Audi maakt dan toch iets waar van haar boude claims uit het verleden.
In het verleden kwamen er vanuit de hoek van VAG veel geluiden met de strekking dat zij Tesla wel eens even zouden laten zien hoe je een goede EV bouwt. Zowel bij Audi als bij Porsche hadden ze niet zo’n hoge pet op van Elons producten. Maar toen puntje bij paaltje kwam bleek dat VAG toch grote moeite had Tesla’s batterijtechniek te evenaren, laat staan te overklassen. De nieuwe CEO Bram Schot zei in gesprek met onze @wouter (video) vervolgens maar dat het eigenlijk niet zoveel uitmaakt dat Tesla klanten een grotere actieradius kan bieden. Oké dan.
Maar gelukkig kan Audi nu toch een succesje bijschrijven op het palmares van de e-tron en wel in Amerika. Potentieel belangrijk, want aan de andere kant van de plas incasseerde de e-tron eerder nog schaduw toen de EPA de actieradius van de auto kraakte. Doch de e-tron heeft ook zijn sterke kanten. Letterlijk. De Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) heeft de e-tron als eerste EV ooit de IIHS Top Safety Pick+ Award toegekend. De auto scoorde across the board goede cijfers.
Eerder testte de IIHS ook al de Tesla Model S en de Chevrolet Bolt. Die scoorden ook prima, maar niet zo goed als de Audi. De Bolt liet het vooral liggen op de score voor de koplampen, maar die is bij Audi natuurlijk heel dik voor elkaar. De Models S scoorde ook niet top qua kwaliteit van de koplampen en had daarbij ook slechts een ‘acceptable‘ rating op de small frontal overlap crash test.
Het bericht komt niet lang nadat laatst bleek dat Tesla valselijk claimde dat inzittenden van de Model 3 minder kans op verwondingen hebben dan inzittenden van alle andere auto’s. Dat was niet de eerste keer dat Tesla de waarheid verdraaide aangaande de veiligheid van haar auto’s. Eerder claimde het merk ook al dat de Model S een score behaald had van 5,4 sterren bij een botsproef, terwijl de maximale score slechts vijf sterren was. Het bericht over de e-tron is wat dat betreft potentieel een snuifje zout in de wonde voor Tesla, maar tegelijkertijd dus een opsteker voor de boksbeugel.
moveyourmind zegt
Liever één ster op de motorkap dan 5 sterren op je top safety pick.
gilettelubbers zegt
@moveyourmind: liever een ster in de voorruit dan op de grille
svdv zegt
Worden jullie gesponsord door Audi om ervoor te zorgen dat de e tron niet zo’n mislukking lijkt?
jaapiyo zegt
@svdv: ja ik krijg morgen als het goed is een R8 uit handen van Bram Schot.
Gulli zegt
@jaapiyo: goed bezig, toch wel een V10 hoop ik? Dat geluid is zoveel mooier dan dat van de V8 (die ik ook heus niet zou wegsturen hoor)
jaapiyo zegt
@gulli: bij 1:43 is dat verschil nauwelijks merkbaar.
tjorque zegt
@jaapiyo: rijdt ook gekweldig zuinig denk ik…. 1 op 43 of zuiniger zelfs denk ik.
jpsienen zegt
@tjorque: 8-|
autoriteit zegt
@gulli: van de huidige R8 bestaat er geen V8 versie, alleen meerdere V10 versies.
cloverleaf zegt
@svdv: anders komt Bram niet meer langs bijbde BNR nationale autoshow. In die aflevering waren de heren @wouter en Meindert minder kritisch dan normaal. Desondanks wel het beste auto progamma op de Nederlandse radio en tv!
gamma81 zegt
@cloverleaf: Is leuk programma, maar haalt t niet bij de petrolhead podcast met Bas en Carlo.
cloverleaf zegt
@gamma81: nee daar kan ik niet goed naar luisteren. 2 oude mannetjes die het over de romantiek van het rijden in een oude saab gaan hebben. Niet mijn ding.
flutterby zegt
@cloverleaf: als dat de prijs is voor een CEO zo openhartig het publiek te woord laten staan dan graag meer! Kritisch denken kan ik gelukkig zelf goed genoeg. De meeste CEOs zeggen liever zo min mogelijk met zoveel mogelijk woorden.
cloverleaf zegt
@flutterby: Bram Schot zegt nog best wat voor een CEO. Wel idd met heel veel woorden ;).
stationcar zegt
Kwaliteit van de f*cking koplampen?? Hoe meet je zoiets, ga je dan zitten schijnen en welke auto het langste schijnt heeft de beste koplampen ofzo? ?
Wat is dit voor raar bericht, ik snap er geen klap van.
406_v6 zegt
@stationcar: lichtopbrengst en jet uitlichten van rijbaan, berm en niet verblinden van je tegenliggers
406_v6 zegt
@406_v6: jet=het @autoblog wanneer komt die editknop nu eens??
dawwg zegt
@406_v6: Welkom op het enige blog van Nederland dat al 10 jaar geen innovatie of vernieuwing op/van het platform brengt !
tjorque zegt
@dawwg: zie je wel dat ze door Audi gesponsord worden! Voorsprong door techniek van gisteren ?
Dutchdriftking zegt
De koplampen… troostprijs 2.0?
rufctr01 zegt
Gaan we nu zeiken omdat Tesla iets valselijk geclaimed heeft? Audi heeft zich ook jaren beter voor gedaan dan dat ze daadwerkelijk waren.
dawwg zegt
@rufctr01: Nou, Tesla heeft er ook een handje van structureel halve waarheden te vertellen; en dan heb ik het niet alleen over Elon’s tweets… Grote multinationals zijn per definitie niet de meest integere, sociaal begaande instellingen die bekend staan om hun goede intenties; ookal doet marketing soms anders geloven…
lekbak zegt
De e-tron zorgt voor nog meer gevaarlijke situaties door extra te verblinden ofzo?
Niet dat dat er toe doet overigens. Aangezien deze auto zelf niet bij die ongelukken betrokken is bestaan ze ook niet. Beetje zoals vooraan in de file rijden, dan bestaat de file ook niet voor jou.
hotze zegt
@lekbak: erger nog, dan ben je degene die de file veroorzaakt. Dat zijn die gasten die met 100 een vrachtauto inhalen ?
fanboy zegt
Ja maar dus geen voorsprong door techniek, want de aandrijflijn is nog steeds minder.
waterisnat zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
stfu zegt
De Model 3 wordt op dit moment getest en zal gehakt maken van de e-Tron. Kijk maar de Europese NCAP resultaten. De Model 3 heeft records verbroken qua scores, vooral op de veiligheidssystemen (94 van de 100 punten, terwijl de meeste goede auto’s rond de 80 punten zitten). En Model S kreeg toentertijd een enorm hoge score, omdat deze meer en vaker geupdatete systemen heeft dan andere auto’s, dus helemaal gelogen is het niet he Jaap? Maar je zou maar eens je huiswerk doen :)
jaapiyo zegt
@stfu: toch apart dat de Amerikaanse overheid (NHTSA) ze dan toch zo’n cease & desist stuurt teneinde te kappen met de valse claims https://www.autoblog.nl/nieuws/tesla-heeft-ons-wederom-keihard-voorgelogen-128707.
BaRa zegt
@jaapiyo: oud nieuws, het dateert van vorig jaar…
Erik zegt
@jaapiyo: op een Audi is meer te verdienen door de overheid vanwege de importtarieven. Dus even een veer in de reet van Audi, het ding wordt gekocht door de meelopers en hoppa, kassa voor POTUS Mr. D. Trump.
flutterby zegt
@jaapiyo: NHTSA is opgericht om alle Amerikaanse autobouwers te beschermen tegen het feit dat Volvo veel veiligere auto’s maakte. 5 stars for everyone! Daarom kon Tesla ook 5,4 sterren scoren. 5 sterren is de hoogste rating, maar 5 sterren betekent niet optimale veiligheid. Hoezo het volk voor liegen..
momo zegt
@stfu: We weten dat je een fansla bent, ik ook trouwens. Is niks mis mee. Probeer wel genuanceerd te kijken. Anders zet je jezelf alleen voor schut.
rhellema zegt
@stfu: doe zelf je huiswerk eerst maar eens goed alvorens een ander er van te betichten. Maar ja, je allerliefste tesla wordt weer aangevallen hè dus de tranen zullen inmiddels wel weer over je tere wangetjes biggelen en ja, dan moet er natuurlijk laatdunkend naar een ander gewezen worden hè fansla’tje!
flutterby zegt
@rhellema: Tesla wordt aangevallen omdat ze naar het onderzoek referen en niet naar de 5 sterren. Alleen dat laatste mag, ondanks dat de ene 5 sterren auto veel veiliger is dan de andere.
De 5 sterren rating is net als dat sommige niet snappen dat het door global warming ook kouder kan worden (door extremer weer).
rhellema zegt
@flutterby: weet je…het boeit me echt geen moer wat je zegt. Er zijn sowieso veiliger auto’s dan Tesla’s maar dat willen de fansla’s niet geloven en vliegen direct in de verdedigingsmodus. Het is af een toe net een kneuzencircus al die tesla jehova’s.
flutterby zegt
@rhellema: vervelend he als feiten je gevoel tegenspreekt? Je natuurlijk ook inhoudelijk kunnen reageren dat de NCAP andere auto’s als veiliger heeft gewaardeerd, maar nee. Feiten zijn moeilijk.
rhellema zegt
@flutterby: nee hoor, ik heb helemaal geen problemen met feiten, dat denk je maar. Wat wel een feit is dat alle feiten omtrent tesla uitgelegd moeten worden omdat alleen fansla’s die lijken te snappen, want zodra de God Elon het zegt dan is het een onderdeel van zijn grote plan. Niemand die er iets van snapt maar de fansla’s vinden het allemaal heel duidelijk. Sure!
flutterby zegt
@rhellema: Dat het uitgelegd moet worden ligt meer aan jou dan aan Fansla’s. Blijkbaar wordt vergeten dat er heel veel geld in de productie van auto’s zit en Tesla deze wereld op zijn kop zet.
Lekker de auto verkopen om te verdienen op onderdelen is voorbij. De aandrijflijn van de Model 3 gaat 1.600.000 km mee waarbij enkel om de 8 jaar de batterij vloeistof vervangen hoeft worden (zie het als motor olie vervangen). Zodra elektrische auto’s gemeengoed worden gaat dit heel veel geld kosten van hele machtige mensen, daarom doen ze er alles aan om de overgang tegen te houden. Dat is dankzij Tesla niet gelukt en nu proberen ze enkel zo lang mogelijk te vertragen.
Lees dit bericht alleen al. Audi (als luxe tak van één van de grootste) maakt betere koplampen als een fabrikant die pas enkele jaren massaproductie onder de knie heeft. Chapeau Audi, jullie mogen trots zijn.
rhellema zegt
@flutterby: ??
dijan zegt
@stfu: Ook gelezen van de overmatige roest na 6 weken (al) van jouw geliefde Tesla. Denk dat met de roest de sterren van veiligheid erg teruglopen?
str8six zegt
De E-tron in Amerika? Het continent waar Audi en EVs het fan-tas-tisch doen! ?
fabianfabian zegt
Audi probeert nog steeds de Tesla Model S uit 2012 te verslaan? Wat hebben ze al die jaren zitten doen dan? Was het sjoemelen met de diesel software zo tijdrovend?
str8six zegt
@fabianfabian: Audi probeert maar Tesla heeft Voorsprong op Techniek. O, the irony!
justsomebody zegt
@fabianfabian: precies zoals tesla alleen maar verkoopcijfers en nieuwe innovaties zit te faken via een schizofrene ceo bijzonder deurklinken die alleen maar kapot gaan, camerasystemen die nog steeds niet leveren wat beloofd is (oa autonoom rijden) en waardeloze te hacken software en hardware en ja een paar goede batterijen ter aandrijving van een in elkaar gesmeten chassis dat voorbijrijdt met het geluid van een natte scheet, alles bij elkaar een fantastische fabriek die fantastische verliezen draait een kijken hoelang die schroot nog op de markt zal zijn want onderdelen om die gehypte shit blijvend te kunnen repareren is er niet.
mcshine zegt
7 jaar de tijd hebben om dan op koplamptechniek beter te scoren, en nog trots ook…..Hahaha
dwfc zegt
Het kan allemaal best zijn maar de kwaliteit van Tesla krijgt nog een een ferme deuk! Misschien horen ze het hier niet graag maar op de site van Autovisie een heel verhaal met geuren en kleuren van Roestende Model 3 auto’s !!! Dit na 3 maanden. De aangebrachte verfdikte is niet conform de regels van de industrie. Dit is dan ook eenprimeur, dat heb ik nog nooit gelezen van een andere fabrikant. Bon kijk maar eensnarig naar de foto’s !
joki zegt
@dwfc: ssst, je mag dat hier niet schrijven…
hotze zegt
@dwfc: ik wacht wel even op de Mission E.
gandini zegt
@hotze: Die Taycan bedoel je dan toch? Daar ben ik ook wel oprecht benieuwd naar.
mashell zegt
@gandini: zal wel het hoogtepunt van de IAA worden, nog twee weekjes dus.
jag1960 zegt
Mooi dat de Audi veilig is. Vorige week diep in Oostenrijk een E-tron rijder gesproken op een gecombineerde laadplek (zowel Tesla als ‘merkloze’ superchargers), prachtige auto maar de man vertelde dat het laden echt nog een probleem is voor langere reizen door het ontbreken van een eigen superlader infrastructuur. Er wordt wel aan gewerkt langs de snelwegen maar nog beperkt en werkt ook niet overal. De range viel ook echt tegen zoals al eerder bleek uit onderzoeken.
sanderz28 zegt
Prachtige auto die audi, zou ik altijd verkiezen boven een Tesla.
roadster1976 zegt
Laat Audi maar eerst eens priberen net zoveel electrische auto’s te verkopen als Tesla!