Met deze 750 pk sterke motor heb je geen W12 meer nodig, toch?
In relatief korte tijd moet Bentley afscheid nemen van een iconische motor. Met het verscheiden van de Bentley Mulsanne kwam er ook een einde aan de 6.75 liter V8. Dat is de ‘OG’-Bentley-motoren die al jaren gebruikte. Een andere motor die redelijk uniek was voor Bentley’s, is de W12-motor. Dit is in feite een blok dat bestaat bestaat uit twee VR6-motoren die zijn samengesmolten.
Zeggen dat het een Volkswagen-motor is, is een beetje kort door de bocht. Zo hebben de Bentley-varianten altijd twee turbo’s gehad. De Audi A8, Volkswagen Phaeton en Volkswagen Touareg hebben alleen een atmosferische unit toebedeeld gekregen.
De eerste Bentley met deze motor was de Continental GT uit 2002, de laatste exemplaren worden nu geleverd in de Batur en Bacalar. Je wet wel, al die toffe speciale edities).
Krachtigste aandrijflijn ooit
Maar ja, als die W12 komt te vervallen, is er wel behoefte aan een solide opvolger. Goed nieuws: die komt er dan ook! Sterker nog, het is de aandrijflijn die je op de afbeeldingen op deze pagina ziet.
Het is een 4.0 V8 met twee turbo’s én een elektromotor. Volgens Bentley wordt deze aandrijflijn de krachtigste, meest efficiënte en meest responsieve die ze ooit hebben gemaakt. Uiteraard hebben de rode broeken van de marketing-afdeling al zittend op een skippybal na zitten denken over een naam en die hebben ze bedacht! Bentley noemt het namelijk de ‘Ultra Performance Hybrid’. Kijk, da’s nog eens geld goed besteed aan een heisessie.
750 pk sterke motor
Waar de Huracàn-opvolger een unieke motor krijgt, is dat bij de Bentley’s minder het geval. We kennen deze setup in grote lijnen al van de Porsche Panamera, waar de Continantal GT en Flying Spur nauw verwant aan zijn.
De specificaties zijn desalniettemin om van te watertanden. De nieuwe aandrijflijn is goed voor maar liefst 750 pk aan vermogen. Hoe hoog het koppel is, verklappen de technici uit Crewe niet. Wel laten ze los dat je vier cijfers nodig hebt om het te duiden. Dus minimaal 1.000 Nm. Bij een Bentley is koppel (veel) belangrijker dan vermogen, dus dat is goed nieuws.
Aan de andere kant zijn de cijfers qua uitstoot vele malen beter geworden. Volgens Bentley zal de uitstoot onder de 50 gram per kilometer komen te liggen. Op een volle accu kun je ongeveer 80 km ver komen. Daarmee is deze 750 pk sterke motor verrassend milieuvriendelijk.
Luister en huiver: zo klinkt de W12-opvolger:
Meer lezen? Deze V12 heeft 1.200 pk!
Dutchdriftking zegt
Het zal vast een fantastisch blok zijn. maar ik zal mijn droom miljoenen stukslaan op een tweedehands Bentley, en niet op een nieuwe. De W12 is zo’n beetje dé reden om er eentje te willen.
pomoek zegt
Wat een wokies daar in Crewe. Hybrid…
William zegt
De motor is dus hetzelfde als ze nu al hebben, alleen nu met extras elektrische pk’s en newtonmeters uit dat PHEV accupakket.
Gezien de focus op CO2 een onvermijdelijke keuze. Porsche heeft dit plugin pakket toch al?
JelmerS zegt
Lijkt wel de assemblagelijn van Scania, wat een apparaat
rwdftw zegt
Je verbaast je toch over hoeveel plastic slangetjes, klemmetjes en meer van die zut nodig is om aan de wensen en eisen te kunnen voldoen. Bougies vervangen is bijna een engine-out operatie. Laat staan als er iets kapot gaat daar in dat plastic nest van ellende.
HZW zegt
Deze Hybrid aandrijflijn gaat ook in de nieuwe Audi RS7 Avant gebruikt worden, (RS6 Avant wordt RS7 Avant)
De nieuwe RS6 wordt een e-tron, 100% elektrisch.
Wolflow zegt
Wordt maar behelpen met zo’n karig 8 cylindertje
kniesoor zegt
Dat zijn nog eens pronte remmetjes 🙂
anthwan zegt
In het 1e stuk staat al een fout de Audi A8 is wel geleverd met de twin turbo V8, het was gewoon terug geknepen S8.
B7turbo coupe zegt
Wat een rubberfetishisten die dat hebben ontwikkeld, met al die slangen en bende. Komt vast een mooi plastic afdekkapje overheen gemonteerd met rubber nopjes.