De onbelaste kilometervergoeding die de overheid ons gunt is een fooi. De harde cijfers liegen niet.
In de categorie open deur, de onbelaste kilometervergoeding is veel te laag. Dat roept iedereen al jaren natuurlijk, en niet onterecht. Sinds 2006 was die onbelaste kilometervergoeding 19 cent per kilometer en sinds 1 januari 2024 is het maximaal 23 cent. Nog altijd een fooi!
Even ter vergelijking op 1 januari 2006 kostte een liter Euro 95 nog maar 1,325 euro. Die prijs is behoorlijk gestegen en dat is alleen nog maar de brandstof. Als je je privéauto voor de baas gebruikt slijt die ook en schrijft die af in waarde. Kortom die 19 cent was al jaren belachelijk.
Kilometervergoeding ontoereikend
Tot zover voelen we allemaal wel aan dat we veel te weinig onbelast vergoed krijgen, maar hoeveel is weer wat anders. De Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) is niet te beroerd om dat voor ons uit te rekenen.
De VZR berekent ieder jaar een normbedrag wat volgens hen eerlijke en onderbouwde normbedragen zouden moeten zijn voor die onbelaste kilometervergoeding. Het zal je niet verbazen, die 23 cent is niet toereikend.
Normbedrag?
Wat is nou weer een normbedrag? Nou een bedrag waar je als werknemer (en werkgever) op terug kan vallen en aan kan refereren. Voor iedere categorie auto heeft de VZR op basis van de cataloguswaarde en gemiddelde autokosten berekend door de ANWB een normbedrag.
Variabele en vaste kosten
In dat bedrag worden niet alleen de variabele kosten meegenomen maar ook de vaste kosten. Want, zo is de redenatie van de VZR, bij het kopen van de auto hou je waarschijnlijk al rekening met hoe je hem gaat gebruiken, zakelijk en privé.
Bovendien draag je als eigenaar natuurlijk ook het volledige risico van het gebruik van de auto. Daarnaast zijn er de kosten van de verzekering, onderhoud en de afschrijving. Niet meer dan normaal dat dit wordt opgenomen in de vergoeding door de werkgever.
Objectief
Naar de mening van de VZR is er op deze manier een objectief kader te bepalen voor de kilometervergoeding. Deze bedragen zouden naar hun mening dan ook onbelast beschikbaar moeten zijn.
Hoe moet de kilometervergoeding zijn?
De VZR heeft uiteindelijk drie categorieën bepaald. Zoals gezegd dus gebaseerd op de gemiddelde autokosten zoals de ANWB die berekent. Allereerst een categorie tot een cataloguswaarde van 20 duizend euro. Daar zou de kilometervergoeding minimaal 26 cent onbelast moeten zijn. Zou je de afschrijving meerekenen dan zelfs 34 cent.
Bij een cataloguswaarde van 20 tot 40 duizend euro, gemiddelde middenklasser, zou het bedrag minimaal 35 cent moeten zijn. Inclusief afschrijving zelfs 49 cent.
Rij je in een auto die een cataloguswaarde heeft van boven de 40 duizend euro dan is het normbedrag 49 cent. Inclusief afschrijving is dat hier zelf 71 cent.
Er is wel iets voor te zeggen om landelijk uit te gaan van een middenklasse auto. Dan zou een onbelaste kilometervergoeding van 35 cent dus realistisch zijn. Benieuwd of ze daar in Den Haag na de afgelopen verkiezingen ook realistisch over nadenken, of dat we het ook in de toekomst met de huidige fooi moeten doen.
kniesoor zegt
Dank, hiermee ga ik eens even iemand om de oren slaan !
faalhaas zegt
Ja hallo, jij wil toch werken? Waarom zou de werkgever daarvoor op moeten draaien? Je kan ook naast de zaak gaan wonen.
pa045 zegt
En als je een beetje oplet, is dat precies wat onze overheid wilt. Wonen waar je werkt. Een dorp verder werken om daar met de auto iedere dag naar toe te gaan, kan de gewonde arbeider straks niet meer betalen.
Hier in ons mooie zuiden had je daar vroeger tig voorbeelden van. Wijken gebouwd om de mijnen heen. De werknemers van die mijnen woonden naast hun werk. Een paar cAfé’s erbij, een hoereenknal die op vrijdag open is en een supermarkt in de buurt. Meer hadden mensen niet nodig.
Totdat de vrijheid van de auto kwam. Toen kon de zoon ineens kiezen. Hij hoefde niet onder de grond te gaan werken zoals zijn vader en opa. Nee. Hij kon werken op de plek die hij leuk vond. Ook al is dat een paar dorpen verder. De auto bracht hem daar. En zie hoe het levensgeluk ineens een enorme boost kreeg.
Helaas is het gebruik van een auto net zo erg als jezelf verkleden als zwarte piet. Het kan op de één of andere manier niet meer en we moeten het dusdanig duur gaan maken dat alleen de elite het nog kan betalen.
Veel plezier in de toekomst. De vrijheid die wij kennen, verdwijnen volledig. En we schuilen ons achter het socialisme.
okdoei zegt
Ja hallo, mijn werkgever wil toch dat ik naar het kantoor kom? Kan ook thuiswerken, waarom moet ik van mn eigen geld daar voor gaan betalen? En dan maak ik nog niet eens het punt van een uur in de file staan (half uur heen en terug) in m’n eigen tijd.
Ter info: persoonlijk kan ik veel thuiswerken en heb een mega flexibele baas dus kan vaak om de spits naar t werk. Maar een hele hoop mensen kunnen dit niet. Wilde een punt maken dat je opmerking wat kort door de bocht is.
Robert zegt
Hadden ze het bedrag voor onbelaste reiskostenvergoeding vanaf 2006 jaarlijks geïndexeerd, dan had het bedrag inderdaad nu zo rond de 35-38 cent per km gelegen.
Dus die calculatie is, zoals dat dan heet, spot on.
bunnylebowski zegt
Of over engineered :). Gewoon de km vergoeding indexeren was na 1 min genoeg geweest. Al is de split per type auto wel interessant
okdoei zegt
Interessant maar in feite is het rijden van een duurdere auto ook een keus. Dus of die afschrijving en kosten door de werkgever en in feite de belastingbetaler* moeten worden opgehoest is een 2e.
Maar tot €40k cataloguswaarde vind ik niet verkeerd. Gros zal rond die prijs hangen.
*Bedrijven kunnen iets onbelast uitkeren, dus ergens wordt er minder belasting betaald door bedrijven.
petroldrinker zegt
Alsof de overheid ooit iets doet in het voordeel voor werkende mensen? tuurlijk niet, die werken alleen in voordeel vd niet werkers en gelukszoekers
mrbakerfield83 zegt
Hahahaha! Goeie grap. Ik zou dat zeker voorleggen aan jouw grote peroxide leider Wilders. ;)
petroldrinker zegt
Uhm, dat ismijn leider niet, ik zou niemand vd nl politicus zelf kiezen namelijk, allemaal hetzelfde kwaad in een ander jasje
lekkaah zegt
Het is toch ook voor het OV bedoeld, naast de auto, fiets of fatbike? Een treinabonnement is tegenwoordig ook reteduur geworden!
mrbakerfield83 zegt
Ja, tis wel erg duidelijk welke belangen die club behartigt. Laat de hoogte van de vergoeding afhangen van de zuinigheid van de auto niet van de prijs van de auto. Hoe zuiniger de auto, hoe hoger de vergoeding.
Edge zegt
Je kunt op voorhand al invullen hoe dat zou uitpakken. Dan gaat de maximale onbelaste kilometervergoeding van 23 cent nar 25 cent of zo voor zuinige auto’s, en wordt de rest van autorijdend-werkend Nederland gekort.
Flutterbear zegt
Veel te complex. Ik ben altijd voor minder en eenvoudigere regelgeving. Één bedrag is perfect. Laat de gene met een onzuinige auto er maar op toeleggen en met een zuinige auto maar uit de kosten is. Als je een duurdere auto hebt regel je maar een belaste reisverzekering met je werkgever.
padoempats zegt
De vergoeding moet afhangen van de kosten en niets anders
slisse zegt
In België hebben we een km vergoeding voor zakelijke verplaatsingen met privé wagen van €c 42,69 per km, deze is vrij van belastingen.
alcantara zegt
Als je zo’n 50 cent per km rekent dan zit daar dus ook de wegenbelasting, verzekering en vaste afschrijving (op ouderdom, onafhankelijk van aantal km’s) in. Maar dat zijn lasten die je sowieso al hebt, ook als die auto heel de week op de oprit blijft staan. Tenzij je die auto helemaal speciaal voor het werk hebt gekocht en er privé nooit gebruik van maakt. 23ct is idd wel karig,, net iets meer dan de brandstofkosten. Ik stel voor om er 40ct/km van te maken ongeacht welke auto of fiets, en dan moet gewoon iedereen z’n mond houden.
potver7 zegt
Dat staat toch ook in het artikel? Ze gaan ervan uit dat als je een auto koopt, je daarbij ook rekening houdt met hoe je hem gebruikt. En dus horen die vaste kosten zeker ook bij de kosten die je voor zakelijke kilometers maakt.
Bovendien zijn er voor zover ik weet geen modellen die afschrijving op ouderdom en afschrijving op kilometers uitsplitst, dus dat wordt een heel ingewikkelde. En verzekeringspremies zijn mede afhankelijk van je kilometrage (én een hoger jaarkilometrage verhoogt ook de kans op ongelukken, en dus verlies van no-claimkorting) dus die zou ik niet zomaar als vaste kostenpost opvoeren.
Flutterbear zegt
De meeste afschrijving is op leeftijd, niet op afstand. Hoge kilometerstanden in korte tijd betekent namelijk veel snelweg kilometers en weinig in en uit stappen, dus weinig slijtage (buiten regulier onderhoud om). Eigenlijk is aantal keer gestart een veel betere indicator voor de levensduur van de auto.
Flutterbear zegt
De meeste afschrijving is op leeftijd, niet op afstand. Hoge kilometerstanden in korte tijd betekent namelijk veel snelweg kilometers en weinig in en uit stappen, dus weinig slijtage (buiten regulier onderhoud om). Eigenlijk is aantal keer gestart een veel betere indicator voor de levensduur van de auto.
padoempats zegt
‘De meeste afschrijving’, maar zeker niet alles. Er is wel degelijk een significant component afhankelijk van de km-stand. Of dat nou snelwegkilometers of stadskilometers waren, dat blijft gissen.
Flutterbear zegt
Niemand rijdt 50d km per jaar in de stad. Hoe minder kilometers per jaar, hoe aannemelijker dat ze met korte ritjes waren. Natuurlijk is een auto met hoge kilometerstand minder waard dan een lage.
por100 zegt
Zoveel makkelijker om arbeid lager te belasten en verder niets. Gewoon niets. Geen verkapte subsidies en geen verkapte belastingen.
Niks geen auto op de zaak, kilometervergoeding of wat dan ook. Gewoon lager belasten en men mag het zelf uitzoeken.
Wat zulke regelingen wel niet aan arbeidsplaatsen kost van mensen die voor jou gaan uitrekenen wat het beste voor jou is. Die persoon kan ook politieagent worden.
Net als met de BPM. De besparing die BPM afdracht voor het milieu kan opleveren wordt meteen teniet gedaan door de vele arbeidsplaatsen die zich bezig houden met import en export omdat er een heel verdienmodel achter zit. Dus je kan het net zo goed schrappen en één europese prijs aanhouden en verder niets doen.
Het is een beetje een rommelige argumentatie maar hopelijk begrijp je de kern. Ik ga weer verder met de laatste vrijdagmiddag-loodjes
Flutterbear zegt
Er zijn gewoon mensen die een auto nodig hebben voor hun werk, en niet alleen om naar kantoor te rijden. Dat mag van jou alleen nog in een privé auto? Of niet privé rijden in de zakelijke auto en een extra parkeerplek in nemen?
alassad zegt
Mwoah, het vervelende vind ik voornamelijk dat ik maar een x aantal km vergoed krijg vd baas – bij een van mijn vorige werkgevers kreeg ik alle kms vergoed en dat kwam dan toch neer op 800 betto per maand- daarmee kon ik goed de auto betalen en hield ik zelfs wat over!
sizedoesmatter zegt
Precies dat! Bij mijn huidige werkgever (Gelderse omgevingsdienst) wordt dan ook nog eens 20 km per dag (!) afgetrokken van wat je vergoed krijgt
Flutterbear zegt
Mijn lease contract kost iets van 45ct/km maar meerkilometers slechts 7ct, met een paar cent stroom erbij rond de 10ct. De vrijstelling dekt prima de MEERPRIJS van het zakelijk gebruik. Snap niet waarom de werkgever meer aan afschrijving of onderhoud moet betalen dan het zakelijk verbruik veroorzaakt.
Met een vrijstelling van 40ct ga ik die ook vragen en ondertussen lekker voordelig met het OV..
alfafever zegt
“Snap niet waarom de werkgever meer aan afschrijving of onderhoud moet betalen dan het zakelijk verbruik veroorzaakt.”
Dat is gewoon een arbeidsvoorwaarde. Als je daar geen gebruik van zou maken kan je meer loon vragen of een lease compensatie krijgen.
Arch zegt
Ik denk dat veel mensen niet kunnen rekenen.
6 jaar geleden een Kia Soul EV gekocht.
Op 10 jaar afschrijven €2000/jaar.
Wegenbelasting tot nu toe 0
All-risk €400/jaar
Onderhoud €200/jaar
Bij 15000km/jaar is dat ruim 17 cent per kilometer.
Stroom 5 cent per kilometer.
Dat is precies 23 cent.
Straks natuurlijk wegenbelasting, dus dan wat duurder. Daar staat tegenover dat je nu voordeliger een fatsoenlijke tweedehands elektrische auto kunt kopen.
padoempats zegt
En laat ze in godsnaam parkeerkaartjes niet onder de 23c km-vergoeding vallen, maar dat ze gewoon als kosten aftrekbaar zijn. Ongekend dat parkeerbonnen onder de kmvergoeding valt en je daarmee parkeerbonnen niet kan opvoeren. Dagje werken in Amsterdam en je hebt een parkeerkaart van 40 euro die je zakelijk niet kan opvoeren, maar onder die schamele paar euros vd km-vergoeding valt