Voor het eerst heeft Audi de vormen van de Q4 e-tron naar buiten gebracht. Ook is het interieur te zien van de elektrische SUV.
Volkswagen heeft de ID.4. Skoda de Enyaq. Audi heeft straks de Q4 e-tron. Op het inmiddels welbekende MEB-platform zal deze nieuwe elektrische auto komen te staan. Het grootste verschil met de concerngenoten is dat er een enorm premium sausje is gegoten over de Q4 e-tron.
Het is pas het derde hoofdstuk in het e-tron verhaal van Audi. Het begon met de e-tron SUV, recent kwam daar de GT bij en nu is het de beurt aan de Q4. Het uiterlijk houden ze in Ingolstadt nog even geheim. Wel krijgen we de elektrische auto te zien in een opvallende en zeer drukke pyjama. Zo zijn de vormen van de Q4 alvast wel te zien.
Interieur
Gelukkig heeft Audi niet alleen een lading foto’s gebombardeerd van de Q4 e-tron. Er zijn ook details bekendgemaakt en het interieur is zelfs al volledig zichtbaar. Er zijn twee grote schermen in de auto te vinden. Het zijn er eigenlijk drie, want ook de climate control heeft zijn eigen kleine schermpje. Het infotainmentsysteem is optioneel zelfs 11.6-inch groot met een resolutie van 1.764 x 824. Niet eerder zat er zo’n groot scherm in een Audi. Op het stuurwiel zitten geen traditionele knoppen, maar schermpjes met aanraakgevoelige bediening.
Je hebt 520 liter aan bagageruimte achterin. Met de achterbank plat kun je maximaal 1.490 liter kwijt. Een belangrijke attractie van de Q4 e-tron is een head-up display met augmented reality (AR). Uiteraard is dat optioneel. Het systeem kan content tot een lengte van maximaal 10 meter voor zich uit projecteren. Denk bijvoorbeeld aan een virtuele navigatiepijl voor de opkomende bocht naar rechts. Audi belooft dat het niet afleidend of verwarrend zal zijn voor de bestuurder. Uiteindelijk is het even afwachten of het inderdaad zo briljant werkt als Audi ons wil doen geloven.
Exterieur
De Audi Q4 e-tron is 4,59 meter lang, 1,86 meter breed en 1,61 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2,76 meter. Door de camouflage heen kunnen we geen schokkende dingen ontdekken in het ontwerp. Neem de e-tron SUV en dan een maatje kleiner. Diverse elementen van de grotere SUV, zoals de doorlopende achterlichten, neemt de Q4 ook mee.
Audi Q4 e-tron onthulling
Deze pre-kennismaking is nog niet de officiële onthulling. De presentatie van de Q4 e-tron volgt pas op een later moment. Er is nog niets bekendgemaakt over de aandrijflijn, het laden en een prijs. Met dit voorproefje wil Audi vast de e-tron liefhebber lekker maken.
piedlourd zegt
Wat een mooi Wallace & Gromit stuur is dat!
En ik reageer vast op het filmpje van donderdag of vrijdag aanstaande:
Wat zonde! Die Ford GT in twee stukken gebroken en ook een mooie Giulia QV helemaal stuk.
Jantje_555 zegt
die dichte grille…kan het nog lelijker…
Lars zegt
Nee die dichte gril vind ik echt afzichtelijk, maar dat is mijn eigen smaak.
Loek zegt
@Jantje_555: de grille is afgeplakt door camouflage. Ik vind juist dat Audi hun grille wel op orde heeft voor een EV. Het lijkt op de reguliere single frame maar dan ietwat gestileerd. Bij de e-tron GT vind ik het zelfs bijna geen single frame meer en lijkt het op de oude kleine grilles zoals op de A4 B6.
DeWitteCondor zegt
De grille kan ik nog wel mee leven, maar de proporties van deze auto zijn vreemd (komt misschien ook deels door die psychedelische wrap). Check de verhouding tussen het ruitje van de achterdeuren en het oppervlak van het metaal van de bestuurdersdeur. Denk dat die ruit daar wel 4x in past. En de enorme frontale grille met daarboven een voorruit die bijna plat op de auto ligt. Benieuwd ook hoe de ruimte op de achterbank en in de kofferbak is. Lijkt niet over te houden als je naar de foto’s kijkt. Ziet eruit als een A3 waar ze stukken metaal onder hebben gelast en wat andere feestverlichting op hebben gezet.
Zal wel smaak zijn maar niet mijn kopje thee.
dalmore zegt
Zie ik dat nou goed; soft-touch knopjes op het stuur met een goedkoop Audi logo plak-plaatje?
Ga even op bezoek bij Mazda, die weten hoe ze een interieur moeten maken, geen touchscreen/soft-touch gedoe
mashell zegt
Haha. Mazda, die lopen hopeloos achter, die kopiëren gewoon oude BMW interieurs.
slickrick zegt
@mashell: niks mis met oudere bmw interieurs
jaapiyo zegt
En daarom lopen ze ironisch genoeg juist ver voor…
lebeaunl zegt
Touchscreen op stuur werkt niet lekker (hè Mercedes), die scrollwieltjes die Audi al vele jaren heeft werken briljant, dus jammer dat het innovatie omwille van innovatie is geworden.
OT: tsja, een heet gewassen e-tron – ben benieuwd naar performance & range.
Loek zegt
@lebeaunl: oef, innovatie omwille van innovatie. Daar sla je wel de spijker op zijn kop als het gaat om het gros van het moderne spul wat uitkomt. Ik keek laatst naar de review van Doug DeMuro van de Ferrari Roma die nu vol zit met touchscreens, schermen, touchpads en bijna geen één fysieke knop meer heeft. Ziet er gelikt uit (tot het vingerveeg-o-rama wordt na drie dagen) maar werkt minder fijn dan de oubollig ogende knopjes.
Ironisch genoeg vond ik bij Audi de knopjes op het stuur juist erg fijn. Op de huidige e-tron ziet het er absoluut niet oubollig uit en het voelt prima. Van welke functies het zijn tot het erg fijne klikje wat het geeft, waarna er onmiddellijk iets gebeurt op het scherm. Dat vind ik premium genoeg. Dat gezeik over dat iets er kunststof-achtig uitziet is ook om gek van te worden. Volgens mij is het enige interieur waar geen centimeter plastic te vinden is die van Rolls-Royce, moet je nagaan wat dat dus kost. Auto’s zijn/worden al zo duur.
mashell zegt
Wat deze auto betreft ben ik net zo neutraal als een presentator van Ziggo sport. Maar ik vind het er goed uitzien, zowel van buiten als van binnen. Zeker dat alle bedienelementen sterk op de bestuurder gericht zijn is gaaf.
fabian159 zegt
Ik hoop dat VAG toch een mooie elektro sedan krijgt vooraleer mijn huidig leasecontract afgelopen is in 2024, prijsklasse A4-A5.
superfunky zegt
@fabian159: die krijg je. Begin 2022 de EV variant van de A4 tegenover de i4 van BMW.
Al snap ik niet waarom je die zou willen als je ‘m afzet tegen de hybride varianten, tenzij je het voor het milieu doet ;)
superfunky zegt
Aha, had in het verkeerd begrepen. Dacht dat ze ‘m in maart zouden launchen, maar het was alleen de teaser.
Nou, daar is ‘tie dan. De kers op de taart in het belangrijkste segment van de leasemarkt.
Wil er nog iemand twijfelen aan welk concern in 2021 gekroond wordt tot koning, keizer, admiraal van de EV markt? Damned wat een geweld!
Jan zegt
Wat een geweldige bak! Dit is de reden waarom ik mijn Model 3 van de hand heb gedaan. Nog even een paar maanden geduld en dan ga ik voor deze Q4! Kan niet wachten.
twijn zegt
Staat toch al geruime tijd op de Audi website?
mattr zegt
Mooie bak. Ben benieuwd wie er nu nog een Tesla gaat kopen als je uit zulke mooie Volkswagens kunt kiezen… Verklaart ook meteen waarom de beurskoers van Tesla de laatste dagen zo ingezakt is,
lambo350gt zegt
Ik dacht dat Audi de naam Q4 niet mocht gebruiken omdat Alfa de rechten voor die naam had?
brera22 zegt
Tesla moet zich zorgen gaan maken….
Dit toch veel liever dan zo,n Amerikaanse Tesla model 3
Charles Taycan 4S zegt
@Brera22, volledig met je eens! Op Teslaweek zijn ze het iets minder met je eens hierover…😜
RiKe zegt
Kijk nou! Nog een elektrische auto die veel te duur is voor de gewone consument! Wat origineel zo’n opgehoogde A3
mashell zegt
@rike: de gewone consument moet niet zeuren over de prijs van een nieuwe auto, die kopen ze toch niet. De gewone consument koopt een gebruikte auto voor een veel lagere prijs.
RiKe zegt
@mashell: De enige reden daarvoor is dat de gewone consument al volledig buitenspel gezet is door de krankzinnige BPM en andere bizarre belasting last in Nederland.
LaCotse zegt
Had net de ID4 van mijn shortlist gehaald, maar deze gaat er zeker op, mooi compact modelletje net onder de E-tron en hopelijk ook 15k goedkoper, kan mijn huidige V60 diesel mooi plaatsmaken voor iets ‘groeners’…