En dat lijkt best een vreemde beslissing, gezien de populariteit van SUV’s in deze contreien én de toch wel erg fijne looks van dit apparaat.
Mazda gooit de laatste tijd hoge ogen met haar nieuwe modellen. De aantallen waarin de 626’en en 323’en begin jaren ’90 over de toonbank vlogen, lijken nog niet bereikt, maar het gaat de Japanners voor de wind. Dat heeft niet alleen te maken met de prima auto’s die ze maken, maar vooral ook met de looks die Mazda hun modellen meegeeft. Na een mislukt avontuurtje met Laurens van den Acker, lijkt Mazda namelijk het gouden potlood te hebben gevonden.
Ook deze Mazda CX-4, die morgen op de autoshow van Beijing voor het eerst live te bewonderen zal zijn, borduurt verder op dat succesvolle Kodo-design. Qua afmetingen kun je de CX-4 vergelijken met de CX-5, maar dan met een wat eerder dalende daklijn. Een SUV-coupé, dus, maar wel eentje die een stuk beter op het netvlies ligt dan een X4, X6, GLE Coupé. Tenminste, dat vindt ondergetekende. Andere visies kunt u kwijt op de gebruikelijke plek. In het interieur doet de CX-4 vooral sterk denken aan de Mazda3. Geen ramp, ook in Mazda’s C-segmenter is het dash prima voor elkaar.
Dat de Mazdarati CX-4 best een wel een aantrekkelijke auto is, zeg maar gerust een poor man’s Levante, maakt het des te spijtiger dat hij voorbehouden zal blijven aan de Chinese markt. Dat mag overigens heel vreemd lijken: waarom deze Mazda ook niet gewoon in de rest van de wereld leveren, de auto is immers toch al ontwikkeld? De oorzaak zou hem juist in dat ontwikkelen kunnen liggen. De Chinese eisen omtrent veiligheid en afwerking liggen wat lager dan in de Westerse wereld, waardoor de kosten voor het aanpassen van de auto wel eens te hoog kunnen blijken. Een vergelijkbaar verhaal als met de DS 6WR bijvoorbeeld, een aantrekkelijke SUV van Citroën die ook aan de Chinezen voorbehouden blijft. Kijk dus nog maar even goed naar de foto’s…
mercedesclk350 zegt
Eerlijk, ik hoef hem niet. Ik vind het gat tussen de CX-5 en CX-3 niet groot genoeg voor een nieuw model. Ze moeten geen BMW willen zijn.
FordGT zegt
Ik zie geen interierfoto. Zijn jullie deze vergeten?
FordGT zegt
@fordgt: ooh interieur van de 3. Excuses!
Dizono zegt
@FordGT: Nee, mijn fout! Ik heb tien foto’s, waaronder plaatjes van het interieur, toegevoegd!
kingjoop zegt
Mooie SAV, hoor. Jammer dat ie ons landje niet aandoet.
klaasjevaak zegt
Heeft wel wat weg van de Infiniti Q30, maar dan wel mooi.
granlusso zegt
Knikker die CX-5 er maar uit, mooie auto ook, maar wat een prachtige lijnen van deze CX-4! Had de CX-5 nou zo ontworpen!
Inderdaad, wellicht dat de kosten om de auto aan te passen te hoog zijn in vergelijking met de te verwachten opbrengsten.
Daarnaast is Mazda misschien te klein in Europa (iig in Nederland) om 3 cross-overs te voeren die zo dicht bij elkaar liggen.
noreplacementfordisplacement zegt
Dik apparaat, heel jammer dat ie niet naar NL komt…
Mazda is echt lekker bezig, mooie modellen en unieke motoren.
utregcity zegt
Vind hem prachtig!
larsdbs9 zegt
Een erg mooie auto, daarom vind ik het wel jammer dat hij hier niet heen komt. Het dashboard ziet er ook goed uit, maar het ziet er niet alleen goed uit, maar het werkt ook goed. Erg fijn hoe ze een iDrive achtige draaiknop hebben geplaatst en dat het ook mogelijk is gewoon touchscreen te bedienen
Dutchdriftking zegt
Ik ken mooiere Mazda’s, maar het is zeker een dik apparaat.
Robert zegt
Inderdaad opnieuw weer een fraaie Mazda.
@Dinozo, was het niet juíst Laurens van den Acker die de nieuwe designtaal van Mazda inluidde? Correct me if I’m wrong…
Edge zegt
@RRRobert: Volgens mij niet. Van den Acker was verantwoordelijk voor de vorige generatie Mazda die volgens de “Flow” designtaal ontworpen waren. Sinds Van den Acker weg is zijn ze overgestapt op de huidige designtaal genaamd “Kodo”
MAB zegt
Ik heb deze auto zien rijden in nijmegen! Vind het echt wel een mooie bak, groot was die.
fatique zegt
@mab: weet je het zeker? Vrij knap voor een auto die niet naar Europa komt en morgen gepresenteerd wordt ;) zou eerder de cx5 zijn, of zijn nog grotere oudere broer cx7
MAB zegt
@fatique: nee ik weet het 100% zeker. Ik ken de cx7 en cx5. Was zelfs zo onder de indruk dat ik daarna nog eve op marktplaats keek maar natuurlijk stond er niks op. Ik had gewoon verwacht dat het een nieuw modelletje van mazda was maar blijkbaar is dat model nog niet eens uit.
Edge zegt
@MAB: Wellicht hebben ze de commercial in Eindhoven geschoten?
hight96 zegt
@mab: Ik denk dat je een CX-9 hebt zien rijden, die lijkt er aardig op namelijk… Hoeft niet natuurlijk, misschien nemen ze wel een spotje op
granlusso zegt
@hight96: Idd CX-9 moet het wel zijn haast. Als je de auto niet kent kan ik het me voorstellen,
koenigsegggone1 zegt
Lijkt echt heel veel op de maserati levante
schreute01 zegt
Dit ziet er uit als de productieversie van de Koeru die z’n debuut had in Frankfurt. Was daar erg succesvol. Ik kan me niet voorstellen dat dit aan ons voorbij gaat. De CX5 is dan meer Utility, de Koeru meer gericht op rijplezier.
hokeej zegt
Importje doen?
Robert zegt
@hokeej: typegoedkeuring zou dan wel eens een dingetje kunnen worden.
koeckenbacker zegt
Ik ben allang blij dat ze de kentekenplaat uit de grille hebben geplaatst. Dat vind ik bij de huidige modellen echt niet te pruimen.
ederooij zegt
Is het zeker dat hij niet komt? in onderstaand artikel beweert iemand van Mazda begin deze maand nog dat het nog niet zeker is, enkel dat er geen krachtig genoege motor is die aansluit bij de sportieve uitstraling.
http://www.autoexpress.co.uk/mazda/94857/new-mazda-cx-4-teased-again-ahead-of-beijing-show-unveil
toyotafortuner zegt
Ziet er erg goed uit!
9000cse zegt
Jongens! Ik moet Mazda echt een heel dik compliment geven voor de auto’s die ze de laatste tijd brengen. Hun reputatie vwb degelijkheid en betrouwbaarheid was al top, maar nu komen ze keer op keer ook nog eens met modellen om van te watertanden. En bekijk ik deze cx-4 dan denk ik: Wat zonde, dat deze aan ons voorbij gaat! Pas het ding dan voor Europa aan! Weinig merken, die deze zullen overtreffen.
Maar voor mij is de 6 toch wel een echte nek-destroyer! Zowel de sedan als de wagon vind ik geweldig mooie snoepjes. Daarnaast verdenk ik ze ervan, dat ze de concurrentie met de vergelijkbare Europese premium modellen glansrijk kunnen doorstaan.
Mazda! Ik vind jullie niet alleen zoom-zoom, maar ook geweldig in staat om er hebberig van te worden! Mijn sympathie voor jullie krijgt steeds betere vorm!
volvoadventures zegt
Er bestaat ook een Mazda CX9
https://www.google.co.nz/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiW9bK83ajMAhVG2KYKHUkBCycQjRwIBw&url=http%3A%2F%2Fwww.autoblog.com%2F2015%2F11%2F19%2F2017-mazda-cx-9-la-2015%2F&psig=AFQjCNEt5WJUZ4kE_NXEYaKImpi2ait-og&ust=1461637220866734
granlusso zegt
@volvoadventures: Joh.