De designers van Porsche hebben weer hun best gedaan.
De Porsche Macan is een enorm belangrijke auto voor Porsche. In 2017 verkocht het merk in totaal 246.375 auto’s, waarvan er 97.202 Macans (rijtest) betroffen. Het op de Audi Q5 gebaseerde kleine broertje van de Cayenne blijkt een schot in de roos te zijn in deze tijden waarin SUVs en premium badges de straten regeren.
Het ding is alleen dat de vorige generatie van de Q5 waarmee de Macan de basis van het MLB-platform deelt (Porsche vertelt je graag hoeveel ze er wel niet aan veranderd hebben), inmiddels vervangen is door een geheel nieuwe hecho en Mexico Q5 op het MLBevo-platform. Wordt het zodoende niet eens tijd dat de Macan ook geheel in het nieuw gaat? Nou neen, een overgang naar een geheel nieuw platform zit er voorlopig niet in voor Porsche’s kleinste SUV. Ondanks zijn ‘oude’ onderstel (het MLB-platform debuteerde in 2007 met de Audi A5), is de auto pas vier jaar op de markt. Zodoende heeft Porsche besloten de auto een facelift te geven, waarna deze nog een paar jaar door mag.
Ingepakte gelifte Macans zijn al verschillende keren gespot en doen vermoeden dat er niet zoveel verandert aan de looks van de auto. Enkele ‘kenners’ verwachtten al dat de grootste verandering aan de achterkant plaats zou vinden, waar een nieuwe lichtbalk net als bij andere recente Porsche’s de hele lengte van de auto mag bestrijken. Dit vermoeden wordt vandaag bevestigd door Porsche middels bovenstaand teasertje.
Onderhuids gaat er vermoedelijk ook het nodige veranderen, althans op het gebied van de motoren. Het gerucht gaat dat Porsche is klaar met dieselgate en doet de dieselversies vermoedelijk in de ban. Daarnaast krijgt de V6 benzine er wat pk’s bij. De meest ingrijpende verandering betreft echter de Macan Turbo. Deze moet zijn 3.6 V6 naar verluidt inleveren voor de 2.9 V6 die ook te vinden is in onder andere de Porsche Panamera en Audi RS4.
lekkerlinksrijden zegt
Dat is een VAG-dingetje, Audi heeft het ook op de laatste modellen
rollingstoned zegt
@lekkerlinksrijden: Porsche was er al iets eerder mee hoor…
https://goo.gl/images/bJYGqp
granlusso zegt
@rollingstoned: Idd, ik vind het juist herkenbaar Porsche…
drdre1 zegt
@rollingstoned: was dat een reflector of een lichtbalk?
rollingstoned zegt
@drdre1: Dat was een reflector zover ik weet. Maar of het een lichtbalk of reflector is, is qua design verder niet relevant. Porsche heeft al sinds jaar en dag van die balkjes tussen de achterlichten. Dat iemand er wat LED’s achter plakt maakt het verder geen nieuw design…
Edge zegt
@lekkerlinksrijden: meer een Ikea dingetje. DIODER LED strip, toe te passen onder kastjes, en zo blijkt nu ook op je Porsche.
rollingstoned zegt
@edge: kon je die in 1974 al kopen bij Ikea dan? Die van Porsche wel. ?
ouwedibbes83 zegt
En dan in die lichtbalk met grote letters P O R S C H E zetten, dat zou origineel zijn
potver7 zegt
Ach, dat is zo’n designdingetje dat ook wel weer overwaait. Is vooral de eerste keer leuk, daarna: mwoah…
PunicaOase zegt
Ik vind het wel gaaf. De Charger, die je veel in de VS ziet heeft een dubbele… als het donker is ziet het er wel vet uit!
harrie zegt
Per LED lampje komt er 1pk bij, dat weet iedereen.
monsieurleloure zegt
Een platform uit 2007 dat nog 4 jaar mee moet, dat lijkt op FCA-praktijken
scubakabouter zegt
Als ik zo’n achterkant zie zal ik meteen zorgen dat ik het achter me laat.
JagID3Merc zegt
Goed dat het minst mooie deel van deze auto nu wordt aangepast. Porsche heeft blijkbaar moeite met ontwerp van een fraaie achterzijde van een auto. Panamera en deze waren niet moeders mooiste. Hopelijk nu opgelost.
st33fie zegt
Dodge macan
karhengst zegt
Afijn, Porsche doet dus Macan.
marinepower zegt
Bepaalde 911’s hadden zelfs al een interactieve rode LED lichtbalk: Stop Politie, Volgen