![Kimi Raikkonen is de meest gewilde man in de F1](https://static.autoblog.nl/images/wp2018/Kimi-Raikkonen-beker.jpg)
Iedereen wil de Fin hebben.
Of het nu op feiten gebaseerd is of niet, het lijkt erop dat het gerucht dat Kimi Raikkonen volgend jaar plaatsmaakt voor Charles Leclerc zich verspreidt als een wild vuur. Hoewel de Fin al jaren niet meer op het top van zijn kunnen presteert, lijkt dit teams er niet te van weerhouden aan te kloppen bij het adres van Kimi.
Eerder deze week werd de geruchtenmolen verder aangeslingerd, nadat de baas van het WRC-team van Toyota, Tommi Makinen, een aantal vragen beantwoorde tegenover Motorsport. Hoewel de viervoudig rallykampioen laat weten dat er tot op heden onderling nog niets is besproken, zegt hij dat de deur altijd voor hem openstaat.
Een overstap van Raikkonen naar de WRC zou helemaal niet zo vreemd zijn. In 2010 werd de Fin namelijk al aan de kant geschoven voor Fernando Alonso. De Spanjaard kocht in feite het stoeltje van de Iceman over, waardoor Raikkonen ineens kon doen waar hij écht zin in had. Uiteindelijk spendeerde Kimi twee seizoenen in de WRC. Destijds vond hij onderkomen bij Citroën.
Tegelijkertijd schijnt McLaren Raikkonen in de Formule 1 te willen houden, mocht Leclerc zijn stoeltje volgend jaar overnemen. De kans is namelijk reëel dat Fernando Alonso zichzelf na dit jaar terugtrekt uit de Formule 1, daar hij hier geen dromen meer te verwezenlijken heeft. De Spanjaard heeft, na zijn overwinning op Le Mans, tweederde van de Triple Crown voltooid, en bij McLaren blijven levert waarschijnlijk alleen maar een nog hogere bloeddruk op. Daarbij zijn er geen competitieve teams die op zijn aanwezigheid zitten te wachten, dus lijkt een vertrek haast onvermijdelijk.
McLaren kan er natuurlijk voor kiezen om de opvolger van Alonso uit eigen kweekvijver te trekken, maar we weten dat de Britten het niet erg vinden een flinke smak geld uit te geven aan een gevestigde coureur. Het team uit Woking deed eerder al een bod op Ricciardo, maar de Australiër lijkt, ondanks het bedrag van 20 miljoen, geen interesse te hebben. Zodoende heeft Raikkonen zich tot de mogelijkheden op weten te werken, schrijft Press Association. Of de Fin daadwerkelijk zelf op een overstap naar zijn oude werkgever zit te wachten, is vooralsnog niet duidelijk.
De Jerney Kaagman van de F1…
@ri_ck: ik moest lachen
Ik zou het mooi vinden, zowel voor Raikkonen (WRC) als voor Leclerc.
Lijkt me vet als Raikkonen iedereen verrast door dit jaar opeens weer kampioen te worden
@rickross: Theoretisch kan het. Dan moet hij 3 races winnen. De vier mannen die boven hem staan, mogen dan geen punten scoren. Wat denk je?
@lacker: het seizoen telt nog 13 GP’s hoor
De meest gewilde man? Dacht het niet…denk dat de Verstappens, Hamiltons, Ricciardo’s en Vettels gewilder zijn in de F1 nu. Maar zie Kimi graag nog wat jaren in de F1 met een goede auto. Laat de Lotus-tijd weer herleven.
@skinnybmw: Wat versta jij onder een goede auto? Hij zit bij een topteam
@nickert: Wanneer hij bij Ferrari weg gaat (gelukkig) graag bij een ander competatief team, dat bedoel ik…
Wie is eigenlijk na Alonso en Räikkönen de langst zittende rijder? Hamilton?
@pomoek: Vettel volgens mij
@pomoek:
Degene die als laatste over de finish lijn gaat zit het langste als je het mij vraagt….
@pomoek: ik denk dat je gelijk hebt. Alhoewel Vettel een race voor BMW heeft gereden in USA in 2005 geloof ik.
@str8six: Nee, dat was in 2007.
Belangrijkste is dat Kimi weg moet bij Ferrari…
Houd ‘m nog maar bij Ferrari hoor, geniet altijd wel van die vent!
@foramen: vooral van de interviews
@lekkerlinksrijden: bwoah
Ik heb niet het idee dat McLaren zijn auto gaat verbeteren door iemand als Kimi aan te trekken. Ik zou iemand die zoeken die het team precies kan vertellen waar t aan schort. Waar het heen moet.. of dat nou de snelste rijder is dat is niet zo belangrijk.. eerst dat hij op de rit krijgen.
Hok IPV hij
@w0o0dy: Ik denk dat je Kimi dan onderschat. Maar los daarvan ligt het “op de rit krijgen” van de auto momenteel niet bij de coureur. Afgaande op de afgelopen jaren lijkt er meer iets structureel mis te zijn in het engineering team. Als het echt alleen aan de coureur zou liggen, dan had de zelf benoemd, über coureur Alonso toch wel grip op de zaak moeten krijgen, niet?
@silverarrow: idd als alles klopt bij MacL dan was alonso dik in de punten aan het rijden. En Mika Hakkinen was echt geen sub zero topper maar had gewoon een goeie auto destijds. Dus ja, auto moet ontwikkeld worden maar dat gaat vaak samen met engineers en een top coureur die ook kan communiceren. Dat Kimi de pers weinig te vertellen heeft zegt natuurlijk niets over zijn debrief skills naar het team.
@silverarrow: even gezocht en idd werd (2007 en 2009) Kimi wel geroemd om zijn feedback door Newey en door andere mensen bij de teams waar hij reed. Alonso was echter sneller op de baan en minstens net zo goed.
Natuurlijk kan de rijder vooral invloed uitoefenen op de afstelling van het pakket (Kimi erg goed). Of hij ook een auto kan (laten) doorontwikkelen ntot een succesvolle auto dat is weer een ander talent.
@w0o0dy: Punt is meer dat je en passant even de complete ontwikkeling van een auto bij de coureurs neer legt. McLaren had de beste coureurs ter wereld kunnen hebben, maar als er binnen de engineering afdeling allerlei ambitieuze, onhaalbare concepten worden bedacht gaat het nooit wat worden. Dat hadden de ingenieurs moeten begrijpen, niet de coureurs. Coureurs ontwikkelen geen auto’s, ingenieurs ontwikkelen auto’s.
Ander nieuws uit de F1. Grosjean zou op korte termijn worden vervangen door Leclerc. Die kan dan een stapje vooruit doen en ze kunnen zijn aanpassingsvermogen en skills in een iets betere (?) Auto testen voor hij richting Ferrari mag.
De Barrichello/Massa route.
Die foto blijft schitterend ?
Heeft niet veel te zeggen, zeikt niet. Makkelijk mee te werken. Noeste arbeider.