Vanavond in het tv-programma “Keuringsdienst van Waarde” duikt men in de materie van de wonderbrandstoffen. Je kent de benzines vast wel, ze beloven meer vermogen, meer kilometers en minder schadelijke uitstoot. Waar we vroeger konden kiezen uit Euro 95 en 98, hebben we tegenwoordig smaakjes als Shell V-Power, Shell Fuel Save, BP Ultimate, Esso Energy Supreme en Total Excellium.
Sommige mensen zweren erbij, terwijl anderen het als grote bullshit bestempelen. Ik ben benieuwd tot welke conclusie het team van Keuringsdienst van Waarde zal komen. Vanavond om 20:25 uur even afstemmen op Nederland 3.
Bols zegt
additieven in bv V-power diesel maken wel degelijk een verschil tegenover bv Gulf gewone diesel bij een 320d. Zwarte rook verdwijnt zo goed als en is opmerkelijk zuiniger :)
Alex zegt
Kunnen ze dit ook meteen even onderzoeken: http://www.autoblog.nl/archive/2009/07/23/bizar-jonge-transformers-fan-drinkt-al-5-jaar-lang-benzine :P.
Hainz zegt
Ga ik zeker kijken! Tnx voor de tip.
autoblogger zegt
Verschil van V-Power ea maakt geen fuck uit, kun je nu al voorspellen.
Maar wel kijken uiteraard, hashtag #KvW
gtr zegt
@autoblogger:
laat ik het nu eens mooi op een testbank hebben onderzocht; met bp ultimate wel degelijk extra trappelende paardjes onder de motorkap!
Alwood zegt
@gtr: maar #KvW onderzoekt het natuurlijk voor de ‘normale’ consument… ;)
Zou heel mooi zijn als ze echt een goed onderzoek doen, helaas is dat voor het grote publiek nog nooit met benzines en oliesoorten gedaan…
Jokkebrok zegt
V-Power is ongeveer 2% zuiniger en kost 10% meer, daar heb je wat aan!! :(
TMon zegt
@Jokkebrok:
Ik heb even geen zin een rekenvoorbeeld te geven, maar het is een kromme zin die in veel gevallen niet op gaat.
Merry zegt
Ik weet wel dat V-power en andere dingen wat schade aan brandstofleidingen kunnen geven.
Maar 5th gear heeft een tijdje terug met wat auto’s uit 2006 een test gedaan met allemaal verschillende benzines en somige auto’s hadden inderdaad meer vermogen.
Maar je auto moest wel de juiste soft en hardware hebben om het verrschil te zien met brandstof.
Ik geloof dat de Impreza WRX met V-Power brandstof ongeveer 30PK meer had dan met normale brandstof.
E34M5touring zegt
V power zorgt in mijn 1 serie 118d voor een top van 220 ipv 210 op de teller trekt ook aanzienlijk feller door rijd er wel harder door dus besparing is 0
Heeft Top of fifth gear dit niet eens getest met een Impreza STI volgens mij scheelde dat toen 10tallen pk’s tussen beroerde kwaliteit 91ron of 95ron of vpower
Miata zegt
@E34M5touring: ja precies, is ooit getest bij Fifth Gear. Scheelde 10pk, en alleen bij geavanceerdere motoren (toen de Golf GTI en de Impreza idd).
petsmaster zegt
Ik tank zelf ofwel Shell V-Power, ofwel Total Excellium dan wel gewone 98-peut van die vriendelijke Indïer hier wat verderop en ik merk geen bal verschil, behalve dan in kostprijs aan de pomp. Al kan dat ook liggen aan het feit dat ik volgens de boordcomputer van m’n Clio 2.0i aan een goede 9L/100km zit en misschien ‘ns wat rustiger moet rijden om eventueel verschil te merken. Maar toeren maken blijft toch zo leuk.
autoblogger zegt
TV-tip 2: oh oh cherso rond 21:30 ;)
Klassiekerrally zegt
@autoblogger: Ik zoek nog steeds een zender die het testbeeld uitzend. Wat een geweldige serie was dat! :P
midasracer zegt
Ik ben benieuwd. Interessant programma dat soms laat zien dat veel produkten hetzelfde zijn, maar marketingtechnisch anders in de markt worden gezet. Andere verpakking, 2x zo duur en hopla in het schap. Aan de andere kant maken ze ook wel fouten in hun redeneringen en testen. Fifth Gear heeft indertijd vermogenstesten gedaan met de superbenzines en daaruit bleek een verbetering van een paar procent bij sportauto’s. Bij de gewone auto’s merkte je er niets van. Ik ben benieuwd of KvW dezelfde conclusie gaat trekken.
Simpson zegt
Ah leuk, fantastisch programma. vergeet nooit weer de gezichten van die kinderen die horen waarom de fristi (en die roze koeken) toch zo mooi roze is: van bladluizen uit noord-afrika :mrgreen:
@autoblogger: lees eens een boek.
aadfd3s zegt
Die test van 5th gear waaruit bleek dat de wrx sti meer vermogen had met V-power is best wel eenvoudig te verklaren hoor. V-power had/heeft een hoger octaan getal dan de benzine waarmee werd vergeleken, hoger onctaan betekent ander/beter ontstekingstijdstip dus betere verbranding dus meer vermogen. Dit gaat alleen niet op voor elke auto, zoals iemand anders al opmerkte moet de ECU hiervoor wel goed zijn gemapped.
rickste zegt
De enige Benzine met een hoger octaan gehalte is BP Ultimate (98), alle andere zijn allemaal 95 en dus geen noemenswaardig verschil. Als u echt duidelijk verschil wilt merken zult u toch echt naar Duitsland moeten gaan om Aral 102 te tanken, met logischerwijze een octaangehalte van 102. Bottom line: tank alleen een premium benzine als u bij BP of Aral bent, de rest is geldklopperij.
Sandderr zegt
@rickste: Hier in NL kun je bij sommige Gulf stations ook RON100 tanken (Gulf Challenger). Ook prima spul.
Klassiekerrally zegt
@rickste: Voor m’n 42 jaar oude Morris is dat de lekkerste in NL verkrijgbare peut. Of ’t schoner is: Geen idee. Zuiniger? Nee, waarschijnlijk niet. Maar de motor pingelt minder snel vanwege het hogere octaangetal.
En dat is dus gelijk ’t aspect van de brandstoffen dat de KVW helemaal niet behandeld heeft: de mogelijke vermogenstoename.
Beetje jammer.
aadfd3s zegt
BTW in een non turbo blok zou ik nooit van mn leven 98 of andere dure(V-power, excellium enz.) benzine gooien. Dat is naar mijn idee een enorme verkwisting van mn geld. Maar ik heb toch ook echt sterk het idee dat al deze dure benzine soorten maar fabeltjes zijn en geen enkele toegevoegde waarde hebben. Ik heb in ieder geval nog nooit enig merkbaar verschil waargenomen.
Merry zegt
@aadfd3s: ik heb dus de zelfde Impreza die 5gt gear in de test had en ik moet toch zeggen dat als ik soms geen shell v-power tanks maar benzine van een klein zelfstandig tankstation hier uit de buurt, dat ik het idee heb dat het toch even wat minder gaat met de motor.
Maar dat kan ook tussen me oren zitten of andere factoren zoals bv dat de shell haar opslagtanks beter zal onderhouden/schoonmaken dan een kleine zelfstandig ondernemer en dat die zelfde ondernemer van alles door elkaar mikt.
NicoLauda zegt
@aadfd3s:
Dom…
Een hoger octaangehalte geeft een hogere klopvastheid.
Ideaal voor hoog compressie motoren zoals VTEC’s en de oude 1.9 16v’s van Renault en PSA.
Bij die auto’s moet je altijd 98 tanken om beroerd lopen te voorkomen. Hoewel, inmiddels zullen die blokjes ook wel allemaal flink ingesleten zijn en is er van hoge compressie geen sprake meer.
aadfd3s zegt
@NicoLauda: Pas ff op wie je dom noemt grapjas…Volgens mij had ik bij mn eerdere reactie al uitgelegd wat het effect van een hoger octaan getal is. Met een hoger octaan is een later ontstekingstijdstip mogelijk vanwege de hogere klopvastheid. Die blokken die je opnoemt zijn echt uitzondering op de regel. 98 is eigenlijk alleen maar verplicht bij turbo motoren en andere hoge compressie blokken. Als ik 95 in mn RX7 gooi plof ik mn apexseals bij de vrijwel de eerste keer dat ik in boost kom vanwege detonatie door de lage klopvastheid van 95.
Klassiekerrally zegt
@NicoLauda: Dom..? Het is niet ‘octaangehalte’, maar ‘octaangetal’.
Jochempie zegt
Ik kan nu al zeggen dat ze weinig verschil meten bij een Impreza 1.5 en veel verschil bij een Impreza STI.
blablabla zegt
fifth gear heeft dit al getest, bij normale auto’s is er niets merkbaar en meetbaar, bij sportauto’s heeft het wel effect maar ook niet veel.
Alexander_NAS zegt
Ik merk wel degelijk verschil met V-power diesel t.o.v. gewone diesel prut in mijn 120d. Het verbruik daalt bijna 2L/100KM en de topsnelheid op de teller gaat van 230 naar 240
PS: ben er wel van overtuigt dat gewone diesel het goedkoopste is per KM ook als je het marginale lagere verbruik van V-power meerekent
Emc zegt
@Alexander_NAS:
2liter op 100 km minder is echt enorm veel. Neem aan dat je normaal 5-6 liter op 100 km verbruikt, dus dat zou dan 3-4 liter per 100 km worden! Lijkt me sterk, maar anders ga ik direct dat spul tanken!
hakenhaai zegt
LEes dit maar eens…
http://bit.ly/9W1Xyb
Macready zegt
@hakenhaai:
Jammer dat ze geen turbomotor hebben getest.
HeZz zegt
Ik zie veel reactie’s waar 5th gear in genoemd word, maar hoe objectief is dat programma?
Die Vicki maakt gewoon schamteloos reclame voor Toyota, alsof het sportieve en spannenede auto’s zijn….
Dat programma is voor mij een no go geworden.
majinstar zegt
Vele tankstations vermengen hun benzine met perslucht. Waardoor je meer betaalt, maar minder rijdt. Je moet net weten welke stations dat niet doen. Succes met zoeken.
Emc zegt
@majinstar:
Ik had ook wel eens gehoord dat ze stiekem water bijmengen, heeft ook niemand door ;)
Merry zegt
@Emc: ik dacht altijd dat het met versnipperde donzig roze konijntjes gedaan werdt.
PAN zegt
@majinstar:
Ik denk dat ik je wel gelijk kan geven. Soms zie je gewoon bubbels. Zelf gevaren en lucht bijmengen in de scheepvaart is heel “normaal”. Je wordt gewoon belazert. Je peilt de tanks tijdens het bunkeren en op het peillint zit dan al een niet consistente laag zware olie. De volgende dag weer peilen (als bunkerboot al weg is en jij hebt getekend) merk je dat alles is ingezakt.
Heb dit gevoel ook bij auto brandstof gehad alleen dit leek mij zeer onwaarschijnlijk ivm de controles. Toch twijfel ik nog, want ik merk soms echt versschillen in een tank brandstof bij de een of de ander.
majinstar zegt
@PAN:
Het kan ook iets anders zijn dan perslucht, maar dat ze het vermengen is wel duidelijk. Ik tank vaak bij de Marko met een diesel auto. Met een volle tank haal ik 720 kilometers, als ik elders tank ruim 800 kilometers. Daar zit anders wel een aardige verschil in.
Emc zegt
@majinstar: Even serieus, als je perslucht in benzine zou doen, dan zie je toch bellen in het kijkglas? En als je tankt is de druk lager dan de perslucht, dus het zou dan enorm moeten sissen of borrelen. Lijkt me een sterk verhaal.
majinstar zegt
@Emc:
Wat hoor jij dan op het einde als je je tank heb gevuld met benzine ? Meestal hoor je een ruis uit de benzine slurf komen. :)
Hubert zegt
@majinstar:
Typisch broodje aap / kroegpraat.
Iedereen weet ervan, maar niemand heeft het zelf meegemaakt in NL.
Sorcerer zegt
@Alexander_NAS: als je 2L/100km minder verbruikt dan is V-Power al snel goedkoper hoor. Ik zet wel grote vraagtekens bij die 2L.
Verder denk ik dat het per merk verschilt: mijn auto rijdt merkbaar soepeler op V-Power (vooral veel gas geven @ relatief laag toerental, goed merkbaar bij grote turbo in S60R)
Sowieso kan een auto met grote turbo wat meer vermogen bereiken bij een hoger octaanaantal. De vraag is echter wat die Esso Supreme-meuk (exorbitant veel duurder) voor voordelen biedt.
Als je het mij vraagt wordt er dik verdiend op goedkope stofjes die erdoor worden gemengd: je gebruikt het goedkopere RON95 en je mengt er voor 1 cent/L aan meuk doorheen, en je hebt zomaar ineens 5 ct/L verdiend t.o.v. het leveren van RON98.
Vandaar dat ik ook alleen nog bij Shell/BP tank.
majinstar: dat verhaal van jou klinkt nogal illegaal trouwens..
Shandar zegt
Het enige verschil van V-power en (euro 95) Fuel safe is
dat er in V-power een hoger octaangehalte zit war beter is voor de motor en waarschijnlijk een beetje extra power geeft.
mout zegt
OK. Dit over extra powerrrr. Maar hoe zit het met rendement?
Ik rijd een directe inspuiter van het eerste uur: 2.4 GDI (2000), en ik heb een paar testjes gedaan. Met Shell Fuelsave, gewone 95, met een beetje aceton als teovoeging, en met aceton in Fuelsave.
Zo heel nauwkeurig is het natuurlijk allemaal niet. Een flinke, rustige rit op de CC doet meer goed dan brandstofkeuze.
Maar de verrassendste conclusie: Fuelsave gedraagt zich als gewone 95 met een beetje aceton (zoek maar op aceton in autoblog). Dat betekent o.a. dat als je aan Fuelsave nog eens aceton toevoegt, de motor ineens 20% onzuiniger wordt. Bovendien blijft dat onzuinige effect nog ruim een hele tank nawerken.
Maar goed toegepast heeft het wel een effect, lijkt het, van ergens tussen 5 en 10 %.
mout zegt
@mout: nou was die cursief alleen bedoeld voor ‘on’.
Bart zegt
@mout: Als je meer vermogen uit dezelfde liter brandstof haalt dan kan het niet anders zijn dat je totale rendement dus ook verbeterd is.
Man man man, wat een autotechnici hier allemaal, heb nog nergens iets gelezen over het feit dat de meeste moderne motoren zijn uitgerust met een klopsensor. Deze herkent detonatie (is ongecontroleerde verbranding) en past daarmee het ontstekingstijdstip aan (is vermogen terug schroeven tot de verbranding weer gecontroleerd is). De genoemde speciale brandstoffen hebben een net iets hoger octaangetal ( getal, en dus niet gehalte ) waardoor kloppen minder snel voorkomt –> ontsteking kan scherper gezet worden –> meer vermogen.
Maar hoe kan dat dan dat V-power 95 heet en toch een hoger octaangetal heeft? Nou, omdat het octaangetal van die brandstoffen 97 is. Dat mag dus geen 98 heten en automatisch heet het dus 95.
Met de brandstoffen die dus 98 of meer hebben wordt dit effect natuurlijk groter. Wat Aceton extra doet weet ik niet, maar als het zo gemakkelijk werkt zal het vast de klopvastheid verhogen, goedkope octaanbooster dus.
Over de andere eigenschappen van reiniging durf ik niks te zeggen, ik durf wel te zeggen dat het niet altijd positief is. Het zou verstopte leidingen etc losweken, vergeet niet dat al die losgeweekte deeltjes er alleen uit kunnen door zeer kleine gaatjes en kanaaltjes van de injectors, gevolg injector verstopt.
mout zegt
@Bart:
Het grappige is, dat die klopsensor van jou nou net maakt dat zuinig en sterk niet hetzelfde zijn. Een hoge klopvastheid zorgt voor extra vermogen, omdat je meer met een rijker mengsel kan werken. Dat geeft meer kracht, maar kost niet bepaald minder brandstof.
Bart zegt
@mout: De klopsensor regelt samen met de ontsteking. Dus klopvastere brandstof=rijker mengsel klopt niet echt. Een klopvaster mengsel kan vroeger ontstoken worden, dit geeft met eenzelfde inspuithoeveelheid een hoger rendement dus meer vermogen.
PAN zegt
Wat de uitkomst van het programma ook is het maakt mij geen fuck uit. Ik meer wel verschillen die misschien niet het prijsverschil geheel waard zijn maar toch.
– Minder roken
– goed starten !!
– in 3 rontonde kunnen nemen zonder gas, met tinq, niet.
– verbruik iets beter
– stiller ( minder kloppen !)
De test zal wel weer niet helemaal lekker gaan.
Ze moeten de brandstof analyseren op:
– Stookwaarde
– zwavel percentage
– octaan
– andere vervuilingen
Plus niet een tank oprijden maar de test doen over twee manden zodat het reinigend effect van de brandstof ook wordt meegenomen.
Laurens zegt
Zouden ze ook een aflevering gaan wijden aan milieusubsidies? Een Prius die geen gram bespaart ten opzichte van alternatieven, lijkt me een inkoppertje voor de VPRO…
OT: benzine is een soort halfvolle melk, daarbij maakt het ook niet uit welke koe gemolken wordt.
AlpinaSC zegt
Ik heb één van mijn auto’s (een zescylinder met compressor) laten tunen voor RON98-100. Het verschil tussen Aral Ultimate 102 en een RON97-brandstof zoals de Nederlandse V-Power is goed te merken. Helaas wordt 98 steeds slechter verkrijgbaar waardoor ik soms genoodzaakt bent om 97 te tanken en het rustig aan moet doen totdat er weer benzine met gemiddeld octaangetal 98 in de tank zit.
Bij de andere auto (een grote V8) tank ik gewoon de goedkoopste RON95 die ik op mijn weg tegenkom.
De fiets zegt
Die zogenaamd betere brandstof is allemaal onzin. De enige manier om brandstof te besparen is geen auto rijden en…. jawel hoor je raadt het al…neem eens wat vaker de fiets!
Simpson zegt
@De fiets: Merk jij nou ook nog verschil tussen gewone melk en campina of optimel?
De fiets zegt
@Simpson: Nou, nu je het zegt…echt hard trappen doe ik van chocomelk… :-)
Bob zegt
Verkrijgbaarheid 98 is inderdaad slecht bij sommige auto’s o.a. VW hoor je gewoon het verschil.
snelste zegt
Stukje gefilmd op de HTS autotechniek
Curoil zegt
Allemaal ONZIN !!!! blijf gewoon euro 95 benzine tanken.
lekker bij de Gulf Oil of Tamoil de witte brandstof is gewoon goed.
Op Curacao rijden ze allemaal benzine van de wittepomp wat anders hebben ze niet geen Shell of een andere grote merk en die auto’s daar rijden gewoon goed .
Alwood zegt
Ben heel erg benieuwd hoe ze de tests uitvoeren, hoever ze daadwerkelijk gaan in het ‘onderzoek’. Als ze puur naar motorvermogen en uitstoot gaan kijken komen de ‘dure’ brandstoffen sowieso slecht uit de test.
Veel interessanter wordt het als ze echt de energetische waarde, ‘vuiloplossende’-eigenschappen en chemische verschillen tussen brandstoffen in het lab gaan testen.
In ieder geval het eerste kwartiertje maar ff meepikken :)
Alwood zegt
@Alwood: wat @PAN dus ook zegt…
BaySideBlueBoy zegt
RON108 geeft uw turbogemotoriseerde Japanner superkracht! 8)
Alwood zegt
En natuurlijk heeft V-Power en dergelijken geen zin, net als dure olie, kan je net zo goed je motorblok afvullen met olie van de LIDL, rijden de meeste auto’s ook gewoon 100k km op toch?
lincoln zegt
@Alwood:
ik koop altijd Duckhamm,s olie ..
omdat die groen van kleur is ..
no freaking kidding ..
Alwood zegt
@lincoln: groen?! klinkt slijm-achtig.. slijm is wel taai, opzich niet verkeerd voor de smering. Ik hou het maar gwn bij Kroon denk ik, lekker makkelijk, overal verkrijgbaar…
mesbeer zegt
@Alwood: bij 100k is mijn auto net ingereden. Veel succes met die olie.
Het effect van v-power is bij een gebruikte auto (eerst andere brandstof)met normale motor na een aantal tankbeurten pas merkbaar. De motor gaat soepeler lopen en beter presteren en wordt zuiniger, meestal ga je ook gebruik maken van die betere prestaties, waardoor het laatste effect verdwijnt. Ik spreek uit ervaring met zowel diesel als benzine. Er zit overigens wel degelijk een speciaal reinigingsadditief in. Momenteel rijdt ik met een benzine-turbo en daar merk je, logisch, direct betere prestaies ten aanzien van euro 95.
Trionic zegt
Laatst de ontsteking van mijn (turbo)motor erg agressief afgesteld zodat er net geen pingel gedetecteerd werd. Vantevoren volgegooid met BP Ultimate.
Een week later andere benzine erin en meteen werd er pingel gedetecteerd als de motor iets zwaarder belast werd. Als gevolg daarvan een ignition offset en lagere luchtmassavraag vanuit de ECU. Op BP Ultimate draait mijn motor aantoonbaar beter. Getunede motoren zijn erg gevoelig voor een iets hoger of lager octaangetal. Met een standaard auto zal de rendement van de premium benzine stukken minder zijn.
Tom zegt
Op 20 november heeft Vara’s Kassa hetzelfde onderwerp met daarin de resultaten van een test met 3 benzines, getest in het lab met rollenbank van de HTS Autotechniek. Er zit trouwens verschil tussen brandstoffen die meer vermogen geven (zoals V-Power) en brandstoffen die wrijving verminderen en de motor schoner houden (zoals Excellium dus zuiniger zijn).
Excellium is al vaker getest en geeft steeds 3,7% besparing in alle testen.
In benzine zit overigens al tientallen jaren allerlei dopes (additieven), in de nieuwe brandstoffen is hier een aanpassing gemaakt omdat met name de zeer zuinige auto’s veel kritischer zijn qua kwaliteit van de brandstof en fabrikanten hun norm anders niet halen.
Melvivio zegt
Ik kan me de FG aflevering me ook herinneren, maar ik kan deze test NIET terug vinden op het net!
Heeft iemand daar toevallig een link naar (ik heb youtube al gechecked, maar niks gevonden)
jon86 zegt
http://www.youtube.com/watch?v=4boT3iwgZKI
Gezondverstand zegt
Als de benzine net zo goedkoop was als in Luxemburg zou ik het overwegen maar nu niet. Gooi elke keer al veel teveel € in mijn tank. Met deze luxe nektar wordt elke tankbeurt weer een kleine € 5 duurder. Nee dank je.
lincoln zegt
@Dennis .. super-tip .. thanks dude ..
Melvivio zegt
Nou, Keurings dienst filmpje was knap waardeloos! :(
Alleen gekeken naar 2 aspecten;
Rijd het zuiniger? Ja iets
Reinigt het de motor? Nee
Verschillenen tussen de aanbieders? Niet behandeld, vaag gezegt geen verschil…..Levert het meer energie/vermogen op? Niet behandeld
Voor welke auto’s is deze conclusie? (turbo/non turbo), meerendeel benzine. Je kon er weinig mee….
autoblogger zegt
Samenvatting: Mr Burns lookalike legt uit hoe het werkt, wordt geholpen door zenuwachtige Shell medewerkers, verzand vervolgens in een marketingverhaal en verschuilt zich daarna achter “het geheim van de smit”. Kleine PR-fail voor Shell.
Jaja, het is heeeeeel geconcentreerd spul, waarbij de vergelijking met Dreft zeer treffend is. Goedenavond.
lincoln zegt
@autoblogger:
aceton !!
YK zegt
@lincoln:
Gummybeertjes !!!
Klassiekerrally zegt
@autoblogger: inderdaad… wat een hyperactieve nerd zeg. Gedrild om vragen te ontwijken. Eng mannetje. Zouden die additieven bij veelvuldige blootstelling gevolgen hebben voor het zenuwstelsel?
Pegasus zegt
@Klassiekerrally: deze zgn. ´nerd´ verdient veeeeeel meer dan jij ooit in je leventje zult opmaken! Beeje jaloers misschien??????
Alwood zegt
Zwaaaar teleurstellend! Herhalen wat iedereen al denkt/weet kan iedere boeren lul op televee. Het was verfrissend geweest als ze alles echt hadden onderbouwd met laboratorium onderzoeken en dergelijke… Vervolgens met praktijkvoorbeelden de conclusies verduidelijken kan altijd nog.
Alwood zegt
En wat verklaart dat mijn benzinemeter (dashboard) wel werkt op VPower en niet op de rest???
Niet dat ik vaak VPower tank, maar dat is toch een vreemd verschil.
gekke turbo zegt
@Alwood: Dat is toch logisch; Jou premium Volvo lust alleen premium benzine(van een premium tankstation).
Jimmie zegt
Kan je je ook nog afvragen of een motorenrevisiebedrijf belang heeft bij verontreinigde motoren.
Bij Shell lieten ze natuurlijk ook weinig zien. Het verschil tussen een schone klep en een vieze, no shit.
Het meest interessante vond ik wel de pompjuffvrouw die vertelde dat er 1L additief wordt toegevoegd aan 10k Liter brandstof.
Melvivio zegt
Ja dat sloeg echt nergens op. Als dat het geval is, zal het nog moeten reageren met de brandstof. Het zou dan een octaanbooster zijn..
Dat hebben ze bij 5gear wel al eens onderuit gehaald.
Het Thorracing fifth gear filmpje wil ik best geloven. De tip is dus aan iedereen met beetje moderene motor, laat je cilinderkop vlakken (-1-3mm), je kleppen schoonmaken en poorten flowen!
Zou een Alfa 3.0 24v motor baad hebben bij v-power? (motronic 1.7) 2 pingelsensoren?
Shandar zegt
Nou deze uitzending was dus compleet nutteloos…
Niks over daadwerkelijke testen alleen een uitspraak
van 2 monteurs en meningen…
FieRo zegt
Tja voor dagelijks gebruik lijkt het dus vrij overbodig…en anders koop je een liter octaanbooster/cleaner en over 10.000 km haal je weer een nieuwe fles..
De laatste 10 jaar heb ik alleen maar euro95 getankt, motoren van 1.4 tot 5.7 V8 slikten dat allemaal prima.
De winst zit waarschijnlijk vooral bij de turbo / supercharged motoren; die zijn gevoeliger voor kloppen/pingelen en een betere benzine (octaangehalte) zorgt dan voor een betere timing. ben zelf bezig met een getuned supercharged blok en ben wel van plan daar minimaal euro98 in te gooien (vanwege de verhoogde detonatie grens), maar liefst wel benzine zonder marketing gelul..:)
Sorcerer zegt
@FieRo: Spijker op z’n kop! Mijn S60R rijdt merkbaar duidelijk lekkerder op RON98. Stuk meer vermogen, scheelt met gemak 30 pk denk ik. V-Power (RON97) laat de motor vooral soepeler en smeuïger lopen (+ hardere turbofluit om eoa reden), BP Ultimate (RON98) lijkt iets meer vermogen te geven.
Als ik weer een atmosferische motor zou rijden hierna (is wel het plan) dan zal ik ws gewoon weer 95 tanken, maar met een grote turbo is het een duidelijk verschil. 100octaan is ook leuk trouwens, alleen jammer dat dat nergens in de buurt meer te krijgen is.
Zalion zegt
Ik heb onlangs Shell V-power getankt in mijn Impreza GTT, en ik vond het niet goed gaan. De respons was iets trager en hij kwam minder goed op gang tijdens het gas geven boven 120…
Mijn normale brandstof is Texaco 98 XL en daar ben ik zeer tevreden over, de motor geeft zijn vermogen veel gelijkmatiger af dan bovenstaande brandstof. Geen idee of het aan Shell ligt of juist aan die ene batch/tankstation, maar ik blijf nu wel bij Texaco. :D
AlfaAlex zegt
Ja benzines met hoger octaangetal ben ik ook happy mee, en m’n 75 3.0 V6 America helemaal: die gaat helemaal uit z’n cilinderkop van die Duitse V-power! (octaangetal 103?)
mark zegt
ga naar bsr tuning daar staat alles
Oederdekoe zegt
Voor de mensen die de aflevering gemist hebben
–> http://zine.ntr.nl/page/18558/nl
AUB! :D
boygeorge zegt
wat je ook maar weet..het is altijd achterhaald..ik zelf heb in ongeveer 45 jaar brandstof ervaring 1 probleem uit eigen ervaring ondervonden..een op dat moment nieuwe motor met fuel injection heeft een probleem op 1000 meter hoogte..dat ligt niet aan de brandstof, maar aan de motor afstellingen.. ongeveer zo..ik heb hier geen verstand van.
realhustler zegt
Reed vroeger een oude diesel (92 astra 1.7 d), die rookte nogal. Voor de roetmeting een probleem, maar v-power diesel bracht de oplossing. Vanwege het prijsverschil toch later weer gewoon getankt, het roken kwam heel snel terug.
Reed een tijdje met een saxo 1.1 steeds hetzelfde ritje. bp ultimate geprobeerd, destijds 7 cent duurder. Echter per k/m kostte het evenveel, want ik sukkelde er ook een stukje verder op.
Ik rijd nu op lpg, en vooral in de zomer mik ik ultimate in mijn benzine tank, meer voor de houdbaarheid, omdat ik de hele zomer bijna op 1 tank benzine start.
ace666 zegt
Shell V-Power NL RON95
BP Ultimate NL RON98
ARAL (BP) Ultimate DE RON102
Voor de snellere auto’s en/of sportauto’s is een hoger octaan gehalte beter om pingelen te voorkomen daarnaast heeft de ADAC (Duitse ANWB) aangetoond dat de toevoegingen wel degelijk een beter resultaat geven kwa vermogen en schoonhouden van de motor maar dit kan je al met 1x in de 4 tankbeurten bereiken door een benzine met toevoeging te tanken maar dan wel bij voorkeur RON98.