Als je op zoek bent naar verstandige youngtimers voor 2023, kijk niet verder en klik hier!
Het einde van het jaar nadert en dat betekent drie dingen. Ten eerste Zwarte Pieten/Winterbanden discussie laait op. Mensen die volstrekt incapabel zijn om hun mening bij te stellen vinden dat de wereld recht heeft op hun mening. Ten tweede: de radiozenders gaan véél te vroeg over op het draaien van foute kerstmuziek. Tenslotte: wij maken een overzicht met de auto’s die volgend jaar youngtimer worden!
De youngtimer-regeling is een hele handige. Normaal gesproken als je een auto op de zaak zet, betaal je daar bijtelling over van 22%. Dat bedrag moet je boven op je salaris tellen (en daar betaal je dan belasting over). Dat geldt voor auto’s van 1 tot 15 jaar oud. Auto’s van 15 jaar en ouder vallen onder de youngtimer-regeling. Dan betaal je 35% bijtelling, maar dan wel over de dagwaarde en niet de nieuwwaarde.
Verstandige Youngtimers voor 2023
Zie het overigens als een tegemoetkoming van de overheid, niet als een cadeautje. Want je moet wel degelijk geld betalen. Zo betaal je alsnog de bijtelling, maar moet je ook rekening houden met 1,5% btw-correctie. Tel daarbij op dat je met een youngtimer meer onderhoudskosten hebt. Ook even iets om rekening te houden: milieuzones, zeker als het Euro4-diesels zijn, kun je het straks al lastig gaan krijgen om binnen te komen. Je moet youngtimers rijden uit overtuiging, omdat je oude auto’s simpelweg leuker vind en daar wel een beetje geld voor over hebt.
We kijken nu naar de verstandige auto’s die in 2023 youngtimer gaan worden. Zie dit lijstje als een idee-gids om alvast vooronderzoek te doen. Het zijn namelijk nu nog geen youngtimers! Ook iets om rekening mee te houden, het zijn altijd auto’s van ‘het nieuwe model’. Dit heeft als voordeel dat de auto minimaal verouderd is, maar dat je niet altijd een auto hebt waar alle technische imperfecties uitgefilterd en uitgestreken zijn. Dit zijn 10 verstandige youngtimers voor 2023:
Opel Insignia (A)
Wat is het?
De Opel Insignia is de opvolger van de Vectra dat weer de opvolger is van de Opel Ascona.
Wat is er zo bijzonder aan?
Het verschil met zijn voorganger. Qua rijeigenschappen, comfort, styling en prestaties staat deze Opel mijlenver bij zijn voorganger, die zeker niet verkeerd was.
Welke versie moet ik hebben?
Er valt veel te zeggen voor diverse modellen, maar je moet de 2.0T kiezen met luxe uitvoering, voorwielaandrijving en een automaat. Dan heb je eigenlijk een Saab 9-5 (de motor is zelfs van Saab!). Zescilinders voegen weinig toe, Fiat-diesels zijn prima (maar de meeste hebben lang leven achter zich).
Wat kost een redelijk exemplaar?
Een 2.0T automaat Cosmo is er al vanaf 8 mille, en dan staat er minder dan 80.000 km op! Nette V6’en kosten 10.000 euro.
Citroën C5 (TD)
Wat is het?
De laatste echte Citroën die Citroën heeft geïntroduceerd.
Wat is er zo bijzonder aan?
Het is de laatste Citroën die je met het bijzonder veerbollen luchtvering-systeem kon krijgen. Deze typische Citroën-feature bestaat gek genoeg niet meer.
Welke versie moet ik hebben?
Ga voor een complete V6, of het nu de benzine of diesel is. Je moet je zelf wel een beetje verwennen, natuurlijk. En ga altijd voor de (veel en veel) fraaiere Tourer. Wil je een Berline? Kijk dan naar de Citroën C6!
Wat kost een redelijk exemplaar?
Voor 8.000 euro rijd je in een V6 van de eerste eigenaar weg. In Frankrijk vind je ze nog wel.
Abarth 500 (312)
Wat is het?
Een ultra chique en sportief kleintje waarmee je altijd kunt komen voorrijden en waarin je altijd lol hebt. In principe is het niets meer dan een snellere Fiat 500.
Wat is er zo bijzonder aan?
Italianen kunnen heel goed ergens een beetje ‘magie’ aan toevoegen. Daardoor is een Quattroporte altijd beter dan een Mercedes-Benz S-Klasse of Tesla Model S. De Abarth 500 is een uitstekende producent van de permanente glimlach. Ook handig: ze zien er nog steeds vers uit (omdat ze niets zijn veranderd in de afgelopen jaren).
Welke versie moet ik hebben?
Je hebt een standaardversie (met 135 pk) en een ‘esseesse’. Die laatste is sneller en dus leuker. Die Abarth je dus hebben, maar je kan er altijd nog een esseesse (of dikker) van maken.
Wat kost een redelijk exemplaar?
Spotgoedkoop zijn ze niet, je moet nog altijd 10.000 euro meenemen als er niet meer dan een ton op mag staan.
Ford Kuga (C394)
Wat is het?
De eerste crossover van Ford. Oh nee, er was nog een Escape, maar die Ford was jij ook vergeten, hè? Ja, wij ook.
Wat is er zo bijzonder aan?
Eigenlijk is alles premium aan deze auto, maar de badge niet. Het interieur is opgetrokken uit fraaie materialen, het onderstel is (zeer) hoogwaardig en rijdt uit de kunst. Het design heeft zelfs de tand des tijds overleefd.
Welke versie moet ik hebben?
Verwen jezelf en ga voor een Ford Kuga met de betrouwbare vijfcilinder en een zo luxe mogelijke uitrusting.
Wat kost een redelijk exemplaar?
Hele nette exemplaren kosten alsnog 14.000 euro, maar dat is gekkenwerk. Voor 8-10 mille pik je er ook wel eentje op met 100-150k op de klok.
Volkswagen Passat CC
Wat is het?
Een Passerati! Een sexy Volkswagen Passat. Ietsje krapper, maar niet extreem veel onpraktischer dan een gewone sedan.
Wat is er zo bijzonder aan?
De Passat is een mooi product, maar wel heel erg saai. En bij de CC heeft Volkswagen eens wat moeite ervoor gedaan. Het bijzondere eraan is dat het interieur zo mogelijk nog mooier is dan het exterieur. Dusdanig mooi dat je nooit een Audi A4 sedan moet overwegen: koop dan deze Passerati!
Welke versie moet ik hebben?
De 3.6 VR6. Dat is serieus waar de meest betrouwbare variant. Die TSI-motoren zijn toch een mijnenveld. 2.0 TDI is altijd goed: lekker zuinig en prima prestaties, maar de meeste TDI’s zijn al afgeleefd.
Wat kost een redelijk exemplaar?
Voor 12.000 euro vonden we er eentje in Nederland met minder dan 100.000 km op de klok. Dat is echt bizar weinig als je ziet wat je krijgt voor je geld.
BMW 1 Serie Cabriolet (E88)
Wat is het?
Een open variant van de BMW 1 Serie. Eigenlijk zoals de auto bedoeld is, getuige de concept car.
Wat is er zo bijzonder aan?
Deze BMW klopt als cabrio uitstekend. Het is precies het goede formaat. Daarbij heb je een softt-op en niet een hardtop zoals de 3 Serie (E93).
Welke versie moet ik hebben?
De 125i met 3.0 zes-in-lijn. Dit zijn nog de indirect ingespoten N52-motoren daardoor veel beter dan de N53’s die je in gelijkwaardige 3 Series had. De 118i en 120i zijn niet extreem betrouwbaar en de 135i is een beetje te veel van het goede. Het gaat om verstandige youngtimers voor 2023, en dan is die zescilinder zonder turbo de beste keuze (en de best klinkende!)
Wat kost een redelijk exemplaar?
Het begint bij 13.000 euro in Duitsland.
Audi A4 Avant (8K)
Wat is het?
De stationwagon-versie van de Audi A4 sedan. Wat is er zo bijzonder aan? Evergreen, leaseslet, gezinsauto, vakantiemobiel en linkerbaanplakker in één.
Wat is er zo bijzonder aan?
Als sedan ‘klopt’ een Audi vaak niet, dan is een vergelijkbare BMW of Mercedes-Benz beter. Als Avant vallen alle puzzelstukjes ineens goed samen en klopt de som der delen wél.
Welke versie moet ik hebben?
Hier moet je even goed opletten. De 1.8 TSI met 120 pk is lachen, want daar kun je zo 100 pk bij-chippen. Maar die TSI motoren zijn niet allemaal even betrouwbaar. De 3.0 TDI quattro met handbak is het tofst en ‘past’ het beste. Sneller en zuiniger dan 3.2 benzine. Ondergetekende gaat er in elk geval eentje zoeken op Marktplaats.
Wat kost een redelijk exemplaar?
Een nette Audi A4 Avant 3.0 TDI quattro met minder dan 150.000 km kost 12 tot 14 mille. Een 1.8 TSI heb je voor minder dan 10 mille, maar ga voor een V6 met quattro.
Mercedes-Benz GLK (X204)
Wat is het?
De eerste D-segment crossover van Mercedes-Benz. Dus op basis van de C-Klasse, maar dan hoger en praktischer.
Wat is er zo bijzonder aan?
De uitstraling! Waar een Audi Q5 (ook sinds 2008 youngtimer) en BMW X3 nog dynamisch proberen te zijn, is de GLK een heerlijke Tonka-bak. Lekker vierkant qua styling en comfortabel qua rijeigenschappen.
Welke versie moet ik hebben?
Ze zijn allemaal briljant, eigenlijk. De GLK 320 CDI 4Matic is het lekkerste pakket. De zescilinder benzine is nauwelijks sneller (en flink dorstiger). We hebben het over verstandige youngtimers 2023, dus een viercilinder diesel is ook prima.
Wat kost een redelijk exemplaar?
Een GLK 350 op benzine is nog 15.000 euro, diesels zijn gek genoeg nog duurder! In Nederland begin het feest bij 21.000 euro, maar dan heb je wel een mooie GLK 350.
Infiniti G37 (CV36)
Wat is het?
Je kan het op twee manieren bekijken. Enerzijds is deze Infiniti een coupé-versie van de G37 Sedan, dat op zijn beurt een Amerikaanse Nissan Skyline is. Anderzijds is het een luxe, praktische Nissan 370Z.
Wat is er zo bijzonder aan?
Ten eerste de styling: het is nog altijd een bijzonder fraaie auto om te zien. Ten tweede de techniek, die 3.7 V6 is episch en altijd luxe uitgerust. We hebben het over verstandige youngtimers voor 2023: deze zijn echt betrouwbaar.
Welke versie moet ik hebben?
Er is er maar eentje en die is perfect.
Wat kost een redelijk exemplaar?
De prijzen lopen uiteen, er staan er ook maar een paar te koop in Europa. Vanaf 16.500 pik je een keurig exemplaar op uit Duitsland.
Volvo XC60
Wat is het?
Een crossover op basis van de Volvo S60, niet te verwarren met de latere Volvo V60 Cross Country. Eentje waarbij Volvo niet koos voor 4×4-esque looks, maar juist een strak voorkomen.
Wat is er zo bijzonder aan?
Ze spreken mensen aan die werkelijk niets met auto’s hebben, maar wel het geld hebben voor een fijne auto. De Volvo XC60 is dan ook heel erg ‘fijn’. Niet leuk, niet spannend. Het zijn extreem geslaagde reisauto’s.
Welke versie moet ik hebben?
Die 3.2 zescilinder heeft wel wat. Echt snel is ‘ie niet en de automaat versiert het feestje, maar het is een duur klinkende comfort-motor in een dure comfort-crossover. Dat past wel. Anders gewoon een vijfcilinder doen, of het nu benzine of diesel is. De T6 is overkill.
Wat kost een redelijk exemplaar?
Een 3.2 kost je nog 20.000 euro! Maar, voor 15.000 euro heb je een keurige vijfcilinder met weinig kilometers.
Eerder in deze serie:
- Kijk, 2022 wordt een geweldig jaar voor leuke youngtimers!
- Kijk, 2022 wordt een geweldig jaar voor verstandige youngtimers!
- Kijk, 2021 wordt een geweldig jaar voor youngtimers!
- Kijk, 2020 wordt een geweldig jaar voor youngtimers!
- Kijk, 2019 wordt een geweldig jaar voor youngtimers!
- Kijk, 2018 wordt een geweldig jaar voor youngtimers!
- Kijk, 2017 wordt een geweldig jaar voor youngtimers!
kennone zegt
Doe maar een Abarth met H&S sausje en Bombardone uitlaat. Vliegen de knallen om je oren!
karhengst zegt
Leuke wagen die Abarth, maar de youngtimer (verschrikkelijk eufenisme) regeling is toch vooral relevant voor het zakelijk rondrijden. Zo’n Abarth is een super pretpakket, maar voor de dagelijkse zakelijke kilometers lijkt het me de minst gepaste auto uit het rijtje.
kennone zegt
Je mist inderdaad alle comfort en voorzieningenen die je in je zakelijke auto wilt hebben. Maar met de Abarth kom je wel elke keer met een brede glimlach bij je klanten aan 🙂
SpiderIV zegt
@karhengst: heel veel zakelijk bereden auto’s rijden helemaal niet veel km’ers. Als je op een dag 2 of 3 adressen in en rond 1 van de grote steden aandoet dan wil/hoef je helemaal geen grote comfortabele bak.
audiA41.8TFSI2013 zegt
Zou een Mercedes (W204) C 200 kompressor zoeken met Xenon en automaat. Weet dat deze in 2007 is uitgebracht. Maar kwalitatief erg goede auto’s rond deze periode van 15 jaar geleden.
kennone zegt
Ik zou een 63 zoeken en daarna kan je er altijd nog een kompressor er op zetten.
rogerzz zegt
Luchtvering-systeem op de C5? Toen ik dat hier ooit zei werd ik helemaal kapot gemaakt door boze Citroën-boomers, omdat het hydropneumatiek is en geen luchtvering blijkbaar.
De Passet CC vind ik altijd nog een frisse auto. En de B8 Audi S4 Avant met de 3.0 liter van 333pk naar 425pk chippen staat nog op mijn to-do list, zoals Chris Harris ook heeft gedaan met zijn knalrode S4.
Robert zegt
Voor de haters die wat tegen de (zwaktes van) de TSI motoren hebben: koop er een en laat deze, desnoods preventief, aanpakken op de zwakke punten (dus gemodificeerde zuigers + schraapveren, en evt. de gemodificeerde kettingen vervangen). Kost je 3 tot 4 mille, maar hé, zakelijk rijden dus btw aftrekbaar. En als je de auto weer kwijt wil, is ie veel beter te verkopen of in te ruilen ook.
En in dat licht bezien, zou ik de A4 Avant overslaan en kiezen voor de Skoda Superb.
fanboy zegt
@RRRobert: Of je koopt gewoon een fatsoenlijke auto?
sr20det zegt
Ik kan je met enige recente ervaring vertellen dat een CC met TSI niet aan de straatstenen te slijten is. Als je er snel vanaf wilt ga je er max 5k voor vangen, zelfs de meest complete.
Hoe goed je dat torretje ook hebt aangepakt.
AC zegt
Geen sensible Mazda 6, Subaru Outback et cetera? Of een Laguna die laatst in een advies ook nog voorbij kwam :)
hippopotamus zegt
De meeste Laguna III GT’s komen inderdaad uit 2008.
Habanero zegt
Geen van allen draagt mijn absolute liefde mee. Op een blauwe maandag heb ik wel eens getwijfeld over die Passat CC maar hij had totaal niet bij onze toenmalige gezinstoestand gepast. Maar misschien nu wel, voor op zondag.
Design_Driven zegt
Jullie noemen hem maar vergeten hem. In plaats van de Insigna ga dan gewoon voor de Saab 9-5 en je hebt wat leuks te vertellen op verjaardagen en krijgt leuke gesprekjes als je de auto parkeert.
https://live.staticflickr.com/65535/52466032324_a6b2d0a06b_b.jpg
nemreh zegt
ook een fantastisch jaar om een plugin hybride te importeren!
kan je zomaar 10K schelen ;-)
werf76 zegt
Xc60: “De T6 is overkill”?
Juist niet. De atmosferische 3.2 moet teveel toeren maken om een beetje gang er in te brengen. Dat doet een T6 veel beter met bakken koppel. Dat draagt echt bij het comfort gevoel. Zuipen doen beide blokken erg veel.
fanboy zegt
Oja weer zo’n regeling die de boel kunstmatig instant houdt. Net als die 25 jaar oude diesels van toen.
Sommige mensen houden gewoon een dikke turbo diesel aan om er vervolgens korte stukjes mee te rijden, want “youngtimer”. Of verspijkeren er soms best veel geld aan, teveel, maar de auto’s hebben tijdelijk een wat hogere waarde (al is het maar voor de eigenaar) want youngtimer.
Jagris zegt
Of je ziet het als een regeling die ervoor zorgt dat oudere auto’s niet gelijk weggegooid worden, zoals zoveel producten in deze wegwerpmaatschappij. Ik vind het een prima regeling.
karhengst zegt
Verkopen =! weggooien
Voor een land wat sowieso al z’n moeilijkheden heeft met luchtkwaliteit zou je in moeten willen zetten op modernisering van je wagenpark, niet het belonen van het rijden van Euro 4/5 modellen.
Richmond zegt
De 1 serie als cabrio is echt niks. Ook dan kloppen de lijnen niet.
Dutchdriftking zegt
Zo’n Passat CC is geniaal. Doodzonde dat er destijds geen shooting brake is geweest zoals nu bij de Arteon. De A4 B8 is ook erg knap. De S4 is een hoop auto voor je geld. Helaas wel geliefd bij het dievengilde. Top tip, in 2008 was er de facelift van de 159. Deze was vanaf toen leverbaar met de 3.2 zonder Q4 en automaat. Ook was hij een stukje lichter. Natuurlijk is het geen busso V6, maar in de praktijk heb je het zelfde verbruik als de 2.2 maar dan met een mooier geluid, meer vermogen en veel meer betrouwbaarheid.
David zegt
€12.000 bizar weinig vinden voor een 15 jaar oude auto gaat er bij mij niet in. Ik vind dat flink wat geld voor een “oude bak”. Zelfs al heeft die minder dan 100.000 km gelopen, want in 15 jaar tijd betekent dat dat de motor nooit warm is gedraaid, of dat de teller is terug gedraaid. Beide niet echt een aanrader lijkt me.
rogerzz zegt
Alles is relatief, er zitten auto’s bij die vast 50-100k nieuw waren, dan is 12k in mijn optiek wel een koopje. Zo’n Audi A4 3.0tdi was destijds 65k ex. opties, doe daar wat alcantara verwarmde en verstelbare stoelen bij, xenon aanvinken, andere velgen, graag Bang&Olufsen, mogelijk een trekhaak, dode-hoek assist is wel fijn, elektrische kofferklep en dan ga je al richting de 80k? Als je die voor 15k nu kan kopen in nette staat, prima hoor, graag.
Je kan ook een Twingo kopen voor 25k die 0 jaar oud is, ik wist het wel.
outlook zegt
En zo is’t maar net!
dree16v zegt
Stuk voor stuk auto’s waar je prima in kan komen voor rijden (behalve de Abarth maar die is wel leuk) en ik heb er ook meer mee dan het nieuwe spul. Blijft een aparte regeling en ik vraag me af hoe lang nog… Ondanks dat mijn punt altijd is dat rijden met een gebruikte auto duurzamer is dan een nieuwe laren produceren.
metalfalcon zegt
2008 was ook het eerste jaar van de Lexus IS-F! Maar goed, die zijn een stuk duurder en stiekem is ie vanaf 2010 een stuk fijner met lsd.
sabrerator zegt
Hoeveel zouden er nou daadwerkelijk gebruik maken van deze regeling?
Je moet ondernemer zijn, oudere auto’s leuk vinden en daar ook dagelijks in willen rijden.
Er wordt een sfeertje geschapen alsof iedereen hiervan gebruik maakt, maar ik denk dat het in de praktijk maar om een miniem deel van de zakelijk gebruikte auto’s is.
vonklausenburg zegt
Mijn zoon heeft een Volvo S80 met de 2.5T gekocht een paar weken geleden.
Pino143 zegt
Goeie keuze! Daar rijd ik alweer bijna 4 jaar mee in de rondte. Heb zelf een S80 II uit het eerste bouwjaar (2006). Dat rijdt echt als een zonnetje. Als je, na 13 uur sturen naar zuid-Frankrijk, uitstapt, ben je nog net zo fris als op t moment van vertrek. Uit de kunst!
isleofman zegt
Doe mij maar lijstje 10 minst verstandige youngtimers! Op p1 de Range Rover vogue v8 SC ;-)
rulefollower zegt
Maserati GranTurismo 4.2 was er vanaf 2007.
willeme zegt
@isleofman: dat overzicht komt héél binnenkort online… ;-)
rollingstoned zegt
Geen Alfa Romeo’s deze keer?
ronnys zegt
De A4 vind ik wel knap, maar dan moet je geen kinderen hebben of zelf niet te groot.
Verder zitten er geen auto’s bij om nu echt warm van te worden.
Het zijn nette auto’s, degelijk, maar om ze nu als echt geweldige auto’s als youngtimer te zien.
Het zijn meer verstandige auto’s om te rijden, zonder veel emotie.
willeme zegt
@ronnys: Daarom staat r in de titel ‘verstandige’ youngtimers. de leuke youngtimers komen binnenkort aan de beurt!
ra-smit zegt
Naast de Ford Kuga met 5-cilinder heb je ook mog de Mondeo met de fantastische Volvo 2.5T !
https://www.gaspedaal.nl/ford/mondeo?bmin=2008&cilindersmin=5&srt=df-a
weetikveel zegt
De Quattroporte met zf komt dit jaar in de youngtimer categorie. Toch wel een van de meest begerenswaardige youngtimers zonder duoselect.