Binnenkort mogen we kennis maken met de nieuwe Porsche 911 “992.2”, een belangrijke facelift voor de huidige 911. Hoe dat er ongeveer uitziet, dat zie je hier.
Update: via de Instagram-pagina als bron hebben we vernomen dat het om renders gaat op basis van spyshots en bekende informatie, geen officiële foto’s. Datzelfde geldt voor de info. Neem alles dus met een korrel zout.
Porsche en facelifts gaan al jaren hand in hand. Oneerbiedig gezegd is de Porsche 964 bijvoorbeeld een flinke facelift, hetzelfde geldt voor de 924, 944 en 968. Sinds Volkswagen de toko overnam werd het facelift-beestje bij de naam genoemd en heeft Porsche vrijwel elk model dat sinds 2000 ten tonele verscheen halverwege geüpdatet. Ook elke 911 sinds de 996 bestaat in twee gradaties waar de varianten, cijfers en styling veranderde. Ook al omarmt Porsche zelf deze benaming lang niet altijd, daardoor worden gefacelifte 911’s altijd bij hun chassiscode plus een ‘.2’ genoemd (996.2, 997.2, 991.2).
Nu de Porsche 911 (992) al een gezond aantal jaartjes mee gaat, ontsnapt ook die niet aan een facelift. De 911 992.2 wordt dit jaar onthuld en dit gaat een belangrijke facelift worden. Zo blijven waarschijnlijk alle versies met herziene specs en staan er nog een paar versies die we sinds de 991 niet meer gezien hebben te popelen, zoals een GT2 RS en eventueel een Speedster.
992.2 gelekt!
De onthulling laat nog heel even op zich wachten, maar we krijgen alvast een voorproefje. Via de Instagram-pagina @automobili_lambullshitini zijn er afbeeldingen het internet op gekomen die enorm realistisch lijken en bovendien correspondeert het design met de spyshots van de 992.2 die al een tijdje de ronde doen. Het gaat echter om renders, maar dit is ongeveer wat je zou kunnen verwachten.
Er zijn vele versies van de 992.2 in camouflagepyjama, wat waarschijnlijk de verschillende gradaties 911 (Carrera, GTS, Turbo etc) zijn. De renders zijn gebaseerd op een versie die de Sport Design-bumpers lijkt te hebben met bijzondere verticale lamellen in de voorbumper. We verwachten dat dit niet gaat gelden voor elke 911, evenals de uitlaten in de anders gevormde diffusor. Als de renders kloppen zou Porsche eveneens kiezen voor een iets andere lichtbalk, al is die nog niet zo goed te zien. Dat soort zaken worden altijd precies zo gecamoufleerd dat je met het uiteindelijke product alsnog kan verrassen.
Hybride
De foto’s gaan gepaard met een stukje tekst dat ook lijkt verzameld te zijn uit alles wat al bekend was. Wederom dus een kleine slag om de arm, maar de info lijkt geloofwaardig. We schrijven het dus op alsof het klopt, maar er zouden nog dingen kunnen veranderen bij het officiële nieuws. Wat sowieso al bekend was: de Porsche 911 wordt hybride. Niet alleen omdat de Carrera-, 4-, S- en 4S-varianten vanaf de 992.2 een 48V Mild Hybrid systeem zouden krijgen, ook omdat er officieel een hybride 911 komt. Deze wordt later onthuld en zou naar verluidt 911 T-HEV gaan heten, wat ons gezien de nomenclatuur van Porsche ietwat sterk lijkt. De Carrera-modellen houden hun twin-turbo 3.0 liter platte zescilinder met twee turbo’s, maar dus als MHEV. De ‘T-HEV’ zou daar middels een kleine batterij zo’n 90 pk aan toe voegen en zou uitkomen op ergens rond de 475 pk.
3.6
Ook zou de juice zijn dat Porsche de motoren van de huidige Carrera (4) GTS en Turbo (S) overboord gooit voor de 911 992.2, dit gaat om dezelfde 3.0 turbo als de Carrera in de GTS en een 3.7 in de Turbo. Deze gaan vervangen worden in beide door een twin-turbo motor die 3.6 liter meet. Terug naar de Mezger-dagen! De Turbo en GTS schuren zo weer dichter tegen elkaar aan, al verwachten we dat de motor uiteraard in de Turbo S een kruisraket en in de GTS wat teruggeschroefd wordt.
4.0 eruit??!!
Iets wat wij nog iets sterker vinden, maar je weet het maar nooit: de 3.6 zou ook de 4.0 uit de GT3 (Touring), GT3 RS en S/T vervangen! Uiteraard zonder turbo’s. Mocht dit kloppen, dan verwachten ook dat de 3.6 mét turbo’s de aandrijflijn wordt voor de 992.2 GT2 RS. Dat zijn veel tweeën.
Nog even afwachten tot de officiële onthulling van de Porsche 911 ‘992.2’, maar hopelijk zijn we al wat dichter bij de officiële cijfers gekomen met deze info.
larsieboy zegt
IK vind hem te druk en te schreeuwerig
Rudy zegt
Gokje, de Carrera gaat naar 400pk, Carrera S naar 480pk (vermogen van de 992.1 GTS) en de nieuwe GTS gaat zo’n 530PK leveren om de modellen wat verder uit elkaar te trekken.
Ben wel benieuwd naar de 3.6 motor, de huidige 3.7 (“3.8”) klinkt vrij matig imo.
thjvanvlerken zegt
-edit:check-
Ben benieuwd hoe een hubride 911 gaat zijn! Mooi zal die zoiezo wel zijn.
Willy500E zegt
Hopelijk krijgt het interieur ook een kwalitatieve opwaardering. Op zijn minst het niveau van de 991 pre facelift
ouwedibbes83 zegt
Is dat al lange tijd onder het niveau van 10 jaar geleden? Waarom zouden ze het dan nu weer verbeteren?
hotze zegt
🤔 niet bepaald fraaie lichtunits aan de kontzijde. Eenheidsworst, die doorgetrokken leds. Chinezen en Meganes zijn er ook mee verstierd. Jammer ook dat alle modellen binnen Porsche op elkaar moeten lijken. Waar is de model-identiteit gebleven. Deze spoiler achter is wel een topper tov het lelijke klapding.
Benieuwd of het verhaal van de motoren idd zo gaat zijn. En wat de GT2 aan vermogen gaat krijgen. Als de aerodynamica het zelfde wordt als de GT3RS wordt het knallen geblazen. Aanvallen dat record van die lelijke Merc!
hennyhuisman zegt
Hoho die doorgetrokken lichtunit had de 911 al eind jaren ‘80, dus in die zin is het eigenlijk traditioneel 911. De klapspoiler vind ik ook lelijk, vooral door de naad die zijwaards over de heupen loopt. Dat was bij de 991 mooier, met de naad in het verlengde van de achterruit. Deze hoge spoiler op de foto is het aeropakket, wat je altijd kan aanvinken ipv de klapspoiler.
rollingstoned zegt
Die @heckblende (zoals dat officieel heet) hadden ze in de jaren 70 al ;-)
https://files.porsche.com/filestore/image/multimedia/none/rd-2014-porscheclassic-models-911g-911turbo-banner/normal/362441b2-7c5e-11e4-bbba-001a64c55f5c;s55/porsche-normal.jpg