Je zou er bijna de slappe lach van krijgen, maar dan wel als een boer met kiespijn. Terwijl de vakbonden CNV en De Unie vorige week pleitte voor een verhoging van de kilometervergoeding, broedt politiek Den Haag juist op een verlaging van de vergoeding. Moet jij met je privé auto kilometers maken voor je werkgever, dan mag je werkgever jou hiervoor een onbelaste vergoeding van 19 cent per kilometer betalen. Nu de brandstofprijzen zo enorm gestegen zijn, zou het dus helemaal niet onredelijk zijn om dit bedrag te verhogen naar 24 cent, zoals de vakbonden hebben berekend. Leuk bedacht, maar mooi niet dus! Keurig volgens het principe van “wie vraagt, wordt overgeslagen”, circuleren in Den Haag plannen om het bedrag juist te verlagen naar 12 cent. Natuurlijk is dit geen ordinaire belastingmaatregel.
Welnee, het moet de werknemers aansporen om bewuster met hun mobiliteit om te gaan. Dit moet vervolgens leiden tot minder auto’s op de weg, wat weer beter is voor de files en het milieu. Zie je het al gebeuren?
Toch zal dit snode plan niet bij alle politieke partijen in even goede aarde vallen. Een lagere vergoeding betekent automatisch een lastenverzwaring voor veel automobilisten. We weten immers ook al lang dat dit soort maatregelen nauwelijks effect hebben op ons rijgedrag en bovendien bleek onlangs maar weer eens dat het openbaar vervoer ook niet altijd op ons zit te wachten. Enkel de werknemers die thuis kunnen en willen werken, zullen er niet op achteruit gaan.
Willen we allemaal alvast weer even voorover bukken? (via: plein plus)
mln zegt
Weer een fantastisch idee! Hoe komt de regering toch telkens op deze prachtige maatregelen om de economie aan te jagen? Daar kunnen wij nederige belastingbetalers alleen maar respect voor hebben.
Brabus zegt
Laten die fasistische hufters ff lekker oprotten met hun ”mooie plannetjes”. :x
De hardwerkende Nederlander wordt weer lekker op de kast gejaagd!!!!
Melvivio zegt
dit is loos, want werkgevers die iets nodig hebben, maken veel meer velies op het niet hebben van het onderdeel dan dat ze hen werknemer niet laten rijden !
en besides, dit geld alleen maar voor wanneer de werkgever de werknemers auto zou gebruiken. Wat is er mis met bedrijfsbus….
Jimmie zegt
Het enige wat deze regering stimuleert is het op een oude bank voor je huis zitten met een zonnetje op de kruin en een blik Hollandia.
Simpson zegt
Oke, oke ik geef toe!
Ik zit alleen maar voor m’n plezier in de auto en door een hogere eh, nee lagere vergoeding is voor mij de lol er af en ga ik wel dichter bij m’n werk wonen,
Hiervoor zoek ik bij deze woonruimte.
Maandag in Den Helder, dinsdag in Winschoten, Woensdag in Nieuwegein,
Donderdag werk ik…eh…thuis, dus en vooruit, vrijdag neem ik vrij, dan ga ik wel ff bij m’n ouders wonen.
want anders kan ik straks een jaar wachten voordat ik m’n derde plasma haal
(want je moet wel ff relativeren he?)
ripjans zegt
Zijn dit geruchten, iets wat een minister of miliedefensie zakkenwasser roept, of is dit bericht gebaseerd op een werkelijk plan?
Rond deze tijd hoor je wel vaker dat ze ‘iets’ gaan doen, daarna hoor je er niets meer van…
Als dit dus wel werkelijkheid wordt, is het de zoveelste uitzuig maatregel van deze regering. Geen wonder dat de verdeling qua zetels tussen de politieke partijen, volgens De Hond, zo ver uit elkaar liggen.
lincoln zegt
lache .. die picture van die smutzige talibanner ..
ik heb er allemaal geen last van ..
maar als ik kan fitten op de gouverment heb je aan mij een goeie ..
vuile leugenachtige hufters .. goede nieuws = ze gaan allemaal branden in de helllllllllllllll ..
Jasper zegt
Als dat echt gebeurd moet ik toch aan de leaseauto voor mijn zakelijke km’s! Voor prive ritten blijf ik dan natuurlijk wel gewoon mijn eigen auto rijden…
Hoezo parkeerproblemen in woonwijken?
marruk zegt
..om ons voor de zoveelste keer binnen 2 jaar te laten naaien?
Ik word er alleen maar misselijker van, gadverdamme.
Rechts mag wel weer even een poging wagen!
Marco zegt
Weten jullie wat helemaal belachelijk is, de BPM wordt geleidelijk afgeschaft, maar weten jullie hoe?
Eerst gaat de BPM omlaag, en de wegenbelasting omhoog, en een jaar daarna gaat de BPM weer een beetje omlaag, en de wegenbelasting omhoog. De mensen worden dus alsnog in de zeik genomen en zijn natuurlijk veel duurder uit! Want aan de verhoging van de wegenbelasting wordt natuurlijk veel meer verdient dan dat er verloren wordt met het verlagen van de BPM (met 12% per jaar). Zo worden we met mooie praatjes dus alsnog uitgemolken en mogen we veel meer wegenbelasting betalen in ruil voor minder BPM. Dus als je geen nieuwe auto wilt kopen of net een nieuwe auto hebt, heb je dus niks aan de verlaging van de BPM maar moet je wel van 2009 tot 2016 elk jaar meer wegenbelasting betalen! Wat een absurde onzin!
Ik weet nu wel bijna zeker dat we duurder uit zullen zijn met die kutkilometerheffing, helemaal als er ook nog een CO2 taks bijkomt (oftewel andere naam voor BPM) en nog dubbele provinciale belastingen moeten betalen ook (aangezien de provinciale opcenten al in de kilometerheffing zijn inbegrepen, maar de provincie het recht heeft een extra belasting te mogen heffen, dubbel betalen dus).
Het is echt om te huilen hoe de mens in de zeik wordt genomen door Den Haag!
Lexus zegt
Echt ongelofelijk hoe ze de automobilisten uitkleden! :shock:
En waarom??
Waarschijnlijk omdat ze nog steeds denken dat ‘alle Nederlandse’ (!) automobilisten voor ‘het opwarmen van het klimaat’ verantwoordelijk zijn…
MrSelected zegt
Wat?!?! Een VERLAGING? Gdv.. door die brandstofverhogingen zijn de kosten voor zakelijke km’s al omhoog gegaan en nu moeten ze nog meer omhoog gaan? Willen ze dat ik ga leasen??!?!
Dit is toch NIET te geloven !!!
STI zegt
Misschien moet Den Haag maar eens stoppen met al die achterlijke balletclubjes te subsidieren.
De meevaller van dit jaar gaat naar cultuur en armoedebestrijding. Ik vraag me alleen af in hoeverre kunstenaars en arme sloebers de economie op gang moeten houden..
lincoln zegt
@STI .. ja mooi he ..
en dan te bedenken dat er nix milieuvijandiger is dan armoedebestrijding ..
visje zegt
Volgens mij word je gewoon gestraft als je werk hebt in nederland. Laten we lekker met zijn allen van een uitkering gaan leven, hoeven we niet meer in de file te staan en het is nog goed voor het milieu. Iedereen blij toch!!!
haha
w0o0dy zegt
Heeft er iemand in de huidige regering ook maar een 5 gehaald voor economie op de havo? Mijn god wat een stompzinnige maatregelen verzinnen die lui… alsof de BTW verhoging en de accijnsverhogingen in combinatie met een al forse inflatie en een lage rente niet slecht genoeg zijn voor de economie….
Nederland Hater zegt
het doel van de regering is echt niet om autorijden te ontmoedigen, wat een illusie… als dat zo was was OV al lang gratis geweest.
ZOEF zegt
Art. 10. [Right of Revolution.] Government being
instituted for the common benefit, protection, and security, of the
whole community, and not for the private interest or emolument of
any one man, family, or class of men; therefore, whenever the ends
of government are perverted, and public liberty manifestly
endangered, and all other means of redress are ineffectual, the
people may, and of right ought to reform the old, or establish a new
government. The doctrine of nonresistance against arbitrary power,
and oppression, is absurd, slavish, and destructive of the good and
happiness of mankind.
Brabus zegt
@Lexus
Die sjonnies in Den Haag vervuilen anders ook heel wat hoor.. als je kijkt in wat voor kerncentrales ze rijden (JP Balkelende bmw 7serie V12) :O
super zegt
elke dag wordt mijn lijstje met redenen om te emigreren langer.
Sorcerer zegt
Euhm, ik als ondernemer krijg (voor mezelf) dezelfde vergoeding. Omdat ik naar klanten toe moet rijden e.d. Dat kan ik echt niet minder doen, en ook niet met het OV (kost véél langer).
En mijn kilometerkosten zijn alleen maar hoger geworden. Auto lijkt me duidelijk een melkkoe in dit geval weer…
BG75 zegt
De overheid heeft liever dat we allemaal een luie uitkeringstrekker worden!
Stelletje prutsers!!
Pieter zegt
Prachtig, die reacties. Denken jullie nou echt dat de overheid er voor ons, burgers, is?
Tot op de limiet uitmelken, verdelen en zorgen dat er voldoende groepen zijn die tegen elkaar zijn. Het milieu en terrorisme zijn prachtige uitvindingen om dit te bewerkstelligen.
nee, je kunt in NL beter niet te hard werken of geld willen sparen om je persoonlijke rijkdom te vergroten. Je kunt hier maar beter fors onder de gemiddelden blijven zodat je nog wat aftrekposten hebt en je je gezinnetje kunt voorzien van massa eten en massa plezier (lees: dom).
Want zit je er boven, dan mag je voor de onderste delen van de ladder betalen. en die zijn zo dom nog niet, die blijven daar mooi onder hangen.
en wat is er makkelijker dan huizenbezit (rente aftrek zet de doorstroom op slot en stop de emigratie want kapitaal vergaren om elders een huis zonder 120+% hypotheek te komen lukt je niet) en de auto (tweede grote investering voor een huishouden) uit te melken?
Nou ja, de gemeenten weten er ook wel raad mee (afval, verontreiniging, eigendomsbelasting (WOZ) etc etc).
De werkgever moet jouw auto gaan betalen want anders kom je niet werken. die auto wordt duurder, dus jij wordt duurder. Dus worden de prijzen hoger. Dus ga jij minder kunnen doen van je loon. Dus ga je meer vragen. Maar die auto was ook al duur. Dus ben jij niet meer interessant. En al die andere nederlanders ook niet. De Polen wel want die hebben Poolse kosten en Nederlandse lonen. en Chinezen ook. dus daar gaat het werk maar naartoe om jouw lage inkomen een bestedingsdoel te geven. jij koopt dus chinese rotzooi voor weinig en denkt je kinderen er een plezier van te doen. Echter daardoor gaan onze bedrijven kapot en heb jij geen werk meer, ook niet met een het goedkope chinese flut autootje en een salarisje waarvan je net je hypotheekrente kunt betalen. Dus ga je maar zwart bijklussen want je moet toch wat.
Heeee, dat heet Oost-Europa! zo gaat het in Hongarije ook alwaar de overheid veel te fors aan het graaien is geslagen waardoor de economie vastloopt. Gelukkig betaald de EU daar veel want ze zijn zo zielig maar anders…. Wist je dat daar de auto’s nog duurder zijn dan hier? en dat je daar weliswaar OV hebt dat redelijk bruikbaar is doch verdien je er zo weinig dat je alsnog weinig overhoud om te groeien in de vaart der volkeren.
natuurlijk hebben we het hier niet heel erg slecht. Maar we hadden het veel beter kunnen hebben. zo goed zelfs, dat we het ons zelfs konden veroorloven om zo’n politiek systeem in stand te houden.
we hebben ze teveel macht gegeven. Tijd om te corrigeren.
opa plas piemel zegt
off topic;dankzij de schotse wegenwacht aangekomen op de plek van bestemming ….ook hij zei dat de regering in NL geshuffeld is…net zoals jullie .
on topic;mensen mogen zichzelf niet meer zijn in de EU straks omdat de zogenaamde leiders van die zogenaamde superstaat in alles een gevaar zien…..ik blijf lekker binnen zitten…..komen ze me vanzelf ophalen…net zoals in de DDR destijds .
JanJansen zegt
@ Dennis
Briljante foto! Vertolkt perfect het gevoel wat je bij zo’n bericht krijgt en relativeert het tegelijk, kuddos!
Dennis zegt
@JanJansen: Ik zal het compliment doorgeven aan mijn opa en zeggen dat hij in de smaak valt. ;)
Diederik zegt
@ Pieter,
chapeau! Je had mijn gedachten niet beter kunnen verwoorden.
Mijn plannen om dit land te verlaten zijn dan ook al bijna gereed. Het is dat ik hier nog familie heb die nu nog zorg nodig heeft, anders was ik gisteren al weg geweest.
Den Haag: Bedankt!
Summer Sky zegt
Tijd om net over de grens in Duitsland te gaan wonen! toedeledokie
klm zegt
klm betaald 0,09 cent per klm reisvergoeding
opa plas piemel zegt
@pieter,…anders ga je gewoon een boek schrijven…je hebt genoeg tekst in je comments.
markieanta zegt
@opa plas piemel, ga vakantie vieren!!!!
Kunnen we Wouter Bos geen stokslagen geven voor al die rare ideeen die hij heeft?
B100 zegt
Het is heel simpel: als hierdoor het beoogde milieueffect bereikt wordt zou dat goed zijn. Echter iedereen weer dat we blijven rijden en dat het bedrijfsleven de werkenden zal moeten compenseren op wat voor manier dan ook. Gevolg we zetten onze concurrentiepositie enorm onder druk doordat we zo graag het beste jongetje van de klas willen zijn.
Vliegtax is ook een mooi voorbeeld. Op schiphol staan ze bij wijze van spreken met de armen over elkaar, terwijl er in Brussel en andere vliegvelden in het buitenland mensen bij moeten. Laat maar komen die Nederlanders zeggen ze lachend. Echt ongelofelijk. Gelukkig mogen we over een tijdje weer kiezen.
de sjonnies zegt
@ Lexus – Zaten er maar Sjonnies in De Haag, het zou er dan iets anders aan toe gaan, versoepeling van het ontslagrecht, weg met al die onnozele subsidies, dienstplicht weer invoeren het kwartje van Kok terug, BPM verlagen, ik kan hier dertig colums over volschrijven !
Maarten zegt
“Hoe help ik de economie naar de knoppen voor dummies?”
Ik snap het niet hoor, het rijgedrag zal niet erg veel veranderen. En verlagen van de vergoeding zal er toe lijden dat men minder heeft te besteden, en dus ook minder zal consumeren, wat uiteindelijk weer lijdt tot minder belastinginkomsten.
Volgens mij is al die lastenverzwaring echt funest voor de Nederlandse economie. Het laatste wat je wilt (vooral in deze tijden) is dat men gaat sparen en niet gaat uitgeven
B100 zegt
@ de sjonnies
Dat zou nog eens mooi zijn, subsidie op sportuitlaten, petjes, achteroverhangende stoelen en plastic carbon setjes.
Rick S. zegt
Ja mensen, dit hebben wij aan onze linkse vrienden te danken en dan vooral een of andere meneer bos met zijn belasting verhoog fetish. Volgende verkiezingen iedereen VVD aub, daar zitten tenminste intellectuele mensen die niet het denkvermogen van een ezel hebben. Ja? Femke H., meot ik jou nou echt uit gaan leggen wat inelastische goederen zijn en het effect van prijsstijgingen op dit soort goederen? ffs wat een tards daar in Den Haag!
Oom Agent zegt
Het is wachten op de eerste werknemer die zijn auto uit protest in het Binnenhof parkeert. Kwestie van tijd en dan barst de bom bij de Nederlandse automobilist.
plof zegt
je kunt geen enkele auto rijden voor 12 ct per/km.
dat is dus in alle gevallen flink prive toeleggen op zakelijke ritten.
Nog 2 jaar mensen dan is het over met de PVDA.
Jammer alleen dat met 20 jaar VVD CDA het autorijden ook alleen maar duurder werd..
M-power88 zegt
Tijd voor een revolutie.. Iedereen zit maar zo te zeuren maar niemand durft actie te ondernemen.. Wat is dit toch? typisch Nederlands?
prop zegt
Begin jij?
Dan volgen wij wel daarna
de sjonnies zegt
@ B 100 – idd kun jij nog wat leuk spul op je Beamer? kopen ! ;)
Jandemandaman zegt
Wel… Als ze dit gaan doorvoeren, dan houdt denk ik de belangstelling voor sommige vrijwillige doch niet vrijblijvende activiteiten zoals Vrijwillige Brandweer, Nationale Reserve of Rode Kruis ook snel op, want bij dat soort activiteiten moet je heel vaak je eigen auto gebruiken om te geraken op de plaats van inzet, omdat je je uitrusting gedeeltelijk zelf moet meeslepen wat niet gaat op de fiets. Doe je dat met een dergelijke verlaagde vergoeding, dan moet je zoveel geld in je tijdsbesteding stoppen dat het domweg niet meer haalbaar is.
Ik zie het al voor me: ongeveer 1/3 tot de helft van de vrijwillgers die ermee uitscheidt omdat het financieel niet meer te bolwerken is- Benieuwd hoe de overheid daarop reageren zal terwijl ze niet zo lang geleden juist hebben ontdekt dat die vrijwilligers juist zo belangrijk zijn voor het functioneren van de Nederlandse samenleving…
Majinstar zegt
Nederland het land waar je binnenkort geen auto meer mag rijden, omdat je rekening moet houden met het milieu. Zo’n klein kikkerlandje moet je gewoon z.s.m. nuken.
Message to Iran. Please. If you see this message, nuke The Netherlands only because of there stupid rules. Thank you very much.
Als je ziet wat voor bijdragen Azië en Amerika alleen hebben met hun vervuiling. Nederland compenseert alleen de stad New York of Shanghai.
Lagonda zegt
Welke politieke partij heeft dit eigenlijk verzonnen ? Laat mij raden, ik denk dat het de PVDA is.
xoun zegt
Ik ga bijna iedere dag met de trein naar mijn werk. Als het echt moet ga ik met de auto, maar rij uiteindelijk toch 12000 km zakelijk. Ik heb een zuinige auto, maar de brandstof alleen kost me al meer dan 12 cent. Moet ik dus zelf al op gaan toeleggen, en alle parkeerkosten zelf gaan betalen. Om over slijtage, afschrijving e.d. maar niet te praten Dikke doei.
Peter zegt
Dat is eindelijk eens goed nieuws. Kunnen wij vrachtwagenchauffeurs eindelijk eens doorrijden zonder die klote autotjes op de weg.