Bizarre beelden, en een bestuurster die zegt dat het aan de auto lag.
Casus: drie tienermeisjes in een Toyota Highlander komen aanrijden in Suburbia. Ze stoppen voor een huis, claxonneren, en kachelen vervolgens de oprit op. Helemaal niets geks aan. Maar dan gaat het mis. Gruwelijk mis. Wat lijkt op een typisch geval van pedaalverwarring mondt uit in een heftige paniekaanvaring met de gevel.
Na de eerste crash rijdt ze achteruit, opnieuw vooruit, en ramt gewoon nogmaals de woning slash aanpalende garage. Hierna zet ze de auto wel weer met een sierlijke J-bocht op het asfalt, maar de ravage is dan al immens.
Nu komt het: op YouTube wordt de schuld doodleuk bij Toyota neergelegd. Dit staat in de omschrijving van de video:
Terror in our Toyota! Sure looks like the Electronic Throttle Control got stuck, huh? Another case of “UNINTENDED ACCELERATION?” She was only able to control the car with the PRNDL – 3 teenage girls in the car and just pulling into a neighbor’s driveway to pick-up during carpool! This could happen to you! The car was totalled, the home has sever damage, and a car inside the home was totaled out and another damaged.
Typisch een geval van OMG-schreeuwende, incompetente chauffeuses die een graantje willen meepikken van Toyota’s minder fijne verleden met gaspedalen (meestal lag dat aan de bestuurders, maar goed).
Bekijk de video en vertel ons: bij wie ligt de fout? (mirror)
ariif zegt
Kan je verwachten met 3 meisjes in een wagen
sulobb zegt
Het ligt aan de bitches…
flippert zegt
Bizar.. Weer een reden om nooit een toojoootaa te kopen, levensgevaarlijke auto’s..
redbeams zegt
@flippert:
Met jou achter het stuur is iedere auto levensgevaarlijk ;)
Forza zegt
Ja, zo’n gaspedaal klemt wel…als je ‘m constant ingedrukt houdt.
jrk68 zegt
Als die meiden hun hersens in hun slippie hadden gehad, dan belde ze elke 4 weken de dokter om te zeggen dat ze een hersenbloeding hebben
Dus Vaggies kom er maar in, dit is je kans om je gram te halen…..
melkkoe zegt
@jrk68: met alle plezier!
Het ligt overigens niet aan de meiden, maar aan de ouders. Die zijn zo dom geweest om hun kroost in een Toyota te laten rijden, waarvan je weet dat er nogal eens pedaaltjes blijven hangen.
sulobb zegt
@melkkoe: Ja idd, dat wordt de conclusie denk ik :)
lemans96 zegt
Niet erg geloofwaardig, deze claim. Waarom hebben enkel die yanks zgn. ‘last’ van?
melkkoe zegt
@lemans96: omdat de yanks vooral automaatbakken rijden. gewoon ontkoppelen gaat dan niet.
lemans96 zegt
@melkkoe: Dan kun je de auto nog altijd in ‘neutral’ zetten maar ook dat doet ze niet.
Als ik het zo zie, dan komt ze rustig remmend aanrijden, stuurt ze in en denkt ze vervolgens weer te remmen. Alleen heeft ze nu (het waarschijnlijk flink veel bredere) gaspedaal te pakken en WHam! De gevel in. Vol schrik ramt ze de selectiepook in ‘R’ en vergeet in al haar paniek haar voet van het pedaal te halen. Dit hele liedje doet ze vervolgens gewoon nog een keer.
lohran zegt
@lemans96: Rempedaal is meestal een stuk breder juist en het gaspedaal zit wat verder naar het schutbord.
SimonMc zegt
@lohran: Inderdaad, exact wat ik dacht. Onlangs eens even met een automaat gereden, en viel me op dat de rem veel breder was dan normaal, niet het gaspedaal.
kapiteinaudi zegt
Ik denk dat we het er over eens kunnen zijn dat het huis in fout is…
mwoehaha zegt
@kapiteinaudi: +1, Dat huis had daar nooit mogen staan.
sulobb zegt
@mwoehaha: Die staat in de weg ja…. :P
Supra1981 zegt
@kapiteinaudi: het huis kwam van rechts dus die heeft voorhang :-)
rickvandeven zegt
@Supra1981: maar hij kwam vanaf een uitrit en dan heb je geen voorrang meer
sulobb zegt
@Supra1981: Maar gaf geen richting aan xD
melkkoe zegt
Denk toch echt dat het gaspedaal blijft hangen, ook in de achteruit blijft het gas er namelijk vol op.
Ik heb zelf trouwens een toyota gehad waar het gaspedaal geen kuren vertoonde. Wie gelooft mij?
woot zegt
Uit voorzorg hebben ze comments maar uitgeschakeld op youtube want anders werden ze flink belachelijk gemaakt.
SimonMc zegt
@woot: We kunnen alleen maar hopen dat ze bedolven wordt met prive-berichten.
woot zegt
@SimonMc: Goed idee, even zo’n heftige e-mailbomber downloaden ^^
ravi zegt
In de VS is dit niet bepaald een grote auto natuurlijk, maar om gelijk 3 tieners in dit formaat auto te laten rijden..
toyotafortuner zegt
(Zonder dat mijn toyo-fanboyisme de overhand krijgt) Ik geloof er niks van. Je ziet duidelijk dat ze gewoon kan afremmen. En daarna kan ze gewoon achteruit. Hoe ze die J-bocht maakt maakt het ook niet geloofwaardig. Gevalletje aandachtzoekerij, waarna daarna een sue zou moeten volgen, volgens mevr.
matthijsie zegt
Of het is een set van een nieuwe film, of ze hebben echt kartonnen huizen in de VS.
vale46 zegt
@matthijsie: huizen zijn daar vaak van hout hé, d
melkkoe zegt
waarom zijn de toyota’s in de VS wel mooi? daar worden Highlanders, Tundra’s en Sequoias verkocht.
En wat krijgen wij: de prius, auris, aygo en meer van die goedkope rommel. bah!
jrk68 zegt
@melkkoe:
Tundra’s worden hier ook verkocht, alleen niet in grote aantallen.
De rest is hier zeker niet te slijten. Logisch dus dat Toyota die hier niet voert.
Nederland is nu eenmaal dol op zaadloze hokken, dat moet jij zelfs snappen….
ej20g zegt
@jrk68: zag vanmiddag nog een redelijk nieuwe Hilux rijden. Ondanks dat ik niks met dat soort auto’s heb heeft de Hilux me te pakken. De Sequoia ook trouwens.
sulobb zegt
@melkkoe: Eeeeuhh…maar kan je je ook inbeelden hoe groot die wagens zijn en dat ze niet echt op onze wegen en in onze straatjes passen… Stel je voor dat iedereen hier eens in die dikke Amerikaanse Toyota’s begint te rijden….OMG!
wimbers zegt
@sulobb: een highlander is niet groter dan een audi A6, alleen hoger… dat is met de meeste SUV’s zo. lengte gelijk, breedte gelijk, alleen 20 cm hoger.. en meteen vindt iedereen het een schandalig grote bak…
tunefuldjmike zegt
@wimbers: Tsja alleen als iedereen in Tundra’s gaat rijden hebben we toch echt een probleem
ej20g zegt
@tunefuldjmike: laat staan Sequoia’s. De Tundra is bijna een Smart naast de Sequoia.
redbeams zegt
@ej20g:
Valt wel mee toch…de tundra komt misschien kleiner over vanwege de laadbak.
ej20g zegt
@redbeams: verhip! Je hebt nog gelijk ook. De wielbasis van de Regular Cab is met 3220 mm al 121 mm langer dan die van de Sequoia. Qua lengte is de Regular Cab ook al 119 mm langer dan de Sequoia. De Sequoia is ook maar 15 mm hoger dan de hoogste Tundra en vanaf 2011 ook altijd even breed. Het enige waarin de Sequoia de Tundra bij inhaalt is het gewicht dat bij het basismodel al 218 kg hoger ligt. Raar dat de Sequoia er zoveel groter uitziet in mij ogen.
redbeams zegt
@ej20g:
Denk optisch bedrog maar toch allebei best wel groot.
Gewicht van de sequoia wist ik dan net weer niet.
Weet dat de tundra ergens rond de 2600kg weegt.
sulobb zegt
@wimbers: Ik had het niet alleen over de highlander…
Capibaro zegt
Wel raar hoe de auto van achteruit naar vooruit schakelt heel snel met vol gas erop. Lijkt me een prestatie als die meid dat doet. Als ze dat kan heeft ze aardige voertuigbeheersing
timberleek zegt
@Capibaro:
Hoezo, in een automaat kun je gewoon het gas erop houden en de pook van R naar D trekken. De koppeling/koppelomvormer zoekt het dan wel voor je uit (al lijkt het me niet echt lekker voor je bak)
Rick-dos zegt
Wat opvallend is is dat zo’n “unintendend acceleration” vooral bij vrouwen gebeurt. Je zou haast gaan denken dat het aan……neeeeee, zou het????
Emile_Benz zegt
@Rick-dos: er zit geen bloed aan de muur iig…
vale46 zegt
Duidelijk geval verwarring van de pedalen, net op het moment dat je de rem in zou trappen om te stoppen slaat hij op hol, vreemd hé!
& de J-bocht is er gekomen omdat ze plots op de rem trapte, en dan gaat de hele boel aan het schuiven natuurlijk.
scalemaster zegt
Dit is typisch een geval van “unintendend acceleration” .
Je ziet dat op het moment dat ze de muur voor de 2e keer raken.Je ziet dat de voorwielen blijven draaien en ook als de bak in achteruit gezet wordt (het is een automaat ) zie je dat de gasklep open blijft staan.(de gasklep op de motor , niet het gaspedaal)
Wanneer ze voor de 2e keer de bak in achteruit zetten schiet de auto weer de straat op en maakt bijna een 360* draai en doordat zij met de voorwielen tegen de stoeprand knallen, word door de klap de gasklep ”vrij gestoten”
Toyota heeft in de afgelopen jaren bijna 5 miljoen auto’s uit voorzorg teruggeroepen.
jolig zegt
@scalemaster: Volgens mij wordt de auto na de j-turn eindelijk in neutraal gezet. Hij rijdt namelijk nog even acheruit en het klinkt dan alsof er lomp geschakeld wordt.
Het zou inderdaad best kunnen dat het gas blijft hangen, maar het is toch bijzonder hoe lang het duurt voordat er het besef is om of op de rem te trappen, of de auto in neutraal te zetten, of te sturen, of de handrem aan te trekken, of de sleutel om te draaien.
jolig zegt
@scalemaster: Ook lijkt het gas nog niet te blijven hangen na de eerste keer de garage binnen te zijn gereden. De auto staat dan gewoon een paar seconden helemaal stil en je hoort ook niks.
mout zegt
Een J-turn met voorwielaandrijving, die zie je niet vaak!
E34M5Touring zegt
http://www.autoblog.nl/nieuws/video-circuit-instructeur-stuipen-op-t-lijf-jagen-doe-je-zo-57867
Vast dochters van deze kwibus.
midasracer zegt
@E34M5Touring: Ha ja die was mooi. Is waarschijnlijk gekomen omdat de pedalen niet recht voor het stuur staan, maar een beetje offset vanwege de wielbak (denk ik, nog nooit in zo’n auto gezeten, dus wie kan dit bevestigen?). Hij denkt in ieder geval dat hij remt, maar heeft de koppeling ingetrapt. Dat zou je meteen moeten merken, maar deze oude baas zit wat te vol met adrenaline.
scalemaster zegt
Wat een baas die instructeur..
osmo zegt
Als ze de wagen alleen nog maar kon controleren met de pool “PRNDL” waarom laat ze hem dan niet in de P of N staan???
osmo zegt
@osmo: pool = pook
tunefuldjmike zegt
@osmo: vraag me af of je iedereen nog helder na kan denken nadat je een huis bent ingereden zou denk toch lichtelijk in paniek geweest zijn, in ieder geval zou ik met het apenlazarus geschrokken zijn.
dotternetta zegt
Waarom stoppen ze nou? Die Toyota kon nog wel even doorgaan!
vwpolo16 zegt
Hopelijk kan Toyota de data uitlezen en zien of het werkelijk aan de auto lag. Het artikel vermeldt: “op YouTube wordt de schuld doodleuk bij Toyota neergelegd”. Wel, autoblog legt doodleuk de schuld bij de bestuurders? Iemand is onschuldig (ook Toyota) totdat het tegendeel is bewezen lijkt mij.
SimonMc zegt
Goh, en nét op het moment wanneer ze het rempedaal zou moeten indrukken, besluit de auto op hol te slagen zeg!
Of hoe het leven toch vol zit met gigantische toevalligheden…
benzinehoofd zegt
Rijd zelf automaat (zij het niet zoals deze dame) en vermoed dat
– mevrouw zich eerst in het pedaal vergist;
– de pook vervolgens in ‘R’ wordt geramd;
– de ‘N’ in het tumult wordt ‘overgeslagen’ terwijl de voet op het gas blijft;
– de pook dus in ‘D’ staat en de auto voor de tweede keer de garage in accelereert;
– in paniek de ‘R’ weer wordt geselecteerd, nog altijd onder volgas; en
– de auto tenslotte achterwaarts 270′ draait en tegen de stoeprand tot stilstand komt.
ej20g zegt
Rijden is en blijft moeilijk hè… Oh en het ligt aan die tienermutsen.
erwh zegt
Dit soort dingen kunnen alleen gebeuren door zeer incompetente bestuurders.
Wat er ook fout gaat, je kan de auto altijd stilzetten door vol te remmen. Bij geen enkele auto heeft de motor meer vermogen dan de remmen, sterker nog vaak verschilt dit een factor 4. Probeer maar eens in je auto in z’n 1 te rijden bij 4000 toeren en dan terwijl je steeds harder gaat remmen (voor de test in dit geval even met je koppelingsvoet) gas bij geeft. Je zal merken dat het je zelfs bij vol gas lukt om harder te remmen dan de motor vermogen kan leveren.
ej20g zegt
@erwh: helemaal gelijk. De enige auto’s waarbij de motor sterker is dan de remmen is bij auto’s met véél meer vermogen dan standaard waar wel nog steeds de standaard remmen onder zitten. Anders is het inderdaad simpelweg onmogelijk dat de auto door de remmen heen gaat.
melkkoe zegt
@ej20g: bij auto’s met lage gearing trek je met gemak door de remmen heen. Al vermoed ik dat deze auto dat niet heeft.
ej20g zegt
@melkkoe: dat zou ik niet weten. Maar zelfs als deze auto dat heeft zou die muts achter het stuur ’t knopje/hendeltje o.i.d. waarschijnlijk niet kunnen vinden.
vali1992nl zegt
Niet sturen, niet remmen, geen handrem, niet de sleutel omdraaien?
Hebben ze al maar 2 pedalen is het nog te moeilijk.
pogostick zegt
@vali1992nl: Precies. Heeft niks met een gaspedaal, sensor of wat dan ook te maken. Als mensen crashen op de snelweg met het argument ‘mijn gas bleef hangen’ vraag ik me ook altijd af waarom ze niet hebben geremd.
Ahh well.
Scarface zegt
Ik zie geen enkel moment remlichten branden en vermoed dus dat de bestuurder zelf loopt te kloten.
fep739 zegt
http://sphotos-h.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/64111_557248860962882_642414855_n.jpg
ropbp zegt
Dit is toch typisch vrouwengedrag: gaat er iets fout, dan gaan we toch net zolang door tot we ons gelijk hebben (of het niet meer kunnen behalen, zoals hier).
De oplossing: inpikken van rijbewijzen van vrouwen (als ze willen werken, gaan ze lekker op de fiets of met het OV, kinderen en boodschappen gewoon met de bakfiets). Het mooiste zou zijn als ze zich weer concentreren op het huisvrouwschap. Dat biedt iedereen zoveel meer duidelijkheid (eten op tafel als je thuiskomt uit je werk, je shirts gestreken, kids worden vermaakt en hoeven niet meer naar de BSO). Of kan er iemand een voordeel opnoemen van een werkende vrouw (los van de eventuele inkomsten)?