De kabinetsformatie van #Rutte2 bevindt zich in de eindfase, en er ligt (binnenskamers) een concept-regeerakkoord op tafel. Een van de onderwerpen hierin: de kilometerheffing is van de baan.
Over niet al te lange tijd krijgen we een regering van VVD en PvdA: tot mijn eigen verbazing zonder Guusje ter Horst in de ministersploeg, maar met een flink aantal bekende gezichten. De NOS wist de hand te leggen op het concept-regeerakkoord, waarin géén kilometerheffing is opgenomen.
De PvdA wilde dit graag, maar aangezien de VVD al aan de (ooit onaantastbare) hypotheekrenteaftrek morrelt, hebben ze op dit punt maar water bij de wijn gedaan. De liberalen hebben zich nooit voorstander van de kilometerheffing getoond, dit was altijd meer een CDA-paradepaardje, dat de PvdA nu weer tot leven wilde brengen (ongetwijfeld inkomensafhankelijk, zoals al hun plannen).
Bovendien is een kilometerheffing momenteel even niet relevant: de economie zit in het slop, allerhande nieuwe heffingen invoeren werkt dan contraproductief, en bovendien neemt de verkeersdruk als gevolg van de economische situatie ook af. Het plan gaat de ijskast in (er wordt gesproken over geen noodzaak tot 2020), om ongetwijfeld over een ‘x’ aantal jaar weer opgewarmd te worden.
Bovendien krijgen we er al een tolweg bij, dus daar gaan ook alweer extra centjes naar toe. Naast dit ene plan hebben we ook eindelijk vele kilometers ‘gratis’ nieuw asfalt gekregen de afgelopen jaren. Dit heeft de files ook de kop ingedrukt, en als het aan de VVD ligt wordt op ingeslagen weg doorgegaan. Onze zegen hebben ze.
Joel_D zegt
Jammer. Ik betaal mij nu scheel aan wegenbelasting voor die paar duizend km per jaar…
midasracer zegt
@Joel_D: moet je een lichtere, zuinigere of oudere auto nemen.
Jochempie zegt
@midasracer: Lijkt me niet dat je met een paar duizend kilometer per jaar excessief brandstof verbruikt of veel verkeersdrukte veroorzaakt.
Joel_D zegt
@midasracer: Uhm. Nee? Ik vind het gewoon belachelijk dat je met een Prius 50.000 km per jaar kan/mag rijden zonder MRB te betalen, terwijl ik slechts 5.000 km per jaar rijdt en de volle mep moet betalen.
solmatje zegt
@Joel_D:
Tja maar die ander rijdt dan wel in een Prius..
Daarnaast is er nooit kilometerheffing geweest sinds ik me kan herinneren, dus hoeft er ook niet te komen!
citroends3 zegt
@Joel_D: De volle mep? Voor iets in de klasse van een Opel Corsa betaal je net drie tientjes per maand. Dat durf ik nou niet echt veel te noemen. Degene die 50k per jaar rijdt met z’n Prius betaalt zich al scheel aan accijns op de benzine en iemand met een grote dieselwagen betaalt ruim over de 100 euro per maand…
Joel_D zegt
@citroends3: Ik betaal nu 532 Euro per jaar, voor 5.000 km. Dat vind ik best fors, voor m’n verzekering betaal ik 300 Euro per jaar (WA+)….
sjamp zegt
@Joel_D: Tijd voor de overstap naar een huurauto? Kan je m zo dik nemen als je bankrekening op dat moment toestaat. Zonder houderschapsbelasting en met ingecalculeerde verzekering!
Joel_D zegt
@sjamp: En dan in zo’n zaaddodende VW rijden? Ik dacht het niet. Ik rij lekker door in m’n Alfa. Daarbij, ik lig echt niet wakker van de MRB hoor, ik had stiekem gewoon gedroomd dat de kilometerheffing er kwam. :)
garp zegt
@Joel_D: dude, er zijn ook genoeg bolides te huur die VAG-scheit overstijgen.
b0ss zegt
@Joel_D: oei, dan komen daar dur nog een berg onderhoudskosten bovenop.
midasracer zegt
@Joel_D: Ik ben het met je eens dat het MRB systeem na het huurwaardeforfait een staaltje onzinnige geldklopperij is (gezien de belasting op benzine). En dan de provinciale opcenten, staat gewoon met miljoenen op de bank en de belofte van de regering dat het zou vervallen is niets terecht gekomen. Is toch al snel 30% van de rekening. En die CO2 berekeningen en stimuleringen zijn inmiddels al lang achterhaald, maar we zitten er nog jaren aan vast. Dus terwijl die Prius niet zoveel minder dan jouw auto uitstoot en de CO2 van je auto geen enkel probleem is, betaal jij alles en de Prius eigenaar niets. Resultaat van een flinke Toyota lobby denk ik. Maar ja, wat doe je eraan? Ik zou zelf wel willen emigreren naar een land waar je niet over de ambtenaren struikelt, maar mijn gezin wil niet.
sanjo120 zegt
contra productief, als in pro cyclisch voor de Nederlandse conjunctuur economie ?
m550d zegt
@sanjo120: nee. Even een woordenboek erbij en je ziet zelf in dat jouw zin helemaal nergens op slaat.
midasracer zegt
Mooi, het had weer een enorme stroom subsidiegeld opgeleverd naar rekenbureautjes, bevriende bedrijfjes en lobbygroepjes etc. Met als eindresultaat dat het te ingewikkeld en fraudegevoelig zou worden. Belastinggeld kan veel beter worden besteed.
mashell zegt
@midasracer: daar gaat het natuurlijk niet om, de vraag is of het een goede manier is om belastinggeld te innen…
racy zegt
qoute
km heffing niet relevant economie in het slop
haha wel de btw omhoog gooien is zeker goed om de economie te stimuleren.
Wat een koekjes regeren ons land.
Alfarobert zegt
Hogere belasting is voor iedereen minder geld aan het eind van de maand.Minder kopen is minder produceren(meer bedrijven falliet)meer werklozen,uitkeringen,etc.Den haag heeft alles precies verkeerd om gedaan.We gaan stiekum Griekenland achterna.
mashell zegt
@Alfarobert: of juist niet. Griekenland heeft jarenlang geld uitgegeven dat er niet was. Dat doen wij dus niet (nou ja, veel minder). We zullen er langzaam aan moeten gaan wennen dat er geen eeuwigdurende groeiende economie zal zijn en er dus niet gemakkelijk welvaart gecreëerd zal kunnen worden. Als straks de babyboomers niet meer booming zijn dan zal er een bevolkingskrimp zijn en zullen we er op voorbereid moeten zijn dat alles krimpt, van de omvang van de economie, tot de huizenprijzen en de files.
bobb zegt
@Alfarobert: In die zin moet je nog blij zijn dat men de helderheid heeft deze kilometerheffing iig niet in te voeren in een neergaande economie.
notsobig zegt
Dat is in iedergeval één goed ding in het regeerakkoord!
eindbaasje zegt
Mooi, nu nog die achterlijke vrije mrb eruit voor die hybrides en ev’s. Die berokken net zo veel schade aan het asfalt. iedereen die asfalt gebruikt, moet er voor betalen
+ we betalen al per km door de accijns in de benzine. als de km heffing er door was gekomen, is het nog maar te bezien of de accijns naar beneden gesteld worden. heel goed dit….ook al rij ik maar 15k per jaar prive
panasonic zegt
Als volk een vuist maken tegen dit soort legale afperserijen… Dat zou autoblogs motto moeten zijn:)
grandmasterb zegt
Verstandig besluit,dat hele kilometerheffingssysteem zou veel te veel geld kosten en we hebben in feite al een kilometerheffing in de brandstofprijs want degene die meer kilometers rijdt verbruikt ook meer brandstof en betaalt dus al meer belasting, eerlijker kan het niet.
bertuss zegt
Ik ben benieuwd wat het kabinet gaat doen met de belastingvrijstelling op zuinige diesels. Stopt dat nu echt in 2014 … wat doen ze met de bpm enz. weet iemand dat ?
slak zegt
Dan zal die verhoging van de wegenbelasting in stappen ook wel worden teruggedraaid….UUUHH??