Nee! Dit kan niemand zien aankomen. De kilometerstanden van Duitse occasions zijn vaak niet correct.
Een auto uit Duitsland importeren is heet. In Nederland is het aanbod van occasions erg slecht gesteld. Met name als je een fatsoenlijke motor onder de kap wil, zul je moeten gaan importeren. In de afgelopen tien jaar zijn de auto’s met de minste bijtelling het meeste verkocht. Dus de auto die je wenst komt vaak uit Duitsland. Logisch: de markt is er enorm en er is meer keuze. Zeker als je een grotere motor zoekt om bijvoorbeeld de caravan mee te trekken.
Maar wat blijkt: de kilometerstanden van Duitse occasions zijn in veel gevallen niet correct. Dat wijst een studie van de ADAC uit. Ze gingen het zelf even proberen met drie occasions, een Ford Kuga (2019), Opel Grandland X (2020) en een Peugeot 208 (uit 2019). Binnen enkele minuten kon men de tellerstand van die auto’s naar believen aanpassen. De politie schat in dat de kilometerstanden bij Duitse occasions in 33% van de keren sprake is van een teruggedraaide teller.
Kilometerstanden Duitse occasions
Ja, leest het goed. Een op de drie auto’s in Duitsland heeft een niet correcte kilometerstand. In Nederland werken we met de Nationale Auto Pas, een systeem dat de kilometers bijhoudt. De KM-stand wordt bij elke APK, overschrijving en dergelijke geregistreerd. Zo wordt er een historie opgebouwd en is het lastiger om de teller terug te draaien.
Niet onmogelijk. De apparatuur ervoor bestel je gewoon op internet en je kunt voor elke jaarlijkse beurt + APK de stand 10K terugdraaien als je 20K per jaar rijdt, bijvoorbeeld. De ADAC eist dat er nu eindelijk een dergelijke methode wordt ingevoerd in Duitsland. Het Bureau voor Informtatiebeveiliging (BSI) zou dit controleren.
Gedupeerd
Als consument wordt je op meerdere manieren gedupeerd. Ten eerste koop je een auto voor (hoogstwaarschijnlijk) veel te veel geld. Maar het gaat je vervolgens nog meer geld kosten, want over het algemeen is een auto met een hogere kilometerstand eerder toe aan reparaties. Nóg een bijkomend nadeel is dat je belangrijke (preventieve) maatregelen zoals het vervangen van de distributie wellicht veel te laat doet, met alle gevolgen van dien.
Kun je dan ‘gewoon’ een auto in Duitsland kopen en importeren? Op zich wel, maar check zoveel mogelijk de historie. Geen boekjes en facturen is een enorme rode vlag. Bij veel merken kun je de historie ook inzien op basis van de computer. En ondanks dat de Polizei de inschatting maakt dat 33% is teruggedraaid, blijft er nog 66% over die ‘goed’ is.
Via: AD.nl
tinnemans zegt
Het voor-de-beurt-terugdraaien kan in Nederland natuurlijk ook net zo makkelijk lijkt me.
outlook zegt
@tinnemans: ik dacht dat in NL zelfs bij een bandenwissel of bandreparatie (Kwikfit) de km’s worden geregistreerd. Dus niet alleen bij een beurt.
Overigens heb ik mijn auto bij een merkdealer in Duitsland gekocht incl. Garantie, ik hoop maar dat daar niet gesjoemeld wordt.
Dieseltor zegt
@outlook: Zal wel snor zitten. Dit gaat vooral over de louche dealers die een terrein aan auto’s hebben staan en al het papierwerk regelen in een container dat op het terrein staat. Nou is een particulier ook niet heilig, maar het is aan de dealer om bij inkoop of inruil de auto te controleren op o.a. stand terug draaien. Komt de dealer hier niet achter en jij wel, dan zal de dealer dit hoe dan ook moeten oplossen.
Pas alleen op als je een auto zakelijk koopt, dus zonder de btw.
Ik heb dat een aantal jaar terug mee mogen maken, onder coulance toch het een en ander geregeld.
Een auto kopen hoor je niet zo makkelijk en snel te doen, eerst goed kijken, vergelijken en rijden.
Dutchdriftking zegt
@tinnemans: kan wel maar gebeurt veel minder. De particulier welke voor de beurt komt zal het zelf niet kunnen en er vaak ook niet naar vragen. De handelaar gaat het pas doen voor verkoop en kan hem dus niet verder terug draaien dan de laatste gerapporteerde tellerstand.
Johanneke zegt
Ik begin er niet eens aan. Heb zelfs verhalen gehoord van rekeningen die nagemaakt werden. Ooit verhaal gelezen, VW polo distributieketting gedaan! (want VW kwaliteit). En dan blijkt dat dat niet gebeurd is, en de kmstand verkeerd. Dan maar gewoon een Nederlandse occasion.
Oh wacht ik heb mijn 98 Galant met 114k op de teller uit Oostenrijk gehaald. Achja daar zit geen marge op. Zal vast niet iemand de moeite hebben genomen voor een auto van 2400 euro.
tinnemans zegt
@johanneke; Misschien niet nu, maar 10, of 20, jaar geleden mogelijk wel. Je bent vast niet de 2e eigenaar.
Johanneke zegt
3e eigenaar. Staat afgestempeld en wel in een boekie met een postzegel erop. In 98 op naam van een man gezet, in 2001 op naam van een vrouw met dezelfde achternaam. Altijd bij dezelfde garage onderhouden, dus neem aan dat ik de 3e ben. Denk zelf dat de man de auto gekocht heeft, 3 jaar later overleden is, en toen de vrouw nog tot 2019 rond heeft gereden.
20vtsport zegt
Mooie aanname. Nooit doen. Je kan bijna wel een fictief boekie schrijven. Je eerst hoofdstukkie heeft al een naampie. Of in ieder geval al een mooi inleidinkie nu.
Johanneke zegt
@20vtsport Ja prachtige aanname. Zou wel ziek zijn als er garagerekeningen vervalst zijn met de naam van die vrouw erop. En bij een ander bedrijf een aircovulling. En dan ook vervalste stickers van 2 bedrijven in de motorruimte plakken en daar kmstanden opschrijven. Kan natuurlijk. Zou extreem creatief zijn voor zo’n relatief onpopulaire auto. Maar uitsluiten kan ik het zeker niet.
civicfk3 zegt
In nederland gebeurt het volgende, auto handelaar krijgt een auto voor de verkoop, vult het onderhoudsboekje in met 2-3 verschillende pennen en hoppa de auto heeft elk jaar een beurtje gehad. Vervolgens in de advertentie “altijd bij ons in onderhoud geweest”.
wimof zegt
Begin eerder over de PSA Pure Tech motoren, dat verhaal is nog steeds niet afgelopen, in tegenstelling met het VW debacle uit 2010-2011
Johanneke zegt
Ja VW is terug op riem. Want die kettingen waren drama.
rufctr01 zegt
@wimof: 2010-2015
henkp1 zegt
Dit is echt al jarenlang bekend, maar het kan inderdaad geen kwaad de mensen er voor te blijven waarschuwen.
Bizar dat de ‘pünktliche’ Duitsers nog steeds niet een soort NAP hebben ingevoerd. Bij landen als ‘zelfs’ België en Frankrijk is dat beter geregeld.
Als je een auto uit Duitsland haalt, want het aanbod is veelal aantrekkelijk, moet je dus nog scherper dan normaal naar de auto en de papieren kijken.
Bij een gerenommeerde dealer kopen, verdient de voorkeur, maar ook daar moet je nog steeds oppassen. Beding een goede garantie die ook in Nederland geldig is.
Wellicht is het mogelijk om de verkoper een verklaring te laten ondertekenen dat er niet met de auto is gesjoemeld, maar dat zal lastig zijn.
kminne zegt
Joh
erik64 zegt
Nu vraag ik mij af…. Ik heb een bmw en als ik naar de dealer ga voor onderhoud dan gaat de sleutel in een ding ( kan niet zien wat het is ) en dan weten ze de km stand. Als je een bmw hebt gekocht waar de km stand van is terug gedraaid kunnen ze dat dan aan de hand van de sleutel zien ?
piedlourd zegt
Elke auto heeft ook meerdere boordcomputers, waaronder voor de motor.
Je zou daar de echte kilometers uit kunnen halen, lijkt mij.
Heb ik met m’n vriendin ook gedaan. Die had meer ervaring dan ze zei maar dat bevalt op zich goed.
Ze heeft gelukkig geen distributieriem en zo.
alcantara zegt
Regelmatig een beurt geven doet wonderen.
En op tijd inruilen voor een jonger exemplaar als het onderstel niet meer zo strak aanvoelt.
cloverleaf zegt
@piedlourd: die heeft dus ook wat meer onderhoud nodig?
Doe je dat zelf of laat je iemand anders eronder liggen?
piedlourd zegt
Nou vooruit dan maar…. Komt die open deur!
R u ready?
Ik geef haar zeer regelmatig een grondige beurt, waarbij ik niks vergeet.
henkp1 zegt
Ik wil het niet weten
Rudy zegt
Vroeg ik me ook al af, auto logged o.a. zijn eigen service behoefte. Daaruit zou je ook eea moeten kunnen halen lijkt me?
Robert zegt
@rudy: niet iedereen heeft een dongle en de software om dat uit te lezen maar ja, dat is wel de juiste weg. Een bevriende garagist of dealer zou je hiermee eventueel een grote dienst kunnen bewijzen.
Overigens bekeek ik zo samen met een maat anderhalf jaar terug een geïmporteerde Audi A3 3.2 Quattro. De (te) lage rest BPM afdracht gaf al een slecht vermoeden (zeer waarschijnlijk geïmporteerd als total loss wrak), de volledig gewipete motorhistorie gaf het laatste zetje om deze auto links te laten liggen.
Deze auto hebben we overigens naderhand al weer twee keer opnieuw aangeboden zien worden op Marktplaats, dus da’s een kat in de zak die er telkens weer in terug wordt gestopt.
E550 zegt
Met programma’s als Star Diagnostics van Mercedes, kun je bijv. zien of de kilometerstand correct is. Als de kmstand correct wordt weergegeven, betekent het niet automatisch dat ie daadwerkelijk ook 100% correct. Wat je dan kunt doen is kijken naar de computererrors. Als al die errors worden geregistreerd op dezelfde kmstand, dan klopt er iets niet. Je kan bijv. kijken naar de airbags, hoe lang waren die actief. In die computer zie je precies hoeveel uur ze actief waren en aan daarvan een schatting maken. En zo zijn er nog tig andere manieren via dat programma.
sirdrinksalotofpetrol zegt
@E550: niet iedereen heeft Star (tegenwoordig Xentry). Is ook niet goedkoop, dus alleen Mercedes dealers hebben dat en Mercedes specialisten. Koop gewoon een Chinese Delphi kan je zat mee uitlezen.
e38ossie zegt
@erik64: nee. Soms geeft de diagnosetester bij het uitlezen van de auto aan dat er een gegevens verschil is tussen verschillende regeleenheden. Dan is er een rode vlag.
erik64 zegt
Ah, maar dan is er in ieder geval wel een melding dat er iets niet klopt.
speedster72 zegt
De ADAC eist een degelijke methode om de tellerstand te registreren.
Okee, en hoe wil je dat degelijk maken, als je nog steeds voor elke garagebeurt de tellerstand kan terugdraaien? Precies, dat gaat dan niet. Dan moet je de oorzaak aanpakken: Fabrikanten die die waarde herschrijfbaar maken met een simpel kastje.
406_v6 zegt
Als je van plan bent een auto in het buitenland te gaan halen, is een ODB diagnose via je smartphone een goede hulp, de km.stand wordt vaak op meerdere plaatsen opgeslagen, en afhankelijk van de moeite die de verkopende partij heeft gedaan, kan een OBD diagnose in andere systemen nakijken of er andere km.standen in staan.
Zo’n apparaat is qua kosten zeker interessant, net géén €60 met basisfuncties, voor 2 tientjes meer heb je uitgebreide diagnose software er bij.
https://www.mycarly.com/
tfsi zegt
@406_v6: Klopt, probeer Obd11 kan je indien je voor een dsg gaat daar de tellerstand ook van aflezen indien er niks is vervangen moet hij overeen komen. Tellerstand van de dsg kan je niet aanpassen enkel resseten naar 0.
jarnobakker zegt
Tegenwoordig heeft de versnellingsbak ook een computer. Deze houd ook de kmstand bij.
hanselegans zegt
100-33=67% die nog goed is.
Scheelt weer 😆
Variomatic zegt
Zucht.. daar gaan we weer.. Er valt heel veel af te dingen op die paniekzaaierige 1 op 3 uitspraak van de Adac die helaas weer klakkeloos wordt overgenomen door het AD, Autoweek en helaas ook Autoblog. De Bovag zal het ook wel weer gretig oppikken om de binnenlandse okkassiemarkt te bevoordelen..
1. Die 1 op 3 was een SCHATTING uit 2011 van de politie in Munchen en Tüv Sud en is nooit cijfermatig onderbouwd met een onderzoek;
2. het laatst uitgevoerde onderzoek op dit vlak dateert uit 2011 en toen gold voor Duitsland 5 tot max 12%, beslist géén 1 op 3;
3. Datzelfde onderzoek toonde aan dat het niet zozeer de Duitsers zelf, maar vooral uit Duitsland importerende handelaren zijn die met tellers sjoemelen: in 30-50% van de gevallen. Dus: zodra een auto de grens over gaat, gaat het vooral mis;
3. Recenter onderzoek van Carly uit 2020 laat eenzelfde resultaat zien: in Duitsland 5 tot max 10% van de occasions teruggedraaid;
Onbegrijpelijk dat zelfs de Adac niet de moeite neemt om eens wat verder te kijken dan hun neus lang is. De Duitse export occasionmarkt is voor heel veel landen heel belangrijk, ook voor Nederland, onbegrijpelijk dat ze zoveel paniek zaaien op dit vlak op basis van wat schattingen van tien (!) jaar terug!!
Bronnen:
2011 onderzoek (zie par. 2.1)
https://www.europarl.europa.eu/RegData/etudes/STUD/2017/602012/IPOL_STU(2017)602012_EN.pdf#page21
Carly onderzoeksresultaten o.a.:
https://www.ad.nl/auto/hier-wordt-de-kilometerstand-van-tweedehands-auto-s-het-vaakst-teruggedraaid~aa87ab2c9/
Resumé: als je een auto koopt in Duitsland, België of Nederland is de kans op een teruggedraaide teller ongeveer gelijk. Geen reden tot paniek. Dit dus ondanks NAP (NL) en Carpass (B). Die twee bieden een schijnzekerheid omdat men gewoon vóór invoer tellers terugdraait in beide landen..
outlook zegt
@variomatic: categorie komkommertijd? Puik stukje bron-onderzoek..
Variomatic zegt
@outlook: het genereert heel veel traffic/clicks en je naam wordt weer genoemd: daarom herhaalt de Adac dit soort misleidende troep om de zoveel jaar. Het AD zal het ook hun reet roesten dat ze notabene vorig jaar nog een artikel plaatsten dat op max 1 op 10 komt ipv 1 op 3, daar gaat het ook alleen maar om clicks/traffic genereren, een gedegen opgeleide journalist ergens naar laten kijken is ze te duur..
En ondertussen kakelt iedereen elkaar na, ome Henk en tante Truus lezen die kop in het AD, durven geen importje meer te kopen en betalen grif duizenden euro’s teveel voor hun gebruikte ‘origineel Nederlandse’ Quashqai om vervolgens op alle verjaardagen (en hier op Autoblog :-) dat recht voor zichzelf te lullen door die ‘1 op 3’ headline van het AD te citeren..
melcon zegt
Met de 1 op 3 ” kop/titel” trek je lekker veel views/clicks in tegenstelling tot een hooguit 5 tot 10% “kop/titel”. Zo simpel is het.
ouwedibbes83 zegt
@variomatic: bedankt voor de duiding! Wat mij betreft een reden om het artikel bij te werken met deze nuanceringen.
Flatsix zegt
@variomatic: toen ik de titel las, kwam jouw reactie in me op. WAT EEN ONZIN!
Dus omdat het technisch kan, maakt iemand bij de politie 11 jaar geleden een niet nader onderbouwde inschatting van 30% en dit is de waarheid. Dit is wat er vandaag dag de mening van de massa vormt. Nieuws is gericht op kliks = meer reclameopbrengt = meer winst voor het mediaplatform, en is helaas niet meer op zoek naar de waarheid. ADAC lijkt geen belang te hebben bij dit bericht maar je zou haast anders vermoeden.
Mensen, stop nooit met zelf nadenken!
Wat denk je zelf? Dat je je als officiële dealer inlaat met dit soort louche praktijken bij jou jong gebruikte (<5 jr) voorraad? Het afbreukrisico is veel te groot. In het Duitse artikel worden ook leasemaatschappijen als mogelijke dader genoemd. Als je wekelijks honderden auto’s wil verkopen aan de handel, kun je simpelweg dit risico niet lopen. De kans dat je 2e-hands auto’s besmet raken is veel te groot en het risico niet te overzien.
Helaas blijft het wel een dingetje, ook al is het op kleinere schaal, maar gebeurt dit pas laten in de keten na export. Normaal verstand blijven gebruiken en opletten blijft het devies, maar dit geld ook voor Nederlandse occasions.
@Autoblog: ik geniet vaak van de diepgang en passie van geschreven artikelen. Neem bij dit soort nieuws iets meer tijd om je bron te checken of maak een genuanceerder artikel lijkt me.
Tiemen zegt
En dan zijn er ook apparaatjes te koop die je in je auto plaatst en die je met een paar drukken op de knop kan zeggen de kilometers niet op te tellen als je rijdt. Daarmee is dus ook het Nederlandse systeem te omzeilen als je echt zou willen. M.a.w. niks is waterdicht. In Duitsland staan er forse straffen op terugdraaien dus het gebeurt in de tijd dat een auto daar uit de systemen is en voor hij hier in de systemen staat.
406_v6 zegt
@Tiemen: km.stand wordt op meerdere plaatsen opgeslagen, die zijn vaak niet te resetten of onderbreken. Kwestie van OBD uitlezen om de echte stand te vinden.
ronaldotour zegt
Het blijft een raar iets dat importeren. Als particulier raak je een originele Nederlander aan de straatstenen niet kwijt omdat iedereen tegenwoordig de prijzen met import vergelijkt.
bimmerfan zegt
Bla bla bla, maak elkaar maar weer lekker bang! Is allemaal gebaseerd op verhalen van een ander……
Redrum zegt
Haha, heerlijk….nu begrijp je de reacties op berichten van een niet nader genoemd merk hier soms.
Het meeste van die bagger is ook niet correct maar ja het scoort en zorgt voor vele popcorn momentjes.
MarcoM zegt
De RDW zou eens de standen uit moeten lezen alvorens op kenteken zetten, vaak betaald de nieuwe eigenaar veel te veel. Een jaar of 2 geleden was dat nog op TV met een bedrijf uit Raalte.
marcus1963 zegt
Via de ECB aansluiting is alles gewoon terug te zien. De km standen worden op meerdere plekken opgeslagen
glenneke zegt
Voor mij geen import auto uit Duitsland meer heb mijn lesje geleerd en als je de auto wil inruilen bij merkdealers gaat de prijs heeeeel flink omlaag ja mijnheer de auto is ingevoerd en de kilometerstand klopt meestal niet