We zagen al een Duitse ID. Buzz ambulance, maar je kunt nu ook in Nederland een ID. Buzz ambulance spotten.
Zoals we al vaker gezegd hebben is de Volkswagen ID. Buzz niet de meest betaalbare bedrijfswagen, noch de meest praktische. Toch wordt de ID. Buzz door veel bedrijven omarmt, waaronder PostNL en de ANWB. Vanuit PR-oogpunt is de ID. Buzz namelijk wél een interessante keuze.
De ID. Buzz rijdt dus al rond als PostNL-busje en als Wegenwacht-busje, maar nu kun je de ID. Buzz ook tegenkomen als ambulance. Dit is geen reclamestunt, de ID. Buzz gaat echt ingezet worden door het Universitair Medisch Centrum Groningen.
Voor daadwerkelijk transport van zieken en gewonden is de ID. Buzz helaas een beetje krap. Daarom wordt het busje ingezet als vervoersmiddel van de Officier van Dienst Geneeskundig. Dat is degene die de boel coördineert op de plaats des onheils. Normaal rijden zo’n Officier van Dienst bijvoorbeeld in een Touran of een Tiguan.
Het valt je wellicht op dat deze ID. Buzz ambulance geen zwaailichten op het dak heeft. Dat is bewust gedaan. Zwaailichten gaan namelijk ten koste van de stroomlijn en daarmee de range. Daarom zijn de zwaailichten in dit geval achter de ruiten geplaatst.
Wat dan weer minder goed is voor de actieradius: met deze ID. Buzz zal flink doorgereden worden. Hypermilen zal er niet bij zijn. Gelukkig hoeven er bij noodroepen meestal geen lange afstanden afgelegd te worden. De praktijkrange van 250 á 300 km zou dus voldoende moeten zijn, maar daar gaan UMCG nu achter komen. Het is voor hen namelijk ook een experiment, wat voorlopig even bij één auto blijft.
rwdftw zegt
Nu zit ik me af te vragen waarom ze een ID.Buzz inzetten. Als je vervanging zoekt voor een Touran of Tiguan dan kan een ID.4 of ID.5 toch ook wel?
Edge zegt
Het UMCG had ook al een Tesla Model X, het mobiel medisch team in de regio Rotterdam rijdt in een Audi Q8. Hier in Zuid-Limburg zijn het voornamelijk Volvo’s XC60 die ik zie. Dan vraag ik mij ook af waarom moeten dat meteen weer van die dure, luxe SUV’s zijn die in het gunstigste geval rond de 70k kosten (vanafprijs Volvo, zonder ombouw) maar in het geval van die Q8 inclusief ombouw zelfs 140k. Wat is er mis met een Skoda Kodiaq?
pa045 zegt
Wat denk je wat een Kodiaq kost incl. ombouw?
Edge zegt
Geen idee, maar aangezien de basisprijs van die auto tienduizenden euro’s lager is dan die van de Volvo, Audi of ID.Buzz lijkt het mij aannemelijk dat de uiteindelijke totaalprijs na ombouw ook tienduizenden euro’s lager is.
mashell zegt
Autokosten worden niet bepaald door de aanschaf waarde. Restwaarde en gebruikskosten tellen ook mee. Een duurder voertuig kan onderaan de streep goedkoper rijden.
Misschien telt bij zo’n voertuig de kwaliteit van de navigatie of de mogelijkheid dat de arts zich op de achterbank kan omkleden ook zwaar?
Edge zegt
Als het te verantwoorden is door de hogere restwaarde, lagere gebruikskosten of bepaalde praktische overwegingen vind ik het prima. Maar aangezien voor het grootste gedeelte door onze verzekeringspremies bekostigd wordt, vind ik dat daar bij de presentatie van zo’n auto best wat openheid over gegeven mag worden in plaats van dat wij daar nu over moeten speculeren.
kniesoor zegt
En nou maar hopen, dat we er niet van al te dichtbij kennis mee hoeven maken 😎
MarcoM zegt
Eigenlijk de enige mooie VW die onder de EV’s is gemaakt. De hele ID reeks is naar mijn idee erg smaakloos. Overigens de range zal vrees ik net aan 200 km zijn.
maotje zegt
Een ambu rijd toch geen 100 km enkele reis naar een patient. Dus 200 km range is prima.
rogerzz zegt
In theorie 400+ km, in praktijk zal deze niet ‘op zijn Wouters’ met 130/140 op de linkerbaan op de snelweg lange afstanden rijden, dus die 2/3e vuistregel kan misschien wat soepeler en haalt ie misschien 300km. Rij je vast niet vaak op een dag. Maar de 50% hanteren van de opgave als echte range is wel erg zuur ingeschat.
Kaal 67k, valt me mee voor een ID Buzz. Ziet ook er wel utilitair uit, kun je vast veel meer in kwijt dan zo’n XC40 boodschappenwagen.
rwdftw zegt
De BTW kunnen ze vast verrekenen. Of ze gaan via een lease constructie of iets anders.
harrie zegt
Eens, alhoewel de Buzz het ook vooral van zn twotone lak moet hebben.
In unicolor of bedrijfskleuren zoals hier wordt ik er ook niet echt wild van, blijft toch een bestelbus.
michaelras zegt
voor velen is een Transporter ook al een begerenswaardige bestelwagen. Zonder two tone oogt hij juist als bestelwagen iets volwassener vind ik. Iets minder speelgoed-achtig
E550 zegt
Hoe vaak zie jij nou zo’n ID4? Ik zie ze bijna nooit.
maotje zegt
Ik zie ze toch wel eens rijden. Hier in de straat paar huizen verderop staat dr ook 1.
mashell zegt
Vaak. Bij ons in de buurt is die inmiddels populairder dan een Tiguan.
drtim zegt
Te vaak
iphonistvongates zegt
De AED aan boord kan vast heel lang hartpatienten reanimeren met de accu power van de ID.BuzzBuzz. Ik schat genoeg voor 2.600 pogingen op max. vermogen. 🔋
joki zegt
Of omgekeerd, als je het net niet haalt qua range plug je de AED als backup accu in…komt je misschien een km verder.
tortuga zegt
Nu maar hopen dat ie opgeladen is bij een dringende oproep.
stekkerkoning zegt
Zou eerder bang zijn voor een vastzittende laadstekker, waardoor een spoedrit er even niet inzit.
Roskampies zegt
Voor de “Buhne buzz”..
goed voor hoge heren borrel babbel. Wij doen ook ev. Meh
erics zegt
Toevallig afgelopen maandag een iBuzz ambulance bij mij in de wijk in Assen zien staan, ziet er ‘mooi’ uit.
De iBuzz sowieso al regelmatig gezien, 90% bedrijfsuitvoering, vaak fraai bestikkerd. Iets met uitstraling en marketing denk ik.