We kijken naar alle leuke youngtimers voor 2023.
Het is november 2022, dus dat betekent dat er een nieuw jaar aankomt. En een nieuw jaar betekent ook nieuwe youngtimers! Het idee van een Youngtimer is vrij eenvoudig. Je kan dan zakelijk een auto tegen 35% bijtelling van de dagwaarde rijden, in plaats van 22% van de nieuwwaarde. Ook is het wel handig dat je de kosten van de winst af kunt trekken, waardoor je dus minder belasting hoeft te betalen.
Echter, youngtimer rijden moet je niet alleen vanwege de kosten doen. De kans dat je tegen (dure) reparaties aanloopt is namelijk enorm. Vorige keer namen we de verstandige youngtimers met je door en nu gaan we door met het dikke spul, de dure youngtimers.
Leuke youngtimers voor 2023
Het zal je opvallen dat het eigenlijk best meevalt met de prijzen. Dat komt omdat we dit jaar een overzicht hebben van modellen die best bereikbaar zijn. Op sommige uitzonderingen na is daar een goede reden voor: het onderhoud is namelijk stratosferisch hoog.
Zoals altijd moeten we ook even een disclaimertje plaatsen. Deze auto’s worden 15 in 2023. Dit betekent dat je een paar maanden moet wachten voordat ze 15 jaar oud worden. Het is zeker niet altijd wijs om een eerste modeljaar van een bepaalde generatie te kopen, kijk daarom ook even naar de auto’s die de afgelopen jaren youngtimer zijn geworden. Enfin, without further ado, dit zijn de leuke youngtimers voor 2023:
Jaguar XF (X250)
Wat is het?
De Jaguar XF is een keurige E-segment sedan met een uitstekend onderstel, strak interieur en puike motoren. Niet alleen behoort deze Jaaaag tot de leuke youngtimers voor 2023, maar eigenlijk is ‘ie relatief verstandig.
Wat is er zo bijzonder aan?
Het is de eerste echt vernieuwende Jaguar sinds jaren. Vergeet niet dat in dit jaar de X-Type gefacelift werd en de Jaguar XJ nog die dubbele ronde koplampen had. Destijds vonden de Jaguar-fans het lastig te verwerken, maar nu is een X-Type gewoon echt een oude bak en dit nog altijd een strak model.
Welke uitvoering moet ik nemen?
Eigenlijk is de 3.0 V6 benzine dikke prima. De 4.2 en Supercharged zijn leuker, maar overkill. De meeste 2.7 diesels zijn opgereden, maar het zijn fijne motoren, mits correct onderhouden. Een complete 3.0 met zo weinig mogelijk kilometers en zo veel mogelijk opties, graag.
Wat kost dan een redelijk exemplaar?
Voor 17 mille heb je een nette 3.0 V6 Luxury met minder dan een ton op de klok. Daar mag je nog wel wat van afkletsen hoor, zó populair zijn deze auto’s niet.
BMW 7 Serie (F01)
Wat is het?
Eindelijk weer een mooie BMW 7 Serie na de rijdende optische migraine die de E65 was. Daarbij de richtlijn voor alle nieuwe 7 Series.
Wat is er zo bijzonder aan?
Dat de tijd extreem slecht vat erop heeft gekregen. Deze auto voelt nog altijd modern én tijdloos aan. Het iDrive-systeem, alle gadgets, de motoren: het is allemaal bruikbaar in 2022. Enorm knap.
Welke uitvoering moet ik nemen?
De 730d is de mooiste en de beste. Die heeft een moderne N57-motor en twee ronde uitlaten. Alle andere hebben die platte brede ornamenten. De 740i met N55-zescilinder is uiteraard ook bijzonder puik. Loop met een grote boog om de 750i met N63-motor, die BMW’s zijn extreem onbetrouwbaar en zeldzaam slecht. Reparaties van 15-25 mille zijn geen uitzondering.
Wat kost dan een redelijk exemplaar?
Een nette 740i met minder dan een ton zit nog rond de 20.000 euro, een 730d met anderhalve ton heb je al voor 15.000 euro
Audi S5 Coupé quattro (8T)
Wat is het?
De Audi S5 is een extra sportieve en extra luxe variant van de Audi A5 Coupé.
Wat is er zo bijzonder aan?
Er zit een V8 in en je kan ‘m elke dag gebruiken. Daarbij is het een beeldschoon ontwerp, mits origineel of smaakvol aangepast. De huidige S5 is feitelijk één generatie jonger en eigenlijk iets minder fraai dan deze.
Welke uitvoering moet ik nemen?
In 2008 kwam er ook een automaat. In principe is de handbak puristischer, maar de automaat is best aardig voor wat het is en past goed bij het karakter van de auto. Dit is een exclusief 335i-alternatief, niet een BMW M3-concurrent.
Wat kost dan een redelijk exemplaar?
Een S5 Coupé met minder dan een ton op de klok kost met automaat nog 25 mille, handbakken pik je voor 20 mille op.
Volkswagen Touareg Individual (7L)
Wat is het?
Een bijzondere serie Volkswagen Touareg-modellen. We dachten dat Porsche de dikste versies mocht bouwen op basis van dit platform voor de Cayenne, maar dat bleek dus Volkswagen te zijn.
Wat is er zo bijzonder aan?
Het zijn Volkswagens met extreem dikke motoren. Er is keuze uit de R50 TDI, of een W12 die je als Exclusive of Sport kan krijgen. Die laatste ziet er dan uit als een Touareg R50.
Welke uitvoering moet ik nemen?
Ze zijn alletwee extreem overbodig, maar zo’n R50 TDI heeft wel wat. Met name dat koppel heb je wel nodig bij dat gewicht. Het is schandalig om te zeggen, maar die W12 heeft eigenlijk te weinig koppel om lekker vlot door het verkeer te gaan.
Wat kost dan een redelijk exemplaar?
De vraagprijs is compleet irrelevant bij deze auto’s. Onderhoud is schreeuwend duur, dus drukt lekker de winst. W12’s vind je voor 20 mille, R50’s al voor 15.000 euro.
BMW X6 (E71)
Wat is het?
Een auto fouter dan Jumbo-reclames en fouter dan de administratie van Jumbo-topmannen.
Wat is er zo bijzonder aan?
Het was een gokje van BMW. In principe kost een X6 net zoveel om te bouwen als een BMW X5, maar door ‘m minder praktisch te maken konden ze er 10 mille per stuk meer voor vragen. Wat wel zo is, de auto maakt nog steeds impact. Of je ‘m nu mooi of lelijk vindt, opvallen doet ‘ie net zo erg als de nieuwste (die er hetzelfde uit ziet).
Welke uitvoering moet ik nemen?
Nou ja, eigenlijk moet je gewoon een identieke en superieure X5 kiezen. Veel praktischer. De M57-diesel is een langloper, de 30d is prima, de 35d voegt weinig toe. Vermijd de V8 onder alle omstandigheden. De 35i is prima als je per se geen dieselkoppel wil.
Wat kost dan een redelijk exemplaar?
Sommige X6’en met zescilinder staan nog voor 25 mille te koop, maar dat is gekkenwerk. Voor 20.000 kun je een uitstekende BMW X6 vinden waar je nog jarenlang mee kunt pronken.
Maserati Quattroporte [facelift] (M139)
Wat is het?
Jullie favoriete auto van de leuke youngtimers voor 2023! Toch? De Maserati Quattroporte is een raszuivere grote sportsedan van adel.
Wat is er zo bijzonder aan?
Die motor… Die V8 klinkt zo goed, dat het alle onderhoudskosten, het verbruik en de betrouwbaarheid goed maakt. De Quattroporte is niet echt snel, maar stuurt uitstekend. Het heeft ook iets bijzonders, deze generatie Maserati vierdeurs.
Welke uitvoering moet ik nemen?
Zolang deze maar de automaat heeft van ZF en niet de DuoSelect-transmissie. Er is een ‘gewone’ met de 4.2 motor of een Quattroporte S met 4.7. In principe maakt het voor de onderhoudskosten en het verbruik niet echt veel uit, dus als die 4.7 kan, gewoon doen.
Wat kost dan een redelijk exemplaar?
In Italië kun je ze importeren vanaf 30 mille, dan heb je een 4.2 met minder dan 100.000 km. In Duitsland vind je ze voor minder dan 25.000 euro. Check wel dat je de Automatica hebt en niet de DuoSelect (we wilden het gewoon even gezegd hebben).
Audi RS6 quattro (4F)
Wat is het?
Mobiele pinpas met vierwielaandrijving. Imagobuilder pur sang voor Audi.
Wat is er zo bijzonder aan?
Er zit een V10 in deze Audi RS6! Eentje die je ook nog eens bijzonder goed kan kietelen. Daarbij kreeg de RS6 een extra breed koetswerk met ur-quattro-esque wielkasten. Jammie!
Welke uitvoering moet ik nemen?
Zo’n AWD-raket moet je als stationwagon hebben, maar iets later in 2008 kwam er ook een RS6 limousine. Die was net zo matig geliefd als de BMW M5 Touring.
Wat kost dan een redelijk exemplaar?
Met anderhalve ton op de klok ben je zo’n 35 tot 38 mille kwijt. Importeren kan lonen bij deze auto.
Cadillac CTS-V
Wat is het?
Het bewijs dat General Motors de koning is van de sportsedans en niet een fabrikant uit Duitsland.
Wat is er zo bijzonder aan?
Het is een Cadillac met een uitstekend onderstel en Corvette ZR1-motor. En je kan ‘m met een handbak krijgen, daarmee is het zeker een van de leuke youngtimers van 2023.
Welke uitvoering moet ik nemen?
Je kunt er twee kiezen: een automaat of handbak. Die handbak geeft de auto een bijzondere dimensie, de automaat is op zich prima. De CTS-V Coupé en Wagon kwamen pas later.
Wat kost dan een redelijk exemplaar?
We vonden één CTS-V met handbak in Duitsland, die kostte slechts 37.490 euro.
Porsche 911 Carrera [facelift] (997.2)
Wat is het?
De laatste evolutie van de echte Porsche 911.
Wat is er zo bijzonder aan?
De 997 is de laatste generatie met ‘echte 911-besturing’. Deze hebben nog de hydraulische installatie in plaats van de elektrische pomp. Oh, en de laatste met indirecte injectie. En deze generatie is nog lekker compact.
Welke uitvoering moet ik nemen?
Daar zijn de meningen over verdeeld, maar een basis 911 Carrera 2 met handbak en nauwelijks opties is de meest pure vorm 911-rijden. De automaat is nu een PDK, dus puik in het gebruik (alhoewel de bediening erg is). Carrera 4-modellen hebben nog de de brede heupen. Turbo- en GT3-modellen kwamen pas in 2009.
Wat kost dan een redelijk exemplaar?
Voor 50.000 euro heb je een keurige 911 Carrera met handbak uit Duitsland.
Bentley Brooklands
Wat is het?
Een Youngtimer die aanvoelt als een klassieker. In principe is het een tweedeurs Arnage, maar dan nog exclusiever, duurder en aparter.
Wat is er zo bijzonder aan?
Het is een van de laatste echt aristocratische Bentley’s. Handgebouwde heerlijke hopeloosheid met hoogpolig tapijt en gelooid leder.
Welke uitvoering moet ik nemen?
Er is er maar eentje en die is perfect.
Wat kost dan een redelijk exemplaar?
In Nederland konden we er geen eentje vinden, maar in Duitsland vonden we er eentje met 60.000 km waar nog 157.500 voor betaald moet worden.
Eerder in deze serie:
- Kijk, 2022 wordt een geweldig jaar voor leuke youngtimers!
- Kijk, 2022 wordt een geweldig jaar voor verstandige youngtimers!
- Kijk, 2021 wordt een geweldig jaar voor youngtimers!
- Kijk, 2020 wordt een geweldig jaar voor youngtimers!
- Kijk, 2019 wordt een geweldig jaar voor youngtimers!
- Kijk, 2018 wordt een geweldig jaar voor youngtimers!
- Kijk, 2017 wordt een geweldig jaar voor youngtimers!
rollingstoned zegt
Dat wordt dus kiezen tussen de Jag en de Maser 😁
basman147 zegt
Graag de Bentley voor mij, zou zoiets graag nog eens willen meemaken!
E34M5Touring zegt
Zodra ik de financiele mogelijkheid heb komt er een Brooklands. Dat is em gewoon voor mij, sinds Clarkson’s rijtest waarbij hij letterlijk de achterbanden eraf rookt compleet verkocht. Kort daarna in Cannes 1 gespot. In de voor mij perfecte spec (creme wit, cognac interieur en de putdeksel velgen). Ik wil em, ik moet em een keer hebben. Fenomenale bak!
Loek zegt
@E34M5Touring: de Brooklands is inderdaad een droom. Ik vind hem veel beter opdrogen dan zowel de Azure als de Arnage, terwijl het in de basis hetzelfde ontwerp is. Tijdloze schoonheid. Zelf zou ik hem in de spec nemen die Jeremy testte, gewoon zwart (wel misschien iets meer kleur van binnen) met die vijfspaaks velgen. Heb wel eens vernomen dat die vijfspaaks velgen de ‘foute’ optie zijn maar ik vind ze bloedmooi.
Richmond zegt
Jezus die f01 en eerste generatie x6 drogen slecht op.
por100 zegt
Maar zulke dure auto’s zijn toch niet verstandig als youngtimer? Je betaald toch 35% over de dagwaarde. Dan is dat voor een porsche alsnog 17,5K bijtelling. Dat is vergelijkbaar met de bijtelling van een nieuwe m340i
ouwedibbes83 zegt
Er zit dacht ik een verschil in wat je er voor betaald op t moment en waarvoor je m kan laten taxeren. Waarde in t economisch verkeer rolt daar dan uit. Hopelijk kunnen anderen mij aanvullen?
SpiderIV zegt
@ouwedibbes83 dit is de potentiële discussie met de Belastingdienst. Die discussie wordt zelden gevoerd want de Belastingdienst controleert bijna niet. Bijtelling gaat inderdaad over “waarde economisch verkeer” ……………. En ja als je dan 35k voor een auto betaalt en de taxateur zet 25k op papier wat is de waarde dan. Die aankoop was een concrete actie in het economisch verkeer dus je geeft voer voor discussie.
ouwedibbes83 zegt
Dank voor je antwoord! Wat je dus eigenlijk wil, is een youngtimer kopen waar nog wat aan moet gebeuren; nog een grote beurt, opknappen van zaken, mss wat retrofit opties. Dus een lage aanschaf (en taxatie) maar vervolgens op de zaak kosten maken om m goed te krijgen.
Zijn er nog andere manieren om het voordelig uit te laten pakken?
SpiderIV zegt
je denk richting klopt wel. Tevens is “economische waarde” een rekbaar begrip. Wat is die een jaar na aankoop? (dan doe je geen concrete actie in het economische verkeer). Kortom grijs gebied. Zorg dat je niet te scherp aan de wind zeilt, blijf in het grijze gebied en vooral zorg dat je een onderbouwd verhaal hebt. Maak je waarde aannemelijk, taxatie, actueel aanbod e.d.
seggie zegt
De 997.2 is juist de eerste 911 met directe injectie motoren en deze motoren hebben niet meer de bekende problemen van de eerdere 911’s.
Turbo S zegt
Wat mij betreft wel een stuk minder fraai dan een 997.1. Die rare hoekjes uit de achterlichten staan me niet aan. En geen lobster wheels meer.
Dutchdriftking zegt
@PanameraGTS: Een 997 in het geel met Lobster wielen is inderdaad een heel fijne spec. Het pré facelift front zonder ledjes is beter, die eerste generatie leds worden tenslotte slecht oud. Maar de led achterlichten kon ik wel altijd waarderen. Je mag het bijna niet zeggen, maar imitatie faclift achterlichten zonder het gekke hoekje zijn wellicht de beste optie.
kattekrab zegt
Na 8 jaar stilstand zet ik deze winter mijn zwarte handgeschakelde 997.1 S (met lobsters) terug in orde. Ik heb het nooit over m’n hart gekregen om deze te verkopen. Ik heb er vroeger veel plezier aan beleefd, en ik vind het nog altijd een erg pure 911 qua model.
Mijn 911 is een 2005 model, dus na me wat inlezen over de mogelijke problemen, waar ik vroeger nooit bij heb stilgestaan en niets van heb ondervonden gedurende 57.000km’s, ga ik toch extra investeren (IMS & koelmodificatie) vooraleer ik er terug mee de baan op ga. Ik ga dan beter slapen.
Het is correct dat deze problemen van de baan zijn met de 997.2, maar ik heb nooit kunnen wennen aan de achterlichten. En om heel eerlijk te zijn … de DFI motor klinkt toch niet zo goed als de vorige generatie. ;)
hehe zegt
Ik rij een 911 youngtimer en (even afkloppen) onderhoud valt me reuze mee.
Als youngtimer geeft het rust dat eventuele onderhoudskosten aftrekbaar zouden zijn.
Nadeel is dat je bij een youngtimer wilt kunnen afschrijven om de bijtelling te compenseren en dat doet zo’n 911 niet zo hard.
rulefollower zegt
Maseratie Granturismo kan ook.
Ziet er wel wat meer bij de tijds uit.
Overigens, zakelijk zijn dit bijna allemaal auto’s met een dure btw correctie.
petroldrinker zegt
De enige die mn hartje sneller laat kloppen van dit lijstje is de Maserati, een instap porsche no thx, zal me toch elke dag een loser voelen als er een andere dikkere 911 naast me staat bij het stoplicht..
reactief zegt
Meen je dat? Dan heb je wel een zwaar leven als je je een loser voelt doordat een ander persoon het materialistisch beter voor elkaar heeft dan jezelf. Als dat de graadmeter is voor geluk hoop ik dat je nog jong bent en er snel achter komt dat geluk in het leven met hele andere dingen te maken heeft dan de meetlat in vergelijking tot anderen.
karhengst zegt
Ach, het is goed voor de economie. Met een dergelijke houding ben je de droomklant van iedere premium autoboer.
ouwedibbes83 zegt
Ik denk dat Willem bedoelt dat de beleving in de instapper niet veel anders is dan in een dikkere versie. Het geluid, het stuurgevoel, de snelheidsbeleving. Een paar pk’s erbij maakt dan geen wereld van verschil.
En stel je hebt een dikkere 911 en er staat een Ferrari naast je, dan ben je mss weer niet de snelste jongen. Als je zo redeneert, kun je bijna nooit iets kopen. Want er komt telkens weer iets snellers en beters op de markt.
Dutchdriftking zegt
Oei, een misser van @willeme , dat zie je niet vaak. De Touareg is gaaf, zeker in R uitvoering. Maar die R50 durf je echt nergens aan te bevelen. Wat een afschuwelijk onbetrouwbaar mormel is dat. Eigenlijk is een Touareg 3.2 of 3.6 VR6 het beste. Niet vooruit te fikken alleen. Uit dit lijstje is het moeilijk kiezen. De pré facelift S5 coupé was een leuke verassing in de categorie, oja, die had je ook nog. De latere V6 compressor was wellicht beter, maar je wilt de V8. Ik zou graag de RS6 V10 bezitten. De laatste RS6 waarvan alleen liefhebbers wisten wat het was. Vind alleen maar eens een goed onverprutst niet afgetrapt exemplaar.
reactief zegt
Zo’n Bentley Arnage is voor mij wel de ultieme auto uit dit lijstje. Kan me nog goed herinneren dat ik een klant had met zo’n auto. Wat een meesterlijk cool apparaat.
Toch zou ik voor de 997 gaan, heb een zwak voor de Turbo S (die dus later kwam), maar een Carrera S zou ook al leuk zijn.
rulefollower zegt
2024 kan de Panamera ook.
Joost zegt
Een keuze voor mij tussen de QP en de XF, als ik voor de keuze stond.
Vooralsnog blijf ik wel even 35% aftikken over mijn E61 535d. Kostte me 3x niks. Onderhoud is ander ding, maar ook dat is nog best te doen…
Heb je een link naar het 2023-normale-yougtimer-lijstje?
pleiades zegt
De F01/F02 had van bouwjaar 2008 tot 2012 de N54 ipv N55. De N54 is een stuk complexer en minder betrouwbaar dan de N55.
Cayenne zegt
Rij al 2,5 jr Cayenne Techart uitvoering. Zie je weinig van rondrijden. Echt een aparte auto met een fantastisch geluid zowel de audio (6 mosconi eindversterkers ) als uitlaatsysteem van Techart. Veel achterstallig onderhoud laten uitvoeren door Porsche Gelderland ( ruim 12 k). Maar dat weet je van tevoren . Als je laat doen doe het dan goed. Afgelopen 2 jr probleemloos gereden. Is wel dorstig maar ook dat weet je van tevoren.