
We wisten dat de nieuwste van Tesla een flinke acceleratie wist neer te leggen vanuit stilstand. Dat resulteerde al eens in een overwinning op de BMW M5. Dat smaakte naar meer, uiteraard.
De brute confrontatie van de eerste massageproduceerde EV met een fatsoenlijke range tegen de toppers uit het verbrandingsmotorsegment. Het waren de petrolheads van DragTimes die de 420 pk en 600 Nm sterke Model S eerst tegen een E63 AMG zette, die met zijn 5,5-liter twinturbo V8 en 525 pk geen misselijke sprinter is. Maar die verdraaide EV’s met hun maximale koppel vanaf nul toeren per minuut hè, geven zich niet zomaar gewonnen. Tot ongeveer 150 km/u is Tesla sneller, daarna zal de Mercedes E63 AMG hem voorbij stuiven. BEWIJSFILMPJE!
Het volgende slachtoffer, gevallen op de Palm Beach International Raceway, is de Viper. De Tesla wist de kwartmijl op de dragstrip in 12,371 seconden af te leggen en de sprint van nul naar 60 mph (94 km/u) duurde daarbij 3,9 seconden. Al met al genoeg om een Dodge Viper SRT-10 Cabrio uit 2005 het snot voor de ogen te accelereren. Te zien op GROEN7.NL.
Het gebrek aan oplaadpunten, de lange acculaadtijden en hogere kosten van EV’s aside, die opmars van de elektromotor gaat ons nog een paar leuke sprintertjes opleveren. Nikola kan trots zijn…
Snot*
Verder allemaal leuk en aardig, totdat je de 200 bereikt en dat ding blijft hangen.
@jipino: dat is niet het probleem ermee want dat soort snelheden haal je in het dagelijks leven toch niet altijd, het probleem zit m in dat je aardverscheurend hard accelereert en er geen spotje drama in zo’n elektrische motor zit, met alleen maar windgeruis, gewoonweg saai. en 2 meter na zo’n sprintje zijn je accu’s leeg
@salberts93: +100.000
@salberts93: en lincoln enzo.. Ik wist niet.. dat er op Autoblog zoveel mensen zaten die een hekel hebben aan snel rijden..
@jipino:
Geen hekel aan snel rijden, het verschil zit hem in de realiteits zin tussen reaguurders die al jaren een rijbewijs hebben en pubers met een OV jaarkaart.
Hard rijden kan leuk zijn alleen kan het bijna nergens meer.
@jipino: ik zou het als ik jou was niet in Amerika op de openbare weg rijden
@jipino:
en in NL al helemaal niet ..
Verwonderd me niks… EV’s hebben direct 100% vermogen, een benzinemotor niet.
@xilver: Djeezes mother of god… laat ik mezelf corrigeren… ‘verwondert’
Die Tesla kan dan wel snel zijn, het ontbreken van een bruut soundtrackje doet me pijn aan’t hart.
EN DAARNA ZIJN DE BATTERIJEN OP HUR HUR
@SimonMc: Neuh, die laden weer bij tijdens het afremmen haha
@mastertje: Maar niet met 100% Rendement…
Dit heeft niks met het koppel temaken. De nieuwe 4matic amg laat de tesla achter in een wolk co2. Gewoon het eeuwige awd tegen rwd! + dat de tesla na 200kmh gewoon bijna nietmeer accelereert.
@lambo4all: Bullshit.. Koppel en grip, en met name koppel in dit geval..
Ik weet niet wat jij rijdt maar ga voor de lol is tegen een Prius “racen” vanuit stilstand…
Volgens mij zit die AMG sowieso eerst 10 sec te ‘wheelspinnen’ (bij wijze van spreken…..)
Vandaar dat de volgende 4WD is.
@kaasboerin: Ga voor de lol is tegen een Prius racen?! Überhaupt een Prius vinden die wil racen is verdomde moeilijk! Sta je dan eindelijk eens naast een Prius vooraan bij het verkeerslicht, zit er weer zo’n groene lul achter het stuur, met z’n ECO-MODUS aan!! Toch zou ik wel een willen weten wat er in het hoofd om gaat bij zo’n groene pik als ik of een andere petrolhead al strepentrekkend wegspuit met een gigantische walm van verbrand rubber en uitlaatgassen whaha! – dit moest er even uit.
@straatpiraat: waarschijnlijk hetzelfde als wat ik denk waneer ik dat zie…. God wat een stumper met een klein pikkie
@darkpluisje: wanneer*
@darkpluisje: Kijk mensen zoals jij horen duidelijk op groen7.nl.
@straatpiraat: lees je comment nog is door want je ontkracht je eigen comment. + awd amg is sneller op 0-100 dan een tesla. Met dezelfde hoeveelheid koppel als de rwd amg. Dus het is wel degenlijk grip slimmerik!
@lambo4all: Leg uit want ik snap je niet..
@straatpiraat: Ik rij in een Auris Hybride, zelfde aandrijflijn als de Prius en ik ‘race’ soms met andere auto’s bij verkeerslichten. Overbodig om te zeggen dat ik tot nu toe altijd gewonnen heb van auto’s die op papier sneller zijn. Dan bedoel ik tot ongeveer 50km/u en niet tegen supersportwagens als een Porsche. Laatstye keer was vorige week in Eindhoven tegen een nieuw model Audi 3. Hij moest met de staart tussen de benen achter mij aansluiten… Waarom ik dit af en toe doe? Omdat het gewoon leuk is!
@hammerman: Ik rij een BMW 540i (E39) dus ik weet wel hoe leuk het is. Alleen ik erger mij altijd zo aan Prius rijders in het verkeer. Ze rijden anders dan anderen op een of andere manier..
@hammerman:
ja heb het al een paar keer meegemaakt dat zo’n prius naast je staat (of als je ‘m inhaalt) dat ze dan ineens volgas gaan. Als je dan toch gewoon sneller bent, doen ze alsof er niets aan de hand was, sneaky hoor of smug :)
http://www.southparkstudios.com/clips/155193/thanks
@hammerman: 0-50? Daar is toch niks aan man. Gewoon doorgaan tot de ander loslaat ;)
@straatpiraat: Alle priussen zijn leasebakken die je met 160km/h inhalen op de linkerbaan van de A4.
@driftje: Dat ze je proberen in te halen ben ik met je eens, maar wel met 80 km/h en vervolgens een half uur de linkerbaan aanhouden. Man wat draken zijn die Prius rijders!
@straatpiraat: Dat zijn de mensen die bewust (lol) voor een Prius gekozen hebben inderdaad. Het leeuwendeel van de priusrijders zijn gefrustreerde kantoorlullo’s die in het kader van een ‘groener’ profiel van het doodsaaie bedrijf waar ze werken alleen een Prius mogen leasen en deze vervolgens compleet aftrappen totdat ze de volgende krijgen, waarmee ze uit pure ellende dezelfde routine afwerken. Zo stel ik mij dat voor als ik met zulke snelheden door zo’n schijthok wordt ingehaald.
@driftje: Amen.
Respect! Ben wel benieuwd hoe dit ding zich houdt naast Godzilla.
Doet me denken aan die “no more power nokia ringtone” van vorige eeuw.
uit stilstand de eerste seconden eerder weg zijn
en vervolgens de race beeindigen voordat ie compleet vermorselt wordt..
dat noem ik geen “verslaan”.
@jrmpower24: Auw, het doet je duidelijk pijn hè. Paar dingetjes: hij is eerder weg omdat hij al het koppel vanaf 0 seconden beschikbaar heeft, terwijl bij auto’s met verbrandingsmotor eerst allerlei onderdelen moeten gaan nadenken, bewegen en overbrengen. En ja, als je maar één versnelling hebt dan wordt je inderdaad bij 160 km/u ingehaald door een monster met meer versnellingen. Nogal logisch. Volstrekt irrelevant ook, want de stoplichtsprint is al verloren en die hoge snelheden worden vrijwel nooit ergens gehaald. En wacht maar tot ze er over een paar jaar eentje uitbrengen met een paar versnellingen erin, nog een krachtigere omvormer en vierwielaandrijving. Dan is het 3 sec naar de 100 en ook boven de 160 km/u nog doortrekken.
als zon benzine blok eenmaal op toeren is dat houd hij die EV wel bij
Die Viper zit naar mijn idee niet echt te stampen. Na een paar honderd meter lift hij het gas zelfs.
Desalniettemin: prety impressive zo’n Tesla!
Bij gebrek aan motorgeluid en schakelmomenten gaat de beleving wel stukken achteruit natuurlijk.
@imaginenl: Na een paar honderd meter lift hij het gas? No shit dude, waarschijnlijk na 402 meter exact.
Da’s namelijk de bedoeling van een 1/4 mile :)
De nieuwe E63 amg blijft ie niet voor!
Toch is het knap van zo’n batterij met wielen en ook nog eens een enigszins acceptabele actieradius (niet als je altijd zo rijdt).
nog steeds een gek die de Tesla liever heeft dan de Mercedes, kom op dat geluid is gewoon geweldig en de wielen spinnen en er gebeurt van alles in een benzine motor, en sure met zo’n V8 aan boord zal die niet eens zo super veel langer meegaan dan een elektrische auto, maar het verschil is dat je de met de Merc gewoon even stopt bij een tankstation, je Airmiles laat scannen en binne 5 minuten weer verder scheurt, en met de Tesla moet je een expeditie door Lincoln gaan houden om de tijd te doden
@salberts93:
Ach, geluid…, dat komt zelfs bij BMW gewoon uit je speakers….
@jrk68: altijd beter dan het geluid van een 3 cilinder koffiemolen..
@solmatje:
Klinkt nog steeds beter dan jouw 3 wieler….
@jrk68: heb ik niet..
@jrk68: ben ik inderdaad ook geen fan van, laat het gewoon lekker uit de uitlaten komen :)
@salberts93: Tuurlijk. Een brullende en brakende V8 blijft leuk. Voor holbewoners
Goh ik zou tegen die nieuwe Tesla best geen nee zeggen als daily driver. Ik haal de sportwagen wel buiten voor restaurantbezoekjes en in de vrije tijd.
Als ik KM’s vreet hoef ik niet constant een enorm motorgebrul achter me te horen. Tegen 120km/u constant begint dat ook tegen te steken na een tijd.
@voytekbe: maar dan rijst toch de vraag waarom je zoveel vergt van die accu’s om 420 pk te leveren en dit soort prestaties te halen terwijl je daarmee alleen maar de actieradius aantast, en dat is een beetje in strijd met het feit dat dit alleen maar een gebruiksvoorwerp zou zijn
Langzaam maar zeker wordt autoblog enthousiast over electrisch rijden…
Waar ik benieuwd naar ben is hoe die sprint zich afspeelt wanneer de auto al een dag heeft gereden, zeg met nog 35% lading over. Of ie dan merkbaar trager is bijv. En hoe gaat het met het hele pakket als je dit rammen en beuken een keer of 10 doet binnen een paar uur. Hitte is toch een grote verliesfactor.
@E34M5Touring: In het verslag van DragTimes wordt opgemerkt dat de Tesla met een 100% volle accu op zijn snelst was. http://www.dragtimes.com/blog/tesla-model-s-performance-sets-world-record-for-the-quickest-production-electric-car
@ricardo: Thanks!! Scheelt verdomd weinig dus. 3 tienden zie je alleen op apparatuur, dat merk je denk ik niet eens. Maar ze hadden nog wel steeds 70-75% over. Maar goed, dat zal dan wel verslechteren indien de lading verder zakt. Wellicht dat het dan wel echt merkbaar wordt. Ook zij vermoeden dat het afkoelen van het accupakket er mee te maken heeft. Daarom denk ik ook dat hij na 10 runs behoorlijk staat te stomen. En dan zal de performance ook wel afnemen.
Dat doet pijn aan mijn hart, maar goed dat die tesla het niet lang volhoud. Denk niet dat die tesla 500km kan rijden zonder op te laden.
@toroloco:
Als je op deze manier rijdt niet, dan is de tank van die Benz ook na 300km leeg.
Je kan bashen wat je wil, de range van een Tesla is voor 95% van de ritten ruim toegankelijk.
Bovendien gaan de mansen die 80k voor zo’n auto overhebben gewoon met het vliegtuig op vakantie.
@jrk68: 300km of nog geen 30km bij volgas is toch nog een aardig verschil. Maar de Tesla is een goed begin …
@dawwg:
Cum laude geslaagd voor de Grote Overdrijvers Academie knul?
@jrk68:
daar vergis je je nog in.
Er zijn zat mensen met meer geld die gaan kamperen omdat ze dat willen. Sowieso is kamperen (in het buitenland) al jaren geen goedkope vakantie meer.
Er staat vaak zat duur vervoer op campings, van mensen die wel veel verdienen, maar toch willen kamperen
@timberleek:
Knul ik vergis me nooit!
Ik heb het over mensen die in de markt zijn voor een Tesla…, niet over een zigeuner met z’n Tabbert….
@jrk68:
Nu duidelijk wel
Het zal je verbazen hoeveel dure auto’s er staan op de campings in zuid europa. RS6jes, amg’s, ML/G klasses, Hummertje ook wel eens gezien.
In tegenstelling tot wat men denkt is kamperen helemaal niet zo’n goedkope vakantie. Tel de brandstof, tol, slijtage aan je auto, campingplaats en kampeerspullen eens bij elkaar op, zal je tegenvallen.
Als je goedkoop op vakantie wil kun je beter een weekje Turkije oid boeken.
@timberleek: Ja camperen is echt pure prestige & decadentie…. Maak jezelf toch niets wijs. De enige die een dikke wagen hebben staan daar zijn zigeuners / mensen die wonen in zo’n camping hok en geen andere zware kosten hebben zoals de nieuwbouw van een huis ed… Is niet moeilijk voor hun om met een RS4 rond te rijden dan. Niet alles zwart op wit zien en eens tussen de lijntjes lezen.
@voytekbe:
Oh is dat het, dan zijn er aardig wat zigeuners te vinden…
Om een of andere reden kunnen sommige mensen niet bedenken dat mensen vrijwillig gaan kamperen. Ook als ze meer geld verdienen.
@timberleek:
Dat kan ik wel knul, zelfs een oom van mij kampeerd al jaren met zijn vouwwagen in Frankrijk. (directeur van de nederlandse vestiging van een amerikaanse multinational)
Het probleem bij jouw is dat je de link met het Tesla publiek niet snapt.
Je noemt zelf al een aantal auto’s waarvan de eigenaar hem niet snel voor een Tesla zal willen ruilen.
Het is heel simpel, als je kiest voor een EV met een range van 480km dan ga je die niet gebruiken om je vouwwagen mee naar de Riviera te slepen….
@jrk68: nee knul. jij beweert dat mensen die genoeg geld verdienen om zo’n bak te betalen, met het vliegtuig op vakantie gaan.. wat achterlijke praat is
@solmatje:
Begrijpend lezen zal nooit je major worden….
Maar fijn dat je nog steeds de illusie hebt te weten wat ik met mijn reacties bedoel….
@jrk68: jaja die geld over hebben voor zo’n auto.. maar is nog steeds lariekoek..
zit alleen nog te wachten op z’n lul van tell sell die commentaar geeft bij het filmpje
ik ga nog liever dood dat dat ik ooit met z’n acculader op wielen moet gaan rijden
@bmwpowerm5:
Dan ga je niet oud worden knul….
@jrk68: ik denk dat hij heel oud wordt, deze accu wagens gaan het niet worden. Electrisch op waterstof via een fuel cell daarentegen…. Tankt ook veel sneller.
Daarnaast is de prius rijdende groene lul in eco modus heel herkenbaar, straatpiraat, maar ik vind ze nog wat irritanter inhalend op de snelweg 101 per uur…
@jlm83:
Ik zie prii meestal met grote haast in de linkerbaan…, blijft wel een leasebak natuurlijk….
Indrukwekkend hoe dat apparaat er vandoor stuift vanuit stilstand!
Voor de praktischheid van een A-naar-B auto of een dikke zuid-Frankrijk cruiser is elektrisch karren natuurlijk ook helemaal niet verkeerd. Lekker rustig, geen drama. Techniek qua opladen en bereik en accu’s moet gewoon nog wat meer vorderen.
Maar om elke dag van werk naar kantoor te karren is natuurlijk gewoon ideaal. Niet alsof je met 130 op de snelweg enorm zit te “genieten” van het nagelen van je dieselblokkie.
Leuk, maar stop een CVT in de Mercedes die het vermogen aankan (dus dat ie altijd op piekvermogen zit) dan kan die Tesla ook niks uithalen.
@Dev: ik zou zeggen: doen dan. En tot die tijd niet zeuren ;-)
of tegen een redelijke diesel racen en die tesla blijft ook achter denk ik
@4991: BMW F10 M550d Xdrive…
@Emile_Benz: onder andere, ja
En nu de nieuwe 63amg ernaast!4matic
alweer zo’n bestuurbare autotje met een accu waar gaat de wereld.nou heen?
@r32turbo: @CRISIS
Ja hoor, allemaal heel leuk, dat wegtrekken van snel benzinespul. Relevantie ? Nul.
Ik wil die Tesla nog wel ‘ns zien als er nog een kwart aan energie in z’n accu’s zit, tegenover een nieuwe benzineverbrander met een kwart in z’n tank, ergens in Zwitserland, bij -10…
Zet hem maar tegen de nieuwe E63 AMG S 4 Matic, kijken hoe die het dan doet…
Tesla Model X krijgt 4WD dacht ik, zal goed zijn voor de acceleratie tijden. (En meer veiligheid in sneeuw gebieden e.d.).
En dan te bedenken dat de accu technologie eigenlijk pas aan ’t begin staat (Er valt nog veel te verbeteren en dat gaat ook gebeuren. De 2de generatie Model S zal dus wellicht nog beter presteren…)
Porsche 911 turbo had vroeger ook altijd (wegens 4wd) een erg klein tankje en iets van 300 km rijbereik. Is dat nog steeds zo?
Er zal vast wel een app zijn met een motorsoundtrack voor in elektro power bolides. Niet raar, want BMW en Audi gebruiken in hun benzine en dieselmodellen ook al nep geluiden…
@fit4fun: getunede uitlaten klinken nooit zo fantastisch als puur motorgeluid, de mooiste geluiden komen toch nog steeds uit de achterkant van AMG’s en Porsches die gewoon laten horen wat de motor aan het doen is, nou heb je altijd nog Aston Martin bijv die prachtige geluiden weet te kweken met hun uitlaten maar de meeste geluiden die door uitlaten gekweekt worden klinken gewoon best wel syntetisch, word alleen maar nog erger als je uberhaupt een geluid gaat maken van een motor waar geen geluid uit komt
Look at the amount of fucks I give:
Batterijen zijn zwaar heel zwaar vooral voor en in een bocht.
@speed: is een van de problemen maar lang niet de grootste, er is vast wel een manier te vinden om die dingen af te laten slanken
wat de elektrische auto met accu’s doet is achteruit gaan, we gaan van in minuten voltanken voor een radius van honderden kilometers terug naar uren opladen voor (met een voorzichtige rechte voet) maximaal 300 kilometer, nou zullen mensen altijd zeggen snelladers en al die dingen maar het feit blijft, opladen kost meer tijd dan tanken en accu’s gaan na verloop van tijd stuk, en dan word het een prijzig zaakje om m effetjes te vervangen. en ik zeg gewoon, mankind heeft de mogelijkheid gevonden om aardolie te vinden, diep in de aarde, en daarvan benzine en diesel te kweken, mankind heeft grootse dingen voor elkaar gekregen, en ik geloof ook gewoon dat mankind in staat zal zijn een oplossing te vinden zonder dat we de verbrandingsmotor moeten gaan inleveren
@salberts93: Daarbij zijn de bekende voorraden fossiele brandstoffen zo groot dat we er nog zeker een paar honderd jaar mee voort kunnen. Om over de nog niet ontdekte voorraden nog maar niet te spreken.
De cumulatieve nadelen van electromotoren en accu’s zullen er voor zorgen dat de fossiele brandstofmotor nog héél lang de mainstay van onze aandrijvingen zal vormen.
@lemans96: Er zijn meerdere redenen om van olie af te stappen dan enkel het aanbod.
Het rendement moet energie technisch ook kloppen. Als je er meer energie in moet steken om die olie te halen dan het oplevert heb je een probleem.
Als jij eerst 1.5 olie moet verbranden om één liter olie te winnen werkt het verhaaltje al niet meer.
Daarnaast willen we graag ons geld richting rare regimes sturen en straks 2 euro per liter aftikken?
Verdiep je dus wat verder in het verhaal in plaats van te zeggen: “Er is olie genoeg”, want dat verhaal gaat niet helemaal op.
Was getekend iemand die een Tesla Model S bestelling heeft maar voor de fun nog een BMW M5 en Kawasaki Z750R heeft en dagelijks in een Toyota Auris Hybride rijd.
Ik geniet ook gigantisch van het geluid van de V8 in die M5 (E39) en als mijn motor onder me 10.000RPM aan tikt, maar ik begrijp wel héél goed welke uitdagingen we voor staan.
We krijgen geen olie crisis, maar een energiecrisis.
Kill it with fire