Goedkoop de bink uithangen doe je straks in één van deze 16 toppers!
Het is nog hartstikke lekker weer buiten, maar de winter en het nieuwe jaar staan voor de deur. Een nieuw jaar betekent automatisch een hele hoop nieuwe auto’s die in aanmerking komen om als youngtimer te rijden. Zoals elk jaar geven we je een flink aantal leuke voorbeelden. Het nadeel is overigens dat je met een youngtimer wel merkt dat je in een veel oudere auto rijdt. Met deze opties beperk je dat enigszins, want ze komen over een paar maanden pas in aanmerking voor de youngtimer status.
Wat is het?
Een heuse Mitsubishi Grandis. Voor de voortplant-vaardige vader die wél een Espace wil, maar niet zijn ANWB-abbonement moet uitbreiden.
Wat is er zo bijzonder aan?
Het is een Japanse mensen-vervoerder waar je niet meteen slaap van krijgt. In zijn soort een heel keurige zevenzits MPV die er best cool uitziet. Voor een MPV.
Welke uitvoering moet ik nemen?
Allemaal hebben ze de 2.4 motor onder de kap. Niet een bijzonder blok, maar voldoet prima. Er waren drie uitvoeringen, ga echter voor de ‘Intense’, daar zaten de meeste spulletjes op.
Wat kost een redelijk exemplaar?
Voor 2.000 euro heb je een leuke vakantie-auto, voor het dubbele een exemplaar waar je nog jaren plezier van zult hebben.
Wat is het?
De Peugeot 407 SW, een Break-variant van Peugeots middenklasser die geen ‘Break’ heet.
Wat is er zo bijzonder aan?
Value for money. Ze staan echt voor dumpprijzen te koop. Het zijn stiekem ook erg prettige auto’s. Bijna net zo comfortabel als een Citroën C5, maar veel stabieler en strakker. Ook heb je altijd een gigantisch glazen dak. De meeste 407’s zijn bijzonder compleet uitgerust.
Welke uitvoering moet ik nemen?
Een XS 2.0 is prima, een 2.2 is nog fijner. De 1.8 is net even te licht voor de auto. Diesels worden in rap tempo geëxporteerd. Sowieso even dit aankoopadvies checken.
Wat kost een redelijk exemplaar?
Tussen de 2.000 en 3.000 euro heb je behoorlijk wat keuze.
Wat is het?
De Opel Astra (H), de derde generatie Astra. Een soort gesneden halfje casino-brood. Je weet ook niet waarom, maar geregeld neem je het mee.
Wat is er zo bijzonder aan?
Om met de heren van Jiskefet te spreken: ham en eieren. De Focus was de beter rijdende auto, de Golf gevoelsmatig een hoogwaardiger product.
Welke uitvoering moet ik nemen?
De Astra Stationwagon in Cosmo uitvoering en 2.0T motor. Dan heb je alle mogelijke opties in het interieur en 200 pk onder de rechtervoet. Niemand die het doorheeft, dus een zuivere sleeper!
Wat kost een redelijk exemplaar?
Voor drie mille heb je een keurige 5-deurs met 1.6 motor en airco. Dikke uitvoeringen doen maximaal 7.000 euro.
Wat zijn het?
De Volvo S40 (sedan) en V50 (stationwagon). Een compacte Volvo op Ford basis die hoog in de markt gepositioneerd werd.
Wat is er zo bijzonder aan?
Je hebt schijnbaar alle Volvo-eigenschappen in een redelijk compacte auto. De zitpositie is uit de kunst. Dankzij het Focus-onderstel is de Volvo V50 een fijne metgezel, alhoewel de nadruk véél meer op comfort ligt dan bij de Focus.
Welke uitvoering moet ik nemen?
Zo’n T5 is gaaf, maar verwacht geen Focus ST-rijervaring. De gewone vijfcilinder klinkt goed en is dorstig, maar valt qua prestaties een beetje tegen. De basismotor in dit geval dus: een 1.8 met 125 pk. Genoeg voor de dagelijkse kilometertjes.
Wat kost een redelijk exemplaar?
Voor vier tot vijfduizend euro is er voldoende keuze.
Wat is het?
Ford Focus (DA3), de beste reden om géén Opel Astra of Volkswagen Golf te kopen, eigenlijk.
Wat is er zo bijzonder aan?
Het rijden. Elke Ford Focus heeft een prettige stuurinstallatie, geweldig onderstel en een fijne bak. Ook als het niet om sportief rijden gaat, het is gewoon een uitstekend rijdende auto.
Welke uitvoering moet ik nemen?
Een standaard 1.4 rijdt al uit de kunst, de 2.0 nog iets beter. De 1.6 is gewoon goed voor dagelijks gebruik. De diesels zijn overigens het fijnst en bijzonder zuinig, zonder kunstmatige ingrepen.
Wat kost een redelijk exemplaar?
Voor 4.000 euro heb je een prachtig exemplaar.
Wat is het?
Een Seat Ibiza Cupra (6L), de heetste Ibiza.
Wat is er zo bijzonder aan?
Rappe Ibiza’s zijn traditioneel leuker en (véél) sneller dan de Polo’s waar ze op gebaseerd zijn. Deze Ibiza met 180 pk is niet anders.
Welke uitvoering moet ik nemen?
Er waren er twee! Een 180 pk benzine en eentje met een 160 pk 1.9 TDI. Ondanks dat die diesel serieus krachtig en behoorlijk zuinig is, moet je voor de 1.8T benzine gaan.
Wat kost een redelijk exemplaar?
Zo rond de 5.000 euro.
Wat is het?
Een GTI van de vijfde generatie Volkswagen Golf.
Wat is er zo bijzonder aan?
Met deze Golf haalde Volkswagen eindelijk weer zijn oude niveau. De Golf III en Golf IV waren aardige auto’s, maar episch slecht als GTI, echt een schande voor de eens zo legendarische badge.
Welke uitvoering moet ik nemen?
De enige keuze die je hebt is tussen een handbak of DSG. Ondanks dat de DSG in zijn soort goed schakelt moet je altijd voor de handbak gaan. Past het beste bij de auto. 17″ rijdt overigens prettiger dan de optionele 18″ wielen.
Wat kost een redelijk exemplaar?
Vermijd fout getunede GTI’s en uitvoeringen met discutabele verfraaiingen. GTI’s moeten zo origineel mogelijk zijn, ook voor de restwaarde wel zo handig. Voor 5.000 heb je een gare GTI, voor 9 mille komen de mooie exemplaren in beeld. Daar tussenin zit niet veel soeps, eerlijk gezegd.
Wat is het?
De Land Rover Discovery 3. Een vrachtwagen die je gek genoeg mag rijden met je B-rijbewijs. Het model ónder de Range Rover, terwijl de Discovery toch echt groter is.
Wat is er zo bijzonder aan?
Het is één van de weinige SUV’s waarbij ‘sport’ compleet over het hoofd is gezien. Het is de ultieme auto voor als je ook maar ergens in de wereld moet zijn. Voldoende vlot, zeer terreinwaardig, uiterst comfortabel en het ziet er geweldig cool uit.
Welke uitvoering moet ik nemen?
De 2.7 diesel. Dan moet je echter wel je een tweede hypotheek afsluiten voor de wegenbelasting. Een 4.4 benzine kan ook, klinkt nog iets beter zelfs, maar is zéér dorstig en nauwelijks sneller in dagelijks gebruik.
Wat kost een redelijk exemplaar?
Een Discovery 3 V8 benzine met een ton op de klok doet nog vrolijk 12.000 euro, maar een diesel met het viervoudige op de klok pik je voor 4 mille op.
Wat is het?
BMW 1 Serie (E87), een BMW voor de prijs van een Golf, die voor BMW net zo duur was om te bouwen als een 3 Serie.
Wat is er zo bijzonder aan?
De auto heeft achterwielaandrijving. Voor de purist is dat de meest perfecte layout. Voor de hatchback koper niet.
Welke uitvoering moet ik nemen?
De 120i of de 120d zijn veruit de fijnste 1 Series die je in 2004 kon kiezen. De 116i is te langzaam voor de BMW-badge. Om een beetje geld te verdienen aan de 1 Serie, was de auto extreem kaal uitgerust. Let op of alles erop zit wat je wenst. Oh, en die runflats wisselen voor normale banden is een zegen voor het rijcomfort.
Wat kost een redelijk exemplaar?
Zo tussen de 6-8 mille heb je een keurige 120i met wat opties en 150k op de klok. Voor de helft heb je een diesel met wat meer kilometers.
Wat is het?
Cadillac SRX, de eerste ‘Premium Softroading Crossover’ voordat ALLE merken dit soort auto’s gingen maken. De SRX koppelt de voordelen van een SUV aan die van een stationwagon. Schromelijk en schandalig onderschatte auto.
Wat is er zo bijzonder aan?
Het rijdt uit de kunst, bijna als een grote stationwagon (wat het feitelijk ook is), maar je hebt wel een fijne zitpositie en enigszins grote bodemspeling. Voor zijn soort is het ook een fraaie auto.
Welke uitvoering moet ik nemen?
Let op: de 3.6 zescilinder was er met enkel achterwielaandrijving! Ga voor een AWD variant, je gaat ook niet vegetarisch eten bij de McDonald’s. De 4.6 Northstar V8 is een epische motor en kan met het juiste onderhoud erg lang mee. Brengt ook een beetje karakter wat past bij de Cadillac SRX.
Wat kost een redelijk exemplaar?
Voor 6 mille heb je een achterwielaandrijver met dik 2 ton op de klok. Voor 10.000 euro scoor je een 4.6 met AWD en minder kilometers. Dit zijn geen gewilde auto’s, dus houd ze in de gaten en check hoe lang ze in de verkoop staan. Een goede deal moet zeker mogelijk zijn.
Wat is het?
Subaru Legacy B4 3.0 R Spec. B, een Impreza voor volwassenen.
Wat is er zo bijzonder aan?
De layout. Een atmosferische drieliter zescilinder boxer. Vierwielaandrijving. Speciale wielophanging met Bilstein dempers. Dit is gewoon een Porsche 911 Carrera 4S met sedan-koetswerk!
Welke uitvoering moet ik nemen?
De Spec B bezorgt de auto meer scherpte zonder dat het comfort erg heel erg onder lijdt. Altijd doen dus.
Wat kost een redelijk exemplaar?
Voor 10.000 heb je een pareltje.
Wat is het?
Audi A6 (C6), Audi’s kiloknaller in het E-Segment.
Wat is er zo bijzonder aan?
Het was de eerste A6 waarmee Audi meer dan de concurrentie kon aangaan met de BMW 5 Serie en Mercedes-Benz E-Klasse. Toegegeven, beide concurrenten waren niet op de top van hun kunnen op dat moment.
Welke uitvoering moet ik nemen?
In 2004 waren er niet zo veel modellen, dus de keuze voor vroege exemplaren is beperkt. Qua benzine is de 2.4 de meest verstandige keuze, zij het een niet al te snelle. Maar die 3.0 TDI past perfect bij de Audi A6. 225 pk, 450 Nm, quattro vierwielaandrijving: nog steeds zijn dit uitstekende reisauto’s.
Wat kost een redelijk exemplaar?
Voor 8-10 mille heb je een fraai exemplaar. Ga altijd voor een A6 met originele wielen, uitlaten en dergelijke.
Wat is het?
De Mercedes-Benz CLS (C219). Een stijlvolle E-Klasse voor de betere GSM-specialist, succesvolle shoarmaboer en universele garagehouder.
Wat is er zo bijzonder aan?
Dat koetswerk. Het is een E-Klasse, maar dan met zoveel meer allure, panache en emotie. Oh, achterin is er nauwelijks hoofdruimte.
Welke uitvoering moet ik nemen?
De CLS 350 is meer dan voldoende met 272 pk, de CLS 500 biedt met 306 pk niet eens zo heel veel meer (op koppel na). De CLS 55 AMG is episch, maar lastig te vinden.
Wat kost een redelijk exemplaar?
Het kost je slechts 10.000 euro om CLS-chauffeur te worden. Maar de nettere CLS’en vind je vanaf 15.000 euro.
Wat is het?
Chrysler 300C (LE), een Hot Rod koetswerk op een antiek E-Klasse chassis.
Wat is er zo bijzonder aan?
Een van de weinige keren dat retro-design wél werkt. Het was de renaissance van de klassieke, stoere Amerikaan. Een Yank om trots op te zijn.
Welke uitvoering moet ik nemen?
Als het puur om het uiterlijk gaat: de 2.7 is eigenlijk snel en dorstig zat. De 3.5 is fijner vanwege het extra koppel, met name onderin. Maar bij deze auto hóórt gewoon die Hemi V8. Die zescilinders zuipen óók als een malle, dus ga voor de Hemi. Je gaat ook niet naar een prostituee voor een knuffel en een goed gesprek.
Wat kost een redelijk exemplaar?
Voor 6 mille vind je 300C’s in ‘smoezelige’ staat. Voor 10.000 euro heb je een absoluut pronkstuk.
Wat is het?
Een Maserati Quattroporte van de M139-generatie. De auto waar Maserati een zeer welkome comeback mee maakte.
Wat is er zo bijzonder aan?
Het is in feite een Ferrari met vier deuren. Zeker qua onderhoudskosten, afwerking en elektronica. Qua prestaties val het erg tegen, eigenlijk. Het klinkt geweldig en op de juiste weg en het juiste moment is er niets dat in de buurt kan komen.
Welke uitvoering moet ik nemen?
In 2004 was er maar eentje en die was niet best. Maar hey, leer ermee omgaan. Het is nooit gezegd dat puristen, kenners en merkfanatici het makkelijk hebben.
Wat kost een redelijk exemplaar?
Voor 15.000 euro heb je een matig exemplaar dat voor 5.000 aan onderhoud heeft om als redelijk bestempeld te kunnen worden. Wil je er geen werk aan hebben? Voor 20.000 euro kun je een aardige Quattroporte krijgen. Houdt er rekening mee dat je nog veel, heel veel kwijt gaat zijn aan onderhoud.
Meer lezen? Check ook de youngtimers die we vorig jaar aanbevolen.
dees zegt
Bij diverse fotos moet ik meteen mijn hoofd draaien vanwege de idiote hoek.
str8six zegt
@dees: gewoon je telefoon iets kantelen helpt
rob636 zegt
@str8six: soma zo erg dat beide nodig is
mashell zegt
@dees: dat is zodat saaie wagens er dan toch dynamisch uit kunnen zien.
kobus1967 zegt
Geen Cayenne?
granlusso zegt
@kobus1967: Al eerder dan 2004 op de markt ;)
wza1979 zegt
In de familie van de week een youngtimer gekocht de CLS. Een 500 ( eigenlijk de 5.5 ) want hij moet eerst nog op privé voordat hij zo oud is. Specialisten zeiden laten staan de 350 die heeft teveel aandacht nodig. Het ging tussen een CL en een CLS.
Vind het trouwens raar dat er zoveel goedkope wagens tussen staan terwijl als ik aan een youngtimer denk dat dat dikken bakken zijn.
potver7 zegt
@wza1979: youngtimer-status heeft alleen met leeftijd te maken, niks met dikte.
turbotoll zegt
@wza1979: Die post-facelift CLS-500 5,5 is stiekem een snelle sleeper. Reken op E39 M5 snel, en dus het vlotste op deze pagina.
Nee, zo’n Maser redt het ook niet. Heb het zelf meegemaakt…
kobus1967 zegt
En de BMW X3 kwam in 2004 op de markt, in Duitsland al in 2003 volgens mij.
autoblogger zegt
@kobus1967: Ja, maar het ging om leuke auto’s:)
kobus1967 zegt
@autoblogger: dus iedereen moet hetzelfde leuk vinden, je bent een echte nederlander gefeliciteerd.
O plaat zegt
Als ik zou moeten kiezen de 300C of de CLS afhankelijk van het budget. Maar in België is er helaas geen youngtimer regeling, en zijn deze wagens door hun leeftijd onbetaalbaar. De BIV (taks om ze in te schrijven) is hoger dan de kostprijs.
Binnen 10 jaar zijn ze Oldtimer in Vlaanderen, (15jaar in Brussel of Wallonië) pas dan worden ze betaalbaar. Maar dan mag je Antwerpen nooit binnen, Brussel pas vanaf ze 30jaar oud zijn en Gent vanaf 40jaar, met andere woorden waardeloze wagens in België tenzij je nog een paar decennia wacht.
e28forever zegt
@shiva:
Jij bent duidelijk nog niet op de hoogte van het feit dat de oldtimer-leeftijd in België is opgetrokken van 25 jaar naar 30jaar…
O plaat zegt
@e28forever:
Enkel in Brussel en Wallonië zo als ik schreef. Vlaanderen is het voorlopig nog 25 en daar komt ook bij dat auto’s van bvb 25 jaar oud die al op een O plaat staan hun oldtimer status houden ook al veranderd de wet.
e28forever zegt
@shiva:
Mijn beste, de wet IS veranderd.
We gaan geleidelijk aan naar 30 jaar.
Van belastingen.vlaanderen.be:
“Alle voertuigen die vóór 1993 voor het eerst ingeschreven werden, worden forfaitair belast vanaf 01/07/2017. De leeftijd om van het forfait oldtimer te kunnen genieten, stijgt geleidelijk naar 30 jaar. Om deze verandering minder bruusk te laten verlopen is er een overgangsregeling in het leven geroepen.
In aanslagjaar 2017 meer dan 25 jaar in het verkeer gebracht
In aanslagjaar 2018 meer dan 26 jaar in het verkeer gebracht
In aanslagjaar 2019 meer dan 27 jaar in het verkeer gebracht
In aanslagjaar 2020 meer dan 28 jaar in het verkeer gebracht
In aanslagjaar 2021 meer dan 29 jaar in het verkeer gebracht
In aanslagjaar 2022 meer dan 30 jaar in het verkeer gebracht
Conclusie: elk voertuig met een eerste inschrijvingsdatum tot en met 31 december 1992 zal van het oldtimerforfait kunnen genieten op voorwaarde dat de belastbare periode van dat voertuig begint te lopen vanaf 1 juli 2017.”
Dit jaar zitten we dus op 26 jaar.
autowilly zegt
Lang leve de youngtimer regeling! M’n pa heeft net moeders een BMW E46 325 cabrio aangesmeerd. Is toch wel erg leuk om zo’n auto te kunnen rijden voor een voordelige prijs.
Loek zegt
Kwam laatst zo’n Grandis tegen en had even zo’n ‘oh ja!’ momentje. Best een goed ontworpen ding eigenlijk, lekker dikke velgen, goede stance, en die verticale LED-Lexus-look lichten passen helemaal bij deze tijd.
Mocht ik ooit massaal voortplanten, dan houd ik m in de gaten. Al moet ik zeggen dat ik een C4 Gr. Picasso ook erg kan waarderen, net als de rest van Nederland die de Grandis liet staan.
potver7 zegt
@720s: Grootste nadeel van de Grandis is het verbruik, in vergelijking met de concurrentie destijds was het vrij hoog.
bischero zegt
@720s: wat kun je dan zo waarderen aan die Citroën? Het belegen uiterlijk of de belabberde kwaliteit? ?
Loek zegt
@bischero: Ik vond het uiterlijk eigenlijk perfect. De eivorm van de C4 Picasso was lekker uniek, dus hebben ze voor de Grand Picasso gekozen voor een wat traditionelere MPV-vorm, samen met die bolle voorkant. Typisch Citroën, maar toch gewoontjes. Sterker nog: in het grijs is ie een tikkie saai. Gelukkig kon je hem ook kopen in felblauw of gifgroen. En beide kleuren kan die gewoon hebben.
Maar nee, een C4 Grand Picasso koop je voor zijn interieur. Het feit dat een persoon van 1 meter 85 ‘achter zichzelf’ een zee van beenruimte heeft. Het feit dat alles van glas is, waardoor de lichtinval perfect is. Het feit dat letterlijk elk paneel een dashboardkastje is. Het stuur zonder meedraaiend middenstuk. En het mooiste? Al dat gaat samen met eenvoud. Alles zit precies waar je het verwacht.
Storingsvrij? Tuurlijk niet, het is een PSA-product van het vorige decennium. Nauw verwant aan ‘onze’ Peugeot 308 SW weet ik dat je een beetje gevoel voor humor moet hebben. Maar een SEAT Alhambra is ook geen rampvrije automobiel, terwijl dat gewoon een vierkant hok is. Een Mitsubishi Grandis krijgt van buiten een kek design mee, maar dat interieur had ook uit 1995 kunnen komen.
Een zevenzitter koop je meestal uit praktische overwegingen. Dat het dan een ADHD-kuur vanbinnen (Grandis) of buiten (Alhambra) is, maakt vaak niet uit. Sommige ouders willen dat misschien wel, letterlijk en figuurlijk. Ik ga hier niet lopen zeggen dat een ‘cab-forward designed’ zevenzitter een knappe auto is, maar het eigenzinnige Citroën ontwerp komt goed uit de verf, zeker voor een ondertussen bijna 15 jaar oude auto.
Zo’n Grandis is een toffe wagen. Maar ik zou een jaartje wachten en toch een C4 Picasso nemen. Als ik dan toch in een dergelijke midlife crisis belandt, doe dan maar een gifgroene. Met 19 inch velgen en drie subwoofers. En een handbak, samen met de 1.6 benzinemotor, wat ik een gouden combi vindt voor een product uit die tijd.
granlusso zegt
Voor de youngtimer absoluut een mooi jaar, 2004!
Doe mij maar zo’n heerlijke CLS. In een nette uitvoering nog altijd een imposante, maar vooral stijlvolle verschijning. Al zou ik ook graag zo’n lekkere slome 4.4 Discovery hebben. Of een SRX. Een soort Amerikaanse R-klasse (voor zover die niet al heel Amerikaans is natuurlijk).
Voor al deze auto’s rekening houden met forse running costs, maar dan heb je er een geweldig leuke auto aan. Ik zou dan zelf een recente diesel ernaast kopen zonder die bij te tellen, dan rijd je je meeste zakelijke kilometers nog zuinig ook.
mopar zegt
De eerste 5 zijn gewoon troosteloos. Lijkt me moeilijk de bink uithangen in een oude Focus. Vooral die CLS, Quattroporte en die 300C (ben bevooroordeeld) zijn interessant. Zeker als je van die laatste een 6.1 SRT station versie kunt vinden. Doe jezelf een plezier en laat die 2.7 V6 achterwege vanwege de 4 traps (!) automaat. Vanaf de 3.5 krijg een een automatische 5 bak.
lekbak zegt
@mopar: Zo’n focus is wel gewoon een erg fijne auto, vooral met een zwaardere motor dan de 1.6. Ik schat zomaar in dat de focus het snelst is van deze hele lijst op een bochtig weggetje. Ook simpel en goedkoop vervoer kan en vooral mag best prettig zijn…
mopar zegt
@lekbak: Alles wat je nu zegt heeft niets te maken met de bink uithangen he… Daar gaat de eerste zin over. Buiten dat durf ik wel te wedden dat zowel die Cupea, Die Legacy en SRT gemotoriseerde 300C zo’n standaard focus meer dan goed kunnen bijhouden.
lekbak zegt
@mopar: Bink uithangen gaat lastig ja. Maar een focus is licht dus die zware jongens maken geen enkele kans in de bochtjes, die gaan pas echt hard als je niet teveel hoeft te sturen. De cupra zou inderdaad wel eens lastig kunnen worden. Ook licht maar ook minder scherp…
ghost zegt
Voor iedereen die nu denkt;
“Jaaa een Quattroporte!!”
!!DOE HET NIET!!
Mijn goede maar @viezefreddyw, als sinds jaar en dag een groot Fan van Doug Demuro, wees mij enige tijd geleden al eens op deze video:
https://youtu.be/3QAHK1Uy9ao
Daarna ben je weer genezen waarom je geen Quattroporte wil.
techniekmeneer zegt
@ghost: Wat een geniaal filmpje! En inderdaad, wat een waardeloze auto. Als je een dag met zo’n ding op pad bent geweest kom je toch totaal gefrustreerd thuis!?
bisazza zegt
@techniekmeneer: vergeet de 407 en de A6 niet. Een hoop rommel voor een naar verhouding mindere prijs die je naar verloop van tijd weer een Quattroporte kosten aan onderhoud.
granlusso zegt
@ghost:
Mwah, gewoon eentje vanaf 2009 kopen, dan heb je de meeste kinderziektes eruit en bovendien ben je dan bemiddeld met een ZF-bak.
viezefreddyw zegt
@granlusso: Duurt nog wel even voordat dat een youngtimer is..
siebren zegt
@ghost: Wauw, dag droomauto
rvm1200s zegt
Die Legacy, fantastisch lijkt me dat! Toch wel een guilty pleasure met z’n 6-cilinder.
Gulli zegt
@rvm1200s: mocht je serieus gaan kijken let dan op dat je een echte koopt. Hoe vaak ik geen ‘Spec B’ heb zien staan die toch de CVT bleek te hebben. Het unieke aan een echte Spec B is dat hij de handbak uit de Impreza STI heeft.
marinepower zegt
@Gulli: al een paar keer naar gezocht, maar moet met een vergrootglas zoeken. Er zijn er in NL maar een beperkt aantal verkocht.
Gulli zegt
@marinepower: voorlopig de meeste kans gehad in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Die laatste twee landen zijn ook landen waar Subaru van oudsher altijd goed verkoopt met hun AWD’s en minder focus op uitstoot :D
Staan er nu 2 op mobile.de, allebei in DLD en één ervan een automaat (zucht) en de ander met bizar lelijke velgen maar wél een echte Spec B en het stuur ook nog eens links.
rvm1200s zegt
@Gulli: thanks voor de tip! Die was me niet bekend. Momenteel vooral in de markt voor een diesel mocht ik opzoek gaan naar een andere (station)wagen ivm kilometers/jaar.
Mocht ik ooit dichterbij werk gaan wonen en een Legacy Spec B kunnen nemen als vervanger, ga ik hem zeker overwegen
toyotafortuner zegt
Hoewel ik voor veel van de wagens wel iets voel, wil je natuurlijk wel iets origineels. Dus uit t lijst, zou ik t liefste de SRX of de Legacy kiezen.
vonklausenburg zegt
Je begint oud te worden als je bij het zien van dit lijstje denkt “maar dit zijn gewoon vrij nieuwe auto’s”…
Pallas zegt
@vonklausenburg: exact mijn gevoel! Youmgtimer moet gevoelsmatig uit de vorige eeuw komen
vonklausenburg zegt
@pallas: begin negentiger jaren vind ik ook nog vrij modern.
Gaarne witte rozen op mijn begrafenis. Bij voorbaat dank!
rob5nismo zegt
Die 300C blijft een mooie auto
monsieurleloure zegt
Durf er het bijna niet te zeggen, maar uit dit rijtje de Audi A6 , een 2,4 v6 zou volstaan. Alleen ben ik bang dat er in de meeste gevallen een brakke automaat achterzit
frank2b zegt
Dat wordt DUS de Lexus.
str8six zegt
Facelift vd eerste serie X5 is ook wel erg aantrekkelijk. Mooie donkerblauwe met 6-in-lijn voor €90 pm bijtelling.
monsieurleloure zegt
@str8six: Vergeet de btw-correctie niet 1,5 % voor een btw-auto , 2,7 % voor een marge-auto.
In mijn situatie kwam er jaarlijks bijna 1000 euro bij ( 1,5% over 65000 euro)
rovadepo zegt
@monsieurleloure: dat staat er nooit bij, en dan te bedenken dat YT als de S klasse 7 serie SL over de 100 k kostten. En Japanse import heeft BTW en dus 2.7%.. lang niet zo aantrekkelijk dus
monsieurleloure zegt
@rovadepo: dat heeft er dus niets mee te maken. Btw auto is zakelijk gekocht, marge auto is particulier gekocht.
rovadepo zegt
@monsieurleloure: het is andersom
2,7% voor btw auto
1,5% voor marge
Een marge auto kan je ook bijtellen.
potver7 zegt
Geen Smart Roadster… ???
porscheboy zegt
Voor mij de Subaru Legacy ziet er nog verrassend goed uit!
2wheeler zegt
Ja leuk, maar ik zoek gewoon een oude bak (privé) en nu worden ze allemaal weer duurder “want youngtimer full options!!!1!!”
dare2think zegt
Een 1-serie diesel uit 2004, je weet precies waarom iemand die kwijt wil. Milieuzones. Helaas zijn de 4 cil diesels na 2007 ook niet zo best. Wel is het zo dat bijna alles van 3-serie spec is dus je hebt een relatief zware hatchback die daardoor ook bijna niet slijt. De eerste 1-serie is beslist géén MINI.
hijman85 zegt
Die audi A6 hadden wij als 3.0 tdi in de familie van 2005 tot 2009. We hebben er 313.000 kilometer in gereden en toen viel er een boom op. We hebben er behalve die boom in al die kilometers nooit een probleem mee gehad. Hij was wel een stuk langzamer dan de fabrieksopgave en had geen af fabriek roetfilter: je gaat als je dat ding nu koopt dus flink veel mrb betalen!
Jochempie zegt
Ik ga voor de quattroporte met ZF automaat en een flinke kilometerstand. Die Ferrari-blokken zijn oerdegelijk en hebben kilometers nodig om lekker fris te blijven. Dat het iets méér dan 20 mille kost.. soit, je leeft maar één keer.
boomhauwer zegt
Seat ibiza cupra!
robert110 zegt
Zo’n Discovery met de TDV6, och als ik het geld had. Maar eerlijk is eerlijk ook als ik het geld zou hebben koop ik nog liever een late Disco 2 TD5 met bijna 500.000 km ervaring dan dat ik een van de eerste Disco 3’s koop. De eerste Disco 3’s zijn toch een beetje een risico
soundgarden zegt
Euh. De snelste ibiza van dat type had een 130pk diesel. Weet niet waar de wijsheid vandaan komt dat hij 160 zou moeten hebben? Praat ons even bij dan? Heerlijk blok trouwens met een ijzersterke bak. Simpele chip bij JD of vvt en je ging richting de 170 pk en heel veel Nm’s
boomhauwer zegt
@soundgarden: de FR had 130pk. De cupra diesel had er weldegelijk 160 (en reed beter dan benzine versie.) tijden dat alles nog kon met een diesel. Mooi.
Jochempie zegt
@soundgarden: heb je weer wat geleerd :)
willeme zegt
@soundgarden: Af fabriek leverde deze motor gewoon 160 trappelende pk’s uit de 1.9 TDI. De wijsheid komt uit de Seat folder. Daarin stond namelijk dat je de Cupra kon bestellen met een 180 pk 1.8T (132 kW) benzinemotor of een 1.9 TDI dieselmotor met 160 pk (118 kW). Dus vandaar staat het vermeld in de tekst ;-).
soundgarden zegt
@willeme: ah kiek aan mjong. Check!
Dutchdriftking zegt
Golf 5 GTI alweer een 15 jaar oud brikkie. Ik wordt oud…….
daihatsucuore zegt
@dutchdriftking: En ze zeggen dat het onderwijs vroeger beter was…
spykerboy zegt
De enige die mij wat doet uit de lijst is de maserati, de rest thx, but no thx!
vincent264 zegt
Dat zijn inderdaad interessante leuke auto’s. Even ook een handbak kiezen bij deze auto’s en een goed exemplaar en vooruit!
taxman zegt
Een peugeot 407 strakker dan een citroen c5. Dat ligt er maar net aan welke uitvoering je hebt. Beide zijn in diverse configs geleverd. Voor beiden geldt: duurste uitvoering is beste onderstel.
vincent_blabal zegt
“Houdt er rekening mee dat” is zonder t