teamgenoot is een rookie, Perez, een jonge Mexicaan die wel aardige dingen heeft laten zien in de Britse F3 maar toch vooral aanwezig lijkt te zijn vanwege kapitaalkrachtige Mexicaanse sponsors. Dat mag geen probleem heten. Het doel is simpel en lijkt alleen nog een formaliteit te zijn; een paar races winnen, bij de eerste 3 eindigen in het kampioenschap of misschien zelfs wel winnen en teams als Sauber en Force India zullen in de rij staan en van daaruit ligt een mooie F1 carrière in het verschiet…Jos who???
Maar het werd dat jaar P7 zonder overwinningen voor Giedo. Perez werd in zijn rookie jaar 2de met twee feature race overwinning en 3 sprint race overwinningen, 1 pole en veelzeggend, 5 snelste rondes.
Kortom Perez heeft eigenhandig Giedo’s F1 carrière in een vroeg stadium geknakt.
En toen FI vorig jaar dat podium haalde, wie stond er toen?
Dutchdriftking zegt
Haha, 1 F1 bericht, alles gaat weer over Max. Heerlijk!
RazorHead zegt
Toch grappig om te zien hoe volwassen mensen hier plots beginnen dromen en max het zitje bij Ferrari toeschrijven voor volgend seizoen.. Doe even normaal jongens en met beide voeten op de grond blijven. Die rijdt volgend jaar gewoon nog voor TR en misschien het jaar daarna ook, zo niet rijdt hij dan bij RB maar that’s it. We zijn 3 races ver.. Laten we eerst dit seizoen afwachten.
mrrallycross zegt
Nog een jaartje verlengen en dan na Kimi max is dat stoeltje hijsen.