Gaver dan een Golf R? Ja, dat kan! OK, beschikbaarheid is wel een dingetje
First things first: de Volkswagen Golf R is een geweldige allrounder die eigenlijk niets fout doet. We zijn blij dat Volkswagen de auto überhaupt nog bouwt, nu veel concurrenten helemaal geen snelle topversie van reguliere auto’s meer maken. Nee, het gaat ons specifiek om de fout aangepaste Golfjes. Nu is een aangepaste Golf al snel fout en is daar eigenlijk ook niets mis mee.
Het geluid dat de Snollebollekes produceren is ook fout, maar iedereen lijkt er gek op te zijn. Je kunt de foute Golfjes snel herkennen: Maxton-plastic stripjes rondom, foute wielen uit de Fillipijnen, blérpijp met vier eindstukken eronder en hoogglans zwarte folie overal. Software ‘op maat’ (staasje 2,4 je weet zelluf) via een generieke tuningsfile en klaar is Keano.
Heerlijk dikke GR Corolla
Onze nederige excuses, maar als je echt lekker wil gaan modden op die manier moet je het goed aanpakken. Dan moet de basis een Japanner zijn. Kijk maar naar de Fast & Furious-serie, als daar een VW in voorkomt is het de Jetta van Jesse (deel 1) of de Touran van Lil Bow Wow (Tokyo Drift). Nee, pak daarom de Toyota GR Corolla als basis. Die auto heeft nog iets van de magie die de Lancer Evolution, Impreza WRX STI en Celica GT-FOUR ademden.
In dit geval heeft de Japanse specialist Varis hun visie getoond en het resultaat is waanzinnig over the top en daardoor extra cool. Dit is de bodykit die je kiest als je een GR Corolla hebt in Gran Turismo 7 of Forza Motorsports 8. Aan de voorkant (wel zo logisch om daar te beginnen) is er een enorme splitter.
Deze is behoorlijk prijzig en zit op een locatie waar die snel beschadigd. Zeker als je in een Vinex-wijk in Capelle aan de IJssel woont. Het geheel aan het front wordt afgemaakt door middel van extra vinnetjes. Deze hebben daadwerkelijk een functie: deze zorgen voor minder weerstand en meer downforce. Of ze prikken de banden lek van de persoon die je probeert in te halen à la Lando.
Volk TE37
Aan de zijkant zien we drie belangrijke dingen. Ten eerste zijn er carbon sideskirts. Gewoon omdat het kan. Duidelijk is ook dat de wielen niet origineel zijn, nope deze zijn beter dan origineels. Het zijn Rays Wheels Volk Racing TE37, een van de meest legendarische wielen uit de Japanse scene.
Aan de achterzijde is er ook het een en ander aangepast. Denk aan de diffusor, uitlaatsierstukken en een stukje carbon tussen die uitlaten en diffusor. het hoogtepuntje (letterlijk) is de enorme achterspoiler. Wat is er gebeurd met flinke vleugels? Het was geweldig op een Lancia Delta HF Integrale, Ford Escort RS Cosworth en dus ook op deze GR Corolla. Ook staat de auto beduidend lager op die schitterende TE37-wielen.
Gaver dan een Golf R, toch?
Prijzen hebben we ook voor je! De hele bodykit kost zo’n zeven mille, maar je kunt cherrypicken. Als je alleen de splitter en spoiler wenst, kan dat ook. De rest moet je sowieso los bestellen. De wielen kosten zo’n 5 mille per setje (kwaliteit kost geld) en een beetje schroefset kost je 2 mille.
We gaan er nog eventjes op hameren: die GR Corolla moet naar Nederland komen! De GR Yaris krijgen we wel en die is geweldig, maar ook een beetje een lastige niche. In Nederland is de auto heel erg duur, maar bijzonder klein en onpraktisch.
Dus concurreert ‘ie meer met een – bijvoorbeeld – een Alpine A110 dan een hot hatch. Zo’n GR Corolla is meer een logische businesscase voor iemand die gewoon een hele toffe hatchback zoekt waarbij de familie ook mee kan. En toffer dan een Golf R. Ook wat waard.
Robert zegt
Ik vond hem gaaf totdat ik het zijaanzicht zag. Legendarisch of niet, die kleine wieltjes zien er ronduit potsierlijk uit.
SanderB zegt
Ik had precies het zelfde. De verhouding van het zijaanzicht kloppen echt voor geen meter.
Johanneke zegt
Stoer ding! Blijft gek dat Toyota 1 van de enige overgebleven mainstream merken is dat sportwagens maakt van hun normale auto’s.
Golfjes tunen vind ik overigens niet slecht, zolang het goed gedaan wordt. En daar gaat het mis. Soms zie je ook een volledig omgebouwd ding aan komen en dan is het een 1.4 trendline. Of Polo’s met 60pk en 4 uitlaten. En 14 eigenaren. Waar gaat het mis dan.
Jetlag zegt
“1 van de enige”?
Jij bent “af”.
Wie bepaalt of de tuning aan iemand z’n Golfje (of welk automerk, of -type) “goed gedaan” is? Juist: De eigenaar zelf. ;-)
Johanneke zegt
Maakt mazda nog een 3 mps? Nee.
Mitsubishi een evo? Nope.
Nissan heeft enkel nog de GTR.
Ford maakt geen focus of fiesta st meer.
Volvo doet geen sportmodellen meer as far as I know.
Peugeot doet geen GTI meer.
Toyota heeft de gr86, gr yaris, gr corrola, en supra. Vind ik een behoorlijk sportief portfolio voor zo’n volumemerk. Welk ander merk heeft nog zoveel enigszins betaalbare sportwagens? VW heeft de polo en golf GTI, subaru nog een paar snelle jongens, voor de rest zijn het vooral de meer premium merken zoals audi en BMW.
3246cm252kw zegt
Het deel van aantal eigenaren vind ik wel echt onzin, evenals mensen die argumenten hebben van ja ik koop alleen mijn gebruikte bij de dealer… als je een aventador gebruikt koopt, heeft die meestal 10 plus eigenaren gehad en bij meerdere handelaren gestaan 😂
Johanneke zegt
Hoezo. Ik vind het wel bijzonder als een auto 6 eigenaren in de laatste 4 jaar ofzo heeft gehad. Wat is er dan mis mee. Waarom wil iedereen er na een paar maanden alweer van af.
rollingstoned zegt
Met het verschil dat Aventadors doorgaans netjes onderhouden worden, en dat de petjesbakken die Johanneke noemt doorgaans compleet afgeragd zijn…
techniekmeneer zegt
Koop jij maar lekker een Golf die 10+ eigenaren gehad heeft. Uiteraard bij een handelaar, want een merkdealer verkoopt die kroketten niet.
Veel plezier ermee.
CL65 zegt
De GR lijn auto’s zijn geweldige auto’s, maar om nou 7k aan een kit besteden…is wel erg niche.
Ernst-Jan zegt
Je zou deze creatie dus de Toyota GR Varis kunnen noemen
rollingstoned zegt
“Wat is er gebeurd met flinke vleugels? Het was geweldig op een Lancia Delta HF Integrale, Ford Escort RS Cosworth en dus ook op deze GR Corolla.”
Zo groot is de achterspoiler van een Integrale niet. Die van de Escort RS is inderdaad wel huge ;-)
3246cm252kw zegt
Sowieso! Een VW en zeker de snelle golfjes zijn zo verschikkelijk ordinair… komt meer door de mensen die er in rijden over het algemeen Maarja daar doe je niks aan….
Jetlag zegt
Wat een onzin. (Of is het hoogmoed?)
Geldt voor elk merk: “Fast-&-Furious-geïnspireerde” VTEC(-loos) Honda’s / Hyundai Coupé’s / etc., Youtuber / Influencer Audi RSx-en, Gunball AMG’s, Nürburg-Ring-bestickerde BMW’s en noem maar op, zijn net zó verschrikkelijk ordinair.
Je kunt een stigma aan een merk plakken, maar het komt vooral door je eigen bevestigingsvooroordeel…
mashell zegt
Leuk geprobeerd Autoblog maar hier trappen we niet in. Onder al dat plastic zit gewoon een Toyota gaap Corolla verstopt en daar ben ik nog lang niet oud genoeg voor.
Autofanaat1990 zegt
300PK niet echt ‘gaap waardig’ mijns inziens. Gelukkig durft Toyota nog Hot Hatchbacks te bouwen gezien het genre met uitsterven bedreigd wordt.
Yannick zegt
De Toyota Corolla is juist een van de weinige moderne auto’s wat nog goed oogt. Het is daarnaast een Toyota, dus betrouwbaar. Een GR versie daarvan, en dan nog is met kit, is alles behalve saai. En veeeel unieker dan de uniekste hatchback die hier rijdt. En wat @Autofanaat1990 zegt, heel fijn dat Toyota tenminste nog een hot hatch durft te bouwen.
Allison Burgers zegt
Graag, maar dan wel de versie met die drie uitlaten!
Jurgen zegt
Het is en blijft een Toyota, geen porem al die hoeken en lijnen, geodriehoek ontwerpers die jappanners.
mc96 zegt
Niet echt een business case voor de GR Corolla in NL. Die zou hier in NL richting de 70K gaan en dan heb je een 3 cilinder.
Autofanaat1990 zegt
Wel een giga snelle 3 cilinder met enorme reserves, waar erg veel extra vermogen uit te peuteren is. Er rijden al exemplaren rondt met 500+ PK.
Jurgen zegt
Dat geloof ik, je hebt erg veel idioten op de wereld helaas, ten eerste gaat dat dus nooit heel blijven, en je wilt toch geen 500 pk in een boodschappenwagentje hebben?
Yannick zegt
Wat is er mis met 500pk in een GR Corolla? Dat noem ik niet echt een boodschappenwagen.