Gewoon in z’n nakie op de snelweg.
Wat een grappenmakers bij de Volkswagen Groep. De auto zó minimaal updaten, zodat het lijkt dat er geen facelift aan te pas is gekomen. Hoef je er ook geen camouflage op te plakken. Toch heeft een oplettende automobilist in Tsjechië gezien dat dit niet zomaar een Skoda is op de snelweg in het Europese land.
De groene station betreft een facelift van het vlaggenschip van Skoda. De nieuwe Superb kwam ongeveer vier jaar geleden op de markt en is langzaam toe aan een update. Zoals de foto’s, afkomstig van auto.cz laten zien, wacht de Superb geen ingrijpende veranderingen. De achter- en voorkant krijgen een minimale update en het interieur zal overeenkomen met de rest van het moderne gamma van Skoda. De analoge klokken gaan vermoedelijk in de prullenbak en daar komt een digitaal scherm voor in de plaats. Het infotainmentscherm zal naar verwachting tevens een maatje groter worden.
Wél echt nieuwswaardig en niet direct voor het oog zichtbaar is de aandrijflijn. Vanaf volgend jaar zal ook bij Skoda het startsein worden gegeven om aan de slag te gaan met elektrische auto’s. Het begint met plug-in hybrides. De Superb zal naar verwachting de eerste plug-in hybride van het merk worden. De aandrijflijn is natuurlijk een bekende en afkomstig van de Volkswagen Passat GTE. Naast de Superb krijgt ook onder andere de Kodiaq een hybride aandrijflijn. Een echte volledige elektrische auto laat nog even op zich wachten, maar die komen er zeker aan. Denk aan de elektrische concepts die we eerder hebben mogen zien en vergeet niet dat de e-Up! e-Citigo in 2019 een feit moet gaan worden. Tegen 2025 wil de autofabrikant ten minste vier elektrische modellen in het gamma hebben.
ikkeook zegt
Waar is de chauffeur?
str8six zegt
@ikkeook: achter dat grijze vierkant
Dutchdriftking zegt
In ieder geval een mooie groene kleur!
johnwaters zegt
Analoge klokken worden vervangen door digitale. Goedkoper in productie en de klant vindt het meer premium.
basr32 zegt
@johnwaters: Ik vind dat niet. Analoog oogt zoveel beter.
johnwaters zegt
@basr32: dat is kwestie van smaak. Hetgeen me stoort is dat men het doet uitschijnen als “premium” maar dat het eigenlijk goedkoper is dan analoog. De mensen trappen teveel in die premium marketing val.
mk7r zegt
@johnwaters: Ik vrees van niet ,programmeren,toevoegen van al die functies en extras ,bij sommige merken zitt er zelfs extra grafische kracht bij bv. audi heeft en partnership met Nvidia zun gebruiken bij elke scherm en Tegra 3 gpu, en die kosten gaan torenhoog oplopen tegenover en analoge teller.
johnwaters zegt
@mk7r: de Nvidia Tegra 3 kost tussen en 15 en 25 USD.
mk7r zegt
@johnwaters: dus hetzelfde wat en volledige analoge unit kost .
laptom zegt
@mk7r: Digitaal display is inderdaad goedkoper dan traditionele meters.
mk7r zegt
@laptom: Volgens jou wel ,volgens mij niet.
mashell zegt
@mk7r: een analoge instrumentencluster is ook al een jaar of 20 niet meer niet analoog. Die krijgt ook gewoon z’n signalen digitaal via een CAN bus binnen. Ook de boardcomputers die er in zitten zijn heel erg digitaal. Qua hoeveelheid software maakt het weinig uit (de meeste software in een instrumentencluster heeft sowieso weinig met weergave van doen). Een volledig LCD instrumentencluster is veel goedkoper te maken. Al was het maar omdat je de varianten (denk aan de verschillende bereiken van toerentellers voor benzine en diesel motoren) afhandeling volledig in software kunt doen.
dawwg zegt
@johnwaters: Premium gaat over de beleving, de ervaring, niet de kostprijs … kijk maar naar Apple, 150$ hardware, leuke software erbij en ta-da een telefoon van meer dan 1000 euro …
johnwaters zegt
@dawwg: een beetje ernstig blijven en geen fake news rondstrooien. De iPhone XS 256gb kost aan componenten ongeveer 443USD, de verkoopprijs van het toestel is 1249USD.
senwedural zegt
@dawwg: Hele slechte HW is mijn ervaring (laadkabels, voedingen, moederborden, uitfikkende Magsafes etc)
simonferrari zegt
@johnwaters: Zelfde geldt voor Xenon verlichting tov halogeen.
mashell zegt
@simonferrari: xenon is duurder dan halogeen, omdat een automatische hoogteverstelling verplicht is. Bij LED is dat niet het geval, vandaar ook dat xenon zo snel uit sterft ten gunste van LED.
simonferrari zegt
@mashell: Ah, op die manier. Ik heb ooit begrepen dat Xenon (danwel LED) goedkoper is voor een fabrikant ten opzichte van halogeen. In verband met de aantallen neem ik aan.
goodolddays zegt
@basr32: eens, die namaak ipads van tegenwoordig is een trend die van mij niet hoeft…
menaz zegt
@johnwaters: huidige is ook al leverbaar met digitaal scherm ipv meters.
2wheeler zegt
Lijkt me lastig rijden, zo’n A4tje voor je giechel.
edftw zegt
@2wheeler: lijkt me ook niks inderdaad maar er zal vast een optie zijn voor “ongeblokkeerd zicht”
fouadski zegt
@2wheeler: ik vind deze Skoda ook veel op A4 lijken
sntial zegt
1ste generatie en facelift ervan was klasse. Dan niet meer.
menaz zegt
@sntial: Die Chinese Passat?
tjorque zegt
Ik snap echt niet hoe jullie zien dat het om een face lift gaat?
pietjepux zegt
@tjorque: vanwege dat grijze blokje natuurlijk!
tjorque zegt
@pietjepux: ah ik dacht gewoon dat het een wannabe Audi rijder was, en dat hij daarom een A4’tje voorhield om zich in zo’n papierformaat-auto te wanen ?
blackmilo zegt
Due achterlichten hadden ze nog over van een Golf?
mashell zegt
Het blijft spannend, wat de minst sexy auto op de markt is, de Skoda Superb Kombi of toch de Opel Insignia Kombi.
powerblue zegt
@mashell: ik kan na 130.000km en 24 maanden zeggen dat het de Superb combi is.
superb2009 zegt
@powerblue: dito! (Al vond ik dat al na 23maanden?)
henkhekje zegt
Ben ik de enige die de voorkant niet in verhouding vind? veel te hoog? net als een fabia?
gripper zegt
Chauffeur wil al niet herkenbaar in beeld… typisch.. groen stond toch vroeger vooraan in de file..?