Dames en heren, de eerste Ford op het MEB-platform van Volkswagen.
Je zou denken dat Volkswagen binnen VAG wel genoeg merken heeft om mee samen te werken. Toch gaat Volkswagen nu ook met Ford in zee, onder het motto: je kunt een platform nooit met genoeg auto’s delen. Ook Ford mag daarom aan de haal met het welbekende MEB-platform.
Volkswagen en Ford
Volkswagen en Ford werken op dit moment al samen, maar dan vooral op het gebied van bedrijfswagens. De nieuwe Volkswagen Amarok is bijvoorbeeld stiekem een Ford Ranger, terwijl de Ford Tourneo Connect op zijn beurt een vermomde Volkswagen Caddy is.
MEB-platform
De samenwerking blijft echter niet beperkt tot bedrijfswagens. Ford komt namelijk ook met twee modellen op het MEB-platform. Dat is dus het platform waar alle ID-modellen op staan, plus de Cupra Born, Skoda Enyaq en Audi Q4 e-tron.
Tipje van de sluier
Zo’n bestaand platform gebruiken scheelt natuurlijk in de eerste plaats in kosten, maar ook in tijd. Ford’s eerste model op het MEB-platform is dan ook al zo goed als af. Martin Sander, bij Ford Europa verantwoordelijk voor de EV’s, tilt alvast (letterlijk) een tipje van de sluier op.
Volkswagen ID.4
Met het MEB-platform kun je alle kanten op, maar de auto lijkt op het eerste gezicht veel op een Volkswagen ID.4, qua vorm en afmetingen. De auto krijgt uiteraard wel een eigen Ford-gezicht, zoals je kunt zien aan de koplampen en voorbumper.
Andere positionering
Ford wil zich met dit model anders gaan positioneren, namelijk meer Amerikaans. Ze voelen zich niet meer zo prettig als een merk dat vooral pragmatische mensen aanspreekt. Ford Europa is daarmee eigenlijk een typisch Duits merk, maar van dat imago willen ze dus af.
Avontuurlijke geest
Betekent dit dat alle Fords voortaan slechte rijeigenschappen krijgen en een goedkoop interieur? Laten we hopen van niet. Volgens Ford betekent het vooral dat het merk gedefinieerd wordt door een “avontuurlijke geest”, maar daar kunnen we niet zoveel mee.
Design
De “avontuurlijke geest” zal waarschijnlijk vooral tot uiting komen in het design. Reken dus op een auto die een stuk robuuster oogt dan we gewend zijn van Europese Fords. Naar verluidt krijgt de auto ook een Amerikaanse naam: Explorer Sport. Daarmee zou het dus een klein broertje worden van de Explorer, die tegenwoordig ook (weer) in Nederland leverbaar is.
Europees
Ook al zijn er misschien wat Amerikaanse invloeden, dit is natuurlijk een auto die volledig op de Europese markt is afgestemd. Het is ten slotte een elektrische cross-over, die op een platform van Volkswagen staat en in Keulen van de band rolt. Europeser wordt het niet.
2023
De introductie van de MEB Ford zal niet lang op zich laten wachten. Mark Sander kondigt aan dat Ford in 2023 het doek helemáál van de auto zal trekken. Dat kan in theorie al over twee weken zijn.
leaper035t zegt
Wat houdt dat platform dan in? Chassis, accuvoorzieningen, dashboardmallen?
kas_par zegt
Google het eens. Krijg je direct de hele uitleg én plaatjes.
In principe onderstel, accu’s en aandrijving.
driver79 zegt
@machielvdd: zeker nog niet in een Cupra Born gereden. Die stuurt strak en het interieur is goed aangekleed.
machielvdd zegt
Ik vermoed dat je valt over de zevende alinea, maar die gaat niet over het MEB-platform ;)
rutgerg zegt
Ik lees die alinea inderdaad meer alsof ie slaat op het Amerikaanse…. Slechte rijeigenschappen en goedkope interieurs is wel echt Amerikaans ook..
tortuga zegt
Die donkere foto lijkt wel een Opel
banaan7 zegt
Is hij toch weer Duits! Oh nee, Frans😳
tortuga zegt
Hopelijk voor de toekomstige eigenaars meer Duits!
papa zegt
Ik vind dat men niet meer mag zeggen dat Amerikanen slechte rijeigenschappen hebben sinds de eerste Camaro zl1. Die reed alles voorbij op de Nürburgring. Gisteren bij de Hennessy Corvette ook al terwijl dat ook een serieuze stuurmansauto is.
Gulli zegt
Nou die wordt dus net zo Amerikaans als een Daew…. Chevrolet Matiz
mout zegt
Gelukkig maar. Ik was al bang dat er te weinig modellen op MEB uitkwamen.