Deze M3 youngtimer bewijst dat je wel degelijk een oude BMW kunt tunen.
Een oude BMW optisch aanpakken is net zoiets als een oude Madonna voorzien van diverse facelifts. Ja, je ziet nog de originele lijnen ergens in de verte, maar het geheel komt wat geforceerd over. En juist omdat je het zo modern wil over laten komen, zie je eigenlijk waar het echt oud is. Er is namelijk niets mis met mooi oud worden.
Met de BMW 3 Serie van de E46-generatie is dat natuurlijk niet anders. De meeste modificaties maken de auto er niet fraaier op. Maar vandaag is daar dan een uitzondering. Dit is namelijk een BMW M3 die door Vorsteiner onder handen is genomen.
M3 youngtimer
Het eerste compliment is dat de auto er in eerste instantie niet getuned uitziet. Het zijn namelijk bijzonder subtiele modificaties, maar ze werken wel. De voorbumper is geïnspireerd op die van de BMW M3 CSL, met de extra luchtinlaat. Mensen met een voorliefde voor symmetrie hebben hier moeite mee, maar er zijn vast wel Land Rover Discovery-fans te vinden die hiervoor warmlopen.
Op de bumper zien we twee carbon opzetstukken. Dat carbon past meteen goed bij de motorkap, want die is ook van dat peperdure goedje gemaakt. Het lijkt de originele motorkap te zijn, maar deze van Vorsteiner is net even wat heftiger. Aan de zijkant zien we een eh, ornament, dat gek genoeg stijlvoller is dan BMW’s eigen ietwat kitscherige versiersel. Een tuner die het stijlvoller doet dan de fabrikant, het moet niet gekker worden.
Hele dure wielen
Aan de achterzijde zien we de geprononceerde spoiler en diffusor, waarbij je drie keer mag raden van melk materiaal dat gemaakt is. Jazeker: koolstofvezel. De Vorsteiner-wielen staan eveneens schitterend. Geen bicolor-rariteit, maar gewoon een heerlijk dik retro-eqsue wiel. De naam is ‘GTE-352′ en ze zijn uiteraard gesmeed en driedelig. Goedkoop zijn de patta’s niet, je bent zo 12 mille kwijt en dan zitten er nog geen banden omheen!
Achter de velgen zien we een setje Brembo-remmen. Geen overbodige luxe, daar de standaardremmerij van de M3 E46 ernstig te kort schiet als je vaker dan twee keer wil afremmen vanaf hoge snelheid. Kortom, deze M3 youngtimer van Vorsteiner bewijst dat je je wel degelijk ‘stijlvol’ kunt tunen.
Fotocredits: Ted7 via Instagram.
rollingstoned zegt
Ziet er fraai uit, alleen zou ik er wel een setje Style 163M onder zetten i.p.v. deze.
Dutchdriftking zegt
@rollingstoned: De Vossen wielen zijn erg dik, maar bizar geprijsd. Een setje CSL is praktisch net zo mooi en iets minder duur. Let op, er wordt een hoop imitatie rommel verkocht. Ik zou zelf voor de coupé of station gaan, maar verder is dit wel de ultieme e46. De enige auto die ik in grijs zou willen.
rollingstoned zegt
Heb zelf een E46 330ci in Estoril Bluegehad, met aluminium kleurige Style 163 velgen. (plaatje is van een M3, maar deze spec dus)
Aon zegt
Lijkt wel een bouwdoos zo op de foto´s. Voor een bouwdoos is het oke. Echt? Nee…
Robert zegt
Waar sommigen hier (hoi, @jaapiyo!) fulmineren tegen een in hun ogen ‘wanstaltig grote overhang'(FWD Audi met motor in de lengterichting?), vind ik juist dat dit model bij uitstek een nose job gone wrong etaleert. Maar misschien wordt mijn oordeel ook wel gekleurd door het feit dat ik de E46 niet zo mooi oud geworden vind als grote broer E39
tazmania zegt
Ik denk dat weinig mensen het eens zijn met dat laatste.
Poulusma zegt
‘Het eerste compliment is dat de auto er in eerste instantie niet getuned uitziet.’ Zelfs zonder lenzen in vindt ik dat hij er getuned uitziet! Dus die zin kan sowieso al in de prullenbak. Als je had gezegd dat het een schaalmodel was had ik het ook nog geloofd.🤪
Ik ben geen hardcore BMW kenner, maar ik weet dat een CSL bumper niet onder een cabrio hoort 😂
Het misstaat hem in ieder geval niet! Ik denk ook dat de wielen die onder de CSL zitten ook beter onder deze auto zouden staan 😊
Die extra inlaten in de motorkap hoeven van mij ook niet zo, maar goed dat is mijn mening.
Dit is ook wel een van de mooiste modellen die BMW tot nu toe gemaakt heeft, vooral qua coupe’s is de E46 wel het hoogtepunt. de E92 kon nog wel waarderen, maar toch al een stuk minder dan de E46. Alles wat erna komt is gewoon niet mijn ding.
Cabrioot zegt
De enige tuning die je op een E46 M3 moet loslaten is een carbon CSL airbox…..
e38ossie zegt
Ziet er niet uit!! Weer een mooie auto verneukt.
zjos zegt
Van alle kanten mooi. Zet hem maar voor de deur !