De strijd om de kijker wordt binnenkort beslist. Kijk jij straks via Viaplay of Ziggo?
Eindelijk lijkt er een einde te gaan komen aan de soapserie omtrent de Formule 1-uitzendrechten. Deze strijd om de kijker is tegenwoordig spannender dan ooit. Het is in elk geval veel spannender dan de strijd op de baan.
Het is nu alleen eventjes de vraag op welk paard je moet wedden: Viaplay, Ziggo of toch een andere partij? Eindelijk lijkt er een einde te gaan komen aan de ellenlange strijd. Het is de bedoeling dat binnen een paar weken duidelijk is wie vanaf 2025 de populaire sport mag gaan uitzenden in Nederland. De tender-procedure begint namelijk morgen (30 januari).
Zoals jullie weten kwakkelt Viaplay en aast Ziggo op een comeback. Dat zijn dan ook meteen de twee favorieten voor de uitzendrechten vanaf volgend jaar. Ziggo had tien jaar lang de uitzendrechten van de F1, maar sinds 2022 is het Viaplay dat in Nederland de rechten in handen heeft. Dit is het laatste seizoen voor ze en voor 2025 ligt alles nog open.
Viaplay of Ziggo?
Maar wie gaat het dan worden? Aan het Financieel Dagblad laat sportmarketeer Chris Woerts weten dat het waarschijnlijk Viaplay zal blijven. De Zweedse toko heeft laatst een financiële injectie gekregen van Canal+ en PPF (een investeringsmaatschappij uit Tsjechië).
We begrijpen de keuze van Woerts wel (hij rijdt dan ook een Porsche Taycan). Viaplay heeft dit jaar veel minder concurrentie van F1TV (dat flink duurder is geworden) en bovendien krijg je F1TV bij je Viaplay-abonnement. Dit is overigens voor de Nederlandse markt waar Viaplay het altijd wel goed gedaan heeft (in financieel opzicht dan, ze hebben immers Tom Coronel als objectieve analist)
Een andere sportmarketeer – Daan van den Wall Bake – denkt overigens compleet anders dan Woerts. Hij voorziet namelijk dat Ziggo erop gebrand is om de rechten weer in huis te halen. Dan is Ziggo pardoes de grootste sportaanbieder van Nederland.
Amerikaanse aanbieders?
Maar is dat alles? nou, niet helemaal. Er zijn verder – voor zover bekend – geen andere Nederlandse gegadigden. Dus John de Mol gaat hier zijn vingers niet aan branden, ondanks dat René van der Gijp en Johan Derksen ook verstand hebben van pushrod ophanging, kinetische energieopslag en racestrategieën.
Nee, naar het schijnt is er wel degelijk interesse vanuit de Verenigde Staten. Al langere tijd gonst het van de geruchten dat Apple maar liefst 2 miljard euro heeft vrijgemaakt – te zijner tijd – de rechten binnen te halen. Ook Netflix en Amazon zullen bij de onderhandelingen aanwezigen zijn.
Wanneer de uitkomst bekendgemaakt wordt, is niet nog niet eh, bekend. Maar men verwacht dat binnen enkele weken een winnaar uit de bus zal komen. Uiteraard zullen wij jullie op de hoogte houden!
Dutchdriftking zegt
Bij Netflix of Amazon zou wel fijn zijn. Of wordt het bestaande abbonoment dan weer een klap duurder?
petroldrinker zegt
Wat denk je zelf…. die prijs word dan wss gewoon verdubbeld ofzo weer…
Dutchdriftking zegt
Scheelt dat we alle streamingdiensten ook al delen ;)
jippie zegt
Ik stop ermee. Het kost me sowieso teveel tijd. Ik verwacht niet een echt spannend seizoen en als het dan ook nog eens een klap duurder wordt (omdat je niet meer kan delen) dan pas ik. Tijdwinst is zo mooi meegenomen.
okdoei zegt
Jij hebt niet genoeg tijd om 24u per jaar 1,5-2u naar een racewedstrijd te kijken? Heftig.
erwingrunn zegt
Heb Viaplay opgezegd.
De druppel die de emmer deed overlopen was geen doorvoer meer via Ziggo kanaal en het niet meer op meerdere locaties kunnen kijken van de stream.
Mocht het niet op een open kanaal zijn (duitse RTL zend aantal uit), dan zoek ik wel ergens een stream of kijk gezamenlijk met aantal kameraden.
Robert zegt
VPN+Servus is jouw beste optie, denk ik.
kevindb zegt
Hier ook Viaplay opgezegd. Ze hadden oh zo mooie aanbieding, F1TV er gratis bij maar dan kun je niet meer op 2 toestellen tegelijk hetzelfde kijken. Oftewel je hebt 2 abonnementen nodig ipv 1.
Dan maar gewoon F1TV voor 12 maand. Volgend seizoen zien we wel weer verder.
Turbo S zegt
F1TV want dat abonnement loopt nog tot november. Mocht het daarna Ziggo, Netflix of Amazon worden dan wordt het dan een van die want die heb ik al. Zo niet dan verleng ik F1TV.
Edge zegt
Als Apple inderdaad 2 miljard dollar gereserveerd heeft ben ik zéér benieuwd wat ze in gedachten hebben qua landen en contractduur, want hoewel 2 miljard voor ons gewone stervelingen achterlijk veel geld is, is het in de wereld van de sport-tv helemaal niet zoveel. Het vorige contract van SkySports voor het Verenigd Koninkrijk werd bijvoorbeeld geschat op 1,2 miljard pond voor een periode van 6 jaar.
Volgend jaar wordt het in ieder geval nog F1TV. Ik krijg nog net niet de drang om van een brug te springen als ik langer dan 10 minuten naar die Samson en Melvin van Viaplay moet luisteren. Zeker in combinatie met Multiviewer dat je meerdere streams perfect synchroon houdt is dat toch wel het superieure product.
nicolasr zegt
Ik kijk naar de zender waar Jack Plooij niet op te zien en/of te horen is. En vooruit, ook naar de zender waar Olav niet aanwezig is.
Das war einmal.
competition102 zegt
Ik stop er ook mee. Heb F1 TV opgezegd, vind de fors hogere prijs het niet meer waard voor die paar spannende wedstrijden. Ik haak wel weer aan als het weer spannender wordt en er weer fatsoenlijk geprijsde abonnementen komen.
Dymff zegt
Aan het einde van het seizoen F1TV opgezegd. Ga denk geen nieuw F1 abbo nemen.
Echt iedereen gooit zn prijzen omhoog. En weer zo’n seizoen is het niet waard.
Dit is ook met normale streaming.. het begint steeds meer op gewone tv te lijken. Series per week uitzenden enzo. Heb er steeds meer opgezegd het afgelopen jaar.
Soms effe een maandje netflix ofzo om alles te kijken en dan weer opzeggen.
Lijkt mij geen houdbaar businessmodel 😬
pomoek zegt
Ik kijk gewoon door op het oude vertrouwde F1tv. Hoewel ik het ergens wel begrijp als mensen de F1 gewoon via youtube samenvattingen gaan volgen. Je moet wel een beetje een freak zijn wil je hier nog van kunnen genieten.
Guess what….
graewheijnst zegt
Iptv … ✅
mc96 zegt
Al jaren een F1TV abonnement. Blijf lekker zitten.
seatleon zegt
Ik ben vergeten F1 op te zeggen. Volgens mij had ik nog geluk met de oude prijs. Maar wat velen hier ook zeggen, zo langzamerhand is de lol er wel vanaf. Ik zeg steeds meer van die abo’s op.
tfsi zegt
Ik heb nu viaplay genomen, €12.80,- voor een jaar vind ik nog te doen. Ik keek f1 tv via Apple TV maar best vaak gehad dat ik de app vaak opnieuw moest opstarten terwijl viaplay bij familie zonder problemen werkte.
We gaan het zien.
Jozo zegt
Nog een jaar ViaPlay, F1 TV erbij. Mocht dat een stuk beter zijn dan een paar jaar terug kan ik volgend jaar altijd nog switchen
iphonistvongates zegt
We wachten rustig af tot ze gaan racen in 2026 en tot die tijd gaat alle F1 screen time bij mij in een diepe cryogene slaap cyclus.
De nog overgebleven streamingdiensten zijn inderdaad bezig met het werken naar een implosie moment door hun account delen strategieën, grillig prijsbeleid en de terugkeer naar advertenties. Er is eigenlijk maar 1 serieuze partij met genoeg middelen en ambitie maar AppleTV+ (het nieuwe iTunes 5.0) heeft niet de infrastructuur om alle content in acceptabele kwaliteit (+40Mbps bitrate) onze woonkamers in te pompen. Netflix beweerd nog steeds met droge oogjes dat ze een premium 4K stream voor de hoofdprijs kunnen bieden aan ons onwetende 720p of 1080p (als je mazzel hebt) beeldbuis kinderen. Ik heb het genoegen om (nog) te kunnen genieten van Bravia Core (Sony) 4K content. Wanneer de media opperhoofden besluiten dat dit de minimale stream norm wordt ga je je afvragen waar we al die tijd naar gekeken hebben. De reden waarom er zoveel geld omgaat in sport uitzendingen is de immense doelgroep (8 miljard mensjes), de tactische onderbrekingen gevuld met reclames en de ongelimiteerde product placements (banners) ergens op het scherm wat breed geaccepteerd wordt.