Dikke kont!
De Porsche 991 gaat alweer een tijdje mee. Deze zevende generatie 911 werd in 2011 gepresenteerd en volgde de 997 op. Eind 2015 maakten we kennis met de 991.2 en inmiddels leven we in 2018. Een opvolger lijkt niet ver van ons verwijderd.
Het gamma van de 911 laat vaak zien wanneer het einde in zicht is. We hebben ze bijna allemaal gehad. Je kunt inmiddels een woordzoeker maken met alle varianten die zijn gepresenteerd op basis van de 991 en 991.2. Het feest is nog niet afgelopen, want de verwachting is dat Porsche op de aanstaande salon van Genève de 991.2 GT3 RS gaat onthullen.
Die variant zal één van de laatste, zo niet de allerlaatste, zijn op basis van de 991.2. Er bestaat uiteraard een kans dat Porsche nog met een ultiem uitzwaaimodel komt. Je weet het immers nooit met die gasten uit Zuffenhausen.
Via ninastegmaier op Instagram is er een foto opgedoken van de 992. De opvolger van de huidige 991.2. De styling van de 991.2 zal voor een groot deel worden meegenomen naar de nieuwe 911. Check bijvoorbeeld de verticale lamellen en de doorlopende achterlichten. De achterbumper is ook iets anders vormgegeven. De foto zou zijn genomen bij Porsche Centrum Augsburg in Duitsland.
De nieuwe 911 zal de eerste 911 worden die er met een een hybride variant gaat komen. Een overstap naar viercilinders hoeven we echter niet te vrezen. Porsche blijft nog wel even vasthouden aan de geblazen zescilinder boxermotor. Een nadeel van een hybride aandrijving is het extra gewicht dat de 911 met zich mee zal gaan dragen. Door de jaren heen is de Porsche er niet slanker op geworden en de komst van batterijen zal niet bij een ieder als muziek in de oren klinken. De Duitsers zullen vermoedelijk volop aan het experimenteren zijn met materialen als magnesium, aluminum, titanium en carbon om het gewicht enigszins te drukken.
Aan de andere kant kan een hybride aandrijving voor interessante specificaties zorgen. De 991.2 Turbo S is met 580 pk en 700 Nm al bizar snel. De vierwiel aangedreven Porsche zit in 2,9 seconden op de honderd en in 6,5 seconden op 160 km/u. De nieuwe 911 Turbo S, die wellicht 911 Turbo S E Hybrid gaat heten, moet helemaal krankzinnig snel gaan worden. Wat dat betreft vind ik een hybride aandrijflijn wél wat toevoegen.
Op het gebied van interieur kunnen we spieken bij de nieuwe Porsche Cayenne en de Panamera Sport Turismo. De fysieke knoppenreeks gaat exit en maakt plaats voor virtuele knoppen met haptische feedback.
UPDATE: de nieuwe 911 is inmiddels officieel, alle info check je HIER!
Met dank aan Robin voor de tip!
C220AMG zegt
Ziet er goed uit hoor! Indicatie van het front is er ook als je in de spiegels kijkt op de foto (zie instagram).
g60gti zegt
Ik weet het nog niet..
str8six zegt
Goeiendagschotel! Lekker hoor! Cool hoe ze het logo hebben verwerkt ook.
iamthestig zegt
Waarom zou Porsche een van haar belangrijkste, nog niet onthulde, modellen bij een Porsche dealer in Augsburg op de foto laten zetten door een Instagram-dame? Wat doet die auto daar zonder camouflage? Zou het iets van Porsche custom zijn?
camber24 zegt
@iamthestig: bewust lekken wellicht? Aandachtsprostitutie.
galverink zegt
@iamthestig: misschien omdat de auto bij de TÜV moet zijn voor typegoedkeuring.
harrie zegt
Denk dat een ongeblazen 991 wel een aardige investering kan zijn als je naar de toekomst kijkt.
porschepdk zegt
@harrie: weet ik wel zeker, zo’n GTS van de 991.1 of de huidige GT3 ?
noosaheads zegt
Open deur en internet.
berlinetta zegt
Ziet er niet verkeerd uit. Alleen hoop ik bij elke nieuwe 911 dat ze qua uiterlijk iets dichter tegen de Cayman aan gaan zitten, maar dat is helaas nooit het geval.
porschepdk zegt
Moet hem even op de weg zien. Vanuit dit oogpunt lijkt hij zo hoog als een Cayenne. Maar kijkend naar het huidige gamma is het uiterlijk voorspelbaar.
bmwfreak038 zegt
@porschepdk: hij staat op de brug…
roberto zegt
Die opstaande letters, gaaf!
kempenaer zegt
Fraai hoor. Dat hybride gebeuren trekt in NL de bpm wel lekker omlaag. Weet iemand eigenlijk wanneer de reguliere versie van de cayenne e-hybrid komt?
misterdrogba zegt
Geel met zwarte accenten altijd +1.
viezefreddyw zegt
Het doorlopende achterlicht vind ik op een 911 minder mooi dan op een Panamera.
rikardodikalsio zegt
Leuk dat Porsche logo! Zwart op zwart, echt hartstikke leuk hoor! Goed leesbaar ook!
EdGaR zegt
@rikardodikalsio: ach, dat blijft de meest nutteloze optie op een 911; de typeaanduiding
Gulli zegt
@rikardodikalsio: daarom veranderen ze nooit zoveel aan hun auto’s. Dan weet zelfs de grootste leek dat hij met een Porsche te maken heeft en komen ze hiermee weg
rikardodikalsio zegt
@gulli: heb je enig idee hoe vaak er “mooie Ferrari” tegen een rode Porsche wordt geroepen??
Gulli zegt
@rikardodikalsio: sommige mensen zijn dan ook niet meer te helpen :P
maroksahbe zegt
Zal vast goed rijden,maar geef mij maar een 997gts of een 993 turbo.
skinnybmw zegt
De lichtvoetigheid van de 911’s van weleer is inmiddels ver te zoeken, helemaal nu de hybride versies gaan komen. Misschien moet de definitie van een lichte auto veranderd worden. Licht is tegenwoordig rond de 1500kg.
lekkaah zegt
@skinnybmw: 4WD, batterijen (koppel) 4W steering, en tegenwoordig is 400pk ‘normaal’ in dergelijke wagens, dit compenseert het gewicht wat door isolatie, veiligheidseisen en vooral luxe/comfort wat de gemiddelde consument eist. Voor een lichte monster kun je dan bijv naar een Lotus kijken.
lekbak zegt
@skinnybmw: 30 jaar geleden waren volvo’s en mercedessen dikke en vooral zware wagens. Ze waren wel 1400 tot 1500kilo!!!
mashell zegt
@skinnybmw: is luchtvoetigheid niet bij dansen iets goeds en bij auto’s juist een synoniem voor een slechte wegligging? Je wilt een snelle auto die als een blok op de weg ligt, veel grip heeft en veel vermogen. Het is dus niet erg als het wat meer weegt, als het dankzij de grip en het vermogen toch snel door de bocht laat bewegen. Ik ben voorstander van een lager gewicht van auto’s, dat is de manier om het verbruik te voorkomen. Een listig luchtvoetig weggedrag laat zich inmiddels ook op andere manieren voorkomen.
skinnybmw zegt
@mashell: Misschien heb je wel gelijk…waar ik meer op doel is dat je gewicht op een zeker moment gaat voelen in bochten, welke auto je ook rijdt. Er zijn fabrikanten die dit kunnen ‘verdoezelen’ maar de natuurkunde wetten kun je niet negeren en wegcijferen. Feit is dat veel auto’s, door alle systemen en opties, 2-300kg zwaarder zijn geworden de laatste 20 jaar.
thomasthomas zegt
Maak de lichten wit en je hebt een Mooie Voorkant.
allesmetturbo zegt
Wel een knap lelijke hoek waaruit de foto is gemaakt
ArnoldH zegt
kim kardashian is jaloers op deze bolle kont…
Dutchdriftking zegt
Ik weet het nog niet helemaal. Kont ziet er uit als de achterbumpers die je een jaar of 10 geleden op sjonnie Astra´s, Golfjes en Focussen zag. breed, laag en clean.
O plaat zegt
Wat? Porsche bouwt sportwagens? Had ik niet verwacht van het merk die hondslelijke SUVs en walvis achtige sedans maakt. Je komt ze in elk geval toch nooit tegen…
technofreak zegt
@shiva : Pak ‘ m beet, 30 jaar geleden, waren Porsche’s en Ferrari’s het summum van supercars en hadden jongens een dubbele pagina van Autoweek boven hun bed met een F40 of een 964 RS, danwel 959 boven hun bed hangen. Het ontwerp volgde de functie, straalde brute kracht uit en aleen het luisteren naar de motor en het kijken naar de strakke, industriële lijnen met ruwe materialen zorgde voor 200% testosteronspiegelstijging.
Nu willen meisjes een 911 of 812 Superfast (proest!) voor de Barbie. Ronde vormen als een aaibare vrouwvriendelijke vibrator, niks geen realistische 30cm dildo’s meer.
Wanneer in de afgelopen tijd is de ‘man’ doodgemaakt?
karaya zegt
@technofreak:
Je had in de jaren ’60 ook een Ferrari Superfast. Dat was de duurste Ferrari die je kon kopen. Vierhonderd paardenkrachten en een top van 280km p/u.
Stop dus met proesten en ga je huiswerk eens doen.
En niet lachen als Ferrari (voor de derde keer)met een Superamerica komt aanzetten.
Zalig zijn de onwetenden.
technofreak zegt
@karaya: “Zalig zijn de niet-kunnen-lezenden” ;-)
Ik proest niet omdat ze dit recent hebben toegevoegd, dat staat ook nergens in m’n stukje. Ik lig er alleen dubbel van, dat je een auto “Superfast” noemt. Het is gewoon knullig, net als de 16V turbo plaatjes achterop een Kadett. Of het nu 100 jaar geleden of nu is.
karaya zegt
@technofreak: Wat vind je dan van Quattroporte?
Veloce?
Super?
Stradale?
Corse?
Gran turismo?
Etc.
Italiaanse auto’s hebben heel vaak “knullige” namen. Tenminste, als je het letterlijk vertaalt.
Om een Audi Vier zou ik ook lachen,
technofreak zegt
@karaya: Welk deel precies snap je niet aan het verschil tussen “Superfast” en “Gran Turismo” of “A4”, behalve dat je een punt wil maken zonder enige vorm van inlevingsvermogen?
Ik zal nog een poging doen om het licht bij je aan te doen: Op een retesnelle auto “Superfast” plakken moet ik PERSOONLIJK om gniffelen. “Gran Turismo” is een voertuigconfiguratie al je andere voorbeelden zijn inderdaad ook licht komisch. Dat punt heb je goed gemaakt: 1-0 voor jou! En fijn dat je het met mijn persoonlijke mening helemaal eens bent.
En nu door met je leven….!
bmwfreak038 zegt
Ik zie hier eerder een panamera dan een 911 maar oke..
michaelcorleone zegt
Chiron, Panamera, Cayenne, Audi a8 en a7 en nu de 911 met doorgetrokken achterlichten. Ik verwacht meer inspiratie voor de 911 eigenlijk.
Edge zegt
@michaelcorleone: Vergeet de Dodge Challenger (pre-facelift) en Charger niet.
mashell zegt
@michaelcorleone: de carrera 4 modellen hebben al zo lang doorgetrokken achterlichten. Als ik me niet vergis sinds de eerste Carrera 4 van de 964 generatie. Dus als we willen klagen, dan bij de andere merken dat ze Porsche nu pas volgen.
michaelcorleone zegt
@mashell: Dat is ook weer zo, heb je gelijk in ;)
kniesoor zegt
Voldoende verschillend van de 991 om te laten zien, dat het een nieuw type is, maar niet te woest anders, om te voorkomen, dat het de 911-adepten afschrikt. Like it or loath it, maar ik begrijp die lui daar in Zuffenhausen wel.
olivierc zegt
Wat een lelijke auto’s zijn die porsches toch.
b2014209 zegt
Die Nina heeft de foto verwijderd? Waarom zou ze dat gedaan hebben..
basr32 zegt
Helaas een hybride…