Op de IAA in Frankfurt heeft Luca De Meo z’n laatste presentatie gegeven als CEO ‘Fiat Automobiles’. De presentatie gaf aan waar Fiat zich meer op gaat focussen en gaf een blik op de nabije toekomst.
Als eerste zal Fiat zich meer gaan bekommeren om veiligheid en afwerking. Een goed voorbeeld hiervan is de al met 5-sterren bekroonde Fiat 500. De 500 is overigens dusdanig ontworpen dat het wellicht in aanmerking komt voor zes sterren als de nieuwe scorewaarden bij de NCAP-testen volgend jaar worden ingevoerd. In alle nieuwe auto’s worden verder hoogwaardiger materialen gebruikt, iets dat in zowel de Bravo als de 500 reeds is te merken. Hoewel Fiat het op het gebied van milieu sowieso niet verkeerd doet, blijft het merk hier onverminderd aandacht aan besteden.
Fiat is het snelst groeiende automerk door succesnummers als de Grande Punto en de Bravo. Laatstgenoemde model is zelfs marktleider in Italië. Hoewel het Fiat dus voor de wind gaat, blijven ze zeker niet stil zitten. Voor 2010 zullen nog twee belangrijke modellen geïntroduceerd worden.
B-Compact car
De B-Compact car, die mogelijk als ‘Uno’ door het leven zal gaan, zal in 2009 op de markt verschijnen. Fiat zou er echter ook voor kunnen om de naam Innocenti af te stoffen. Met de afmetingen van auto’s uit het B-segment, zal deze B-compact zich nestelen onder de Grande Punto. De Grande Punto behoort met z’n 4,03 meter ook tot de grotere van het B-segment, dus tussen de Panda en de Grande Punto bestaat nog wel wat ruimte. In dat geval zou je hem kunnen zien als de opvolger van de Punto, die nog steeds leverbaar is. Hij zal verkrijgbaar zijn in twee bodyvarianten en zal Italiaanse flair met een vriendelijk prijskaartje proberen te combineren.
C X-over
Het tweede model die fiat tijdens de presentatie van De Meo aankondigde is de C X-over. Een 4,50 meter lange 5-deurs hatchback met de looks van een SUV en het gebruiksgemak van een MPV. De auto zal leverbaar zijn met zowel voor- als vierwielaandrijving en heeft een prijskaartje van tussen de €22.000 en €30.000. De auto zal naar alle waarschijnlijkheid het platform delen met die van de Bravo. Al met al zou dit een auto kunnen worden die het gevecht aan kan gaan met de succesvolle Nissan Qashqai. (bron: Italiaspeed)
Nemus zegt
Laat maar komen!
Ik kan trouwens zeggend at qua afwerking Fiats niet slecht meer zijn. Heb zelf een Grande Punto Sport, en heb echt niet te klagen
Chip zegt
Ik verheug me meer op die nieuwe Alfa.
joep zegt
hmmm word het dan niet iets te druk in het fiat modellengamma? Op een gegeven moment gaan al die modellen natuurlijk gewoon klanten bij elkaar afsnoepen, en niet zo sterk meer bij andere merken…
evo zegt
@joep; prima toch!
Sei zegt
tussen de Panda en de Grande Punto zit nu anders wel een 5 mile verschil en een auto zo rond de 10 mile kan op zich geen kwaad gezien het feit dat de 500 aanzienlijk duurder gaat worden.
Y. zegt
Die houten wielen van dat eerste concept vind ik maar niks.
LC zegt
Y.
Houten wielen?
Citrofiel zegt
@ Y.; Maak er géén wielen van, zo te zien…
Rick dos zegt
Zozo, als het zo doorgaat dan kan het nog wel eens wat worden met die Italiaanse auto´s…..
Christiano zegt
Het IS al wat met die italianen….
@Nemus: Mooie auto, welke kleur?