Deze relatief moderne en dikke auto’s kun je in 2020 zakelijk rijden tegen 35% van de dagwaarde.
Het is weer die tijd van het jaar. Over drie maandjes is het weer zover. Dan staat 2020 voor de deur. Dus mocht je nog goede voornemens waar willen maken van 2019, nu is het beste moment om eraan te werken. Qua auto’s is 2020 heel interessant, want heel veel gave auto’s bereiken namelijk de 15-jarige leeftijd.
Dat betekent dat je ze tegen dagwaarde zakelijk kunt rijden, de zogenaamde Youngtimer-regeling. We hebben 14 interessante voorbeelden op een rijtje gezet. Houdt er wel rekening mee dat deze auto’s werden geïntroduceerd in 2005. Dat heeft als voordeel dat je een relatief verse auto rijdt die niet zwaar verouderd overkomt. Aan de andere kant betekent het ook dat je te maken hebt met de eerste auto’s van dat specifieke type, plus alle kinderziektes die daarbij komen kijken. Aan de andere kant, na 15 jaar tijd zijn de mankementen vast wel naar boven komen drijven. Check daarom goed alle aankoopadviezen, die we middels een linkje verwerken in de tekst.
Alfa Romeo 159 (939)
Wat is het?
De Alfa Romeo 159 is fotomodel die al 10 jaar gestopt is met werken, nog steeds erg mooi, maar met overtollige kilootjes.
Wat is er zo bijzonder aan?
Het fraaie koetswerk en mooie interieur. Je moet drie keer per dag naar het lijnenspel kijken voor de bevestiging dat geen BMW 3 Serie of Audi A4 er tegen opkan. Dat is deels waar, overigens. Qua betrouwbaarheid vallen de aandachtspunten mee.
Welke uitvoering moet ik nemen?
Eentje met een dieselmotor. De benzinemotoren die je in het begin kon krijgen zijn duur in onderhoud en presteren gemiddeld. De dieselmotoren daarentegen kunnen beter overweg met het hogere gewicht. Het zijn perfecte lange-afstandscruisers. Een a-typsiche Alfa, eigenlijk.
Wat kost een redelijk exemplaar?
Bespaar jezelf excessieve onderhouds- en reparatiekosten door voor een wat frisser exemplaar te gaan met aantoonbare historie. Er zijn genoeg exemplaren die worden gereden door liefhebbers. Koop van hen. Die zijn prima te vinden voor zo’n 3.000 tot 5.000 euro. Loop weg bij de rest.
Saab 9-7X
Wat is het?
De meest betrouwbare Saab aller tijden, op de Saab 9-2X na, wellicht. In principe is het een Oldsmobile Bravada, maar dan met een Saab logo.
Wat er is zo bijzonder aan?
Deze auto komt uit de tijd dat GM wel de aspiratie had om Europese Premium merken het lastig te gaan maken, maar daar niet meer dan 2.000 dollar aan uit wilde geven. Het was simpele badge-engineering. Maar Saab had zijn SUV in de showrooms.
Welke uitvoering moet ik hebben?
In Nederland had je keuze uit een zescilinder (4.2) en een Vortec V8 (5.3). Tsja, ga je voor de double Whopper of Triple Whopper? Qua prestaties en verbruik maakt het niet zoveel uit, ze zijn verrassend traag en verrassend dorstig.
Wat kost een redelijk exemplaar?
Te veel. Koop een goedkope Trailblazer en een Saab-logo en doe hetzelfde wat GM deed: het logo erop plakken. Maar als je een nette kunt vinden voor 5-7 mille, heb je er wel een geinige curiositeit aan. Zeker als je af en toe een kar moet trekken ofzo.
Lexus GS (S190)
Wat is het?
Het Japanse alternatief op een BMW 5 Serie. Of een E-Klasse.
Wat is er zo bijzonder aan?
Dit is de eerste Lexus GS waar geen Toyota variant van was. Dat was voorheen de Toyota Aristo, namelijk. Het ontwerp was nu geen Mercedes-rip off, maar strak, eenvoudig en een klein beetje generiek. De perfecte auto voor als je wél wil genieten, maar niet wil opvallen.
Welke uitvoering moet ik nemen?
De GS300 heeft voor een drieliter zescilinder best wat vermogen: 249 pk. De GS430 met V8 heeft slechts 33 pk meer. Toch, dankzij het extra koppel van de V8 en de zijdezachte loop van die motor past ‘ie het beste bij de GS. Denk overigens niet dat dit een sportieve auto is. Dat is het pertinent niet.
Wat kost een redelijk exemplaar?
Vanaf 6 mille vind je prima GS300’s. Die hebben vaak meer kilometers gelopen. Dat hoeft geen probleem te zijn, mits er aantoonbaar onderhoud is gepleegd. Luxere en snellere varianten met minder kilometers doen het dubbele.
Land Rover Range Rover Sport (L320)
Wat is het?
De sportieve Range Rover. Behalve het feit dat het een Discovery 3 was en dat sportiviteit ver te zoeken was.
Wat is er zo bijzonder aan?
Het is een van de minst politiek correcte auto’s, de Range Rover Sport (L320). Vandaar populair bij tweede divisie voetballers en beginnende rappers uit Lelystad. Ze zijn zwaar, log, zuipen enorm en ze zijn verrassend krap bovendien. Maar achter het stuurwiel zit je briljant. Het zijn nog altijd fijne reisauto’s en in het terrein komen ze verrassend goed uit de verf.
Welke uitvoering moet ik hebben?
De 2.7 diesel als ‘ie heel goedkoop is en er aantoonbaar revisies zijn geweest aan de motor. De 4.4 moet je overslaan: die maakt een fraai geluid, maar zuipt te veel en is nog altijd niet snel. De Supercharged is degene die je moet hebben. Tenzij je veel kilometers maakt.
Wat kost een redelijk exemplaar?
Ze zijn er al vanaf zo’n 5 mille. Soms zit daar nog best wel wat goeds tussen. Keurige diesels zitten rond de 10 mille en de Supercharged modellen doen zo’n 15 tot 20 mille, afhankelijk van conditie en uitvoering.
Ford Focus ST (DA3)
Wat is het?
Eindelijk de snelle Focus waar iedereen op zat te wachten.
Wat is er zo bijzonder aan?
Ondanks dat de Focus altijd het beste chassis in zijn klasse had, waren er nauwelijks sportieve uitvoeringen. De ST170 was op zijn best gezegd ‘warm’ en de RS was net even te hardcore en zeldzaam. Bijzonder aan de Ford Focus ST is zijn fijne onderstel, besturing en handbak. Oh, en laten we de roffelende vijfcilinder turbomotor niet vergeten.
Welke uitvoering moet ik nemen?
Er is er maar een. De driedeurs is fraaier, de vijfdeurs is praktischer.
Wat kost een redelijk exemplaar?
Het begint vanaf zo’n 4-5 mille, maar dat zijn exemplaren met veel kilometers en achterstallig onderhoud. Rond de 8 mille zijn er prima uitvoeringen te vinden.
Mazda MX-5 (NC1)
Wat is het?
Een zeer gewaardeerde origami-skelter. De MX-5 NB was eigenlijk een flinke doorontwikkeling van de MX-5 NA. Deze NC-generatie was compleet nieuw.
Wat is er zo bijzonder aan?
Mazda was een van de weinigen die zijn betaalbare sportwagen-lijn rond deze periode succesvol kon slijten. De MX-5 (NC) biedt veel moderne features en ouderwets rijplezier. Alhoewel de ervaring ten opzichte van zijn voorganger behoorlijk gefilterd is.
Welke uitvoering moet ik nemen?
Om lekker te toeren is de gewone 1.8 een prima keuze. Maar omdat het een achterwielaangedreven sportwagen is, moet je gewoon gaan voor de 160 pk sterke tweeliter met handbak. Automaat altijd overslaan. Op een verse zalm-nigiri doe je immers ook geen cocktailsaus.
Wat kost een redelijk exemplaar?
Vanaf tien mille heb je ruime keuze.
Subaru Impreza WRX STI (GDB)
Wat is het?
De ultieme petjesmobiel voor ware kenners. Het is de laatste serie van ‘slanke’ Impreza’s, hierna groeide de basis van de auto enorm.
Wat is er zo bijzonder aan?
De auto an sich is best crappy. Ze zijn veel te smal, plastiekerig en overduidelijk een doorontwikkeling van wat men in de jaren ’90 nét acceptabel vond. Echter, omdat het een sportuitvoering is, betekent dat extra sensaties. Alle sportieve hardware (motor, remmen, sportkuipen en dergelijk) zijn meer dan dik voor elkaar.
Welke uitvoering moet ik nemen?
In principe wil je de Impreza STI, die heeft namelijk een zesbak, betere remmen en nog fijnere stoelen. Maar een WRX Plus (de hathcback versie) heeft ook zijn charmes. Sowieso ga je met upgrades je eigen unieke Impreza creëren.
Wat kost een redelijk exemplaar?
De WRX modellen zijn er vanaf zo’n 10 mille, een STI doet het dubbele.
Ford Mustang GT (S-197)
Wat is het?
De reïncarnatie van de ponycar. Een perfecte blend van stijl, vermogen en gunstige prijs. Een absolute verkoophit voor Ford in de VS.
Wat is er zo bijzonder aan?
Dit was hoe je retrodesign moest toepassen. Met de Thunderbird deed Ford alles fout, een relatief hoogwaardige auto met die techniek, gericht op ouderen. De Mustang was goedkoop en gericht op jongeren.
Welke uitvoering moet ik hebben
?
Sowieso de V8, de zescilinder zuipt eigenlijk net zoveel, terwijl de performance en het geluid duidelijk minder zijn. Ook kun je de automaat overslaan, die is te ouderwets. De cabrio is gaaf en het past goed bij het type auto, maar de rijeigenschappen worden nog minder goed.
Wat kost een redelijk exemplaar?
Tsja, dit is eigenlijk de reden om geen Mustang in Europa te willen rijden. In de VS betaalde je destijds 30 mille in dollars voor een nieuwe GT Coupe met handbak. In Nederland heb je een redelijk V8 voor 15 mille in euro’s. Voordeel: ze zijn erg waardevast en onderhoud is redelijk goed te doen. Betrouwbaarheid is ook uitstekend, bougies en dynamo’s zijn de grootste aandachtspunten. Afwerking is knudde, overigens.
Audi RS4 (B7)
Wat is het?
De ultieme alleskunner die toevallig op het platform van een A4 staat. Een Audi die niet rijdt en klinkt als een Audi.
Wat is er zo bijzonder aan?
Het bewijs dat Audi een fijn rijdende auto kan maken als ze dat willen. De besturing was behoorlijk communicatief, de demping was geweldig afgestemd, de vering was niet eens plankhard. Hier was tijd en moeite in gestoken ten opzichte van de vorige RS4. Oh, en alle RS4’s die erna kwamen. Wel is het de langzaamste RS4 en de best klinkende RS4.
Welke uitvoering moet ik hebben?
De sedan is de enige die dit jaar een youngtimer wordt.
Wat kost een redelijk exemplaar?
20 voor eentje met wat werk, 30 voor een keurige en 40 voor een bijna nieuwe.
BMW M5 (E60)
Wat is het
Een nogal broos, frêle en fragiel doch technologisch hoogstandje.
Wat is er zo bijzonder aan:
Die motor. De 5.0 V10 was een epische motor. Veel vermogen, veel koppel, directe gaspedaalrespons en een glorieus geluid.
Welke uitvoering moet ik nemen?
In Nederland was er maar een, die met SMG, helaas. Niet zozeer qua uitvoering dan wel exemplaar: ga voor een wat duurdere M5 (E60) die bij een specialist staat. Het zijn zeer complexe auto’s waar je waanzinnig op leeg kunt lopen. Die hogere vraagprijs betaalt zich eigenlijk altijd terug, of je moet destijds de monteurs-training gevolgd hebben plus een hoop voorraad hebben qua onderdelen.
Wat kost een redelijk exemplaar?
In de krochten van Apeldoorn, eh, het internet vind je ze al vanaf 15 tot 20 mille. Echter is het dubbele uitgeven bij een specialist vaak de goedkopere optie na twee beurtjes.
Mercedes-Benz S-Klasse (W221)
Wat is het?
Een automotive kick in de voortplantingscontainers van alle andere ‘premium’-sedan autobouwers. In de voorgaande jaren maakte BMW (E65) en Audi (D4) progressie ten opzichte van de S-Klasse. Met deze W221-generatie zette Mercedes iedereen op achterstand.
Wat is er zo bijzonder aan?
Eigenlijk alles. De bouwkwaliteit was enorm verbeterd ten opzichte van zijn voorganger. Denk aan roest, bijvoorbeeld. Ook was de Mercedes-Benz S-Klasse (W221) volgeladen met technische noviteiten. De rijervaring is werkelijk briljant: je zit helemaal afgesloten van de boze wereld in je eigen cocoon van hout, leer en gadgets.
Welke uitvoering moet ik nemen?
Rijd je veel kilometers, dan is de S320 CDI echt een topper. Relatief zuinig, zeer soepel en qua kosten goed te doen. Maak je niet zoveel kilometers, ga dan voor de S500. De S600 en AMG’s zijn leuker, maar kwamen later en zijn veel duurder in onderhoud.
Wat kost een redelijk exemplaar?
Je vindt ze vanaf 10 mille, maar die moet je overslaan. Voor 15 mille vind je heel nette S320 diesels met weinig kilometers en voor 20 mille heb je een prima S500.
Bentley Flying Spur
Wat is het?
In principe is het de sedan uitvoering van de Continental GT. Dus eigenlijk is het gewoon een Volkswagen Phaeton met een paar upgrades.
Wat is er zo bijzonder aan?
De cijfers. Weinig sedans zijn zo snel als de Continental Flying Spur. De W12 met dubbele turbo levert 560 pk en 650 Nm. De topsnelheid ligt ver boven de 300 km/u. Ze zijn luxe, ruim en extreem overdadig. Heel mooi oud wordt ‘ie overigens niet. Maar er is voldoende keuze en de prijzen zijn gunstig.
Welke uitvoering moet ik nemen?
Er was er maar eentje. Kies er een in een unieke kleur.
Wat kost een redelijk exemplaar?
De goedkoopste Flying Spur is de 98-SB-PF, maar bij de 98-SB-PF is de klok teruggedraaid van 440.678 km naar 189.075 km. Sla de 98-SB-PF dus vooral eventjes over. Dat zeggen we er bewust zo bij, want de 98-SB-PF wordt nu wederom aangeboden op het internet. Redelijke exemplaren beginnen vanaf zo’n 30 mille, maar iets meer uitgeven loont zich later bijna altijd wel.
Porsche 911 (997)
Wat is het?
Een mannelijke penopauze mobiel. Symbool voor luie smaak en weinig voorstellingsvermogen. En oh ja, een ongelooflijk getalenteerde, complete, capabele en unieke automobiel.
Wat is er zo bijzonder aan?
Achteraf gezien is de Porsche 911 (997) een van de betere generaties. Qua styling is de 997 populairder dan zijn voorganger vanwege de ronde koplampen. Het interieur was drastisch verbeterd. Qua rijdynamiek echter, stond de auto op eenzame hoogte.
Welke uitvoering moet ik nemen?
De Carrera S met handbak en achterwielaandrijving is de versie die je moet willen. Met die auto ervaar je de 911-ervaring het beste. De Tiptronic was nog niet briljant destijds, de PDK kwam pas na de facelift. Cabrio is in zijn soort erg goed. Vierwielaandrijving heb je niet echt nodig, gezien de motor op de achteras zorgt voor veel grip.
Wat kost een redelijk exemplaar?
Je krijgt natuurlijk wat je betaalt met dit soort auto’s. Er zitten niet veel cadeautjes tussen, dus verwacht die ook niet. Ze beginnen rond 25 tot 30, maar vanaf 40 mille heb je de betere exemplaren te pakken.
rulefollower zegt
Vergeet de btw correctie ook niet. Het houdt niet op bij 35% bijtelling over de dagwaarde.
964yellowbird zegt
@rulefollower: dit maakt het al snel helemaal niet heel aantrekkelijk..
Dizono zegt
@rulefollower: Dat dus, en vergeet ook niet dat je bij verkoop van je marge-auto -waarvan je bij aanschaf dus geen BTW kon aftrekken- zelf wél BTW-plichtig bent. Hoppa, 21 procent extra afschrijving.
rulefollower zegt
@dizono: Dat zit wel een klein beetje verrekend in het verlaagde tarief naar 5 jaar. Mijn idee van de regeling is dat je de eerste 5 jaar 2,7% moet corrigeren omdat daar de afschrijving in zit. Het lagere tarief is m.i. een correctie voor btw op onderhoud en brandstof.
Dizono zegt
@rulefollower: die 2,7 procent is alleen als je een btw-auto koopt (dus auto van een andere ondernemer of een import-auto), maar verreweg de meeste occasions in ons land zijn marge-auto’s of worden door particulieren verkocht en dan geldt het tarief van 1,5 procent.
hplh zegt
@Dizono: een margeauto blijft bij verkoop toch nog steeds een margeauto of mis ik iets?
Dizono zegt
@hplh: nee, de margeregeling is er voor handelaren in de betreffende waar, auto’s in dit geval. Als jij als ondernemer in een andere branche een auto zakelijk gaat rijden, dan wordt dit een bedrijfsmiddel en ben je bij verkoop btw-plichtig.
edjuuh zegt
@Dizono: Nee tuurlijk niet. Een marge auto blijft een marge auto, ook als een ondernemer deze aanschaft en weer verkoopt.
Dizono zegt
@edjuuh: jammer genoeg ligt de site van de belastingdienst eruit, maar lees de pagina’s over margereling binnenkort eens door. Wat je wél kunt doen is de auto tegen boekwaarde aan jezelf verkopen (en die kan heel laag zijn, je mag in vijf jaar volledig afschrijven) en hem dan als particulier weer doorverkopen.
edjuuh zegt
@Dizono: Misschien woon jij in een ander land met andere belastingregels?
Beide beweringen van je staan zeker niet op de site van onze belastingdienst..
Je betaalt bij een marge auto alleen BTW als je deze met winst verkoop, en dan enkel BTW over de winst, het wordt nooit meer een BTW auto.
Een auto aan jezelf privé verkopen tegen een laag bedrag om hem dan vervolgens op korte termijn met winst privé te verkopen… Dat zal jouw inspecteur heel interessant vinden… Voor een naheffing ja..
Ultimora zegt
@edjuuh: dat marge btw wordt bij zakelijk gebruik is wel degelijk zo.
Dizono zegt
@rulefollower: overigens kun je er wel voor kiezen om kilometers bij te houden. De BTW-correctie is namelijk nooit hoger dan de werkelijke kosten. Dus stel dat je je auto 50/50 gebruikt en je hebt 2500 euro aan btw over brandstof en onderhoud afgetrokken, dan is je BTW-correctie maximaal 1250 euro. Alleen moet je die kilometers en daarmee de zakelijk/prive-verhouding dan wel zelf kunnen aantonen.
rulefollower zegt
@dizono: Kunt u me aangeven waar dat in de wet/uitleg/regeltjes belastingdienst staat. Voor de gewone bijtelling kan dat wel, maar voor btw heb ik daar nog niet van gehoord (natuurlijk wel naar gekeken, maar ik kon het niet vinden).
Dizono zegt
@rulefollower: tweede alina, onder het kopje ‘bijhouden van privegebruik in uw administratie’
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/btw_aftrekken/btw_en_de_auto/privegebruik_auto_van_de_zaak/
Anders een keer een boekhouder inschakelen ;)
rulefollower zegt
@dizono: Bedankt, ik heb nog 1 klein NL vennootschapje, verder alleen buitenlands. Die NL doe ik zelf nog wel.
bassx zegt
@rulefollower: Euhm… BTW correctie? Youngtimers is voor eigenaren die geen BTW betalen, lijkt me dat er dan ook weinig te corrigeren valt.
Dizono zegt
@bassx: juist wel. Een onderneming kan de btw op bedrijfsmiddelen (en dus op brandstof en onderhoud van een zakelijke auto) verrekenen, maar een individu moet gewoon btw betalen. Zoals een ondernemer ook in de supermarkt gewoon btw moet betalen over zijn eten, moet hij ook btw betalen over de benzine en het onderhoud van zijn auto voor de kilometers die hij prive rijdt. Als je dat niet wilt bijhouden, dan kun je kiezen voor een vaste BTW-correctie van 1,5 procent over de nieuwprijs in het geval van een marge-occasion.
nicolasr zegt
Heerlijk artikel Jan-Willem!! Ik zou denk ik voor de Bentley gaan. Maar dan wel in foute voetballers-trim. Met uitbouw en foute wrap. En straight pipes!! Gewoon, omdat het kan!!
alfaromeospider zegt
@nicolasr: helaas zie ik op autoscout iniedergeval alleen die met 400.000+ km
bmwx5m50d zegt
@alfaromeospider: dan is keuze B voor jou misschien wel een pontiac fiero
str8six zegt
Geldt dit ook over een auto uit 2005 als je die uit Duitsland importeert?
europeancar1997 zegt
@str8six: Ja, bij bijtelling wordt gekeken naar eerste toelating (dit kan ook in het buitenland wezen)
alassad zegt
@europeancar1997: @autoblog wat zijn de vervolgstappen mbt die 89sbpf Bentley? Neem aan dat die dealer hier niet mee weg kan komen toch?
unknown32 zegt
@alassad: ben ik ook benieuwd naar!
Rob zegt
Fraai lijstje wel; je zou ze bijna iconen gaan noemen.
De Range Rover (wel in oranje graag), RS4, een 5-serie E60 (niet de M5), Focus ST, Mazda Mx-5, de Mustang; ik zou er geen nee tegen zeggen.
Vooruit, de Alfa 159 mag er ook wel wezen hoor ;-)
redbeams zegt
De GS vind ik nog steeds een prima bak om te zien…mooier dan wat ze als laatste versie aanboden.
Dutchdriftking zegt
RS4 B7. Droombak!
bsxc2 zegt
Pfff, alweer bijna 15 jaar oud. Je zou het niet zeggen voor de meeste auto’s uit dit lijstje.
bsxc2 zegt
@bsxc2: *verwachten
f31bmw320d zegt
Alfa 159 en dan niet de goedkoopste versies, meen dat de redactie daar juist goede ervaringen mee opgedaan had?
loserboi932 zegt
Ik heb toevallig een 4.4 Range Sport HSE. Hij is snel zat vind ik. En iedereen zegt: Zuipt veel, zuipt veel. Als je het niet kunt betalen, dan koop je toch fijn een Corsa 1.2 Twinport. Dan rijd ik lekker in een 4.4 V8.
bmw2coupeeigenaar zegt
@loserboi932: Gaaf man. Je geeft hiermee een anti-links statement af. Ik kan het alleen maar toejuichen!
imarinos zegt
@loserboi932: stoere wagen! Ik hoor wel veel klachten over de betrouwbaarheid dus hoge onderhoudskosten. Heb jij daar ook last van?
loserboi932 zegt
@imarinos: Het verschilt. Soms een halfjaar niks en dan opeens 2 storingen in een maand. Zoals de tussenbak computer, dat was tot nu toe de duurste voor €1500. De meeste dingen die stuk gaan, zoals de dynamo e.d. kosten rond de €600 met werkloon. Dus het valt mee. Ongeveer €1000 per jaar in onvoorzien onderhoud. Verderest slijt het zoals een normale auto banden en remmen etc. Mijn volgende auto wordt zeker weer een Range Rover.
fmgarcia zegt
De ultieme yolo lijst! Toch zou ik het liefst de rs4 willen als knutselauto. De m5 is al snel echt fout nu.
maxidyne zegt
Zo’n Lexus GS is toch nog steeds een prachtige verschijning. Topkwaliteit en stijlvol. Echt een “premium” wagen, kan zich prima meten met de Duitse twee Mercedes en BMW meten. Het is dat ik al vier wagens heb, en de vrouw mij niet nog eentje gunt, zou ik zeker zo’n Lexus erbij willen hebben.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
‘Luie smaak’. Briljant. Je moet schrijver worden @willeme, al eens aan een roman gedacht?
ukbob zegt
@svenska_aeroplan_ab: ja! Gauw beginnen schrijven, we zien het eindresultaat graag als Sinterkerst cadeau :)
Wel ook lekker hier blijven schrijven uiteraardb
sabrerator zegt
Voor de dieselliefhebbers komt ook de Jaguar S-Type in beeld.
De 2.7d kwam in 2005 op de markt.
Eigenlijk moet je nog een jaar wachten, want in het eerste jaar hadden ze nog geen roetfilter en waren ze Euro-3. Te herkennen aan de naar beneden gebogen uitlaatpijpen.
Vanaf 2006 kwam er een roetfilter en werden ze Euro-4. Daar krijg je in Duitsland een groene milieusticker mee, de 2005 modellen krijgen een gele.
Duitsland is ook het land om in te shoppen, in Nederland hebben ze allemaal minimaal 2 ton gelopen.
De mijne komt uit Duitsland, kocht hem met sluitende historie en 96.000km op de klok.
Ik heb er nu zelf bijna 40.000km mee gedaan en elke rit is een feestje.
Relatief zuinig met 1:13 en een enorm stille en soepele motor.
Robert zegt
@sabrerator: ‘diesel’ en ‘Duitsland’ gaat steeds moeilijker samen. Leuk als je auto een groene sticker op de voorruit heeft, maar dat is voor veel steden geen excuus meer om je tóch te weigeren. Het Duitse moederbedrijf waaronder mijn ook werkgever valt heeft een vloot VAG diesels (VW, Audi, Škoda) en zelfs de auto’s van 2016 en ouder mogen bijvoorbeeld Keulen al niet meer in.
vaakbenjetebang zegt
Je moet altijd voor de Triple Whopper gaan. Die is precies groot genoeg om als lunch te kunnen dienen. En soms is het zo ontzettend lekker om jezelf een beetje te vergiftigen…
560pk zegt
Ik gooi volgend jaar in ieder geval m’n nieuw gekochte, dan 15 jaar oude E61 550 touring op de markt, eens kijken wat die dan opbrengt (paar jaar geleden, onwetend mbt de jongtimer-regels, m’n E39 touring van 15 jaar oud voor een, dacht ik, redelijke prijs aangeboden en binnen 4 uur verkocht. Verbaasde me toen wel een beetje).
mark997gt3 zegt
@560pk: waarom nieuw kopen en dan 15 jaar lang rijden. Is het niet leuker om een jong gebruikte te kopen en dan bijv elke 5 jaar te wisselen? U bent toch een liefhebber als u een nieuwe 550i koopt……
560pk zegt
@mark997gt3: ik koop iedere 7 a 8 jaar een nieuwe, maar ga daarna de “oude” gebruiken als 2e auto. Die gaat dan dus na 15 a 16 jaar weg. En zo schuift het steeds door. Ik wil geen 2e hands, omdat ik in die vermogensband bang ben voor een afgetrapte auto, en bovendien is in Nederland niet te vinden wat ik zoek qua compleetheid. 15 jaar ermee rijden is geen straf en zo is de afschrijving nog enigszins te behappen.
Robert zegt
@560pk: u bent een benijdenswaardige automobilist. Ik zou willen dat ik dit zó (financieel, praktisch) kon regelen.
tazmania zegt
BMW 130i wordt volgend jaar ook 15 jaar oud.
spykerboy zegt
De M5 of de RS4 voor mij persoonlijk, maar denk dat de bentley ook wel leuk zou zijn (als je om luxe in autos geeft tenminste)
cloverleaf zegt
Ik heb dus geen eigen bedrijf en ook geen auto van de zaak. Toch rijd ik wel zo’n 20k per jaar woon werk en zo’n 10k privé.
Is er niet een slimmigheidje denkbaar dat ik ook goedkoop een dikke oude wagen kan rijden voor relatief weinig? Behalve verhuizen ?
giertjuh zegt
@cloverleaf: je laten in huren als ZZPer bij je huidige werkgever
crashingduke zegt
@cloverleaf: Eigen bedrijf beginnen.
bmw2coupeeigenaar zegt
@cloverleaf: In welke sector ben je werkzaam?
cloverleaf zegt
@bmw2coupeeigenaar: luchtvracht. Wieso?
lambowambo zegt
Een 911 als dagelijkse auto is toch wel de droom voor mij.
madhatter zegt
Ik heb een CLS 55 AMG in een unieke kleur die in 2020 ook youngtimer wordt.
Ik twijfel of ik de auto blijf rijden of toch verkoop.
Die S320 diesel lijkt me wel mooi, maar helaas kom je dan geen enkele stad meer in, dan kan ik niet eens thuiskomen.
disco3hse zegt
Een 15 jaar oude auto van nu 20k in aanschaf en destijds 120k nieuwwaarde kost dus in de BTW bijtelling in geval van een marge auto (1,5%) EUR 1800,- per jaar en aan “gewone” IB bijtelling ca. EUR 3500,- netto per jaar (bij 50% IB). Totaal EUR 5300,- / jaar of EUR 442,- per maand netto. Met daarbij de kanttekening dat de BTW bijtelling nooit hoger zal zijn dan de werkelijke afgedragen BTW.
ouwedibbes83 zegt
@disco3hse: eigenlijk zou het Autoblog sieren om hier een heldere uitleg over te geven in een artikel. Rekenvoorbeeld erbij en mss de vergelijking met de alternatieven, zoals je eigen auto zakelijk rijden. Ik denk dat er animo is voor zo’n uitleg!
disco3hse zegt
Prive rijden en (veel) kilometers aan je bedrijf schrijven is dus al gauw interessant…
arhanso zegt
Leukk artikel. Net zoals vele van jullie zit ook ik graag te grasduinen door alle leuke auto’s je kunt krijgen voor een specifiek budget. Het valt me op dat de laatste maand 2e hands auto’s hard aan het dalen zijn.
Bijv: Een BMW Z4 voor 6400 euro. Okee, 2 ton op de teller maar dat zou me niet afschrikken
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bmw/m1443996461-bmw-z4-2-2i-2004-met-197-613-km-apk-30-4-2021.html?c=6e587dd5f2c5ef9079058d1faeba90f4&previousPage=home
911 Cabrio voor 19.000
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/porsche/m1458279595-porsche-911-cabrio-3-4-carrera-4-996-aut-navi-ecc-leer-xenon.html?c=53ae5af214dd68691c45e10bd4d3a3e8&previousPage=vip
911 voor 16.000 (deze wil eigenlijk wel hebben…)
https://www.marktplaats.nl/a/auto-s/porsche/m1455675503-porsche-911-3-4-coupe-carrera-full-options-full-service.html?c=53ae5af214dd68691c45e10bd4d3a3e8&previousPage=vip
grandmasterb zegt
Ik zag vroeger 911’s vaak aangeboden met het verhaal dat er tienduizenden guldens aan garagerekeningen voor onderhoud in geinvesteerd waren, dat vond ik altijd een goede reden om er nooit aan te beginnen. Wel heb ik diverse (proef)ritten erin gemaakt en dan was er altijd van alles mis, ik denk dat vele mensen die zo’n oude 911 aanschaffen van een koude kermis thuis komen, misschien dat ze daarom altijd zo langzaam rijden op de snelweg.