In het rood én in het blauw.
We staan al tijden te springen om de komst van de nieuwe generatie van de Porsche 911. Hoewel Porsche vooralsnog geen concrete informatie naar buiten heeft geslingerd, hebben ze tegelijkertijd niet zozeer geprobeerd de 992 geheim te houden. Regelmatig komen er in interviews dingen naar boven drijven, of krijgen we via Autojunk of een internet-lek foto’s te zien. Vandaag krijgen we wederom te maken met een reeks spyshots, maar in plaats van zijn gecamoufleerde jas, heeft de auto helemaal geen kleding aan!
Dit betekent dat we voor het eerst een écht goede kijk krijgen op de aankomende Porsche 911, die volgend jaar gepresenteerd moet worden. Porsche heeft, op een paar miniscule accenten na, vrijwel alle beplakking van de auto getrokken. Belangrijker: het is de eerste maal dat Porsche de auto in een opvallende kleur naar buiten durft te laten gaan.
Hoewel de 992 qua ontwerp weinig afwijkt van de huidige generatie 911, is het zonder meer een frisse kijk op de meest populaire Porsche. Met name de achterzijde is onder handen genomen. Hier herkennen we het doorgetrokken achterlicht, dat we in de toekomst eveneens op de volledig elektrische Taycan zullen terugvinden. Aan de voorzijde lijken de luchtinlaten groter, of in ieder geval breder. Met name op de rode 992 is dit goed te zien.
Over die rode 992 gesproken, draaien we de auto weer om en kijken we naar zijn achterwerk, dan spotten we een viertal uitlaten. Dit in tegenstelling tot de twee uitlaten op de blauwe 992. Dit doet ons vermoeden dat het rode exemplaar krachtiger is dan zijn blauwe broer. Immers, meer uitlaten = meer vermogen. Mogelijk hebben we te maken met de Carrera 4S.
Het ligt in de lijn der verwachting dat Porsche, nu ze de 992 zo over straat laat rijden, binnenkort zal onthullen. Wellicht staat de auto volgende maand al op de Paris Motor Show.
Meer lezen over de nieuwe Porsche 911? Lees HIER 12 dingen die je moet weten over de volgende generatie. Of check onze rijtest van de 991.2 Carrera GTS.
UPDATE: de nieuwe 911 is inmiddels officieel, alle info check je HIER!
RuVi zegt
Het aantal uitlaten zegt niks sinds de sportuitlaat op de 991.2.
Verder zal het wel weer een top wagen worden, daar heb ik alle vertrouwen in.
Boomer zegt
Mooie auto, blij dat ze die grote delen zwart plastic weer hebben laten verdwijnen.
davelepeef zegt
@airc: zet je bril ’s op, kijk die achterkant!
c4seum zegt
@davelepeef: /r/wooooooooooosh
reactief zegt
Hmm… toch zijn die details verborgen blijven wel bepalend voor het het geheel eruit ziet.
Maar goed, zoals verwacht geen spannende verandering in ieder geval, en naar mijn idee ook weer net iets meer een VAG sausje erover.
reactief zegt
@reactief: … de details die…
atrak zegt
Niet echt geslaagd al dat plastic in beide bumpers. Straks hebben alle Audi’s en Porkers uitwisselbare achterlampen.
Edge zegt
@atrak: Er zit nog veel camouflageplastic op die bumper. Ga er maar vanuit dat alles boven die reflectors sowieso verdwijnt, en mogelijk zelfs ook alles vanaf die naad naast de uitlaatpartij
gove zegt
pareltje
berlinetta zegt
Als meer uitlaten meer vermogen betekent, heeft een Audi S1 dan meer vermogen dan een Veyron?
bitteeinbit zegt
@berlinetta: dat zijn dan nog andere merken. Bij Porsche zelf zijn er ook genoeg standaard voorbeelden: Gt2 rs vs 4s bijvoorbeeld.
ghost zegt
Voorkant prima, achterkant Smeagul !
El-Loco zegt
En dan straks een luchtgekoelde 993?
dare2think zegt
@el-loco: Door elektrificering worden Porsches vanzelf weer luchtgekoeld.. Om de elektronica te koelen.
raceface zegt
@dare2think: ook elektronische aandrijflijnen zijn vaak ‘water’ gekoeld tegenwoordig…
drommedaris zegt
Waarom verkeersborden blurren?
Jochen zegt
@drommedaris: inderdaad. En niet alle .kentekens
simon550i zegt
Kijk even naar de lijnen van de motorkap (kofferklep). Doet mij erg denken aan de porsches van vroeger. Erg gaaf!
wpgt zegt
@simon550i: Inderdaad, door de plaatsing van de koplampen heeft hij weer iets weg van de 993 aan de voorkant.
vandijkbv zegt
@simon550i: viel mij ook al op!
mashell zegt
@simon550i: jugh, het kofferdeksel sluit net niet netjes aan de bumper, hier hadden afgeronde lijnen zoals bij de 997 en 991 een stuk harmonieuzer gestaan.
dare2think zegt
Nog echte ronde uitlaten. Zie je ook niet veel meer
lecomte zegt
Zal vast weer goed rijden. Hoop dat de kunststof onderdelen in de bumpers weer als optie mee gespoten kunnen worden, want dit vind ik niks. De achterzijde is even wennen. Ik moet steeds aan een Cylon uit Battlestar Galactica denken ?
henk_he zegt
@lecomte: zwart plastic is camouflagetape. Zit waarschijnlijk gewoon gekleurde lak onder
lecomte zegt
@henk_he: Laten we het hopen!
bimmert zegt
Lijkt wel een kopie van de kont van een Panamera sport turismo, maar daar vind ik zo`n dikke kont veel mooier op staan dan op de 992.
Wordt er niet mooier mijns inziens, maar smaken verschillen gelukkig.
mat1980 zegt
Bij de blauwe kreeg ik zomaar het idee dat het stekkerklepje afgeplakt was. Zou dat een hybrid kunnen zijn?
Verder weer een fantastische wagen. Ik ben fan!
s7emilio zegt
Voorkant en zijkant geslaagd, achterkant stuk minder.
Mist iets klassieks.
Kan een kwestie zijn van in het echt zien natuurlijk, de Aston Martin DB11 vond ik ook niks, maar is in het echt wel erg mooi.
kukuk zegt
Denk ook het rode exemplaar de snellere versie betreft- de voorste remschijven vd rode lijken groter dan die van de blauwe
kukuk zegt
@kukuk: En variabele luchtinlaat? De lamellen van de happens voor lijken bij de blauwe open te staan en bij de rode wat meer gesloten
ko4n zegt
@kukuk: had de 991 ook al
kukuk zegt
@ko4n: Weer wat geleerd!
saffie89 zegt
Achterzijde moet ik erg aan wennen..
flashevan zegt
Zie ook dat de rode een ruitenwisser achter heeft. Blijft een apart gezicht
harie zegt
@flashevan: Ja inderdaad…. is de ruitenwisser op de achterruit een optie? Ziet er niet heel fraai uit…
Boomer zegt
@harie: Dat is al jaren een optie en al net zo lang voer voor discussie.
arta zegt
@flashevan: helemaal eens. Dat ziet er echt niet uit.
Zeker niet aankruisen die die optie.
lacker zegt
Dit achterkant is lekker ruig! Lekker. Het wordt weer een mannenbak!
ericc zegt
Het wordt eentonig. De komende jaren krijgen we de hele reeks er weer door zoals bij de 997, 991 – reeksen.
Coupe, cabrio, targa, turbo, GT 3 , GT 3 RS. Allemaal met iets meer PK’s en al dan niet automaat of handbak. Al dan niet met RWD of AWD. Zo kruipen de jaren voorbij. Wanneer komt Porsche met een echte nieuwigheid? De Taycan bv is al top of een deftige concurrent voor de 720S/488. Een echt middenmotor-2-zitter-model en ik bedoel niet een 918 opvolger!
Boomer zegt
@ericc: Ja want Porsche heeft niets nieuws gebracht de laatste jaren?
Taycan
Panamera
Macan
918…
Weet je eigenlijk wel hoeveel werk het is om een auto (door) te ontwikkelen, laat staat een nieuw model?
technofreak zegt
“Money can’t buy taste” en da’s te zien. China’s new rich, here comes ze new Zjerman toy!
GAT-VER-DAMME!
Nog steeds de wielen te dicht bij elkaar en die gigantische overhangen van een meter voor en achter…
BAH! echt té BAH!
(En degene die twee spijltjes rood heeft gemaakt als derde remlicht: iets met ‘boom’ en ‘hoogste’)
koekwaus zegt
@technofreak: kind toch
deeberton zegt
@technofreak: http://www.autiblog.nl
100octane zegt
@technofreak: je vrouw betrapt toen ze met een echte vent stond te neuken tegen een 911? Tijd heelt alle wonden…
karaya zegt
@100octane: Beter dan in een 911.
davelepeef zegt
@karaya: dan zou ’t in ieder geval geen grote kerel zijn :)
trustmeiamanengineer zegt
Wat een dikke reet zeg.
Dutchdriftking zegt
Wel heel veel plastic op die achterbumper….
viezefreddyw zegt
Een type auto die alles goed doet en daardoor voor mij te saai is. Gaat ongetwijfeld weer een dijk van een auto worden en goed worden verkocht, maar het is en blijft niets voor mij.
autodidact zegt
@viezefreddyw: eens. met een perfecte auto bouw je geen band op. Een defectje of eigenaardigheidje hier en daar zorgt ervoor dat je ‘met de auto bezig bent’ – meer betrokkenheid bij de techniek. En dat is wat je als liefhebber uiteindelijk wil.
barry355gtb zegt
@autodidact: als je ooit een 911 zou hebben gereden, liefst op snelheid in een bochtige weg, dan zou je deze onzin niet schrijven. Een 911 stuurt fantastisch, hij geeft heel veel info door via het stuur, de pedalen en de kuipen. Betrokken bij de techniek heb je bakken vol in de 911
mashell zegt
@viezefreddyw: de motor zit nog steeds achter de achteras. Dus alles goed doet?
silverscope zegt
Dikke car. Persoonlijk ben ik geen fan van die vier ledjes in de koplampen van Porsche. Geeft de auto een beetje goedkope uitstraling. Maar goed, muggenziften is ook een kunst.
sander1980 zegt
Spot-on!!! Heel erg gaaf ?
oochiewally zegt
Hoop dat die ruitenwisser op achterraam een optie is, wat vreselijk staat dat. Valt me ook altijd op bij veel c en d-segment sedans, bleh!
Verder: buttlift, past wel in deze tijd. Compacter en hoger kontje..
deeberton zegt
@oochiewally: op de blauwe zit ie niet…
bakingmynextbenz zegt
@oochiewally: eens over die ruitenwisser. Zonder is tien keer beter qua uiterlijk.
maferick74 zegt
Ik vind de voorkant echt goed geslaagd damn wat een verfrissend ontwerp.
hugoe zegt
Leuk bijgeschaafd ..
mashell zegt
De achterkant van de rode lijkt smaller. Die van de blauwe lijkt bij de achterwielen zelfs wel wat absurd breed.
kniesoor zegt
Met name de rode ligt erg prettig op het netvlies wat mij betreft.
cossiekiller zegt
4 uitlaten voor 6 cilinders vind ik een beetje een rare gedachtengang van Porsche… Maar ja, wie ben ik…
fordnut zegt
Fat ass!!!
autodidact zegt
Het wordt steeds meer een karikatuur van zichzelf.
basr32 zegt
Ziet er wel goed uit, nu maar hopen dat de GT3 weer een atmosferische 6 cilinder heeft.
dwfc zegt
Weldra lezen we wederom het steeds wederkerend verhaal bij een update of modelwissel.De 992 zal wederom veel beter zijn dan de 991. Dit is zowat de gouden regel die de journalistiek neerpent lichtjes opgedrongen door een marketinggericht persbericht van de autofabrikant. Of het nu Porsche is of een andere fabrikant! Heren journalisten, breek de ban en schrijf niets alvorens je de wagens objectief test. Ik stel voor, test eens op een circuit de 991 en de 992 dezelfde dag en kom dan eens met een objectief verhaal … wees onafhankelijk en trek je van advertentie-inkomsten geen reet aan!
henk_he zegt
@dwfc: jouw laatste zin… Dan bestaat Autoblog binnen no time niet meer. Wouter en Casper moeten gewoon hun gezin onderhouden en brood op de plank brengen. Wees al blij dat het hier iets objectiever is dan de reclameblokken van RTL autowereld. Ik heb die gasten nog nooit kunnen betrappen op een kritische noot..
jeppie zegt
Het is vast even wennen, maar ik vind het niks. Luchtgaten te groot, zijkanten te klassiek en de achterkant te modern
luciano_borello zegt
Prachtig. Vooral met die enorme achterruitewisser, die rare bochel en dat ongespoten plastiek. Doe mij maar een 993.
drsjeroen zegt
Waarom proberen ze ronde lampen vierkant te laten ogen met die LED-spots?
kniesoor zegt
@drsjeroen: ik vind ‘t ook geen porem. Omdat xenon verlichting volstaat voor mij geen led verlichting dus.
henk_he zegt
@amghans: je hebt tegenwoordig ook LED voor in een H4 of H7 fitting, dus het kan gewoon LED zijn. Maar ik ben het eens dat die 4 stippen in een rond glas als dagrijverlichting niet echt mooi is. Dat doen andere merken beter.
autodrome zegt
Dikke kont …. Mooie auto, maar wat is het verschil met een 911
balboni zegt
Heb het gevoel dat de rek langzaam een beetje uit de 911 formule raakt
dwfc zegt
Voor de adepten !
https://www.autogids.be/autonieuws/nieuw/porsche-911-992-2019-test-nurburgring-spyshot.html
991abc zegt
Meningen verschillen over een nieuwe 911. Ik vind deze prachtig en passend bij de evolutie van Porsche en de huidige tijd. Mooi is dat je altijd nog een ouder model 911 kunt kiezen. 993, 964 of zelfs de gehate 996 is weer populair. De prijzen lijken ook zo rond de 1 tot 1.5 ton te liggen. Dus budgettair maakt het niet uit of je een nieuwe of oude kiest. Goedkoop een oude 911 rijden is verleden tijd.
lambowambo zegt
Die achterkant kan ik wel waarderen
bartsmit zegt
Die 4 uitlaten vind ik iets te aanwezig. Doe maar twee.