Wie de vorige creatie van Kimera net niet kon bemachtigen, krijgt nog een kans met de EVO38.
Als je een motorsport-legende terug wil brengen naar het heden, is je keuze bij Lancia op zich groot genoeg. Vandaar dat er al (gepoogde) revivals zijn geweest van de Stratos, Delta HF Integrale en dankzij Kimera ook de 037. Onder de noemer EVO37 had Kimera een soort restomod. Althans, eentje die erg leek op de klassieke 037, maar dan met LED-lampjes, andere velgdesigns en dat soort werk. De motor is een op maat gemaakte 2.1 liter viercilinder turbo met meer dan 500 pk.
Exclusief
De Kimera EVO37 is een zeer exclusief project. Kimera bouwt slechts 37 stuks van de EVO37, what’s in a name. Helaas zijn deze allemaal al uitverkocht, en dat voor 480.000 euro (kaal) per stuk. Met een grove 8 miljard mensen is de kans dat jij één van die 37 mensen bent niet erg groot. Herkansing: er is een nieuwe Kimera. En het recept is min of meer identiek.
Kimera EVO38
Op het oog is het idee hetzelfde. Ook al heet ‘ie dit keer 038 (Kimera zit overigens niet in Zwolle), de inspiratie is nog steeds een Lancia 037. Het lijkt erop dat Kimera systeem ziet in de naam 037, daarover zo meer. Eerst even richten op de EVO38. Nog steeds is het een compleet op maat gemaakte auto van voor naar achter, inclusief op maat geëngineerde motor.
Wat er wel anders is: de bodykit. Je kan de Kimera EVO38 een beetje zien als een soort 037 Evoluzione. De voorbumper is compleet anders, de koelgaten in de voorbumper zijn veel groter en kleine details als de NACA-ducts voor de achterwielen maken het uiterlijk van de EVO38 net ietsje anders. De Pirelli P-Zero-banden hebben F1-esque rode striping met de P-Zero tekst duidelijk aangegeven.
AWD
De motor is ook aangepakt, maar dat houdt Kimera nog even onder de pet. Het gaat waarschijnlijk nog wel om dezelfde motor als de EVO37, maar waarschijnlijk beter geoptimaliseerd met nog meer pk. Daar trekt Kimera ook de grens, want waar de EVO37 het deed met achterwielaandrijving, is de EVO38 vierwielaangedreven. Dat staat wel een beetje haaks op het idee van de 037, maar goed, het is dan ook officieel een 038.
Daarover gesproken: van de EVO37 kwamen 37 exemplaren en Kimera is consequent: er komt eentje meer van de EVO38 om tot 38 te bouwen exemplaren te komen. De prijs wordt ook binnenkort pas bekend, maar verwacht niet dat je veel minder hoeft neer te leggen voor de EVO38 dan de EVO37, dus een half miljoen euro is niet onwaarschijnlijk. We verwachten meer details over de EVO38 wanneer deze onthuld wordt op de Autoshow van Genève.
pomoek zegt
Bwooooaaaafff!!!
sorry, geknoeid over mijn toetsenbord….
Edge zegt
Moderne rallywagens zijn heel veel gevallen gewoon AWD, dus zo’n gek idee vind ik een AWD Kimera niet eens. Heb je het beste van beide werelden, zo te zeggen.
jaapiyo zegt
Leuk dat er meer komen. Jammer van de RWD.
rollingstoned zegt
In feite is het nu een Delta S4 met de carrosserie van een 037. Naast de 038 is er nog een model op komst trouwens, de K-39.
PS Wat is er eigenlijk met Autoblog aan de hand? Sinds gisteravond is de site regelmatig onbereikbaar.
admiajfe zegt
elke natte droom komt de Kimera 037 voorbij. En nu de 038 Boah wat gaat.
Enige is de voorbumper een beetje uit proportie is met de rest (die van 037 is veel mooie in lijn)
Kleur in het wit of rood, met blauwe alcantara bekleding dream on dream on
Wolflow zegt
Zonde om zo’n mooie auto van goedkope stoffen bekleding te voorzien.
Eduardo Cuvelier zegt
Kimera EVO38 Yellow Yearning – Score :
– A.L.I.S.O.N : ‘Gaze’
– https://www.youtube.com/watch?v=tQJ6jvQv-Gc