
Spyker is terug, met een nieuw hoofdstuk in het boek der concept cars, de Arte..eh, B6 Venator. Uiteraard was CEO Victor Muller van de partij om de onthulling luister bij te zetten.
Als gezegd, de buitenkant van de auto die zijn naam met een Alpina deelt, is een oude bekende, en dat is helemaal geen schande, want de Artega zag er leuk uit. Waar het bij een Spyker des te meer om draait is het interieur, en dat ziet er toch wel vingerlikkend goed uit.
De boomlange Spyker-topman is voor het foto-momentje wel even een treetje lager gaan staan dan zijn Chinese suikeroom van Youngman. Dit gaf ons meteen flashbacks naar Koos en André, de Peppie en Kokkie van de campingzender.
Als de plannen ongewijzigd blijven zien we volgend jaar rond deze tijd al de eerste productie-exemplaren van de 375 pk sterke Spyker verschijnen. We wachten het af.
Trouwens, gisteravond schoof Wouters collega Meindert Schut bij Pauw en Witteman aan tafel, over.. inderdaad, Spyker. Bekijk het fragment HIER.
Gewoon een kek bakkie, wat een ongeloofelijke man is dat toch.Hij krijgt het toch maar weer voorelkaar.
@norge: Of was het nou mekaar ? Taalnazie’s to the rescue please…
@norge: Gek dat je daarover begint en niks zegt over “ongeloofelijke”
@norge: Elkaar, mekaar, elkander, mekander. Allemaal goede wederkerige voornaamwoorden.
@norge: Zo achterdochtig als je bent als het om VAG gaat, zo goedgelovig je bent in deze man hierboven..
@kaasboerin:
Mooie sprookjes verhalen zijn ook leuker dan desillusies….
@kaasboerin: geloof jij wel in sprookjes en in VAG?
Met z’n beenruimte zit het wel goed;)
@dennis: met die van Muller?
Is die man nu zo vreselijk lang of is die auto zo vreselijk klein. Hij heeft een zitpositie van lik me vest
Nice!
Maar een Audi stuur? Seriously?
@Mixpower: gallardo stuur ;-)
@RudyV: zoals hij zei: audi stuur.
toch jammer, koop je een Spyker en dan zit er het zelfde stuur in als in een een A3!
Ik vind het een prachtbak, maar 150.000 euro voor 375pk vind ik vrij veel! Bij Porsche shop je voor 25.000 euro minder 50pk meer. Maar goed, ik hoop dat er genoeg mensen zijn die deze parel kopen zodat Spyker kan blijven bestaan.
@Sciurida: Ik ben een Porsche-liefhebber, maar met een Spyker betaal je ook voor exclusiviteit. Wanneer je minder auto’s produceert en wel dezelfde kosten hebt, kost een auto nu eenmaal meer.
@lacker: toffe styling, mooie cijfers.. behalve dat ene.. Je kan zeggen wat je wil, maar als dit het prijskaartje is van je “reddende model” en je er vele modellen van wil verkopen dan ben je met die richtprijs verkeerd bezig… duurder dan de f-type van jaguar en een pak duurder dan de andere gelijkaardige wagens in dit segment…
Omdat je er maar enkele van maakt kun je niet zomaar een zeer hoge prijs vragen en hopen dat exclusiviteit het zal goedpraten…
Ik zou over die wagen nadenken als hij in de normale prijsklasse zou vallen, nu niet.. niet omdat het prijskaartje me te duur is, maar voor die prijs kan ik ander en leuker speelgoed kopen… exclusiviteit is niet mijn bezorgdheid.. rijplezier wel …
@lacker: Over dat exclusiever ben ik het met je eens, maar toch 150.000 euro is ook niet bepaald ‘exclusive’ geld als je begrijpt wat ik bedoel. Mijn punt is meer dat Spyker naar mijn mening dit op de markt probeert te zetten om er heel veel van te verkopen = exlusiviteit is weg, en het gaat ze niet lukken want ik denk toch dat mensen met zoveel geld dan liever voor een oude bekende Porsche gaan. Een Porsche is gewoon een minder groot risico en iedereen kent het, dus je kan er lekker mee patsen ;)
Niet alleen het uiterlijk is van die artega, zoek de verschillen;
http://www.lotustalk.com/forums/attachments/f152/62226d1189961348-concept-car-thread-artega-gt-fisker-interior.jpg
Vraag me af wat de motor dan zou moeten worden, die Artega had IIRC een VR6 van VAG, maar als de geruchten kloppen dat opper-VW beef heeft met Victor zal dat lastig worden.
@jaapiyo: verdomd nou je het zegt.. de binnenkant van de deuren zijn zo goed als het zelfde!
@jaapiyo: inderdaad ook vooral oranje… Maar verder dag en nacht.
Ziet er krap uit. Gaat hem voor mij niet worden helaas. Schitterend interieur zoals altijd. Al ben ik qua styling toch meer fan van de eerdere C8.
Spyker is inmiddels de prins Friso van de automobielindustrie. Eigenlijk niet meer levensvaatbaat maar zolang er hoop is blijven we doorgaan……
Mooi ding, hopen dat ze er een paar verkocht en geleverd krijgen. Alleen jammer van het lettertype (goed cijfertype) op de meters; doe maar gewoon strak
En de Chinezen hebben de afwerking binnen voor hen rekening genomen? Het ziet er verre van strak uit, iig niet zoals de eerdere Spyker modellen.
Is dit gewoon weer een rookgordijn van VM om wat extra geld los te peuteren van investeerders??
@Halewijn: Misschien dat ik blind ben, maar in mijn ogen ziet het interieur er toch wel erg straks en mooi afgewerkt uit. Enige waar ik over zou kunnen twijfel is waar de bevestigingsstang van de versnellingspook het dashboard in gaat (meer ruimte aan de onder- dan bovenkant). Iemand die nog wat anders ziet?
Rommelig ontwerp. Achterkant mislukt, en valt uit de toom met de rest. Mis daarnaast de bekende lekkere Spyker details. Die afdekdop op de wielen kan bv dus echt niet bij een auto van dat prijsniveau…
Heeft Victor het pak van André van Duin geleend?
@itsme38: Nee, ik denk van Olivier B. Bommel. ;-) Een heer van stand.
@T16:
Is inderdaad meer een pak voor een oudere heer in een oudere Bentley.
gewoon een artega kopie , deze gaat ook niet verkopen..
@JRM:
Het is inderdaad een verspykerde Artega.
Iedereen die in de markt is voor zo’n auto weet dat ook.
Sja, kijk dit filmpje nog eens terug en tel hoeveel van zijn beloftes/uitspraken/verwachten zijn uitgekomen…
http://www.autojunk.nl/2008/03/interview-met-victor-muller-spyker-cars
@birdboy: *verwachtingen
Een leraar bij mij op school heeft bij Spyker gewerkt en die zij dat de vorige versie heel erg tordeerde in de bochten. K hoop dat ze daar bij deze wat op gevonden hebben.
OT: ziet er netjes uit zo op het eerste gezicht.
Wel een beauty hoor!
Je kunt zeggen wat je wilt, maar hij flikt het hem wel weer ;). Hele mooie leuke kleine auto, met heerlijk interieur en als je iets meer wilt, iets meer ‘Spyker’, pak dan zijn grote broer ernaast (niet dat ik iets weet over Victor van het wel of niet hebben van een broer..;)!
Ik vind het maar een lelijk gedrocht met dat kippengaas. Voorgaande modellen vond ik vele malen mooier!
Het interieur is, zoals gewoonlijk, Spykergaaf maar voor de rest vind ik ’t maar een zielig Artega kloontje. Ook deze gaat niet dik verkopen.
Over smaak valt te twisten. Je vind hem mooi of niet mooi.
Je bent een voor of tegenstander van Spyker en/of VM. (want dat speelt natuurlijk ook mee)
Maar als je de ins en outs niet weet blijft het speculeren….
En wat de toekomst brengt….blijft ook speculeren.
Oh ja ik vind hem erg mooi!!! (en wie weet mag ik wel een keer een rondje meerijden)
@sannies: Je kon Spyker niet beter samenvatten: speculeren!
Ik vind het een prachtige auto. Net zoals de Aileron trouwens. Hoop dat Spyker op een zeker moment gewoon auto’s gaat verkopen, ik vind het een merk waar Nederland best een beetje trots op mag zijn en ik wens het alle goeds toe.
Over Victor Muller: alleen al voor z’n pak krijgt hij mijn respect :)
Je kan over Spyker zeggen wat je wil, maar het is ondanks dat ze nauwelijks of geen auto’s hebben afgeleverd, een merk met een hele duidelijke eigen identiteit. Kijk naar dit ding, het is gewoon een Artega GT met een aangepast body, maar je ziet van een kilometer afstand dat het een SPyker is aan de bijzondere details, om nog maar niet te spreken van de waanzinnige detaillering van de knopjes en schakelpook. Echt gaaf, ondanks dat ik Victor Muller echt een bizarre luchtfietser vind, hoop ik echt dat dit ding een succes wordt.
Da fuk, wat een dandy is het toch! Aalglad.
Die Vulvator komt toch niet van de grond, next!
Eindelijk een foto met wat zicht op de achterkant.
Allez gow, nog een laatste poging dan maar… ?
Dat stuur is nogal onhandig geplaatst en ik zie nu al dat ze die alumunium uitsteeksels te scherp hebben gemaakt. Daar ga je constant met je benen tegen zitten, je broek aan scheuren.
Even neutraal bekeken…Voorkant; best aardig en netjes. Is zeer herkenbaar als een Spyker. Profiel van de auto is best te pruimen. Had graag meer details gezien, zodat je een verwantschap ziet met de C8.
Alleen de achterkant is gewoon verschrikkelijk slecht en lelijk. Rare kokers, die wel afkomstig lijken van een Amerikaanse conceptcar uit de jaren vijftig.
Daar was een op de C8 gebaseerde kont op z’n plaats geweest.
No offense, maar ik gok dat er 0 tot maximaal 5 (legale)productie auto’s worden gemaakt.
weet iemand hoeveel spykers er in Totaal zijn verkocht??ben bang dat het echt over is,zeker in deze tijden van crisis is zoiets nagenoeg niet haalbaar denk ik
In een 911 zit echt veel en veel meer R
Een 911 klinkt als een natte dweil. Een Spyker klinkt veel beter.