







Weet de R8 de facelift in zijn voordeel te draaien?
Het is niet helemaal onlogisch dat Audi besloot de GT3 LMS-versie van de R8 eerder te onthullen dan de straatauto. Volgens de Duitsers is de huidige versie van de auto geboren op het circuit, maar wordt hij in werkelijkheid gebouwd om deze informatie toe te passen op de openbare wegen. De Duitse sportauto, die meer dan de helft van zijn onderdelen deelt met de Le Mans-racer, heeft zojuist een update gekregen, zodat hij weer fris en fruitig voor de dag kan komen.
Het is aan jou om te beslissen of de Audi R8 profiteert van zijn vernieuwde uiterlijk. Enerzijds oogt het op een razend sportieve auto als deze natuurlijk erg goed, aan de andere kant kunnen we het niet helpen de vergelijking met de kleinste Audi van het moment te maken. Jawel, er zijn verschillende overeenkomsten te vinden tussen de neus van de nieuwe R8 en de Audi A1. Maakt dit de A1 nu stoerder, of neemt het juist iets van de allure van de peperdure R8 weg?
De Duitse autofabrikant heeft in ieder geval zijn best gedaan om de R8 een nog agressiever overall aan te trekken. De splitter aan de voorzijde is breder, de luchtinlaten zijn groter en ook de diffuser is in omvang toegenomen. Aan de achterzijde vinden we een stel stortkokers waarin wijlen André the Giant zijn onder- én bovenarmen kwijt had gekund. De auto staat standaard op 19″ lichtmetaal, maar een tactisch geplaatst kruis op de optielijst geeft je een viertal ultralichte, vijfspaaks velgen in de maat 20″.
De vernieuwde Audi R8, die enkele kilogrammen lichter is dan zijn voorganger, geniet daarnaast een aantal verbeteringen aan de ophanging. Audi doet redelijk geheimzinnig over de specifieke aanpassingen, maar geeft wel aan dat hij er stabieler en preciezer van is geworden. Tamelijk onmeetbare termen om in het rond te strooien, maar goed, we geloven ze. Sturen moet volgens de Duitsers plezieriger worden dankzij het optionele dynamic steering en een doorontwikkelde, elektromechanische stuurbekrachtiging.
Het is fijn om te zien dat Audi de motorisering van de vernieuwde R8 niet is vergeten. Wie interesse heeft in de gefacelifte sportauto moet er rekening mee houden dat Audi de R8 voortaan enkel zal leveren met twee varianten van de 5,2-liter V10. De minst krachtige versie had in het verleden 540 pk, maar dat is vanaf nu 570 pk. Het koppel stijgt met 10 Nm en is voortaan 550 Nm. Kies je de krachtigere V10 Plus (rijtest) – die ondertussen omgedoopt is tot “V10 performance quattro” – dan blaast de atmosferische tiencilinder er 610 pk en 580 Nm uit. De auto’s schieten in respectievelijk 3,4 en 3,1 seconden naar de 100 km/u. In beide gevallen is de Spyder-versie van 0,1 seconde langzamer. De topsnelheden liggen op respectievelijk 324/322 km/u en 331/329 km/u.
De nieuwe R8 wordt in elkaar gezet in Heilbronn, door dezelfde werknemers die de R8 LMS GT4 produceren. De auto kan worden besteld als Coupé en Spyder. Ergens in het eerste kwartaal van 2019 moet de vernieuwde R8 bij Europese dealers terechtkomen. Aan het begin van het jaar accepteert Audi de eerste bestellingen. Prijzen worden later bekendgemaakt, maar we hebben wel alvast een filmpje!
Het cleane, is er wel vanaf
@v12powerr: mee eens.
Met elke versie / aanpassing die Audi doorvoert wordt het origineel eigenlijk des te mooier en daarmee indrukwekkender.
@v12powerr: eerlijk gezegd heb ik het nooit een cleane auto kunnen vinden.
An sich is het best een goed ontworpen auto, scherpe neus, strakke lijnen.
Wetende dat de pre-facelift nog cleaner was met diezelfde sterke punten, is dit echt een ramp.
De voorzijde vind ik wel heel erg vet, maar de achterzijde kan ik nog niet aan wennen. Wellicht dat het straks in de juiste kleurstelling, in het echt weer anders is.
@barryyy: voorkant is perfect maar de achterkant erg matig ja….
Vond de vorige V10 toch mooier. Ik kan maar moeilijk wennen aan die sleuf met 3 gaten in de neus die de nieuwe A1 ook heeft. Dat zal het familiegezicht worden maar ik vind het niks.
@ghost: dat is een flashback denk ik
@720s: daar is het wel mooi !
Dat zijn beste uitlaten
Ik vind het geen verbetering
Meer lijntjes is nooit meer beter. Tijdens ADE niet, en bij Audi niet.
De huidige R8 vind ik mooi. Deze vind ik lelijk. Zo simpel is het. Boem. Weg, is het complete design met al die bezopen frutsels.
Als het nou onder het mom van een extra extra performance versie oid was geweest had ik het nog geslikt. Maar dit gaat zelfs mijn hond nog niet slikken. En die is op dieet, dus ga maar na.
@rynnus: Romana op dieet gezet? Was wel nodig idd. ;-)
@rynnus: als die op dieet is zal die juist niet veel slikken? Was grappiger geweest als ie obees was…
OMG geen verbetering, zeg maar gerust verpest. Gelukkig is er nog de Huracán.
De Audi R8 is nooit ‘mooi’ geweest. Ook compleet irrelevant. Een Nissan GT-R is ook niet stijlvol, toch wil je er een.
De auto heeft nu wat meer présence. Kon die wel gebruiken. Niemand wacht op een ingetogen supercar. Kudos voor Audi dat ze een atmosferische V10 blijven aanbieden in 2018 en de komende jaren. Bij Mercedes krijg je turbootjes (AMG GT). Bij BMW krijg je elektromotortjes (i8). Bij Audi heb je een onvervalste, schreeuwende, jankende en hemels klinkende V10. Ironisch dat de petrolhead moet uitwijken naar Audi.
We kunnen kletsen over lijntjes en ‘mooi’, maar geniet van één der laatste mohikanen. Genieten met een harde P kan nog gewoon.
Persoonlijk: doe mij die Spyder maar. Hoor je de V10 beter. Ik kan toch niet goed genoeg rijden om het verschil te merken.
@willeme: helemaal eens. Dit is gewoon een van de beste klinkende auto’s en mee te leven als daily… de rest zit naar mijn mening te ku**** met turbo’s misschien sneller maar weg oorfun.
@willeme: “De Audi R8 is nooit mooi geweest.”
Oneens. De allereerste R8, met de V8 en handbak vind ik vandaag de dag nog steeds een onwijs mooie auto van Audi.
http://www.logiclabtuning.com/wp-content/uploads/2015/09/R8.jpg
@viezefreddyw: dan vindt ik de v10 plus daarvan toch leuker ;).
@viezefreddyw: Gaaf ding. V8 + handbak is perfecte combinatie. Maar ‘mooi’? Nee. Uiterlijk maakt mij niet zoveel uit, maar het ziet er niet beter uit als een Gallardo (die ook overigens ook niet bijzonder mooi vindt).
Ze zijn nu wel heel betaalbaar, die R8’s zie ik op AutoTrack. Dakkoffer erop en je kan het hele jaar in een supercar rijden ;-)
@willeme: Oke dan verschillen onze meningen daarin. Ik vind het wel een heel mooi en clean gelijnde auto.
@willeme: Niet helemaal met je eens. De eerste R8 van 2007 vind ik persoonlijk echt heel mooi. Deze R8 als Pre-facelift in het groen : https://www.youtube.com/watch?v=tcfxQy7Eg5Q ik heb hem vaker gelinkt, maar dat is echt de mooiste R8 zoals deze er kan zijn. Het gebakje op bovenstaande afbeeldingen is een typisch gevalletje ‘net niet’ helaas.
@dutchdriftking: hee we gaan hier geen Autoweek promoten :)
@porscheboy: Haha, de wagen is té mooi om niet te posten.
@porscheboy: Haha, de wagen is té mooi om niet te posten.
@willeme: uhh nee, wil voor geen goud een GT-R lelijke slecht klinkende kale hokken vind k dat
@spykerboy: Hoe kun je zo denigrerend praten over een van de gaafste sportcoupe’s ooit gebouwd? Je kan het niets vinden (veel badge snobs hebben dat), maar een ‘kaal hok’ is het absoluut niet ;-).
@willeme: omdat het een playstations is die voor jou rijdt ipv dat je het zelf doet…
En ook bij de R8 gaan ze voor evolutie en niet revolutie. Deze facelift verast me niet echt, terwijl ik daar wel stiekem op had gehoopt. VAG borduurd weer door op hun succesformule, i.p.v te gokken met een radicaal nieuw en afwijkend ontwerp.
@mikje90: Wel eens naar een 911 gekeken? Ook VAG hè
@mikje90: daarom is het ook een facelift, een nieuw en afwijkend ontwerp komt meestal bij een nieuw model
Oftewel dit is nog steeds het eerste model, met de derde facelift. Het ding is er al sinds 2006!!!.
Kwam er laatst 1 tegen met mijn zoon van 10 naast mij in de auto. Volgens hem een herriebak en helemaal niet mooi. Dan is er toch iets mis?!?
@niex: wat zei de huisarts, medicijnen gekregen of moet je ermee leren leven?
@niex: Nouja, iets mis… Als je zoon blijkbaar toch een meisje is dan is dat niet zo erg anno 2018..
@niex: dat is de nieuwe generatie, die hebben het Tesla virus.
@hehe: de mijne niet hoor (of het ligt aan de opvoeding ?)
@niex: nee hoor, volstrekt normaal. Als ie het bij een Massrati of Ferrari zegt zou ik me wel zorgen msken. ?
@bischero: *Maserati
@niex: dat je hem al op de weg hebt zien rijden knap
De lijn van de auto gezien vanaf de zijkant is nog steeds niet erg mooi. Maar dit is tot nu toe wel de mooiste versie van de r8.
Nou, niemand moet hem hebben blijkbaar, zet hem dan maar op mijn oprit, ik ben niet zo kieskeurig…
Karige facelift. Ze hebben geen enkel touchscreen ingebouwd. En ook geen nieuwe motor. Duidelijk dat niemand meer op deze wagen zit te wachten.
Nau, het is duidelijk dat Stephane Winkelmann de touwtjes in handen heeft. Het cleane is er indd wel vanaf zoals hierboven al werdt gezegd
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: Die is alweer weg hoor.
Ik vind hem er niet mooier op geworden. Dat lichtblauw met een bruin interieur op de cabrio is wel een prachtige kleurencombinatie.
Audi heeft geen Le Mans racer (meer). GT3 mag niet meedoen aan Le Mans.
Wat een vulgair afgrijselijk apparaat. Het lijkt wel of er een goedkope tuner aan heeft gezeten
ik ben absoluut geen audi man (zou je niet denken met de gebruikersnaam), maar ik vindt dit toch wel een heel dik ding.
Ik kan eigenlijk geen enkele aanpassing noemen die ik wel goed gelukt vind, afgezien van het motorische deel. En dat motorische deel is wel overheerlijk zeg. Gaaf dat ze de V10 gewoon blijven leveren.
Die uitlaten, seriously?
Misschien val ik hiermee in de categorie zeikerds die vroeger alles beter vonden, maar na de eerste generatie R8 vind ik ze steeds minder mooi worden.
Zo jammer dit. Een van mijn favoriete supercars. Lijkt wel gd verdomme of er een tuner aan heeft gezeten.
Ik vind het een geslaagde facelift, vond de pre al een prachtige auto. En vind deze update zeer geslaagd!
Indrukwekkend.
Ben er ook geen fan van. Zeker in de cabrio versie lijkt hij wel heel erg op de huidige TTRS.
De oorspronkelijke R8 had iets Elegants. Dat zie ik hier niet terug. Dat grote rooster aan de achterkant vind ik ook niet mooi.