De politiek, de vervoersorganisaties, de milieubewegingen en wie ik verder allemaal nog vergeet, ze hebben allemaal jaren lang met elkaar gediscussieerd over de introductie van de kilometerheffing. Het is uiteindelijk gelukt om een breed draagvlak te creëren voor de kilometerbeprijzing, maar de werkelijke invoering ervan heeft behoorlijk wat voeten in de aarde. De introductie is al herhaaldelijk uitgesteld en opnieuw schuift de planning op.
Het vrachtverkeer zal zoals voorgenomen als eerste aan de heffing moeten geloven en daarna volgen de personenauto’s. Aanvankelijk zou de heffing in 2011 voor vrachtwagens worden ingevoerd, maar dat werd verplaatst naar begin 2012. Dat wordt nu volgens de meest recente en meest optimistische planning september 2012. Echter in het meest realistische scenario wordt uitgegaan van oktober 2014.
Dit blijkt uit de zogenoemde voortgangsrapportage over het miljardenproject, die minister van Verkeer Camiel Eurlings (CDA) naar de Tweede Kamer heeft gestuurd. Juridische procedures voor de aanbesteding van het project en de besprekingen met betrokken bedrijven blijken meer tijd te kosten dan voorzien.
PvdA-Kamerlid Lia Roefs gaat op grond van de optimistische planning ervan uit dat personenauto’s in februari 2016 de heffing mogen omarmen. Wanneer echter de meer realistische planning wordt aangehouden, zal dat pas in december 2019 zijn.
Aangezien bij projecten van de overheid optimistische planningen zelden bewaarheid worden en realistische planningen steevast uitlopen, vraag ik me serieus af of 2019 überhaupt gehaald zal worden. Sterker nog, of het systeem er überhaupt zal komen. Zoals de voorgangers van Camiel Eurlings al hadden voorspeld. (via: elsevier)
Laue zegt
Over de balk iemand?
Laurens zegt
If you pay peanuts, you get Balkenende… oftewel, wat is er mis bij onze overheid, geen enkel project lijkt op tijd en binnen budget opgeleverd te kunnen worden. Toch is dat helemaal niet zo moeilijk, veel bedrijven lukt het wel.
Larrs zegt
Ben benieuwd of ze dit dan ook waar kunnen maken. De kans bestaat natuurlijk dat het tegen die tijd het hele project niet doorgaat of weer uitgesteld wordt.
wimbers zegt
het probleem heeft mede te maken met de juridische aspecten omtrend de europeese aanbesteding die voor dit project gedaan moet worden. de regels hieromtrend zijn zo streng dat het al snel een enorm bureaucratisch project wordt waar menig jurist op zal binnenlopen.
rebbels zegt
Dit loopt toch vast, net als het kabinet wat valt en de onderhandelingen die muurvast zitten over de AOW.
Beslissingen nemen ho maar..
Mvg,
Remon
matthisl zegt
weg met de huidige leiders. zakenvullers
eed zegt
Jammer, vond het net zo leuk om een kastje in mijn auto te plaatsen zodat BigBrother precies kan kijken waar ik rij!
Alleen jammer dat ik nu al weet die hij toch gestolen wordt.
Ab zegt
Waarom moeten we in Nederland altijd over Groningen naar Parijs? We betalen immers al lang per kilometer omdat de staatsgraaiers driekwart van de brandstofprijs in hun kas laten vloeien. Op die manier voldoe je al lange tijd aan het principe dat de grootste gebruikers van de weg ook het meeste betalen. Maar er moet natuurlijk nog meer uit ons automobilisten gewrongen worden en op de Haagse manier doet men dat niet op de meest simpele manier (door de brandstofprijzen te verhogen) maar bedenkt men een duur en omslachtig systeem waarvan men in het buitenland al lang heeft geconstateerd dat et niet werkt. Dus wat mij betreft in de prullenmand met dit onzalige plan en gaan voor simpele en werkende oplossingen!
super zegt
@Ab:
helemaal mee eens.
Prop zegt
Dit was sowieso een onrealistsich prestige project, ik heb er nooit in geloofd op een korte termijn dit ingevoerd zien te worden
Yellomello zegt
Ik ga een adviesbureau beginnen voor het rekeningrijden waarbij ik meerdere dikke rekeningen zal sturen voor het geven van advies alsmede het plegen van onderzoek en studies. Op die manier pak je je belastingcenten gewoon terug :)
Verder ben ik het eens met de heersende mening dat BPM weg moet, de houderschapsbelasting ook en dat alles opbrengsten uit de brandstof moeten komen, want, gebruik kost dan geld…
Yellomello zegt
Voor de privacyliefhebbers: ook je gsm uitzetten / thuislaten, anders weet ‘de overheid’ cq iedereen die jouw providers gegevens op kan/mag vragen waar je uitspookt.
sacha zegt
Denkt onbewust aan: Betuwelijn, tunnels a73, Noord-zuidlijn, Rijksmuseum, verlenging A4, HSL…
Kortom:
Wilco zegt
Ik ben niet verbaasd. Het is gewoon teveel geklets en te weinig goed onderzcocht. Amateurs.
RenesisHP zegt
Volgens mij gaan die gasten er van uit dat we er in 2012 allemaal niet meer zijn. Dus ze gaan voor de afstel in plaats van uitstel. :P
Citrofiel zegt
Maar ondertussen wordt de BPM en mrb wel lekker afgebouwd. :D Of gaan ze die dan ook maar verschuiven? Dat zou flauw zijn…
Rutger zegt
Schiet nou toch eens op
Jopie zegt
Gewoon de brandstofprijs iets omhoog en andere autobelastingen afschaffen. Zo simpel kan het zijn.
Freez zegt
Tuurlijk, Een OV chipcard, patientendosier en het elektronisch paspoort zijn kinderspel tegenover een automatiserings en volg-project dat in de wereld zijn gelijke niet kent.
De uitkomst is te voorspellen. Meer dan een miljard straks gespendeerd aan onderzoeken en het hele verhaal wordt afgeblazen wegens technische en juridische onhaalbaarheid.
Eurlings was vroeger sceptisch, moest nu vanuit het kabinet wel voor zijn, maar schuift het liefst zo ver mogelijk voor zich uit om liefst andere ministers van verkeer op dit onderwerp te laten sneuvelen. Ik heb een hekel aan het CDA, maar Camiel Eurlings is realistisch en slim als je het mij vraagt.
Freez
Prop zegt
eeuh ja juist ja … alles in de brandstofprijs verwerken .. de goedkopere variant van rekeningrijden, het enige nadeel is dat er niet voor miljoenen aan loos onderzoek en onzincommissies ,vanwege de eenvoud, van deze oplossing ingesteld kunnen worden .. het moet moeilijk of anders niet is het beleid
midasracer zegt
Inmiddels is er al 1 miljard aan studiegroepjes besteed. Nu nog een keer een miljard over de balk met wat testjes en dan besluiten ze dat het toch geen goed idee is. Zo wordt ons belastinggeld er doorheen gejaagd.
lincoln zegt
hey Camiel .. prins canaval zijn duurt maar heel effe hoor ..
niet het hele jaar door ..
en ga eens effe rap met Charly Aproot aan tafel ..
want die weet wel hoe de vork in de steel zit ..
Nimbus zegt
Ik zeg je nu:
De olie is OP voordat de kilometer heffing ingaat!
peter zegt
dit is toch belachelijk concept. Je betaald al taxen op brandstof. Kilometerheffing betekend bevoordeling van milieuonvriendelijke autos en in het belgisch systeem ook anti werkende mens (door vooral in de files te laten dokken), nuja belgie is een anti werkmens land natuurlijk. De hemel voor ambtenaren, werklozen en renteniers. Maar durf is werken ! boeten zal je (sorry voor off topic)
peter zegt
betekent :-(
Stuko zegt
De stekker uit dit project.. Kijk eens wat diet allemaal heeft gekost en gaat kosten!
Cantago zegt
Ik hoop diep vanuit mijn hart dat ze het NOOIT invoeren! En gelukkig zetten ze zichzelf nu in een hoekje, want als groene auto’s ook kilometerheffing moeten betalen terwijl ze niet zo vervuilend zijn enzovoorts, dan krijg je daar ook weer onderscheid in. Het wordt waarschijnlijk gewoon een grote zooi, zoals wel vaker het geval.
waverider zegt
@Laurens, uit welk ei kom jij?
Laurens zegt
@waverider: politici begrijpen niet dat “zware specialisten” veel meer verdienen dan zelfs de MP. Dus worden deze jongens (en meisjes) extern ingehuurd. Maar wie betaalt, bepaalt, en dat is dan het adviesbureau.
En jij?
KL_KH zegt
Zou die oldtimer regeling dan ook op worden geschoven?
HyperTeHK zegt
@ Yellomello
Als je niet weet waarover je praat hou dan je mond.
GSM is niet zomaar af te luisteren.
De makelijk te kraken systemen zijn de RFID chip in je passpoort en de OV chipkaart en ongetwijfeld dit waardeloze rekeningrijden kastje ook.
GSM is veilig alleen met een trace van 3 zendmasten weet je waar iemand ongeveer geweest is ten tijde van de laatste geencrypte communicatie.
RFID in passpoort of OV-chipkaart bruld op verzoek nonstop.
Dus bedankt allemaal Rita Verdonk voor het afpakken van weer een stukje vrijheid met het nieuwe passpoort met fingerprint en gezichtscan (daarom nieuwe passfoto eisen) dit in combinatie de OV-Chipkaart en het brol dat rekeningrijden heeft maakt een 24 uur per dag Monitoringsysteem actief.
En met Europees toegankelijke databases kun de buitenlandse mafia ook hier even autootjes uitzoeken via het schitterende rekeningrijden systeem.
Laten we niet zwijgen over de onvermijdelijke invoer van verkeersboete’s gekoppeld aan informatie van rekeningrijden.
Ze ontkennen het nu maar overheden zijn niet betrouwbaar over een periode van langer dan 1 kabinetszitting.
HyperTeHK zegt
Rekeningrijden moet gewoon met branstofbelasting, willen we extra geld dan gaan we gewoon hybride belasten met een accu verontrijnigingsbelasting of verwijderingsbijdrage of zoiets.
DAt we er met zijn allen intrappen dat belasting op de brandstof niet kan omdat het dan te duur wordt.
Het wordt te duur omdat er al zo achtelijk veel belasting op zit.
Tijd voor bezuinigingen en een andere melkkoe.
Ik stem voor belasting op blond nephaar 10x zo hoog voor extreem irritante politici die belastinggeld verspillen met 30 bodyguards, omdat ze zonodig de wet op disciminatie moeten overtreden.