Nou ja, bijna evenveel.
Toen de zesde generatie Maserati Quattroporte (rijtest) op de markt kwam, was niet iedereen meteen volledig weggeblazen. Het is weliswaar een mooie auto, maar ten opzichte van zijn voorganger leek het in sommige opzichten een achteruitgang. Te lang, net iets minder bevallig gelijnd en te Chryslerig. Gelukkig was er meteen de belofte van de Ghibli, die enkele van deze bezwaren meteen van tafel kon vegen. Immers zou deze sedan iets kleiner worden dan zijn grote broer en iets sportiever mogen zijn. De BMW 5-serie, Audi A6 en Mercedes E-klasse konden wel inpakken.
Maakte de Ghibli de hoge verwachtingen waar? Ja en nee. De auto heeft zeker een bepaalde schoonheid, rijdt lekker (rijtest) en klinkt briljant. Zelfs de diesel klinkt (relatief gezien) wel aardig. In feite is dat alles wat je wil als autoliefhebber. Toch knaagde het hier en daar. De Ghibli voelde vanaf de launch eigenlijk al als een auto van een generatie eerder. Nou verlangen we als autoliefhebbers stiekem misschien wel terug naar die tijd dat het sturen belangrijker was dan de infotainment en de zachtheid van knoppen, maar Maser had gewoon beide aspecten goed voor elkaar moeten hebben. Zeker gezien de prijs die je neer moet tellen voor de auto, verwacht je een BMW in een Italiaans maatpak te ontvangen, in plaats van een Chrysler in een Ermenegildo Zegna kostuum.
Enfin, als je je toch wil laten regeren door emotie en een Ghibli wil kopen, is er goed nieuws te melden. Door middel van modelupdates heeft de Ghibli anno 2018 wel enkele moderne snufjes als Lane Departure Warning en adaptieve cruise control. En je kan je auto naar Novitec brengen voor een powerkuurtje. Dat is namelijk nóg een dingetje bij de Ghibli. De sterkste variant heeft een 3.0 liter V6 onder de kap met 430 pk. Leuk, maar voor min of meer hetzelfde geld krijg je bij concerngenoot Alfa Romeo de Giulia Q (rijtest) met 510 pk.
Gelukkig biedt Novitec Tridente je de mogelijkheid aan de Ghibli S Q4 op te pompen naar 494 pk. Kijk, dat komt in ieder geval in de buurt van de Giulia ‘Q’. Ook voor de laffere Ghibli’s uit de range zijn er krachtkuurtjes. De benzine-Ghibli met 350 pk gaat naar 412 pk en de diesel wint 47 pk voor een totaal van 322 stuks. Tevens stelt Novitec de uitlaat van de diesel zo in dat deze een nog betere ronk geeft als je de Sport-knop indrukt. Vroem vroem!
Uiterlijke wijzigingen zijn uiteraard ook mogelijk, zowel aan in- als exterieur. Denk daarbij in eerste instantie aan extra carbon en 22″ pornojetsers. De tuner heeft zelf net wat andere accententen gelegd bij de GranSport respectievlijk de GranLusso. Creatieve klanten kunnen daarnaast bij Novitec altijd aankloppen om hun auto van binnen en buiten te voorzien van extravagante kleurtjes en materialen onder het motto ‘wie betaalt, bepaalt’.
dondeboer zegt
‘”Nou verlangen we als autoliefhebbers stiekem misschien wel terug naar die tijd dat het sturen belangrijker was dan de infotainment en de zachtheid van knoppen.”
Yep. Daarom ben ik ook zo blij met m’n Alfa GT. Weinig snufjes, veel genot.
On topic: Leuke auto, de Ghibli, jammer dat het niet zo’n best aanbod is en dat je ‘m echt nooit ziet. De Ghibli is natuurlijk toch vooral gericht op mensen die een onderscheidende auto zoeken, maar ook dan zijn er betere auto’s te koop. Ik denk dat de Giulia stiekem wel eens de grootste concurrent kan zijn van de Ghibli.
JamesBond007 zegt
@dondeboer:
Koop dan inderdaad een Giulia ipv een Ghibli, met name het interieur is echt stukken beter in elkaar gezet zonder panel gaps waar hele beschavingen tussen kunnen leven
dondeboer zegt
@jamesbond007: Tube tandpasta :)
viezefreddyw zegt
@jamesbond007: Als kilometervreter is de Ghibli met dieselblok (ja ik ben dieselliefhebber) een heerlijke wagen. Inmiddels ruim de 2 ton gepasseerd zonder noemenswaardige problemen. Een E-klasse/5-serie/A6 zijn beter, absoluut. Maar ik vind ze niet leuker. Dat is mij ook veel waard.
dondeboer zegt
@viezefreddyw: ik heb er nog nooit in gezeten, maar ik vind het mooie en onderscheidende auto’s.
M’n vorige werkgever reed een quatroporte van de vorige generatie en dat vond ik een geweldige auto. Rijdt echt heel fijn, ook als je geen haast hebt. M’n huidige werkgever rijdt een S5, maar die is me echt te klinisch. Snel, maar er zit geen lol in.
tvklarenbosch zegt
@viezefreddyw: als je ruim over de 2 ton zit zal het allicht gaan knagen. Al nagedacht over een opvolger?
viezefreddyw zegt
@tvklarenbosch: Nadenken doe ik altijd. Ik weet alleen niet welke het moet worden aangezien ik zoveel auto’s leuk vind. Maar voorlopig blijf ik nog rijden. De afschrijving is gigantisch, ik zal er nu niks meer voor terugkrijgen.
maferick74 zegt
@viezefreddyw: wel eens aan een Ferrari gedacht?
rufctr01 zegt
@viezefreddyw: ze zijn wel mooier dan de MB/BMW of Audi.
Dit zijn auto’s met passie! Lekker van genieten!
gove zegt
@rufctr01: fout
occasiefapper zegt
Prima koets voor een opgeleukte Chrysler
lincoln zegt
“Ding was te Chryslerig” ..
no fucking way dude ..
Maserati was wat Maserati behoorde te zijn ..
Puur Italiaanse emotie ..
een bij elkaar geraapt zooitje meuk die zonder EU subsidies niet zou mogen bestaan ..
halfbakken troep die ze uit ellende in consignatie bij dealers neerknallen om voor onder de kostprijs door te stoten ..
giulio zegt
@lincoln: Chrysler is de ebola van de auto-industrie. Goed dat we het gaan elimineren.
lincoln zegt
@giulio:
Chrysler heeft meer automotive vindingen op naam dan de hele Italiaanse auto industrie bij elkaar ..
en anno 2018 is het de financier van die meuk ..
giulio zegt
@lincoln: enige waar ze goed in waren bij Chrysler is handje ophouden. Dat hebben ze daar volgens mij uitgevonden.
Een DeSoto is leuk als aandenken, voor de rest lekker recyclen die hap en zorgen dat er nooit meer iets van een Chrysler in een andere auto terecht komt. Tot op het bot recyclen dus.
lincoln zegt
@giulio:
LOL .. jij bent dus geen belastingbetaler ..
giulio zegt
@lincoln: ik ben geen cententeller, nee. Chrysler mag weg.. fiat ook van mijn part.
raceface zegt
@lincoln: fiat, en daarmee gezegd de italianen zijn zeer vinding rijk als het gaat om innoverende technieken. Helaas is de uitvoering meestal wat minder en zijn er vervolgens andere bedrijven die het karwei netjes afmaken en voor de rest van de auto industrie beschikbaar maken.
lincoln zegt
@raceface:
Fiat is dan ook de enige serieus te nemen Italiaanse autofabriek ..
de rest is hooguit een IQ test ..
barry355gtb zegt
@lincoln: hoe serieus gaat dat moeten zijn dan?
berlinetta zegt
Ik dacht even dat Maserati de V8 met 530 pk erin had gelepeld, maar helaas.
tvr1974 zegt
Aangezien Maserati heeft aangegeven electrisch te gaan ben ik benieuwd wat er zo voor hybride/electro motoren in de nieuwe modellen komen te liggen.
Net als de rest van de merken verwacht ik dat ze de diesels gaan verbannen..
Hoop wel om een leuke Hybride. Misschien als opvolger van mijn IS300h en dan de specs van de infinity q50 hybrid. V6,3,5 hybrid bij voorkeur bi-turbo en 450+ pk.
ikleesookoverautos zegt
Die velgen zijn wel echt een verbetering tov de standaard velgen.