Er hangt veel af van dit model.
Parijs is het toneel van de Mercedes EQC. Over 30 jaar schrijft een grijze @willeme een special over de eerste belangrijke elektrische Mercedes. Ja, er was al een B-klasse Electric Drive, maar dat was slechts een proefballonetje voor het echte werk. Dat echte werk is deze EQC, een volledige elektrische SUV die moet gaan concurreren met onder meer Audi en Tesla.
De getoonde exemplaren in Parijs zijn wit en bruin van kleur. De belangrijkste cijfers op een rijtje: een 80 kWh batterij in combinatie met twee elektromotoren op de voor- en achteras. 408 pk, 765 Nm koppel, een WLPT-actieradius van 400 kilometer op een gewicht van 2.425 kg.
De productie van de nieuwe EQC gaat volgend jaar van start. Deze Mercedes moet hét model van 2019 gaan worden. Het is nog te vroeg om te stellen of Mercedes het gaat winnen van de concurrentie. Zo is er voorlopig nog geen prijs bekend van het elektrische apparaat. Fingers crossed dus voor de 49-jarige Ola Källenius, de opvolger van Dieter ‘de snor’ Zetsche die in 2019 Daimler gaat leiden.
redbee5 zegt
Doe mij maar een tesla dan. Of een jaguar i pace. Jemig wat een saai mercedes.
drogerijst zegt
@redbee5: jep gwn een jaguar ftype
w0o0dy zegt
2.4 ton leeggewicht! Ja dan help je de range wel om zeep natuurlijk.
dare2think zegt
@w0o0dy: Een Range Rover dus..
karhengst zegt
@dare2think: ba dumm tssss ?
willeme zegt
@w0o0dy: ? Die accu’s die moeten zorgen voor de range wegen het zwaarst ;-).
w0o0dy zegt
@willeme: maar hoe kan dan een kleine speler als Tesla een lichtere auto maken met dezelfde range, dezelfde prestaties en meer binnenruimte? Erg hebben die lui bij Mercedes en Audi zitten doen de afgelopen 4 jaar?
willeme zegt
@w0o0dy: Ik zou zeggen: ga er eens zitten. Die plastic bak waar je in zit noemen ze bij Tesla een ‘interieur’.
De Mercedes is de betere ‘auto’, de Tesla nog steeds de betere elektrische auto. Gewicht tussen de Model X en EQC is ongeveer gelijk. Specs vallen me ook tegen bij de Duitsers. Dat kan twee dingen betekenen. Of ze hebben echt zitten slapen en begrijpen het allemaal niet zo goed (lijkt mij onwaarschijnlijk). Net als Apple doet: eerst de nieuwe laptop verkopen met de oude chips, dan kom je 5 maanden later met een refresh. En een jaar later weer. Ik zie daar wel een leuk verdienmodel voor de merken. Voor Tesla ook overigens.
w0o0dy zegt
@willeme: als Tesla een facelift doet met een nieuw interieur dan kunnen ze weer gewoon met de concurrentie mee.. Lekker voor t verdienmodel 6-8 jaar doen met één model…
stuko zegt
@w0o0dy: dat lijkt me onwaarschijnlijk, de Muricanen maken steeds mooiere interieurs, maar de materialen en afwerking blijven wel wat achter.
Bovendien denk ik dat het interieur niet doorslaggevend is, eerder het dealernetwerk, onderhoudspunten, de historie en de trouwe kopers.
kobus1967 zegt
@stuko: en de gratis snelladers.
willeme zegt
@w0o0dy: Ze zullen wel moeten. ALLES nu gericht op de Model 3 om dat goed en wel te laten lopen. Gaat nu heel redelijk volgens mij.
Ik vind de hardware van Tesla echt indrukwekkend. Maar een interieur maken conform dit prijsniveau is (blijkbaar) ook een kunst.
w0o0dy zegt
@willeme: natuurlijk is het voor een merk als Mercedes of BMW of Audi makkelijker om (samen met bestaande leveranciers) een mooier en beter interieur neer te zetten. De vraag is of Tesla niet inmiddels zover is dat ze bij dezelfde leveranciers terecht kunnen. Als ze nu geen tegenwerking maar samenwerking vinden in de toeleveranciers dan kunnen zij het ook wel. Allen denk ik dat de grote spelers veel voor liggen op consistente serieproductie. Daar zal Tesla nog een aantal jaren niet aan kunnen tippen. Ze hebben tot nu toe veel zelf gedaan, vanwege Musk maar ook omdat de markt hen tegenwerkte. Als dat nu voorbij is kunnen ze ook op die vlakken vooruitgang boeken.
vroaaar zegt
@willeme: “zijn het zwaarst” of “wegen het meest”. Tenzij ze meewegen in je overweging om deze auto te verkiezen boven het overige elektrische aanbod.
willeme zegt
@vroaaar: I know. Dat was wel een beetje de bedoeling. Een woordspeling is niet meer leuk als je hem moet uitleggen.
VeniVidiVici zegt
Van voren is het net een baron met een krulsnor.
VeniVidiVici zegt
@venividivici: Op foto 9
fmgarcia zegt
@venividivici: Moet je 1 koplamp jatten om het echt te laten lijken.
karhengst zegt
@venividivici: Een ode aan de grote baas
123bat zegt
@venividivici: altijd weer die vervelende clown en acrobaat!!
w0o0dy zegt
Oftewel deze is zwaarder, heeft net iets minder range dan een model x 75d en heeft maar 5 zitplaatsen (toch?).. We mogen hopen dat de prijs dan onder de 90mille blijft want anders wast Tesla dit nieuwe ding de oren met een (bijna) 4 jaar oud model de oren….
w0o0dy zegt
Laatste “de oren” is helaas dubbelop. Excuus.
w0o0dy zegt
Net even op een Ev site gekeken.. de Audi e Tron is nog erger als alles klopt. Zij houden 70k aan als vanafprijs. Mij lijkt 80+ realistischer. Heel gek als je ziet dat ze grote spelers nauwelijks winst hebben gehaald in de efficiency TOV die 4 jaar oude Tesla model x. Daarbij kun je je afvragen of een vergelijking met de model s niet logischer is aangezien het 5 zitters zijn.
vbarchetta zegt
@w0o0dy: een vergelijking met een Model X kan prima.
Deze is namelijk als een 5,6 of 7 zits configuratie te bestellen.
w0o0dy zegt
@vbarchetta: maar een model s75d melt dit ding alle hoeken van de ring in… En heeft meer bagageruimte, betere prestaties en is ook een ruime 5 zitter en voor een vergelijkbare prijs.
Dus wat brengt Mercedes aan vernieuwing? Verbetering? Wat is de value proposition?
w0o0dy zegt
Oké, stel dat de MB en Audi beter in elkaar zitten en betrouwbaarder zijn.. dan nog. We zijn meer dan 4 jaar onderweg met EV’s dankzij Tesla. En alles wat de grote spelers kunnen is iets maken wat (maar net) kan concurreren met een Tesla op technisch vlak. Ik vind dat nogal triest eigenlijk.
intimrasiert zegt
Vind de bruine met de lamellengrille beduidend harmonischer ogen dan de witte met de twin blade grille, even aantrekkelijk als de Audi van buiten. Zou deze altijd verkiezen boven de Tesla vanwege de bouwkwaliteit, allen de range vind ik nog net te riskant om als daily in te zetten. Vanaf 500 echte snelwegkm’s is het gevoelsmatig pas in orde (WLTP 800 of zoiets).
vonklausenburg zegt
Waarom elke keer pogen een futuristisch design neer te zetten? Wat is er mis met de conventionele stijl en modellen? Ik zie liever een reguliere E-Klasse als elektrische auto dan dit soort dan dit soort pogingen tot modernisme.
vroaaar zegt
@vonklausenburg: futuristisch? Heb je die treeplanken gezien? ??
BaRa zegt
@vonklausenburg: Wat is daar in hemelsnaam futuristisch aan? In mij ogen is het ongelooflijk conservatief.
zeevink zegt
Persoonlijk vind ik dit een beter ontwerp dan Tesla. Bouwkwaliteit is ook beter als MB haar naam waar maakt. Range valt tegen maar als de prijs rond de 70 mile blijft is er niks mis mee. Heb eerlijk gezegd meer vertrouwen in MB dan Tesla als het op bouwen van auto’s aankomt.
kobus1967 zegt
De prijs zal ik eens gokken, vanaf 82000 maar de versie die je wilt hebben kost dan 106000, net zoals bij de Jaguar I-Pace.
BaRa zegt
Wat een mastodont. En dat om 99% van de tijd een gewicht van 70 à 80 kilo nuttige belasting te verplaatsen.
eelco74 zegt
Electrisch rijden zal een miniscuul aandeel blijven houden, zeker met dit soort prijzen. Dus dat dit het belangrijkste model van Mercedes is, zal ook over 5 jaar niet zo zijn.
stuko zegt
@eelco74: agree! Zolang de Aygo’s, 308’s en Golfjes niet worden “geelectroficeerd” gaat elektrisch niet de norm worden.
Het wachten is op de middenklasser met een actieradius van 600-700km voor de prijs van +/- 35.000 euro.