
Nee, dit is geen typefoutje, je kijkt hier naar de nieuwe Audi A5 Avant.
De komst van de elektrische auto zorgt voor de nodige verwarring op het gebied van typeaanduidingen. Zo was er eerst een BMW i3 die niets met de 3 Serie te maken had, maar wordt de volgende i3 wel een elektrische 3 Serie. En Audi had eerst de e-tron, die omgedoopt is tot Q8 e-tron, die weer volledig losstaat van de bestaande Q8. Kortom: verwarring alom.
Om de verwarring compleet te maken gaat Audi ook hun vertrouwde modelnamen op de schop gooien. Iedereen weet inmiddels de A4, A5, A6 en A7 te plaatsen, maar dat gaat veranderen. Alle elektrische modellen krijgen een even nummer en alle modellen met een verbrandingsmotor een oneven nummer.
Dat betekent dus dat de nieuwe Audi A4 – die we hier op spyshots zien – géén Audi A4 gaat heten. Zoals je ziet heeft deze auto gewoon uitlaten, dus moet dit model een oneven nummer krijgen. De auto die we nu kennen als A4 zal straks dus als A5 door het leven gaan. Zodoende komt er ook een A5 Avant.




De wijzigingen qua design zijn gelukkig minder schokkend. De A5 Avant ziet er precies uit zoals je zou verwachten van een Audi stationwagen. Dat is niet gek, want de A5 Avant komt op hetzelfde platform te staan (MLB Evo). Wel zal de nieuwkomer iets agressiever worden dan de huidige Audi A4.
De Single Frame-grille is bijvoorbeeld iets platter en breder. We zien ook een honingraatpatroon in de grille, wat voorheen voorbehouden was aan de RS-modellen. De iets meer aflopende daklijn geeft de A5 Avant ook een wat sportiever voorkomen.
Over de motoren weten we nog niks, maar er zit in ieder geval een S5 Avant in de pijplijn. Die is namelijk ook al gespot. Een RS5 Avant hebben we nog niet gezien, maar die zal ongetwijfeld nog komen. Audi moet immers wel een antwoord hebben op de nieuwe M3 Touring en de C 63 Estate.
Foto’s: @spotcrewda, via Autoblog Spots
Wanneer wordt ie verwacht? Moet een nieuwe leaseauto hebben
– Dank u, is inmiddels gefixt –
Verwarring alom inderdaad
Hoe gaat de huidige A5 heten?
A5,5
Ik denk dat de A5 gewoon de A5 blijft, dat de A4 Avant de A5 avant wordt en dat de normale A4 (de limo) er compleet uit gaat.
Waarom zou de sedan eruit gaan? Ze bestaan nu ook allemaal naast elkaar.
A4 en A5 coupe ofzo
Lijkt wel een Hyindai grill zo.
Wel lekker verwarrend. Komt er dan ook een A4 variant die er hetzelfde uitziet
Hyundai, Leon, Focus, deze A5 allemaal hetzelfde neusje :-(
Nieuwe Focus zie ik er ook wel in terug
Ah, nummertje omhoog, prijs ook omhoog, blijdschap van de aandeelhouders eveneens.
Ksnap er geen reedt meer van. Eerst die onzin met 35, 40, 45, 50, 55, 60 tdi/tfsi wat helemaal niemand begrijpt.
En nu een plusje bij de modelnaam? Echt ruk.
Hoezo begrijp je 35, 40, 45, 50, 55, 60 niet? Het is zo simpel, een groter getal is meer vermogen. Onafhankelijk of het nou benzine, diesel of elektrisch is. Dus een 25 TFSI is langzamer dan zelf lopen. Een 55 betekent deze ga je niet inhalen bij het verkeerslicht.
En of de concurrent van de BMW 3 serie nou A4 of A5 heet maakt toch ook niet uit?
Audi heeft dat plusje al eerder gebruikt bij het bedenken van de A.. modelnamen als opvolger voor de 80/100 etc. Namelijk naar de concurrent gekeken en diens modelnummering +1 gedaan (bij de Q modellen zijn ze meteen voor +2 gegaan).
Het is echt een heel erg mooie wagen. De laatste met verbrandingsmotor maar wel mooi verpakt.
Antwoord op de C63? Die doet toch niet meer mee? (Als ik alle auto journalisten mag geloven).