Mercedes-AMG heeft een eerste beeld vrijgegeven van de C-klasse in AMG-uitdossing.
De nieuwe C-klasse is straks alweer een jaartje onder ons. Tijd voor de volgende stap. En dat heeft te maken met de drie magische letters AMG. Helaas minder magie dan ooit. Geen sappige zes- en achtcilinders voor de heetste C-klasse varianten. Jammer de bammer.
Mercedes-AMG C-klasse
Het lekkerste bewaren ze in Affalterbach voor het laatst. Het eerste vrijgegeven beeld van de Mercedes-AMG C-klasse moet niet de C63 maar de C43 voorstellen. Waar de vorige generatie C een totaal andere motor hadden is dat iets anders met de nieuwe C-klasse. De vorige C43 had een drieliter zescilinder turbomotor onder de kap. De C63 had een geblazen 4.0-liter V8. Met de nieuwe C-klasse AMG is het zo dat zowel de C43 als de C63 een viercilinder krijgen.
Aan de hand van een teaser op Twitter krijgen we de Mercedes-AMG C43 een klein beetje in beeld te zien. De meeste actie zit hem in het feit dat de koplampen aangaan. Helaas zijn we aangekomen in een tijdperk dat de verlichting spannender is dan de krachtbron. Mercedes-AMG laat het ‘opzwepende’ geluid van de viercilinder zelfs helemaal achterwege in de teaser. Misschien schamen ze zich er een beetje voor.
Over de naam kun je nog niets uitsluiten. De kans bestaat dat Mercedes-AMG niet kiest voor C43 maar voor C45 of C53. Dezelfde motor in de CLA 45 S is goed voor 421 pk. Zet je geld er dus maar op dat deze C43 wellicht zo’n 450 pk gaat leveren. De C63 kan er, met hulp van een hybride aandrijflijn, er zo nog 100 pk bovenop doen.
royaledeluxe zegt
Is die Formule 1 technologie toch nog ergens goed voor bij mercedes… veel PK’s uit een kleine cilinder inhoud.
Ze zullen wel weer via de luidsprekers zorgen dat je het gevoel hebt dat je een V8 hebt of een vliegende schotel.
Wolflow zegt
@royaledeluxe: Je bedoelt dat dit de Hamilton editie wordt, om lekker achter aan te sluiten
gregorius zegt
Prima toch?
Heb een 63 voor het dagelijkse en dat past prima in een E klasse: elke dag pret.
Heb ook zo’n A45 gereden: past zo’n 2.0 blok perfect in: als je even losgaat, heb je het gevoel dat je altijd snel kracht hebt,
Als je dat dan in een C klasse stopt en dan met wat elektro-power het nog iets soepeler maakt; heb je een prima auto. EN: kan zuinig zijn voor het dagelijkse, maar kan bruut hard gaan als het moet.
En voor alle gasten met petjes en sportsokken die met 20km/h veel geluid willen maken: spaar maar door voor een AMG_GT.
karhengst zegt
Jammer alleen voor de liefhebber dat de C400/C450 tevens tot offer is gemaakt. Een meercilinder is ook juist een stuk luxe en comfort. Het hoeft niet altijd schreeuwerig en stuiterend te zijn. Juist in een ingetogen 4-deurs verpakking zou het een mooi alternatief zijn als je niet meer aan diesel gebonden bent vanwege de afstand (of voldoende inkomen).
Maar goed, van dat deel van de klandizie kan de schoorsteen sowieso niet roken. Zolang de auto maar de snelste is in Youtubetests is de rest ondergeschikt aan (milieu-)kostenoptimalisatie
ukbob zegt
@karhengst: helemaal mee eens!
sleurhut zegt
C63s gaat richting de 700pk produceren, deze richting de 500pk. Groet van de man in de stofjas.
kniesoor zegt
Hoe mooi een 4-cilinder met een paar balansasjes ook kan lopen, het blijft toch een mindere ‘god’ dan een 6/8-cilinder. Kennelijk is de markt voor veelcilinders inmiddels niet groot genoeg meer om die tegen de uitstootregelgeving-stroom in in stand te houden. Vinnik jammer.
rensso zegt
Ik kan me met de beste wil vd wereld niet voorstellen dat huidige C63 rijders zullen overstappen naar dit gepruttel. Wat mij betreft is het overven uit
gregorius zegt
klopt, die willen ze graag naar de AMG-GT of E-klasse hebben.
E550 zegt
Huidige C63 rijders gaan ook niet naar de nieuwe ‘C63’ overstappen. Ik zie ze eerder een upgrade maken naar een E63 of iets van BMW. Hoewel ik de huidige C-klasse ontzettend mooi vind, zou ik nooit een 4-cylinder C63 kopen/leasen.
De nieuwe C63 gaat zeker goed verkopen. Zeker in China, waar V8 modellen het niet zo goed doen.
P1m zegt
4-cilinder…. Maak hem dan elektrisch…
mc96 zegt
Mooi dat men eindelijk het licht ziet. Een vier cilinder turbo motor is voor een echt sportieve auto een veel betere keuze dan een V6 of een V8 😄
kniesoor zegt
Precies ! Vandaar, dat ze in de F1 met een V6 rijden . . .
chrisvis zegt
@amghans: …met een 1.6 blok. Bedroevend hoe die 6 cilinders klinken.