Je krijgt als je de berichtgeving volgt toch de indruk dat de automobilist inmiddels behoorlijk last van z’n rug heeft. We staan meer voorover gebukt dan we achter het stuur zitten. Nu heeft onze meesteres weer een nieuw speeltje voor ons gevonden en de meesten van ons nemen alweer gewillig de positie aan. Het GPS kastje is het nieuwste wapen uit het arsenaal van de overheid om ons van de weg te houden. Het glijmiddel om het apparaat bij ons naar binnen te krijgen is dat we “korting” krijgen op de kilometerheffing.
We betalen de eerste paar jaar minder. Daarna mogen we er vol tegenaan. Ik snap het wel, de overheid denkt inmiddels dat we voldoende opgerekt zijn om dubbeltjes te poepen. Of naja dubbeltjes is misschien wat positief. Dat was waar de kilometerheffing mee geïntroduceerd werd. Inmiddels mogen we al persen op euro’s. Gelukkig zijn er de zitringen voor als je aambeien hebt. Je moet immers wel kunnen blijven rijden, anders verdient de overheid nog steeds niets.
Na al deze toch ietwat nare visualisaties van wat we de komende jaren tegemoet gaan wil ik graag ook wat non-financiele kanten van dit nieuwe systeem bekijken. Aftrappen wil ik met het klassieke privacy element. Er gaat ergens opgeslagen worden welke afstand wij rijden met onze auto. Oftewel, waar wij op elk moment van de dag zijn.
Nou wil het dat ik de jongedames bij de overheid buitengewoon aangenaam vind en als ik sta te wachten voor het zoveelste papiertje wil ik graag wel eens wat flirten. Iemand die ooit iets bij de overheid heeft gehaald weet dat je dan een hele tijd hebt om te flirten. Stel nou dat ik een van die prachtige dames versier. Zij werkt over en eenzame ik ga naar m’n buurvrouw toe voor een kopje suiker. Krijg ik dan een boos telefoontje van m’n vriendin over waar ik ben, of heeft niemand toegang tot die gegevens? En als dan niemand toegang heeft tot die gegevens, bij wie moet ik dan klagen als ik veel meer moet afdragen dan ik rijd?
Daar zit meteen dan ook al mijn grootste angst. Als ik kijk hoe goed die OV chipkaart werkt, dan vrees ik een hele hoop onterecht geïncasseerde eurootjes voor onze vrienden in Den Haag. Ik vermoed ook wel eens dat dat met opzet gedaan wordt. Het als een apparaat wat je koopt waarbij je een bon krijgt die je in moet sturen. Voor de mensen die zich altijd afgevraagd hebben waarom je niet gewoon korting krijgt is hier het antwoord: Vreselijk veel mensen vergeten die bon in te sturen. Ze vallen dus wel voor de korting, maar gaan er vervolgens niet achteraan om die korting ook daadwerkelijk te krijgen.
Wie betaalt eigenlijk het kastje? Ik zit al een tijdje die site kilometerprijs.nl te bekijken, maar ik kan het niet vinden. Wie ooit wel eens een GPS bakje heeft gekocht weet dat die dingen niet gratis zijn. Je zou kunnen denken dat het bij de kilometerprijs ingebouwd zit, maar het lijkt me waarschijnlijker dat de benzine prijs omlaag gaat dan dat we iets gratis krijgen. De eerste honderd euro zijn we dus al kwijt zonder een kilometer gereden te hebben. Maar misschien zijn er voordelen! Misschien kunnen we straks wel onze navigatiesystemen aan het kastje koppelen. Bespaart toch weer. Of kunnen we thuis onze eigen auto volgen, toch geen gek idee voor als je je auto uitleent aan je kinderen of als je auto is gestolen.
En daarnaast, dat de overheid precies ziet waar je bent is ook totaal niet vervelend. Nu kunnen ze misschien eindelijk invoeren dat je per minuut betaalt als je ergens parkeert. Automatische incasso hoef je geen bevestiging meer voor te geven want volgens dit artikel heeft de overheid geen toestemming nodig. Een perfecte samenwerking. Flitspalen vernielen wordt ook meer een hobby voor de liefhebber, dan voor de gefrustreerde automobilist. Je kunt toch straks ook niet meer te hard rijden. M’n navigatiesysteem geeft nu ook al aan hoe hard ik rijd, dat kan allemaal mooi mee gestuurd worden naar de overheid.
Nee ik ben weer vreselijk cynisch. Er is namelijk wel degelijk een voordeel aan dit hele systeem. Iedereen die ook een GPS systeem heeft kent dit voordeel. Namelijk het duurt even voordat zo’n systeem een verbinding heeft. Terwijl je daar op wacht kun je rustig je auto laten warmdraaien en dat is veel beter voor de motor. Niet stiekem meteen wegrijden hoor, want ik voel aan m’n water dat voor dat soort “fraude” een boetebedrag komt te staan. En stel je voor als je auto gestolen wordt en die wordt naar een oostblokland gereden. Dan krijg je eerst een rekening voor de gereden kilometers gepresenteerd voordat je bij diezelfde agent aangifte mag doen.
Inmiddels heb ik dus ook genoeg van al deze inventiviteit van onze vrienden in Den Haag en heb ik twee wielen ingeleverd. Voor 75 euro per jaar mag dan je lekker een onbeperkt aantal kilometers maken.
Met dank aan Thijs voor deze bijdrage!
SRM zegt
Heren importeer even het kudotellertje van de boys van Geenstijl, ik zeg +1 voor bovenstaand schrijfwerk.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Aardig geschreven artikel.
Ben het er niet mee eens, maar dat is vers 2…
koreantaxiproductions zegt
en als je dat kastje nou voor de grap op je buurmans nieuwe porsche plakt?
LJ zegt
Ik moet zeggen dat ik me hierin wel kan vinden. Als het net zo’n gedoe word als de OV-chip dan gaat dit nog wat worden. En wat, ik vermoed een enorme kostenpost voor ons en een flinke bak geld voor de Staat. En ja, die kunnen ze goed gebruiken nadat onze Wouter een aantal banken kocht…
Duppie zegt
Als ’t echt met GPS gaat werken is het bij voorbaat al gedoemd te falen. GPS is nooit opgezet om betrouwbaar te zijn, en dat is het ook niet. Een beetje zonne-activiteit en GPS werkt voor geen meter (…) meer. Een slechte fix (tussen gebouwen / bomen / stalen constructies / tunnels etc) en je GPS denkt dat je met 200KM/u aan ’t rijden bent. Dat je TomTom een keer de weg kwijt is, is niet zo erg, ’t wordt wel erg als je de rekening thuis krijgt. Sowieso heeft vadertje staat geen moer te zeggen over GPS, wat Amerikaans eigendom is.
Galileo zou nog kunnen (al is dat net zo storingsgevoelig als GPS), maar dat is volgens de planning pas vanaf vanaf 2013 operationeel.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Dit soort grote projecten zal altijd op tegengas van de bevolking kunnen rekenen. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat het systeem in de basis goed is. De implementatie moet dan natuurlijk wel goed verlopen, duidelijk!
Maar ik denk dat we over een jaar of 20 zeggen: ‘weet je nog, vroeger? toen betaalden we zelfs belasting als we niet eens reden!’. Of: ‘in andere Europese landen betaal je wegenbelasting niet eens per km, hahaha, wat lopen wij weer voor!’
Time will tell, maar ik ben ervan overtuigd.
Timmie zegt
Die kilometerheffing zal op termijn de wegen misschien een beetje ontlasten, maar volgens mij zijn er ook nadelen. Zo zal de algemene economie achteruitgaan en zal het openbaar vervoer de verwachte stijging van reizigers niet aankunnen…
Maikel zegt
Waarom die paar cent niet bij de brandstofprijs doen?
Dan hoeven er geen 9 miljoen facturen per maand verstuurd te worden.
Dan hoeven er geen dure GPS kastjes aangeschaft te worden.
Dan is er van het big-brother verhaal ook geen sprake meer.
De veelrijder & vervuilende rijder betalen automatisch meer omdat ze meer tanken. Dus geen moeilijke constructies meer.
Maar dit is natuurlijk geen optie meer voor de overheid aangezien ze in de toekomst natuurlijk graag willen weten waar iedereen zich bevind of heeft bevonden. Daarnaast komt er over enkele jaren natuurlijk automatisch een bekeuring binnenvallen als je te hard hebt gereden.
Enjoy! zegt
Ze introduceren het als kilometerheffing, maar straks gaan ze inderdaad boetes sturen voor elke kilometer die je te hard hebt gereden. De lol van autorijden gaat er zo langzaam af, elektrisch rijden, controles op elke kilometer die je rijd…
Timmie zegt
Elke wagen een GPS… die niet bedoeld is om te navigeren. Gemiste kans, en een kostelijke affaire. En is schending van de privacy hier niet aan de orde? (systeem weet steeds waar je bent) En al die GPS-signalen, kunnen die nog wel verwerkt worden? Misschien wachten tot het Galileo-systeem operationeel is…
papageno zegt
Het lastigste van duimschroeven is om de duim van het slachtoffer in de schroef te krijgen. Daarna is het alleen maar een kwestie van aandraaien.
Dus als we eenmaal zo’n kastje in de auto hebben dan blijven ze aandraaien..
BTW: wat een omslachtig systeem zeg, stop de toeslag in de brandstof. Hoe zuiniger hoe minder je betaald. Maar ja dan gaat iedereen Tesla rijden en dan verdiend de overheid niets meer. Het gaat dus iig niet om het milieu…
de sjonnies zegt
Dat de gemiddelde autobezitter arwanend naar de overheid kijkt kan ik me zeer goed voorstllen; in 1991 is het zgn ‘kwartje van Kok’in gesteld als een tijdelijke maatregel om de schatkist te spekken, echter dat schatkist spekken beviel zo goed dat met het tot op de dag van vandaag heeft gehandhaafd.
Als de overheid nu met een verhaal over een erlijker verdeling komt, is het niet meer dan logisch dat, welk voorstel ook, met argusogen door de gemiddelde auto bezitter wordt bekeken.
Verder blijkt vanmorgen uit een interview op BNR dat Camiel Eurlings zich nu al in de luren heeft laten leggen door onze Wouter Bos.
Provincies wordt het mogelijk gemaakt om via een lokale heffing de ouderwetse opcenten, die vroeger als toeslag over de wegenblestaing werden geheven; weer terug in te voeren.
Dan de kosten? Waarom moeten we de electronica industrie sponseren als automobilisten, doe een bedrag op iedere liter brandstof (welke we eigenlijk nu al betalen !!)
en voila, je hebt een domocratisch systeem : brandsof zuipende auto’s en kilometer vreters betalen meer en kunnen izch daar (misschien) nog wel in vinden ook.
De illusie dat files door dit systeem af gaan nemen wordt alleen nog geloofd in kringen waar de auto een soort van satanistsich instrument is.
Mich zegt
Niet dat ik de overheid goed wil praten, maar de auto’s worden straks wel goedkoper in de aanschaf toch! Daar heb je dan niks aan omdat je er niet hard mee mag rijden, dat dan weer wel.
dr no zegt
@Mich: was het maar waar, probeer maar eens eerst je oude wagen te slijten, daarnaast zullen de auto’s nettoprijs in enkele jaren zeker duurder worden. Het is politiek,.. zoals de euro ook alles duurder heeft gemaakt, weegt het op aan de tijdwinst als je eens per jaar naar de bank moest om geld te wisselen voor de reis naar oostenrijk ??
Bart_V zegt
dus die 75 euro moet ik 1 malig per jaar dokken ipv de wegenbelasting 4x 51 per jaar ?
benzine wordt goedkoper?
welke kostenpost mis ik dan, dit lijkt me ineens te goedkoop te worden?
John zegt
Ben het met je eens, ik hoorde vanmorgen op de radio dat Siemens en Getronics een miljard extra omzet krijgen in het jaar van de introductie van het door hun geleverde kastje. De jaren daarna zal het nog eens honderden miljoenen per jaar aan onderhoud opleveren..
We spekken dus weer iedereen…
Ik wil ook kilometerheffing op katten..
-edit: check!-
Bart_V zegt
en hoe zit dit dan met de tweewielers onder ons? die komen er zeker onder uit?
Nederland wordt steeds gekker!
Mardec zegt
Hoor ik iemand GPS jamming device roepen?!
Laue zegt
@Mardec:
in stekker formaat
)
hoppa!
Thijs zegt
Ik betaal per jaar 68 euro voor mijn 600cc Kawasaki motorfiets. Die komen dus inderdaad onder deze regeling uit omdat de motorfiets gezien wordt als hobby. Driekwart van de mensen rijdt alleen in de zomermaanden. De motor staat dus 8 maanden paar jaar stil.
Taxi’s, bussen en scooters krijgen ook vrijstelling.
Ikke_ferrari zegt
@Thijs:
Motorfietsen worden gezien als hobby?
Mooi ik schaf een motorfiets aan?
Of zou ik er mee weg komen als ik zeg dat autorijden mijn hobby is?!
Wat is dat nou weer een onzinnige gedachten gang in Den Haag…
Business zegt
Er moeten nog een aantal taal- en tikfouten uit bovenstaand artikel gehaald worden. Dat zou ook pluskudos opleveren.
Verder:
Er is nog geen leverancier bekend voor het kastje, en de kilometerheffing gaat over grofweg anderhalf jaar in. Stel dat we binnen drie maanden een deal hebben met een kastjesproducent: Er moeten in 6,5 miljoen auto’s kastjes geplaatst worden, de leverancier moet er dus binnen anderhalf jaar 6,5 miljoen produceren die allemaal binnen 15 maanden geplaatst worden. Stel dat een goede monteur er 5 per dag kan plaatsen en we perfecte planners en garages in Nederland hebben hebben we een kleine 4400 monteurs nodig die dit opknappen. Waar halen we die vandaan?
De kilometerheffing laat nog wel even op zich wachten.
ZwerverRoodbaard zegt
Jah heren we worden gewoon weer keihard genaaid. Het maakt niet uit in welke auto je rijdt alleen de mensen die amper rijden zullen goedkoper uit zijn de rest van Nederland mag lekker gaan lappen.
Persoonlijk kan ik daar wel eens profijt gaan hebben met m’n werk (Wegenbouw), maar dan moet de overheid wel het extra geld in zulke zaken gaan pompen (file bestrijding, betere wegen, betere aansluitingen enz.). Maarjah aangezien we de komende jaren ook moeten gaan bezuinigen als een malle denk ik dat we weinig van dat geld gaan zijn.
johnny m zegt
er moet nog een aantal …….is het juiste nederlands.
John zegt
@ Johnny, Nice one !
T-Spark zegt
Een ieder die gelooft dat dit systeem door de overheid is bedacht om het fileleed te verminderen, het milieu te sparen of een eerlijkere verdeling van de kosten te krijgen is volgens mij zeer naïef. Dit is gewoon weer een verkapte maatregel voor meer geld, als dit voor 59% van de brugers goedkoper zou zijn dan moet ik met minder dan 10.000KM per jaar in een kleine middenklasse auto toch goedkoper af zijn zou je denken? Mooi niet. Dit alles omdat het huidige kabinet heeft verzonnen dat we dan meer geld naar Afrika kunnen sturen waar het in de zak van de lokale dictator komt, we gezellig nog geld betalen aan ou-immigranten die van het zonnetje genieten in Marokko of dat dan weer geld kunnen beloven aan de bevolking zodat de PvDA op die manier weer verkozen wordt zoals dat na de regeer periode van de VVD met CDA ging. Nee, dit is een geldinzameling project met een ideologisch rookscherm ervoor opgeworpen door onze politici, goudeerlijke mannetjes en vrouwtjes altijd *ucheucheuche*.
Daarnaast ben ik van mening dat dit systeem fundamentele problemen heeft, hierboven al vernoemt is het feit dat GPS onnauwkeurig is, daarnaast brengt dit systeem onzettend veel papierwerk met zich mee (Jippie, meer Bureaucratie!!) en zal men veel geld kwijt eer dat het behoorlijk werkt, de kosten van de extra ambtenaren gedekt, de opstart kosten terugverdient zijn en de overheid weer kan spekken. Nee, laten we maar hopen dat het komend kabinet niet collectief alle intelligentie heeft verloren en deze regeling niet door laat gaan. Anders dan zullen we toch een alle burgelijke schroom die er zo ingebakken zit van of af moeten gooien en in Den Haag protesteren, tenslotte wil de bevolking dit eigenlijk niet maar wordt het door ons strot geduwd door de door ons verkozen politici, fijne democratie hier…….
Business zegt
@ Johnny: thanks! Ook ik behoor tot de lerende soortgenoot… Bin zelfs n zwart’n van buut’n af, zoals ze mij in ’t oost’n noemen. ;-)
Vergelijk dit project trouwens met de invoering van de slimme meter voor gas en elektriciteit. Puur door logistieke en ook financiele onmogelijkheid wordt de grootschalige invoering al jaren uitgesteld. Zie ook: OV-chipkaart.
John zegt
Dit systeem is natuurlijk bedoeld om extra inkomsten te krijgen. Voor 59% is dit voordelig, waarschijnlijk enkele tientjes, voor 41% (!!!) werkt dit dus nadelig!! Schandalig gewoon! Sowieso dat die 41% veeel nadeliger uitzijn. Dat dit kan is echt belachelijk, hoezo komt hier geen referendum over?! Laat het volk zelf beslissen!
Laurens zegt
Het zou mooi zijn als het nieuwe systeem integreert met vaak al in de auto aanwezige navigatie en GSM apparatuur. Bonus voor diegenenen die dat nog niet hebben, het er gratis bijdoen.
Maakt men er een soort open source systeem van, iedereen mag apparatuur leveren, mits het voldoet aan minimum eisen die door een soort van certificering gecontroleerd worden.
Maar omdat er altijd lieden zijn die de boel willen verkloten, zal het wel een extra goed beveiligd kastje worden zonder enige opties. Bedankt :|
OT: hoog paranoia gehalte, wel grappig geschreven.
Relief zegt
Autoblog is lekker weer onzinnig bezig. Net als Geenstijl.
Gadverdamme wat een gezeur om niks.
Arnold zegt
@Relief:
Wat ben jij heerlijk dom en naief zeg, omdat de overheid zegt dat we goedkoper uit zijn ga je het nog geloven ook.
Come on
Zodra het sijsteem er is word het sijsteemmatich duurder, auto rijden is immers nooit goedkoper geworden.
En zie de dooddoeners zelf al van de overheid, jah als je minder rijd hoef minder te betalen.
Als ik in Ridderkerk woon en werk in Bussum word ik dus eigenlijk financiel gestraft omdat ik werk.
Sharp zegt
Zozo, ineens allemaal mensen hier die graag BPM betalen.
Merry zegt
Waarom doen we trouwens niet gewoon alle belastingen omhoog en en schaffen we de wegen belasting af?
Iedereen die belasting afdraagt betaald ook mee aan kinderopvang, scholen, uitkeringen, opruimdiensten en noem maar op ook al maakt hij/zij geen gebruik hiervan, waarom zou het wegen netwerk anders zijn?
Het is openbaar en iedereen maakt er gebruik van.
Ik net niemand die geen auto heeft maar heel de dag thuis zit, deze mensen rijden mee met andere mensen of wat dan ook.
Gewoon uit de grote pot betalen in plaats een speciaal groepje toch?
Dan ben je gelijk van alles af en is het systeem echt eerlijk.
marten zegt
Het is trouwens beter gelijk te gaan rijden. Dan wordt je motor sneller warm :)
John zegt
@ Relief, Als je het zelf moet betalen is het geen gezeur om niets.. En wat heeft een column nu weer met GeenStijl te maken?? Ga lekker op het geenstijl forum huilen dat ze daar autoblog verhalen behandelen. Pannenkoek!
ZwerverRoodbaard zegt
@Sharp
Volgens mij is die al betaald bij 2de hands auto’s….
Sharp zegt
@ZwerverRoodbaard:
Dat zou je denken maar dat is niet zo…
peter zegt
Zeer passende afbeelding. Het is een algemene trend, mensen laten zich maar wat graag hun vrijheid afnemen.
Sorcerer zegt
Ontzettend SLECHT artikel hoor… alleen maar zeiken en zeiken en “misschien doen ze het zelfs expres”, onterecht geld afschrijven. Dan neem ik je niet meer serieus.
Verder ben ik ontzettend tegen dit systeem. Het lukt me trouwens maar niet om de kilometerprijzen te vinden. Alleen de rekenvoorbeelden in pdf’jes kan ik vinden, maar het is me daarin totaal onduidelijk waar de tarieven per kilometer vandaan komen.
Het lijkt erop dat er een enorm prijsverschil is tussen een zuinige en een minder zuinige auto; een extreem verschil zelfs als je die pdf’jes gelooft. De echte info en tarieven zijn nergens te vinden. Anyone?
Ohja: hierdoor wordt het rijden van een 2ehands auto (waarover je al bpm hebt betaald) nog duurder dan al gedacht onder de kilometerheffing. Mensen met een enorm dure zuinige auto (bijv. een 7-serie instap-diesel) hebben het meeste voordeel bij deze regeling…
Ikke_ferrari zegt
Naast de zojuist genoemde na-(voor)delen van de GPS ontvanger in de auto ben ik nog heeeeeeel erg benieuwd naar een ander punt, namelijk: Rijden op “prive” terrein.
Ik ben nogal regelmatig met m’n auto op het circuit te vinden (Zandvoort), sterker nog ik ben momenteel een straatlegale race auto aan het bouwen om in het vervolg mee van huis naar Zandvoort te kunnen rijden, daar ff rond te scheuren, en vervolgens weer naar huis.
Het punt is, ik ga die auto op kenteken zetten, dus hij komt in aanmerking voor de kilometer heffing en dus zo’n GPS module, maar kan ik die op het circuit uitschakelen? Of mag ik ook daar voor iedere gereden centimeter betalen?
Het is immers niet openbare weg en geen eigendom van de overheid, het is prive terrein.
Sorcerer zegt
Wat betreft privacy: in principe worden die gegevens dus niet verstuurd, tenzij je (in ruil voor korting? :/) aangeeft dat je dat wel wilt.
Enkel km-stand wordt verstuurd. Ik vraag me wel inderdaad af wat er gebeurt als zo’n systeem even geen fix kan krijgen (bijv. omdat je auto in de garage staat) en je er dan mee gaat rijden en er pas na 100en meters een fix te krijgen is; wordt dat dan als incident (inclusief GPS-gegevens) doorgestuurd? Niet zo tof…
Verder: die handhavingsportalen. Dat smeekt erom om gehackt te worden zodat het altijd mogelijk is om bij kastjes gegevens los te peuteren; de hacker gaat dan naast de weg liggen met een antenne en vraagt zelf gegevens op.
Goeie kans dat er net als bij de OV-chipkaart heel veel misgaat, en wij daarvoor mogen opdraaien. Met de techniek is het op zich allemaal mogelijk, maar het is gewoon té complex, moet wel misgaan, net als alle grote IT-projecten van de overheid (noem mij ééntje dat wel goed is gegaan, behalve DigID?)
Dog zegt
Mensen die denken dat het positief is dat de overheid logt waar elke fatsoenlijke (rijdende) burger is, is niet helemaal lekker in z’n bovenkamer. We weten allemaal hoe slecht de overheid met informatie(-beveiliging) omgaat; ze kunnen nog geen fotorolletje (* KUCH * KUCH * EXPRES *) goed afdrukken …
Aftapplicht, bewaarplicht, GSM lokatie gegevens, meeste telefoontaps ter wereld (per hoofd inwoner), vergeten laptops/PCs/USB sticks; een lekke OV chipkaart; de lekke zorgpas; de belastingdienst die geen backups kan restoren; rotte IT bij het UWV … maar gelukkig gaat het rekeningrijden met onnauwkeurige GPS (en GSM 3-hoeksmoetingen zijn nog erger) absoluut, gegarandeerd goed [s]werken[/s] falen !
dr no zegt
Bij mij staat 100 meter verder op: GPS UIT, omdat ze in roemond de tunnel aan het checken zijn…. lol,.. en wat als ik nu dit kleine bospadje pak en daarginds met het veer de maas oversteek ?? Gps is me helemaal zoek !!.
dr no zegt
compliment voor het artikel trouwens… leest gemakkelijk zonder glijmiddel
EJS zegt
Volgens mij gaat dat kilometerheffingsysteem nog genoeg protest opleveren! Heb laatst gekeken op die sites die ze gelanceerd hadden, en onze auto’s worden respectievelijk ongeveer 2 keer, en ongeveer 4 keer zo duur, dat is gewoon belachelijk!
The_12oach zegt
Dit hele systeem is niet om ons mider te laten betalen of minder te laten rijden.
Ze hebben gewoon nog meer geld nodig om hun sloepen en huizen te vergoeden. Straks is het bijna onmogelijk om nog een auto te kopen met al die belastingen erop, en dan ook nog is behoorlijk je eten te kunnen betalen.
Nederlanders moeten hier iets tegen doen. Als iemand ook maar 1 actie hiervoor opzet ik zit erbij, en bij alle volgende ook.
Bak ellende is de grootste debiele aso in ons land.
Griffin zegt
De rekensom van Den Haag klopt natuurlijk voor geen meter. Ik heb het eens nagerekend aan de hand van een praktijkvoorbeeld. Een Golf 1.4 TSI als voorbeeld. Daarvoor betaal je in Utrecht €568 per jaar aan motorrijtuigenbelasting. Echter, meer dan 40% daarvan vloeit naar de provincie: €234.83 om precies te zijn. Dat bedrag zal op een of andere manier opnieuw in rekening gebracht worden aan de burger, dus halen we dat uit de vergelijking.
Blijft over: €334.24 aan belasting. In 2012 gaat dat stuk vervallen en er komt een km prijs voor in de plaats van 3 cent. De BPM laten we buiten beschouwing, dat is geld dat al uitgegeven is en we niet terugkrijgen. Sterker nog, als de auto in 2012 verkocht zou worden is die een stuk minder waard.
Die 334,24 geef je uit aan km-heffing in 11023 km. Rij je meer, dan ga je meer betalen. Er zijn maar heel weinig automobilisten die minder rijden!
In 2018 is die km prijs meer dan verdubbeld. Iemand die meer dan 5000 km/jaar rijdt gaat meer betalen.
En dat is met een relatief “schone” auto. Als de auto meer vervuilt, ligt dat omslagpunt nog veel lager.
Henk zegt
Dit roept op naar collectieve burgelijke ongehoorzaamheid.
We laten ons ook weer aan alle kanten naaien.
HB
Nanning zegt
Slecht geschreven stuk Autyoblog.. Waarin veel geschreeuw het gebrek aan goede argumenten helaas overstemt..
Waarom niet per liter betalen? Antwoord: omdat half Nederland binnen enkele jaren in een (pseudo) electrische rijdt, en die nemen per definitie te weinig brandstof.
Dus zoekt de overheid een manier om de auto-inkomsten op alternatieve manier binnen te hengelen. Dat men hierbij met dit systeem komt is in mijn ogen juist veelzeggend over de politieke afhankelijkheid van onze heilige koe..!
Als argument gebruikt men dan juist weer het tegenovergestelde milieu-argument: we betalen om de milieuschade te compenseren. Dit is natuurlijk flauwekul als we straks allemaal (bijna) electrisch rijden.
De overheid moet dus weer in een flinke spagaat om dit systeem te verkopen: “Ja, het is beter voor het milieu en 61% gaat er minder door betalen” terwijl het milieuargument dankzij de Priusisering van de maatschappij hard op weg is overbodig te worden. En die 61%… gaan zij samen net zoveel minder betalen als dat de 39% meer moet gaan betalen…. in de eerste jaren………? In de jaren daarna kunnen we met dit spionnenkastje dus de auto-opbrengsten ondanks het groeiend aantal automobiele Priussi laten groeien.
Een laatste vraag die in de ons omringende tolinvoerende landen erg speelt: hoe gaat dit systeem om met ‘gastverkeer’, toerisme, internationaal transport etc? MOeten die bij de grens een gps kastje huren of mogen zijn gewoon voor niks over onze steeds duurder betaalde wegennet?
DavidZ zegt
De zieke corrupte regenten kennende: ze beginnen heel misleidend met een relatief laag tarief. Om vervolgens, als ze dankzij erg volgzame oude media en de sowieso ruggengraatloze gemiddelde stemmer in dit land de boel door ieders strot hebben geduwd, die tarieven ieder jaar fors omhoog te gooien. Zogenaamd voor “het milieu” natuurlijk.
Dit geintje flikken ze keer op keer.
Zodra er verkiezingen zijn kan ik eindelijk met die immer falende niets presterende bende afrekenen.
yassin zegt
tjah het enigw wat nog miste… nu weet de regering ook waar je bent (geweest), en daar mag je zelf voor betalen.
Mattijn zegt
Wat ik mis in dit verhaal en in alle reacties;
Weten jullie dat dit het begin van het einde is?
Namelijk gaat men later over naar een automatisch systeem om te hard rijden tegen te gaan. Dit gaat via gps in de gaten gehouden worden. Dus een weg waar je maar 80 mag moet je dus ook 80 en niet zoals ik normaal doe 100 hehehehehe. Dit wordt dus direct gecontroleerd en je hebt niks meer te zeggen. Weekje later heb je een leuke prent uit leeuwarden. Goh wat zal ik onze plattepettenvrienden gaan missen aan de kant van de weg.
Waardeloos! het hele kilometer rijden. Wij hebben hier in het oosten op sommige plekken nog geen fatsoenlijke wegen. We hebben zelfs nog zandpaden. Moeten we daar dan ook voor betalen? En ik heb een oprit van een kilometer. Moet ik daar ook elke dag flink voor betalen?
SUF zegt
Misschien is dit de redding:
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.30775
Een GPS Jammer… maar ze zullen daar wel iets op vinden vrees ik.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ DavidZ: tja, we hebben er toch echt met z’n allen voor gekozen een paar jaar terug… En dan krijgen we een nieuwe regering, en dan?? Zal D66, de VDD of de PVV de belastingen afschaffen? Denk je?
Nee, dan zal er weer wat anders zijn om over te zeiken!
Dat zit nu eenmaal in onze volksaard…
@ Mattijn: weer een voorbeeld van een opperzeiker: een oprit van een kilometer en dan nog zeuren over die paar centen??
toyota prius zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Inderdaad, we worden nu afgerekend op onze eigen keuzes.. ;) het probleem is, of je nu voor of tegen het plan bent, bijvoorbeeld het regeren met een PVV een met een zeven mijl laarzen genomen stap terug is.. Nee geen van de coalitie partijen zullen opeens de redders in nood zijn.. Dat is wel erg naief. Maar nu wijk ik teveel af, van het topic.
Maar een ding wat ik niet begrijp, is nu opeens de weerstand tegen privacy schending..
We hebben allemaal een mobiel,een profiel op Hyves en een eigen internet account en bankieren per internet..welke privacy???
Ramon zegt
@toyota prius:
Die privacyschending boeit me niet. Ik heb niks te verbergen, wat alleen wel slecht is, is het feit dat we waarschijnlijk automatisch onze bekeuringen binnen gaan krijgen. En voor iemand die eigenlijk altijd wel enige kilometers te hard rijd en er tot nu toe mee weg komt, is dat best kl*t*.
Mao zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
Je spreekt jezelf wel erg tegen he. Eerst zeg je dat we er zelf voor gekozen hebben met de verkiezingen en vervolgens zeg je dat et niet uit maakt op wie je stemt omdat ze toch wel de belasting verhogen.
Dus we hebben er niet voor gekozen, et kwam er toch wel. En wij mogen niet zeuren dat ze het er door duwen zonder dat iemand et wil, tuurlijk jongen.
Ik denk dat je je zelf gaat afvragen waar et mis is gegaan over een paar jaar, als we met zn alle in kleine zuinige auto’s rond rijden en dat er toch even veel belasting binnen komt.
Denk na vriend iedereen gaat zuinigere auto’s kopen en minder rijden, maar de belasting inkomsten zullen niet om laag gaan. Volgens mij snap je et nog niet helemaal :)
Nanning schreeft et ook al mooi:
” De overheid moet dus weer in een flinke spagaat om dit systeem te verkopen “Ja, het is beter voor het milieu en 61% gaat er minder door betalen” terwijl het milieuargument dankzij de Priusisering van de maatschappij hard op weg is overbodig te worden. ”
“In de jaren daarna kunnen we met dit spionnenkastje dus de auto-opbrengsten ondanks het groeiend aantal automobiele Priussi laten groeien.”
Dus
Meer hybrides/zuinige auto’s
minder kilometers
evenveel belasting inkomsten
(iets meer kastje en administratie kosten moeten ook betaald worden)
Maar geloof gewoon de beloftes van de overheid en vooral niet zeiken, want dan ben je een zeikende Nederlander.
Turbo zegt
“De echte info en tarieven zijn nergens te vinden. Anyone?”
Even de Wet Kilometerprijs erbij pakken vanaf artikel 3.1. Leuker kunnen we het niet maken, wel moeilijker.
Mijn voorlopige conclusies zijn dat:
*milieu zeer, zeer zwaar (bij)telt
*die 59% kennelijk een auto alleen maar in de garage heeft staan zonder te rijden
*het leeuwendeel van Nederland honderden tot duizenden euro’s direct in kan leveren tegen een (fictief) voordeel bij de aankoop van een nieuwe auto.
Kortom, iedereen die geen last meer heeft van de BPM, betaalt mee aan de afschaffing daarvan, en wel per direct. Uw auto direct minder waard en nog jarenlang geen zicht op een nieuwe auto (als je die ooit al kan veroorloven met je inkomen).
Betalen per gebruik juich ik toe, maar de oneigelijke druk van de bijkomende milieuheffing en de algehele lastenstijging maken mij afkeurig.
Je kan daadwerkelijk beter niet werken in dit land met zo’n regeling dan wel ;)
Thijs zegt
@Toyota Prius,
Het verschil tussen de dingen die jij noemt en dit is dat je voor de door jou opgenoemde dingen zelf kiest. Je kiest zelf om een Hyves account te nemen en een mobiel. Je kiest er dus voor wat je vrij wil geven aan anderen. Bij deze kilometer heffing moet je gedwongen vrijgeven waar jij de auto voor gebruikt.
Daarnaast worden er straks andere systemen aan dit systeem gekoppeld. Het beste voorbeeld is bijvoorbeeld de flitspalen. Die waren origineel om puur snelheid te controleren. Inmiddels controleren ze ook al welke nummerplaten er langs komen ivm mensen die een auto op de zaak hebben en op plaatsen rijden waar dat niet mag.
toyota prius zegt
@Thijs: Ja oke, je hebt een punt. maar ook met een sofinummer ben je overal te volgen. Als je privacy wil hebben, dan moet je volgens mij echt op een hutje op de heide in Lapland gaan zitten.
Maar ik begrijp de zorgen wel, het begint met dit idee van rit registratie en de informatie kan voor vele doeleinde worden gebruikt. Trajectcontrole wordt nu wel heel makkelijk. En dat is dan heg begin, want mag je wel rijden??? (als je begrijpt wat ik bedoel ;) )
Sharp zegt
@Thijs:
In dezelfde orde KIES je er ook voor om auto te rijden…
Gizzi zegt
Erg erg mooi stuk. Ben blij dat je deze kant van het verhaal toch mooi onder woorden heb gebracht.
Sharp zegt
Wacht trouwens nog op een evenwichtig stuk over kilometerheffing hier op AB.
rekord 2.0s zegt
GPS jamming zou wel weer strafbaar worden gesteld, maar een jammer kun je zelf maken als iemand zo nodig wil.
Niet voor mij weggelegd , mijn auto is belastingvrij en net als motoren voor de hobby bedoeld.
De overheid moet dat kastje maar in de vuilverbrander gooien en gewoon die extra kosten via de brandstof gaan verekenen, veelrijders en zuipschuiten betalen dan werkelijk meer..ik vind dat rechtvaardiger.
Megakix zegt
Hahahaha, nou begrijp ik pas waarom @Rick dos gisteren schreef dat ‘als zijn dochter aan zijn vinger trekt, hij een scheet moet laten’ (in zijn gezin van 3 is het namelijk een dolle boel ;-), ja echt !)
Maar als je zovaak voorover gebukt staat als Rick dos, dan poep en scheet je zowat de hele dag (met onze overheidsbesluitjes), hahahaha
Thijs zegt
@Sharp,
De auto was tot voor kort nog een relatief anoniem middel van vervoer. Inmiddels ben je als je langere afstanden moet afleggen aangewezen op de motor, de auto of het openbaar vervoer. Alleen de motor is nu nog op dezelfde manier anoniem zoals de auto dat was. Het openbaar vervoer is ook niet langer anoniem door de invoering van de OV chipkaart, waarmee precies te zien is waar je opstapt en waar je uitstapt.
Verder is het voor mij persoonlijk niet eens het grootste probleem dat hiermee te zien is waar ik rijd, maar meer waar we naar toe gaan. Al deze systemen leggen meer en meer beslag op iets wat wij vroeger nog “prive” noemden. We zijn nog niet bij mijn persoonlijke grens aanbeland, maar door het gebrek aan weerstand vanuit het volk blijven ze steeds verder duwen met dit soort maatregelen. Ik stel liever bij voorbaat m’n grenzen dan er achteraf voor te moeten vechten. Hoevaak lees je wel niet in de krant dat er weer een vertrouwelijk dossier over iemand is “kwijtgeraakt”. Hoe meer informatie er over iemand is, hoe belastender dat dossier ook wordt. Ik ben geen blij persoon als mijn hele hebben en houden straks op geenstijl.nl te vinden is.
Oly zegt
@IEDEREEN
even een vraag voor wie het weet. Welke partijen zijn eigenlijk voor de kilometerheffing en welke zijn tegen.
AlfaGTV zegt
Eigenlijk is wat Maikel zegt wel slim. Gooi alles gewoon op de benzine prijs, geen gekloot met GPS kastjes. En alles is in een keer opgelost: Zuinige, schone, blije auto’s betalen minder (ze verbruiken namelijk ook minder) en die vieze, stinkende, kwaadaardige V8 muscle cars betalen automatisch meer aan belasting omdat ze ook meer verbruiken.
En elektrisch of bio-ethanol auto’s rijden gewoon compleet belasting vrij want die hoeven die extra belasting op de benzine prijs niet te betalen. Geniaal gewoon.
EJS zegt
@AlfaGTV:
Behalve dat het niet werkt tenzij alle omliggende landen het ook doen, want anders tankt iedereen vrolijk in het buitenland:P
matthisl zegt
Wat ik nou niet begrijp, en ik erger me er ook heel erg aan, is dat we in een ‘democratie’ leven. Als dit echt zo was zouden er voor dit soort grote wetswijzigingen referenda moeten worden aangesteld. Zodat het volk (om wie het inmiddels draait, tenminste, zo zou het moeten) kan stemmen of ze het eens zijn met dergelijke wetten. Het hele GPS verhaal vind ik maar ziek. Je kan wel zeggen dat als je niks fout doet krijg je ook geen boetes, maar fouten zijn menselijk en we zijn geen robots die alles foutloos doen. Dus vind ik het ook belachelijk dat je op die manier voor bijvoorbeeld elke keer dat je iemand inhaalt en dan even gas geeft (mijn rij-instructeur heeft mij geleerd dat je een inhaalmaneuvre zo snel mogelijk moest doen dus ik deed dat met ongeveer 130/135 op de snelweg, dat vond hij de meest veilige manier) automatisch een boete zou kunnen krijgen. Ga er ook maar vanuit dat die registratie totaal niet anoniem is en dat dit heel makkelijk op te vragen is door het OM of de politie.
Het gevolg begint steeds meer op een politiestaat te lijken waar je overal nauwlettend in de gaten wordt gehouden want straks steel je nog 3 euro van de overheid, en blijkbaar vinden ze geld het belangrijkst in Den Haag. Ik denk ook niet dat je hoeft te rekenen op een gratis GPS kastje of dat dit geintegreerd is in je navi want je mag ook hier gewoon de volle polle gaan betalen.
Vrij land?
We zijn vrij om te doen wat ons verteld word.
Over 2 jaar weer stemmen, ik hoop dat de mensen zich een beetje verdiept hebben in de politiek en niet in het wilde weg gaan stemmen op gehypte politici (zoals Wilders die heel mooi inspeelt op de beïnvloedbare Nederlanders en Balkenende op een skateboard en sms-ent met Jan Smit
Zij voeren geen campagne omdat ze achter hun standpunten staan, nee ze passen hun standpunten aan aan wat de meeste mensen denken om zo de meeste stemmen te krijgen om vervolgens hun standpunten met de coalitie weer aan te passen en zo blijft er van alle beloftes helemaal niets meer over.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Mao: dit plan is al jaren bekend, en al heel veel politici voor Erulings hebben getracht het in te voeren. De kilometerheffing heeft dan ook gewoon in het verkiezingsprogramma van o.m. CDA, VVD, etc. gestaan, en staat in het regeeraccoord. Dus dit plan was bekend, en Nederland heeft vóór gestemd.
Wat andere belastingen betreft, van andere partijen: veel mensen leven in de illusie dat dit anders kan, beter kan. Wat ik met die opmerking bedoelde is dat elke serieuze politieke partij een manier heeft om belasting te heffen. Dat zal na nieuwe verkiezingen echt niet anders zijn!
Spreekt elkaar geenszins tegen toch?
@ Matthisl: met het 2e deel van je verhaal ben ik het roerend eens! Goed punt!
Nanning zegt
@AlfaGTV:
Als straks half Nederland (bijna) electrisch rijdt, dan is een opslag op de benzineprijs geen optie meer.
Er MOET dus een nieuwe rij-belasting komen, ook al kost de burger dit een hele sloot restwaarde (BPM-afschaf).
Het is meteen een schuldbekentenis van de staat dat de auto daadwerkelijk melkkoe nr.1 is.
8 zegt
Ik vraag me bij dit systeem daadwerkelijk af of het de baan van de flits agent in gevaar gaat brengen. Ik zie het namelijk echt niet zitten dat je op een donderdag nacht persé 120 moet blijven rijden zonder dat er verkeer voor je zit en waar je best 140 zou kunnen rijden, omdat anders het kastje een snelheids overtreding detecteerd en er onder het mom van rekeningrijden ineens incassobrieven op de deurmat zullen gaan vallen.
Ik ben namelijk van mening dat dit kastje meer schade gaat brengen dan goeds.
Rick dos zegt
Zo, is eindelijk de onderbuik eindelijk helemaal uitgescheten? Begint namelijk te stinken.
O, trouwens, als je nog ff verder zoekt weet ik zeker dat je een link kan maken met Marokkanen danwel de moslims.
Heb je nóg een reden om op PVV te stemmen…
Benjamin1 zegt
@Rick dos:
Denk je nou eens in dat je nooit meer ff de 200 kan aantikken op een leeg stukje weg in Nederland. Dat is reden genoeg om geen kastje in de auto te willen hebben. Ik hoop dat ze snelheden tot 150 niet zullen laten opvallen. Maar ik denk dat er ergens wel een lampje gaat knipperen bij oom agent als je ff lekker je auto uit gaat laten. En bewijs dat je dat hebt gereden is er, namelijk je verdomde kastje.
Mao zegt
@Benjamin1:
Daar zeg je wat :( Dat zal idd als eerste gebeuren, melding van “extreme” snelheden. Dat wordt een motorrijbewijs halen :)
Rick dos zegt
@Benjamin1:
Er is genoeg wetgeving in dit land die dat verbied. En is het niet hier dan is het wel in EVRM.
Op dat moment bespioneerd de staat je namelijk. En als een recht voor de burger goed geborgd is, dan is dat het wel.
Benjamin1 zegt
@Rick dos:
Daar verzinnen ze heus wel wat op. Als het om ”verkeersveiligheid” gaat dan is de overheid opeens heel creatief.
Je begrijpt toch wel dat het heel gevaarlijk is om 200 te rijden op een leeg stuk weg. En de CO2 uitstoot, daar begin ik niet eens over.
*Gaat verderinfo zoeken over motorrijlessen*
OFFTOPIC
Met hoeveel cc begin je normaal gesproken als man als je net begint met motorrijden. Ik begreep dat 1000 een beetje teveel van het goede is?
Rick dos zegt
@Benjamin1:
Vergelijk het met het afluisteren van criminelen. De overheid moet hele goede argumenten hebben om dat te mogen.
Ik weet niet precies hoeveel cc. Het is in ieder geval geen 1000 cc. Volgens mij 600? Ben er pas geleden mee begonnen, heb 3 lessen gehad ofzo.
Benjamin1 zegt
@Rick dos:
Hoeveel telefoonlijnen waren er dit jaar ook alweer getapt?
13.000 in 6 maanden?
Ff een fictioneel scenario.
Rickie heeft net een nieuwe baan als bewaker bij een museum. rijdt in zijn BMW 250 km/h op de verlaten fictieve snelweg a200.
*kastje achter zijn ruit laat niks merken maar registreert dit.*
Rickie werkt ’s nachts en dus rijdt hij elke nacht om 04:00 over de verlaten snelweg. Na 3 dagen verschijnt er op het bureau een melding dat kastje XJ-0461 verscheidene keren een flink hoge snelheid heeft gemeten. Rechercheur Ruben vindt dit wel interessant en laat een tap lopen op het kastje. Hieruit blijkt dat de snelheid iedere avond om 04:00 wordt behaald.
Hoe dit afloopt?
Einde van het verhaal is dat Rickie zijn baantje als nachtwaker kwijt is omdat de bussen niet om 04:00 rijden en zijn rijbewijs voor de komende 25 jaar is ingevord wegens herhaaldelijke snelheidsovertredingen.
Natuurlijk is dit fictief, maar als de techniek er is, dan is het wel heel erg verleidelijk om al die flitsnichten de WW in te schoppen.
Mao zegt
@Benjamin1:
Volgens mij was et max 25KW
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=beginnend+motorrijder+kw&meta=&aq=f&oq=
Mao zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
Maar zeg eerlijk zo staat er er wel iets anders en een stuk duidelijker/ minder muli interpretabel :)
Maar idd een regering die de gemiddelde belastingsdruk verlaagt zal nog wel een tijdje opzich laten wachten, daar ben ik zeker mee eens. Dan moet de overheid toch echt bezuinigen en dat gebeurt niet :(
Jeroen zegt
ach, ik heb al lange tijd een GPS in mijn auto, dit GPS systeem is er voor rittenregistratie, zoiets zal er dan ook wel door de overheid komen. bij mij zit het blokje van handgrote onder mijn stuur gepropt.
En ik kan je vertellen deze GPS heeft DIRECT verbinding.
Thijs zegt
@Benjamin1,
Je mag met elk vermogen beginnen wat je wil. Tenzij je onder de 21 bent als je net je rijbewijs haalt. Dan ben je verplicht twee jaar lang met max 25kw te rijden.
Als je niet aan die regeling verplicht bent wordt vaak aangeraden om met laag vermogen te beginnen om ervaring op te doen. Ik heb dit in de wind geslagen en ben gewoon lekker voor een supersport gegaan. Dat wordt dus vaak afgeraden omdat supersports erg moeilijk handelbaar waren vroegah. Tegenwoordig moet je gewoon voorzichtig zijn en is er niets aan de hand.
Erik zegt
Mensen, het hele rekeningrijden gaat er toch allemaal maar dat er in 2012 een groot aanbod is aan elektrische auto’s. Het rijden op elektriciteit kost in vergelijking met het rijden op fossiele brandstoffen maar een fractie. Het probleem voor de overheid is dat men deze elektriciteit voor het rijden van een auto niet kan onderschijden van normale elektriciteit voor de industrie en huishouden. Daarom moet men via kilometerheffing proberen nog centen binnen te krijgen, die men nu via brandstofaccijnsen binnen krijgt. 2012 is ongeveer het tijdstip waarbij het percentage auto’s wat op elektriciteit zal en kan rijden zo groot is dat de overheid miljoenen aan brandstofaccijns mis zal lopen.
Rob USA zegt
Ik denk toch dat ik maar Chip Foose moet bellen of hij een leuk Chargertje uit 1969 voor me wil klaarmaken.
Met alle nieuwere techniek erin en minimaal 700 pktjes en dan lekker zonder kilomterheffing en wegenbelasting de straattegels eruit rijden!
Mo zegt
Wat gebeurt er met dit systeem als Amerika besluit om GPS af te sluiten voor niet-militaire kastjes vanwege “zeer substantiële dreiging” of vul zelf maar een mooi Amerikaans argument in.
GPS is niet van Nederland en dus absoluut geen techniek om te gebruiken voor km-heffing. Ik vermoed dat trajectcontrole-techniek gebruikt zal worden. Dus gewoon een tol-systeem maar dan automatisch. Ik vraag me alleen af hoe ze dit in de bebouwde kom willen invoeren. Op elk kruispunt wifi-camera’s wordt een dure grap.
Rick dos zegt
@Mo:
Europa is bezig met z’n GPS systeem genaamd Galileo.
Accurater en hierdoor zijn we niet afhankelijk van het Amerikaans systeem.
jurgen zegt
gewoon de brandstofprijs verhogen……(zelfde effect, geen privacyissue)
Kyanite zegt
Genaaid worden we toch, is het niet links om dan wel rechts om.
Eerst die communisten belasting BPM, toen de provinciale-opcenten als aanvulling op de motorrijtuigenbelasting (MRB) (voorheen wegenbelasting) en straks de kilometerheffing (KMH).
Voor het milieu heeft geen enkele maatregel nut, de wereld is al meerdere malen helemaal naar de klote geweest, dit alles zonder ook maar enige vorm van mensheid. Dus dat er nu mensen op de wereld rond lopen die het proces fractioneel versnellen, so be it.
File-druk verminderen? Ja als ze eindelijk alle snelwegen eens aanpassen aan de huidige en toekomstige verkeersdruk in plaats van de wegen van 40 jaar geleden vrolijk instand te houden. Camiel heeft dit deels gesnapt om enkele snelwegen versneld iets te verbreden, nu de rest van het wegennet nog.
Al die batterij-auto’s moeten ook opgeladen worden, ook dat gebeurt met fossiele brandstoffen…. Tenzij ze in ene kernfusie (nee geen kernsplitsing) eens wat verder gaan onderzoeken en toepasbaar gaan maken.
Ben ook zéér benieuwd hoe ze de differentiatie voor kilometerprijzen willen goed praten. Diesel is nu een stuk duurder qua MRB, straks is diesel ook duurder in de KMH? Of wordt toch de benzine-auto duurder in de KMH? Diesel is momenteel juist gunstiger op hogere kilometrages dan benzine, maar dat zie ik nog niet terugkomen bij dit belachelijke plan voor de KMH.
Cantago zegt
Ik ben echt ongelooflijk fel TEGEN deze domme vorm van controle en geldklopperij! Ik reageer vaker fel op artikelen, en vooral op lelijke auto’s, maar ik kan geen reactie bedenken die verwoord hoe ongelooflijk kwaad ik hierom kan worden!!! Zo snap ik wel dat mensen in staat zijn te moorden, bah, hoe kan de overheid de inwoners van een land zoiets flikken????!!!
Dennis21 zegt
al zou het echt alleen om de file’s gaan dan kan je toch op zo’n traject ook iets van een tolpoort of iets neerzetten…als ik de kilometer-site moet geloven kan ik wel ong. het dubbele gaan betalen :( …
hoe zou dat zijn als je een quad hebt? valt dat ook onder motor? of auto? het is ook een hobbyrijtuig toch?
six-trey zegt
Ik ben er ook radicaal tegen ook al woon ik niet in Nederland want als nederland het heeft in 2020 heeft gans de EU het in 2040. Ik ben altijd al tegen elektrische wagens geweest en het is nu de schuld van elektrische wagens dat deze systemen zouden komen (om het verlies van de benziene taxen te compenseren zo als al eerder gezegd)
Ik zou er ziek van worden als de overheid mijn auto kan controleren waar ik ben 24/7 en zo eventueel plezier ridjes verbied vanaf ik te snel rijd dat ik moet betalen om dat die GPS zever mijn snelheid registreerd ik heb het recht om te doen wat ik wil. Ik hoop zo dat autos van voor 1980 ofzo worden vrijgesteld van dergelijke taxen/gps toestellen zo dat je toch niet iets van vrijheid kan hebben in een deftige auto met een deftige motor. Wat hebben we dan nog van vrijheid als mensen anders? Dit is het zelfde als roken proberen te verbieden ik rook wel niet maar IK doe wat IK wil!
als dergelijke praktijken ooit in de EU zouden voorkomen verhuis ik direct naar de VS/Mexico/…. en heb ik een goed idee voor een nieuwe vlag voor de europeese unie
Matthis zegt
@six-trey en iedereen: Je moet niet vertrekken, maar protesteren. De macht ligt nog steeds bij het volk, als we maar met genoeg mensen zijn dan wordt dit niet doorgevoerd.
Verder ben ik het helemaal met je eens.
Thijs zegt
@Six-trey,
Auto’s die geen wegenbelasting betalen hoeven ook geen kilometerheffing te betalen. Het gaat dan om auto’s die voor 1987 op kenteken gezet zijn. Auto’s van na 1987 gaan wel kilometer heffing betalen.
Moet wel bij vermeld worden dat de groeperingen boomknuffelaars hard hun best doen om de heffing ook voor oldtimers te laten gelden omdat “Oude auto’s juist veel meer vervuilen”.
Thijs zegt
Nog een toevoeging die ik vergeet. Zodra de kilometerheffing is ingevoerd vervalt het hele begrip oldtimers voor de overheid. Als je auto 24 jaar oud is bij invoering dan betaal je voor de rest van het leven van die auto kilometer heffing. Niet zoals nu dat je een jaar later geen wegenbelasting meer betaald.
Nelus zegt
Ik vind het tijd voor actie! ik laat dit echt niet door mijn strot duwen!! die 59% die erop ”vooruit” gaat zijn de bejaarden die op hun 80e nog een nieuw autootje kopen om er boodschappen mee te kunnen doen.
hansj zegt
Niemand die roept dat we allemaal al kilometerheffing betalen? Op iedere getankte liter zit ca. 70% “heffing” die in de schatkist verdwijnt. Hoe groter het aantal afgelegde kilometers hoe meer je betaald. Dit lijkt mij toch een vorm van betaal naar verbruik ratio?
Verder wordt de kilometerheffing een grote bodemloze miljarden verslindende put met vele onzekere factoren op privacy als europeesch recht bijvoorbeeld.
Wel handig voor Koos Spee en consorten om bij snelheidsovertredingen automatisch boetes te incasseren. We zijn nu eenmaal zo’n soort volkje. Er wordt hier ten slotte zelfs meer gesprekken afgeluisterd dan in de VS. Niet relatief maar absoluut!Het land slaat een beetje door…..
Johannes zegt
Ik ben en blijf erbij,voor deze kilometerheffing moet voor de Nederlandse bevolking een bindend referendum worden gehouden.
Thijs zegt
http://www.kilometerheffing-nee.nl/
Allemaal tekenen dus!
Marco Valize zegt
Krijgen we ook automatische Anti Virus Updates geleverd op die prachtige GPS apparaten?
Jamil roethof zegt
even snel het grote web afgezocht:http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.8758
voor een slordige 18 euro heb je gps-signaal blocker in de auto. Laat die kmheffing maar komen :P
Sadikoo zegt
Ook als je geen auto hebt betaal je hier de kilometerheffing indirect en dat is als je een monteur; loodgieter of een van de verzorgers wilt laten komen. Deze zal zijn voorrij duurder maken om zijn onkosten te betalen
Irfan Oruc zegt
heeft iemand trouwens nog de film/boek 1984 gezien/gelezen? ik vind dat het allemaal die richting op gaat. de overheid heeft heus wel andere manieren om te doen wat ze zeggen, waarom ze zo een kastje in je auto willen stoppen. ze doen dit gewoon voor hele andere redenen.
Rijenmaar zegt
En als je een loden kap over je kastje zet ?