Hier kunnen wij ons wel in vinden.
Wellicht een van de bekendste auto’s uit de jaren ’90 is recentelijk door het Bulgaarse Vilner onder handen genomen. De Trabant, het goedkope wagentje uit Oost-Duitsland, is door de interieurspecialisten aangepakt en komt zodoende ineens heel flitsend voor de dag.
Vilner heeft duidelijk weer zijn best gedaan het interieur zijn eigen excentrieke voorkomen te geven. Net als andere creaties van het bedrijf is ook deze Trabant voorzien van een dubbelleren bekleding met daarin nog textiel verwerkt. In combinatie met het geruite ontwerp verhoogt het het retro-gehalte van de Trabant behoorlijk, terwijl het tegelijkertijd ook zorgt voor een hoogwaardiger interieur. Het dashboard en het Momo stuur zijn bijvoorbeeld ook gehuld in leer.
Aan de buitenkant heeft Vilner bijster weinig veranderd. Wel heeft het de elektronica de eenentwintigste eeuw in getild; zo heeft de Trabant LED-verlichting en zijn de knipperlichten vervangen. De originele motor is eruit getrokken. In dit exemplaar ligt nu een 1,1-liter viercilinder uit de allereerste Volkswagen Golf. Het blok produceert een magere 45 pk. De versnellingsbak komt eveneens van de Golf.
twiggaa zegt
Lekker loungen op de achterbank
theblazerunner zegt
Het ruitjespatroon op het dak, de hemel en de wielen had wat mij betreft niet gehoeven. Voor de rest ziet het er geslaagd uit!
mashell zegt
Als je dan toch de motor en versnellingsbak vervangt waarom kies je dan voor een 45pk Golf 1 motor? Een moderne 2 of 3 cilinder zou toch ook kunnen?
boomhauwer zegt
@mashell: of een motor maken met 4 honda CR500 cilinders om het authentiek te houden! 2000cc V4 2T. Lijkt me wel wat. En het is benzine dus goed voor het milieu volgens onze overheden.
baardmijt zegt
@boomhauwer: Omdat Vilner dat niet kan. En dat zou meer dan 200 tweetakt peekaas opleveren, die plots allemaal gaan draven zodra je in de powerband komt. Op zich interessant, maar waarschijnlijk echt iets too much in een Trabant. Schoon zou het wel zijn, daar heb je gelijk in. ?
dawwg zegt
@boomhauwer: Twee-takt is vies.
johnwaters zegt
@dawwg: minstens even vies als waterstof
baardmijt zegt
@dawwg: Nee joh.
Volvo_440_turbo zegt
@mashell: Eenvoudig zelf te repareren? 45 pk is genoeg voor dit ding denk ik, hoeveel weegt ie?
Dutchdriftking zegt
@mashell: inderdaad. Een 115pk 1.0 TSI is precies wat de auto nodig heeft.
naturalpower zegt
@mashell: Als het een Trabant van ’90-’91 is, is de motor niet vervangen. Hij is nog met die 1.1 verkrijgbaar geweest.
Robert zegt
@naturalpower: precies dit. En alleen dán kun je spreken over ‘een auto uit de jaren negentig’. Het gros van de geproduceerde Trabi’s van dit type kun je niet anders kwalificeren als auto uit de jaren zestig, die toevallig is doorgebouwd tot 1990.
hallokroket zegt
@naturalpower:
Inderdaad.
Toch iemand die er iets van kent ..
Jochempie zegt
Moet je daar ook 20 jaar op wachten?
ghost zegt
Nu nog ff zo’n dikke terugloopuitlaat eronder!
joejojo2012 zegt
@ghost: Ik mis de No Fear sticker op de achterruit.
appiejappie zegt
Wat een weemoed, vroeger ooit 2 gekocht in vlaag van verbijstering. De enige auto’s van mij die ik meer meters hebt geduwd dan bereden.
emping zegt
Meh, heb wel leukere Trabants gezien. Leuk bedacht, matig uitgevoerd.
Dutchdriftking zegt
Leuk gedaan. Iets meer pit onder de kap was fijn geweest.
volvo480gtt zegt
Die koplampen zou ik graag in m’n kattenrug hebben. Vind het een tof project!
johnwaters zegt
“de bekendste auto uit de jaren ’90”. Het hersenspoelen van ikschrijfenkeloverteslas heeft zijn negatief effect niet gemist. Dit model (601) is gebouwd van 1964 tot 1991 (als je de 1.1 meetelt). De DDR is gevallen in 1989. Maar toch denkt dit heerschap te denken dat dit de bekendste auto was in de jaren ’90? Wat met de jaren ’60 ’70 en ’80? Typisch millennial gevalletje, voor hun geboorte bestond de wereld nog niet, en van de dingen die voor hun geboorte gebeurd zijn weten ze niets af.
supercarrera zegt
Gaaf gedaan hoor