Mercedes heeft de nieuwe CLA laten zien, in een pyjama.
Een camouflage pyjama welteverstaan. De sedan was te zien tijdens de 39ste editie van het Festival d’Hyères. Ja, we kunnen de handen schudden als je hier nog nooit van hebt gehoord. Ik heb de afgelopen 39 edities gemist en ik ga denk ik ook de komende 39 missen.
Het Festival d’Hyères is een evenement waar luxe en design centraal staan. Nou, dachten ze bij Mercedes, een mooi moment om eerste glimp van de nieuwe CLA te delen. Wat de Duitsers daar precies deden, behalve de CLA showen? Het merk organiseerde voor de vierde keer de Mercedes-Benz Sustainability Mentorship. Met dit initiatief helpt Mercedes sneller het volgende generatie talent te vinden op het gebied van mode.
Er werden ook prijzen uitgedeeld en de tien finalisten worden allemaal geselecteerd voor de marketingcampagne van de nieuwe Mercedes CLA. Tenminste, als de auto klaar is voor de marktlancering. Wat nu nog niet is, vandaar die camouflage pyjama.
Mercedes-Benz is sinds 2012 verbonden aan het Festival d’Hyères. Gasten worden onder meer rondgereden in een EQE, EQS, S-klasse of een V-klasse. De gecamoufleerde CLA kreeg de naam Erlkönig. Volgens het merk gebruikte Duitse autojournalisten de term voor de Mercedes 180 in de jaren vijftig. Ze vonden dat wel van toepassing op de nieuwe CLA. Oké is goed.
Design
Verder laat Mercedes nog helemaal niets los over de nieuwe. Wat je kunt opmaken van het getoonde model is dat er een duidelijk nieuwe grille komt, net als kersverse achterlichten. De typische vorm van de CLA zoals we die nu kennen blijft behouden. Daarmee lijkt de nieuwe vooral een evolutie te worden.
Het is wachten tot de onthulling om daadwerkelijk deze conclusie te kunnen trekken. Met deze nieuweling kan Mercedes het opnemen tegen de eveneens kersverse Audi A3, die ook weer als limousine op de markt is gebracht.
Robert zegt
Glad, gladder, gladst. Het onderscheidende lijnenspel wat de vroegere generaties nog wel (een soort van) sierde, in nu helemaal opgeofferd aan de aerodynamica. Jammer.
ar166 zegt
De term ‘Erlkönig’ is een algemeen Duits begrip voor een gecamoufleerde auto in de testfase, niet specifiek voor deze CLA dus. In de 1e wereldoorlog begonnen de Britten met het vermommen van hun marineschepen zodat ze voor Duitse onderzeeërs slecht te lokaliseren waren. In de jaren vijftig namen autofabrikanten dit over om zo de pers het zicht op hun testauto’s te ontnemen. Een Duitse voorloper van ‘Autoblog’ kwam als eerst met de term op de proppen, vernoemd naar een gedicht uit de 18e eeuw, dat gaat over een vader die door weer en wind naar z’n zieke zoon reed die door ziekte hallucineert en de ‘Erlkönig’ ziet. ‘Erlkönig’ (Elzenkoning) is overigens fout vertaald uit het Deens, waar de term ‘Elfenkoning’ juist is.
Goed, jullie mogen je boeken weer dicht doen en even pauze houden.
mashell zegt
Ben benieuwd waarom dat achterste zijruitje nog qua vorm gecamoufleerd moest zijn.
Edge zegt
Het zijaanzicht bevalt me wel. Het is nog even afwachten hoe het er zonder camouflage uitziet, maar het lijkt alsof de daklijn iets verder achter het achterwiel doorloopt dan bij de vorige generaties CLA. Daardoor lijkt deze CLA vooralsnog meer op een sedan dan een banaan op wielen.
Pordon zegt
Ben benieuwd. Goed om te zien dat het lijnenspel grotendeels behouden blijft. De huidige CLA is nog steeds een sterk ontwerp met al een lage Cw-waarde. Als ze dat nog verbeterd hebben is dit een goed model om elektrisch te maken.
Een CLA met minimaal 700km actieradius zie ik wel zitten als opvolger van onze huidige CLA.