Dat ziet er niet verkeerd uit!
Een grote sedan van Honda hebben we al een tijdje niet meer gezien. De Legend is al sinds 2010 niet meer in Nederland te krijgen. In Japan was er tot voor kort nog wel een Legend, maar die is inmiddels ook van het toneel verdwenen. Nu presenteert Honda echter een nieuwe grote sedan. Het is alleen geen sedan, maar een liftback.
De auto heet de Honda Ye GT en het is een van de drie nieuwe modellen die de Japanners vandaag laten zien. Het zijn alledrie nog concept cars, maar ze ogen redelijk productierijp. Samen vormen deze auto’s de nieuwe Ye Series, die uiteraard volledig elektrisch is.
De andere twee auto’s zijn cross-overs, genaamd de Ye P7 (de blauwe auto) en de Ye S7 (de oranje auto). De P7 en S7 zien er vrijwel hetzelfde uit, alleen dan met een andere neus. Hoe deze modellen ten opzichte van elkaar gepositioneerd zijn is niet helemaal duidelijk.
Met elektrische cross-overs worden we al doodgegooid, interessanter is natuurlijk de Ye GT. Dit is een fraaie liftback (we zullen de term vierdeurs coupé even vermijden, om niemand te triggeren). De Ye GT ziet er niet alleen sportief uit, maar moet volgens Honda ook de “ultieme rijbeleving” bieden.
Het interieur van de Ye GT oogt ook bijzonder sportief, met een racy stuurtje en een grote hoeveelheid rood leer. We tellen maar liefst zes schermen in het interieur, inclusief een scherm voor de passagier en twee schermen voor de cameraspiegels.
Hoewel Honda natuurlijk een Japans merk is, zijn de karakters die je ziet geen Japans maar Chinees. Deze nieuwe ‘Ye’-modellen zijn namelijk bedoeld voor de Chinese markt. Als de Ye GT in productie gaat, zullen we die dus sowieso niet in Europa gaan zien. Maar dat had je waarschijnlijk ook niet verwacht. Grote Japanse sedans zijn nu eenmaal gedoemd te mislukken in Europa. En we vrezen dat dit ook voor grote liftbacks geldt.
pomoek zegt
Jammer, ik had wel interesse in een gepimpte Lance Stroll edition.
tjorque zegt
Hell Ye(ah)…
Helaas niet voor hier, het had een mooie uitbreiding geweest.
Robert zegt
Die liftback is inderdaad schitterend gelijnd.
Het meest opvallende vind ik nog wel dat de Japanners deze auto als LHD hebben gepresenteerd. Betekent dit, dat als de auto(‘s) niet voor Europa zijn bedoeld, deze voor de US markt zijn ontworpen?
Otua zegt
in China rijden ze toch ook gewoon rechts? (LHD dus)
Dutchdriftking zegt
Laat maar lekker daar. Ik vind het niets. Een fraaie nieuwe Accord station, is dat geen optie?
potjak zegt
Als je minimaal 150.000 medestanders kunt vinden die ook een nieuwe Accord station willen en ook daadwerkelijk gaan kopen dan denk ik dat dàt zeker een optie is. Nu helaas niet.
lekkerlinksrijden zegt
ik graag de sedan. Is er al een inschrijving geopend?
mashell zegt
Al noemen ze dat ding Ye GT, Yetti, of Yegti, ik zeg Yes!