
Ieder jaar lopen de bedragen voor de onbelaste kilometervergoeding steeds verder uit elkaar.
Aan de ene kant heb je het bedrag waarmee de overheid stelt waar we het mee moeten doen. Aan de andere kant heb je Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) die jaarlijks berekend wat het eigenlijk zou moeten zijn. Plottwist, de onbelaste kilometervergoeding blijft hetzelfde terwijl je eigenlijk meer zou moeten krijgen.
Kilometervergoeding in 2025
Anno 2025 bedraagt de onbelaste kilometervergoeding € 0,23 per kilometer. Dat dekt niet de kosten die je daadwerkelijk maakt om op het werk te verschijnen. Volgens VZR zou de vergoeding voor een middenklasse auto minimaal € 0,36 moeten bedragen in 2025. Dat is een cent meer per kilometer in vergelijking met vorig jaar.
Werkgevers mogen je overigen meer geven, mar dat is dan niet onbelast. Vandaar dat € 0,23 de norm is. Alles wat je meer krijgt boven die 23 cent moet de werkgever aan loonbelasting inhouden en afdragen.
VZR roept al jaren dat de onbelaste kilometervergoeding niet reeël is en dat de overheid het tarief moet verhogen. Tja, dat doe je nou eenmaal als belangenbehartiger van zakelijke automobilisten. De overheid gaat dat niet doen. Het kost miljoenen euro’s. Die schatkist is al zo mager en het kabinet verzint allerlei draconische maatregelen om deze te vullen.
Heb je een privéauto van meer dan 45 mille, dan zou je inclusief alle kosten (rijden, onderhoud, afschrijving) zelfs 0,73 eurocent per kilometer moeten krijgen. Voor Vereniging Zakelijke Rijders is het roepen in de woestijn. Het laatste wat het kabinet gaat doen is de onbelaste kilometervergoeding verhogen. Ook al zou het misschien eerlijker zijn voor de Nederlandse werkslaven die iedere dag in hun privékar naar de baas tokkelen.
Als je je auto ook privé gebruikt, dan is de berekende km-vergoeding niet eerlijk. Dingen als aanschaf/afschrijving, MRB, verzekering, brandstof en onderhoud moet je rekenen per gereden kilometer, en dan vervolgens kijken hoeveel km je ‘zakelijk’ (woon-werk) rijdt en dát vegoed krijgen.
Een rekenvoorbeeld voor Jan Modaal (gebaseerd op gemiddelden, uit openbare informatie)
– VW Polo 1.2 TSi uit 2015
– 13.000 km/jaar (privé 4500km, zakelijk 8500km gebasseerd op 22km enkele rit woon-werk en een vierdaagse werkweek)
Volgens de ANWB kost deze auto 36,7 ct/km (berekend op basis van 13.000/jaar, zie ‘ANWB autokosten berekenen’), dat is inclusief alles (afschrijving, vaste kosten zoals MRB en verzekering, en variabele kosten zoals brandstof, raparaties en onderhoud)
Privé km’s tellen we niet mee, dus ~35% van de kosten zijn voor eigen rekening.
Blijft er ~24 cent per kilometer over. En laat dat nou heel erg in de buurt komen van de kilometervergoeding…
Die ambtenaren zijn zo dom nog niet.
NB. En eigenlijk, als je heel eerlijk bent, die vaste kosten mag je ook niet verrekenen in je km-vergoeding, als je je auto privé gebruikt. Want die vaste kosten zou je ook hebben als je op de fiets naar je werk ging, maar wel de auto voor de deur zou hebben staan. Ja, dan zou je wellicht een andere (of geen) auto kopen, maar om aan te geven dat de huidige km-vergoeding eigenlijk gewoon prima is als je puur kijkt naar gebruikskosten om op je werk te komen.
Een heel betoog maar de berekening slaat helemaal nergens op. Je haalt er onterecht 35% vanaf
Nee dat klopt niet, afschrijving is maar gedeeltelijk een vaste last en dat geldt zelfs voor verzekering. Een auto waar veel mee gereden wordt schrijft harder af dan een auto met weinig kilometers. Als je jaarkilometrage door al die zakelijke kilometers boven een drempel komt (verschilt per verzekeraar) ga je meer premie betalen. Sowieso groeit het risico op schade, en dus ook het risico op verlies van no-claim-korting waardoor de kans op premieverhoging ook toeneemt.
De enige échte vaste last is de motorrijtuigenbelasting.
En een kilometerkostprijs is een kilometerkostprijs. Die wordt niet lager als een gedeelte van die kilometers privé gereden wordt. Dat is wel een heel erg wonderlijke rekensom.
Dit dus. Maar jammer is het wel. Want laten we eerlijk zijn, geen leasebudget maar gewoon een dikke diesel importeren, en daar dan mooie reiskosten vergoeding over krijgen is zo gek nog niet.
Yep, zo rij ik al jaren.
En een 10jr oude mini auto is wat de gemiddelde forensende loonslaaf met gezin rijdt?
Deze som slaat als een tang op een varken. Die 24 cent heeft geen betekenis. 36,7 cent vermenigvuldig je met 8500km (je zakelijke kilometers), dat geeft de kosten die je zakelijk hebt gemaakt. Dat 24 cent * 13000 toevallig dezelfde uitkomst geeft, betekent verder niks. Je baas vergoedt immers enkel je zakelijke kilometers, niet je privé kilometers.
Enkel kijken naar gebruikskosten om op je werk te komen vind ik niet fair, dat zijn niet al je noodzakelijke kosten. Wellicht had je, als je geen werk had gehad, wel helemaal geen auto gehad zoals je zelf al schrijft. Op basis daarvan kun je zelfs het tegenovergestelde argumenteren, namelijk dat de vaste kosten volledig door je baas gedragen zouden moeten worden. Dat vind ik dan ook weer niet redelijk, maar stellen dat de vaste kosten dan maar helemaal niet door de baas vergoed moeten worden, is weer het andere uiterste.
M.a.w.: rij je naar je werk met je auto, omdat je toch al een auto hebt voor je privé dingen? Of rij je privé met je auto, omdat je toch al een auto hebt voor je werk?
Niet helemaal fair om alle auto gerelateerde kosten zo te delen door het percentage zakelijk gebruikt. Wegenbelasting en grotendeel van de verzekering betaal je niet extra voor zakelijk gebruik ten opzichte van dat je de auto toch al had. Hetzelfde geld hoofdzakelijk voor onderhoud en afschrijving. Met een gemiddelde gebruik van 13.000 km/jaar is het eigenlijk alleen banden en brandstof die beinvloed worden door extra kilometers.
Verder zijn de eisen/wensen voor een privé auto veel hoger dan zakelijk. Onze eGolf is perfect voor woon-werkverkeer tegen veel minder dan 23ct/km, echter vanwege persoonlijke omstandigheden kost die andere ruim 50-60ct/km.
Al wil ik daarmee zeker niet zeggen dat de vergoeding niet omhoog moet. Ik ben nog steeds voorstander om de vergoeding te verdubbelen en verplicht te stellen voor wie naar locatie moet van de werkgever. Kunnen we gelijk een spitsheffing invoeren (obv kentekens samen met CJIB) om de druk in de spits te spreiden.
Hadden ze maar een vak moeten leren.
Het is een soort subsidie waar we heel snel vanaf moeten. Net zoals de hypotheekrente aftrek. Ga maar dichter bij je werk wonen en pak de fiets.
Makkelijk praten als je een gezin hebt en in de binnenstad van Utrecht of Amsterdam werkt waar huizen in een hele wijde omtrek onbetaalbaar zijn.
Ja goed idee. Kunnen we gelijk diverse overheidsoprganen opdoeken. Ministerie van Defensie bijvoorbeeld. Elke militiair stoppen en in zijn woonplaats gaan werken.
Uiteraard een absurd idee om de vergoeding af te schaffen. Daar ga je niets mee winnen.
Zakelijke kosten zijn zakelijke kosten en zouden nooit belast mogen worden. Te lagen kmvergoeding is dus weldegelijk heel oneerlijk
Woon-werkverkeer zijn geen zakelijke kosten..
Voorheen met het OV naar het werk traject Tilburg-Breda Wat prima ging. Nu lekker in eigen stad gaan werken. 6.5 km enkele reis op de gravelbike… heerlijk! voor geen goud dat ik in de file ga staan en zelf bij moet gaan leggen om bij mijn werk aan te komen. Maar eens, als we die km vergoeding eens af schaffen misschien dat mensen dan dichterbij een baan gaan zoeken?
Lekker als je voor de zaak even naar de andere kant van nl moet en terug. Zijn gewoon zakelijke kosten die aftrekbaar horen te zijn
Woon-werkverkeer zijn geen zakelijke kosten..
In de US waar auto’s en benzine fors goedkoper zijn, staat de IRS een onbelaste miles vergoeding van 70 cent per mile = circa 42 Eurocent /km.
Kostenvergoeding van de bass moet nmm dekkend zijn.
Ik kreeg 10 jaar geleden in Ierland al 40 cent / km.
Van mij mag het afgeschaft worden, maar verlaag dan ook de IB in Nederland!
Kilometervergoeding moet een wettelijke plicht van de werkgever zijn. Alle mensen die naar hun mening te weinig kilometervergoeding krijgen, moeten ook eens denken aan de mensen die € 0,00 per kilometer ontvangen.
Maar dit is hetzelfde als de werknemer met een auto van de zaak die klaagt over de bijtelling…
Moet je niet voor diezelfde overheid zoals de gemeente, belasting ed gaan werken, want dan krijg je niets.
Los daarvan vind ik dat het helemaal afgeschaft moet worden.
De belastingbetaler moet weer opdraaien voor de mensen die naar het werk moeten?
Belastingdienst, simpeler kan het zeker en leuker ook.
Oja, als je dan toch bezig bent schaf die kgb dan ook meteen af, hou je ook nog wat geld over voor belangrijkere zaken.
Niet alleen woon-werk, maar alle zakelijke kms met prive auto afschaffen??
Draai het eens andersom, waarom moet je werkgever je geld geven om bij hem te komen?
Volgende, waarom moet de belastingbetaler (die misschien op loopafstand woont) belasting betalen zodat een andere werknemer met korting kan reizen?
Als een werknemer mensen wil aanmoedigen om bij hem te komen, moet hij zelf de knip maar trekken en niet verschuilen achter de belastingdienst. En als die werkgever wil dat je dienstreizen gaat maken dan zorgt hij er zelf voor dat dat kosteloos kon.
Voordelen, je legt de verantwoordelijkheid waar die hoordt, namelijk bij de werkgever en niet bij iedere Nederlandse belastingbetaler en twee, het belastingsysteem is weer wat simpeler geworden en drie alle registratie achter dit systeem vervalt en bespaart dus mensen en tijd.
Kansloos als je denkt dat de vrijgestelde kilometervergoeding zelfs maar een druppel op een gloeiende plaat is.
Het helpt op meerdere vlakken zoals ik al zei dus iets meer als een druppel. Bovendien als je meer van dit soort stupiditeiten eruit helpt het steeds meer
Sowieso is de vergoeding gebaseerd op erg karige auto’s. Als je een leuk salaris hebt (100k+) en je trakeert je zelf op iets leukers en dan heb ik het niet eens over een dikke v8 Cayenne, maar een 2.0 Macan dan kom je al totaal niet uit met deze vergoeding. Daarom heb ik serieus een 107 die ik voor vier tientjes in de maand erbij houd voor als ik zo nu en dan naar kantoor moet. Ik werk overwegend thuis dus die gemiddeld 1x 200km (100 heen/terug) naar kantoor is dan nog te behappen. Krijg ik wel geteld 16 euro voor, omdat de werkgever ook nog eens de max. woon/werk-afstand op 40 km heeft beperkt, zoals veel bedrijven.
Dus, om samen te vatten: jij hebt een salaris van 100k+, hebt een Cayenne voor de deur, en gaat wekelijks serieus 200km rijden in een koektrommeltje? Om wat belasting te besparen? Serieus??
Waarom zou deze vergoeding meer moeten dekken dan een gemiddelde auto? Als jij in luxe wilt rijden betaal je daar maar voor..
het hele belastingstelsel met toeslagen en vergoedingen is achterlijk in mijn optiek.
Schaf al die ellende af, verlaag de belasting op arbeid, ga belasting heffen op daadwerkelijk behaald rendement en niet op bezit. I.p.v. toeslagen voor de onderkant van de maatschappij geef je ze vrijstelling voor bepaalde zaken en komt de huur direct uit de uitkering, en krijgen ze dus een netto uitkering waar alles al vanaf is.
Klaar. kan je een berg ambtenaren naar huis sturen, worden de overheidsuitgaven een keer lager en loopt die schatkist weer eens een beetje vol.