Het is weer zo ver! We nemen alle verstandige youngtimers van 2022 met je door.
Buiten wordt het alweer kouder, de dagen worden korter en alle lockdown-maatregelen lijken weer terug te keren. Dat betekent dat er ook een nieuw jaar aankomt. Dat betekent weer een zwik auto’s die in aanmerking komen voor de youngtimer-regeling.
Ondanks dat we in moeilijke tijden leven en milieuvriendelijke auto’s erg belangrijk zijn, is er nog altijd een youngtimer-regeling. Het idee is simpel, als jij een youngtimer op de zaak rijdt, betaal je een ander bijtellingspercentage. Deze bedraagt 35% (hoger dus), maar wel over de dagwaarde van de auto. Natuurlijk, je zit nog met de BTW-correctie en wat andere dingetjes waardoor het uiteindelijk niet spotgoedkoop is.
We beginnen met de eerste serie verstandige youngtimers auto’s die 15 jaar oud worden in 2022:
Dacia Logan MCV
Wat is het?
De nuchterste auto die je in Nederland kunt kopen.
Wat is er zo bijzonder aan?
Alles in de auto is zo goedkoop mogelijk. Maar het is met een verfrissende eerlijkheid gedaan. Daarbij is de Dacia dusdanig ontworpen dat je wel een hele grote luxe hebt: ruimte. De Logan MCV is serieus ruim en mede daardoor erg praktisch.
Welke uitvoering moet ik nemen?
Wie dit zinnetje met interesse leest om er eentje te kopen (als Youngtimer!), weet al welke motor het beste op LPG loopt. Als je toch voor goedkoop gaat, dan kun je beter echt gaan geld besparen, nietwaar?
Wat kost dan een redelijk exemplaar?
Dat weet je waarschijnlijk ook al. Je weet dat je minimaal 3.000 euro moet meenemen, maar gaat gewoon 2.000 bieden, toch?
Skoda Fabia (5J)
Wat is het?
Een Skoda Fabia. Een kleine hatchback uit Tsjechië. Een keurige volwassen B-segment hatchback voor de kleine portemonnee.
Wat is er zo bijzonder aan?
Ondanks de frisse looks stond de auto op hetzelfde platform als zijn voorganger. Waar je in een Dacia écht het gevoel hebt in een goedkope auto te rijden (wat ook zo is), valt dat in de Fabia heel erg mee.
Welke uitvoering moet ik nemen?
De Fabia 1.9 TDI voor de veelrijder die allergisch is voor binnensteden. Alle driecilinders moet je ontwijken. De atmosferische 1.4 en 1.6 motoren zijn namelijk prima en te prefereren boven de latere TFSI’s qua betrouwbaarheid.
Wat kost dan een redelijk exemplaar?
Niet meer dan 4.000 euro voor betalen. Dat zou zonde zijn.
Fiat 500 (312)
Wat is het?
Een kleine driedeurs hatchback op basis van de Fiat Panda. In plaats van een zo praktisch mogelijk koetswerk, heeft de 500 een zo leuk mogelijk koetswerk. Daarnaast heeft de 500 een aandoenlijk interieur. Het is een voordelig alternatief op een Mini. Niet alleen qua verbruik, verzekering en MRB, maar ook qua onderhoud. Fiat 500’s zijn stiekem best goed gebouwd.
Wat is er zo bijzonder aan?
Het model wordt nog steeds verkocht! Natuurlijk, dat ligt ook aan de krankzinnige modelstrategie van Fiat. Maar in het geval van de 500 hebben ze een puntje. Dat model voldoet nog steeds behoorlijk goed aan wat je mag verwachten van een kleine chique A-segmenter.
Welke uitvoering moet ik nemen?
De 1.4. De 1.2 is leuk als stadsauto en/of 2e auto. De 1.4 met 100 pk is bijna vlot te noemen. De diesel is superzuinig, maar overbodig. Als je veel kilometers maakt, zoek dan een Punto of Bravo.
Wat kost dan een redelijk exemplaar?
Het begint bij zo’n 4.500 euro voor een 1.4 met 125.000 op de klok. Daaronder vind je kalere 500’s met meer kilometers en een 1.2.
Ford Mondeo
Wat is het?
De derde generatie Ford Mondeo. Een D-segmenter van Ford die je kon krijgen als sedan, liftback of stationwagon. Een grote lap auto voor een bescheiden bedrag. Echt een topkeuze voor mensen die zoeken naar verstandige youngtimers.
Wat is er zo bijzonder aan?
Nuchter beschouwd zijn het topauto’s. Ze zijn erg ruim, sturen uit de kunst, zijn compleet uitgerust en betaalbaar. Met name het feit dat het zo lekker rijdt is een reden om er eentje te verkiezen boven de concurrentie.
Welke uitvoering moet ik nemen?
Vermijd de diesels, die zijn niet bovengemiddeld betrouwbaar. De 2.0 benzine met 145 pk is op zich prima, maar niet bijzonder. De 2.5T (van Volvo origine) met 220 pk is het leukst. De 2.3 Ghia is stiekem ook een erg fijne versie.
Wat kost dan een redelijk exemplaar?
Zo’n 7.000 euro voor een 2.5T met 150.000 op de klok.
Mazda CX-7 (ER)
Wat is het?
Een crossover van Mazda. De eerste crossover van Mazda (Tribute) was zijn tijd vooruit, maar bijzonder slaapverwekkend. De CX-7 leek wel 2 generaties moderner te zijn
Wat is er zo bijzonder aan?
Het is een echte rijders crossover. Zie het als een budget-Porsche Cayenne Turbo. De Mazda CX-7 is vlot en stuurt voor het type auto bijzonder strak. Het zijn praktische, betrouwbare en verstandige youngtimers bovendien.
Welke uitvoering moet ik nemen?
Er is er maar eentje! De Mazda CX-7 heeft altijd een 2.3 DISI Turbo met 260 pk, een motor die we ook kennen uit de Mazda 3 MPS en Mazda 6 MPS. Een handbak en vierwielaandrijving is ook altijd standaard.
Wat kost dan een redelijk exemplaar?
Voor 8 mille vind je een exemplaar met zo’n anderhalve ton op de klok.
Mercedes-Benz C-Klasse (W204)
Wat is het?
De derde generatie C-Klasse en de vierde D-segment auto van Mercedes. Waar de vorige generaties in eerste instantie comfortabel waren, is de W204 een stuk strakker zonder oncomfortabel te zijn. Het is tevens de laatste generatie C-Klasse met viercilinder kompressor-motoren en de laatste met atmosferische zescilinders.
Wat is er zo bijzonder aan?
Het zijn hele fijne auto’s. Nog altijd. Kwalitatief zijn ze ook een stuk beter dan de voorganger (W203).
Welke uitvoering moet ik nemen?
Originaliteit staat voorop. Alles dat ‘C63 uitgevoerd’ is, is knakig. Onze tip is een nette zescilinder automaat, de C280 is meer dan voldoende. Als je veel rijdt, zijn de diesels zeer puik, de C220 CDI biedt alles wat je maar nodig hebt.
Wat kost dan een redelijk exemplaar?
Een mooi V6 kost nog altijd 10 tot 15 mille. Een C220 CDI met wat kilometers heb je voor de helft.
Volvo V70
Wat is het?
De ultieme Youngtimer der youngtimers! Een icoon op wielen en in Nederland een legendarische stationwagon. V70’s zijn het schoolvoorbeeld van verstandige youngtimers.
Wat is er zo bijzonder aan?
Deze Volvo is gebaseerd op een Ford Mondeo. Het is derde generatie en meteen ook de laatste. In tegenstelling tot wat sommige Duitse collega’s proberen, heeft deze auto nul sportieve pretenties of eigenschappen.
Welke uitvoering moet ik nemen?
De V70 D5 past het beste bij de auto, de 2.5T is een typische Volvo-motor. De 3.2 en T6 zijn overkill en vrij lastig om aan te sleutelen.
Wat kost dan een redelijk exemplaar?
Vanaf 10 mille beginnen de vijfcilinders met minder dan 2 ton op de klok.
Audi A5 (8T3, B8)
Wat is het?
Een bijzonder fraaie tweedeurs vierdeurs coupé van Audi. Volgens zijn ontwerper (Walter da Silva) de mooiste auto die hij ooit heeft ontworpen. De basis komt van de A4, wat je ook ziet aan het interieur.
Wat is er zo bijzonder aan?
Het model is nauwelijks verouderd. De huidige generatie lijkt er sprekend op. Ook het interieur is nog heel erg up-to-date, eigenlijk. Natuurlijk, het infotainment-display is te klein maar verder kom je niet veel te kort.
Welke uitvoering moet ik nemen?
De A5 3.0 TDI quattro is de fijnste motor en past het beste bij de auto. Ook het meest betrouwbaar. Wat dat betreft zijn de dikke diesels de meest verstandige youngtimers. Qua verzekering en MRB is de 2.0 TFSI het fijnst, maar let wel op de olieschraapveren (meeste zijn nu wel gefixt, anders doorzoeken)
Wat kost dan een redelijk exemplaar?
Ongeveer 12 mille voor een eenvoudige viercilinder, de zescilinders met lage kilometers ‘doen’ nog 15-20 mille. Zelf importeren loont.
BMW 3 Serie Cabrio (E93)
Wat is het?
De eerste BMW met stalen klapdak. Dat was een zeer gewaagde move, want de 3 Serie Cabrio is de belangrijkste cabriolet in het gamma van BMW. De auto is gebaseerd op de 3 Serie Coupé, die weer op de sedan is gebaseerd. Het uiterlijk is wel afwijkend van de sedan met een andere voor- en achterzijde. Het interieur is wel uniek.
Wat is er zo bijzonder aan?
Het is de laatste BMW 3 Serie Cabriolet. Ook de laatste generatie met atmosferische zescilinder motoren. Voor het eerst was er ook een 335i (N54 met twee turbo’s) mogelijk. Oh ja, de auto is dik 250 kilogram zwaarder dan de coupé én minder stijf. Beide nadelen voel je behoorlijk tijdens het rijden.
Welke uitvoering moet ik nemen?
Een 325i is precies wat je nodig hebt. Klinkt voortreffelijk en is niet vooruit te fikken. De sterkere modellen voegen weinig toe, de 320i is te zwak, onbetrouwbaar en nauwelijks zuiniger. Oh wacht, de 330d is de beste keuze, stiekem. Met een ZF automaat. Vermijd het M Sport-pakket en zoek een Individual of andere ouwe-lullen-uitvoering. Dan worden ze het beste oud.
Wat kost dan een redelijk exemplaar?
Probeer er eentje uit Duitsland te pikken voor zo’n 10 mille met niet al te veel kilometers. Een 320i vind je voor minder, een nette 335i kan nog 15 tot 20 mille kosten.
flippiez06 zegt
Maar wanneer wordt de youngtimer de nek omgedraaid?
neeszz zegt
ben ik ook benieuwd naar
Variomatic zegt
@flippiez06: mileukabouter Fransje Timmerman liep gisteren in Glasgow notabene te ego-dramaqueenen met een foto van zijn éénjarige kleinzoon.. alles is geoorloofd bij de milieumaffia en alles moet wijken, vrees dat milieu impact idd een steeds zwaarder wegend argument gaat zijn om de YT regeling de nek om te draaien..
alloallo zegt
De cx 7 was toch ook leverbaar als 2.2 diesel? Wellicht nog niet als youngtimer?
thearchitect zegt
Ik heb juist vaak gelezen dat Fiatjes 500 helemaal niet goed gebouwd zijn en dat juist de eerste bouwjaren (de youngtimers dus) vol zitten met euvels en kinderziektes.
SpiderIV zegt
@thearchitect: gelezen?? maar je komt ze op elke straathoek tegen, enorm veel van gebouwd gedurende vele jaren, onderdelen zijn spotgoedkoop, en zeker dat 1.2 blokje kan makkelijk een paar ton aan kms aan en dat voor een stadsauto. Echt een goedkoop top karretje dat er leuk uitziet.
sportabgasanlage zegt
@thearchitect Oude auto’s hebben geen kinderziektes meer hoor. Is allemaal al lang gefixt.
c4seum zegt
Vraagje: welke “dagwaarde” wordt er door de belastingdienst aangehouden? Er staat een mooie Impreza WRX edition te koop voor net geen 20k, maar in het Finnik rapport wordt de waarde geschat op 4,5-7k. Welke waarde wordt er genomen?
EJS zegt
Als je er 20k voor betaalt, reken maar dat je de eerste paar jaar daar ook bijtelling over betaald.. nu is 35% over 20k nog wel te doen, maar toch..
Computer Freak zegt
35% over 20k is fors. In dat geval zou ik eens uitrekenen wat je ongeveer per maand kwijt bent aan de auto en of kilometervergoeding geen betere optie is. Ligt natuurlijk helemaal aan je kilometrage zakelijk/privé.
hehe zegt
Leg eens uit? Waarom zou 35% over 20k fors zijn?
Is net zoveel als de bijtelling op een nieuwe auto van 30k
Oke, je hebt wat minder afschrijving. Mogelijk iets meer onderhoud, maar dit kan toch meestal prima uit met de huidige benzineprijzen?
cloverleaf zegt
@EJS: reken maar van niet. Ligt er ook aan of je hem zakelijk koopt of dat je hem eerst particulier koopt en vervolgens op de zaak zet. Maar de dagwaarde die de BD is doorgaans veel lager dan de vraagprijs op MP ;)
Variomatic zegt
@c4seum: niet dagwaarde maar waarde in economisch verkeer, dus idd als je er 20 (wat een absurd hoog bedrag trouwens) voor betaalt dan is dat 20. Maar als de koerslijsten 6/7 zijn dan zou ik het zo ‘creatief’ fabriceren dat ie in je boeken op aanschaf 6 staat ipv 20.
SpiderIV zegt
@variomatic: ??? En hoe verwerk je dan die 14k die je meer betaalt voor de auto? En voor de afschrijving moffel je die er weer “creatief” bij??? Best lastig dat creatief boekhouden, die “oplossing” creëert meteen weer een probleem 🤣
Variomatic zegt
@spideriv: je vraagtekentoets blijft hangen. En hoe? Verzin maar wat: laat je schoonmoeder hem voor 20 kopen en koop hem van haar voor 5k of zo. Dan heeft die YT echt zin. Voor 35% over 20k kun je ook iets leuks nieuws leasen in de 22%.
SpiderIV zegt
sorry, slecht toetsenbord. Mede de lol van een zakelijke auto (ook een YT) is dat de kosten zakelijk gepakt worden. Groot deel van die kosten is de afschrijving. Via jouw schoonmoeder optie mis je 15k aan zakelijke kosten.
Variomatic zegt
@SpiderIV: klopt, maar die afschrijving gaat in kleine stapjes waardoor de bijtelling gedurende de tijd dat je erin rijdt hoog blijft en die hakt er prive nogal hard in in vergelijking met bijtellen over bijv. 5000,- euro.. zet maar in een excelletje: wat je aan extra zakelijke aftrekposten creëert door de afschrijving valt netto in het niet bij een significant lagere bijtelling prive..
roberto zegt
Taxatie waarde. Ik rijdt een CLS55 AMG youngtimer, betaalde misschien iets boven de marktprijs maar daar was de conditie van de auto ook naar (zwart / zwart, origineel NL en relatief weinig km, alle beurten etc. net gehad). Maar heb een taxatierapport die een stuk lager is, getekend door een erkend taxateur, en dat is mijn indicatie rapport waar ik bijtelling over betaal ;-)
roverbmwdriver zegt
Dit jaar een BMW 630i Coupé (in M-uitvoering) uit 2006 aangeschaft: helemaal prima, heerlijke, stijlvolle auto en zeer relaxed (genoeg pk’s en aanvaardbaar verbruik) en inmiddels alweer 25.000 probleemloze kms mee gereden.
C220AMG zegt
Ik was überhaupt niet te spreken over de kwaliteit van de C220CDI, motorisch zeer veel problemen gehad vanwege het dubbele vliegwiel en uiteindelijk weg gedaan vanwege schade aan een van de zuigervoeringen (bij ong. 160k km). Nee, helaas geen Mercedes meer voor mij.
Robert zegt
Beter pak je een van de allerlaatste uit de ‘Baureihe 203′. Daar zijn de kinderziektes wel uit, en qua interieur voor 90 gelijk aan z’n opvolger. Ik heb zelf een hele late T-Modell 180K (juni 2007), met 143 pk heb je in Nederland niks te kort en anders is een chipkuur te overwegen om er nog eens 30-45 pk bij te krijgen. Voor een paar honderd euro koop en installeer je er een modern audio-navigatiesysteem in en klaar ben je.
descartes zegt
Dan is dat waarschijnlijk geen C-klasse uit 2007/08. Deze hebben een om646. Echt onverwoestbaar. Heb zelf nu 450dkm op de klok zonder mankementen.
descartes zegt
Dan is dat waarschijnlijk geen C-klasse uit 2007/08. Deze hebben een om646. Echt onverwoestbaar. Heb zelf nu 450dkm op de klok zonder mankementen.
Variomatic zegt
De 3.0tdi als meest betrouwbare optie voor de A5 bestempelen zou ik niet doen @willeme.. Defecte kettingspanners, opgerekte kettingen (een spaghetti van enkelvoudige kettingen aan de achterkant van het blok waardoor je bak er altijd uit moet om er bij te komen), lekkende injectoren waardoor diesel zich met de olie vermengt.. goed (laten) controleren voor je zo’n ding koopt. De 3.2 V6 benzine idem dito wat kettingen betreft, maar ook problemen met de cylinderwand-legering wat leidde tot kantelende zuigers. Wat dan wel? 1.8 tfsi.. 2.0 tdi? bleh..
willeme zegt
@variomatic: het is natuurlijk relatief. Alle motoren van de A5 hebben zo hun makken. De opgerekte kettingen en defecte spanners zijn in een fix te verhelpen. Dat geldt eigenlijk voor elke moderne motor tegenwoordig met een ketting. Bij BMW kunnen ze er ook wat van ;-). De 2.7 kent aanzienlijk meer issues (of komen de issues vaker voor). Injectoren en turbo zijn een dingetje, maar zie je ook bij BMW en Mercedes.
Variomatic zegt
@willeme: tuurlijk, alles is te fixen, alleen wordt er veel in gebeund: alleen ff de bovenste spanners vervangen waar je wel bij kan en de vergammelde rest laten zitten. Als je het goed wil doen ben je zo 2-3k verder. Injectoren: 500,- per stuk maal zes.. lang rijden met een te hoog oliepeil verrijkt met diesel: brrr.. hoe ouder deze blokken hoe linker ze worden m.i.
willeme zegt
@variomatic: zeker weten! je moet er wel heel erg goed voor zorgen. Ik ben zelf vrij secuur op mijn 3.0 dieseltje. Altijd rustig warm rijden, af en toe schoon blazen op de A31, om de 10K olie wisselen en alles preventief aanpakken. Het kost aanvankelijk iets meer, maar kost je daarna wat minder (althans, dat hoop ik ;-)).
Helaas vallen dit soort auto’s ook in de smaak bij mensen die alleen het hoognodige doen. Het is gewoon complexe techniek dat je met lapmiddelen om zeep kunt helpen. Op zich is 2-3 k af en toe investeren in onderhoud gewoon iets dat hoort bij een auto met een nieuwprijs van 60-70k in euro’s. Dat je ze oppikt voor de prijs van een jonge Polo wil niet zeggen dat het onderhoud gelijk is ;-)
FiXeR zegt
Ik ga een BMW 335i Touring in de youngtimerregeling rjiden, de E91 mis ik nog op dit lijstje.
willeme zegt
@fixer: simpel, die auto is al een tijdje een youngtimer! De E91 kwam in 2006 op de markt (en de E90 waarvan die is afgeleid in 2005). Dit gaat om auto’s die in 2007 15 jaar worden.
Wel goed om te lezen dat er meer E91-rijders zijn ;-).
net10 zegt
Leuke lijstje met interessante youngtimers.
De Dacia met 1.6 op LPG is natuurlijk de optie als je echt heel verstandig en goedkoop wilt autorijden. De Audi A5 vind ik prachtig maar is gezien de vele dure problemen erg onverstandig, de BMW en Skoda zijn ook niet heel verstandig, er zijn best veel problemen bekend.
Ik zou ook zeker kijken naar de Renault Laguna 3, en Renault Twingo 2 , als je op zoek bent naar een zeer verstandige en zeer betrouwbare Youngtimer. Een Fiat Bravo is ook een goede optie.
Mas-Estate zegt
M’n vader had de BMW e93 320i cabrio — wat u zegt; echt niet vooruit te fikken.
Je voelde gewoon de hele tijd dat die auto een pietsie rapper had moeten zijn, moeite had om het gewicht vooruit te trekken (laat staan op een heuvel in Italie).
Zeer mooi om te zien (vooral de coupe uitvoeringen), maar hij miste gewoon net dat beetje oemph
r3fl3x zegt
Wat fijn eigenlijk dat zo veel mensen zo veel waarde hechten aan een nieuwe auto… Leuk artikel!
gillis zegt
Hier een Maserati grandsport 2006. Betaal 250 euro bijtelling, maar alle onderhoud (+-2000 euro per jaar) op de zaak.
Zo kan je toch een leuke auto rijden voor een habbekrats met praktisch nul afschrijving. Zo lang de youngtimer regeling geld zou ik nooit een nieuwe auto op de zaak kopen.
Volgend jaar komen er echt weer mooie nieuwe auto’s van 2007 in de regeling. Ik kijk ernaar uit.