Nog even en we mogen Nederland vanaf dit jaar noteren in het lijstje met Europese wintersportgebieden. Daar moeten we onze auto’s natuurlijk wel op aanpassen. Onder winterse omstandigheden met veel sneeuw, is een auto met vierwielaandrijving op winterbanden natuurlijk het meest ideaal. Maar stel nu dat je zou moeten kiezen?
Misschien een beetje onzinnig dilemma, maar aangezien je dit bericht nu leest, heb je waarschijnlijk toch niets beters te doen. Stel dat je mag kiezen uit een voorwielaangedreven auto op winterbanden, of een vierwielaangedreven auto op zomerbanden. Waar denk je dan dat je het meest aan hebt? En nu niet flauw doen en toch zeggen dat je voor vierwielaandrijving op winterbanden zou gaan, want dat is nu even geen optie. Waarom niet, omdat ik het zeg.
Persoonlijk zou ik kiezen voor de voorwielaangedreven auto op winterbanden. Winterbanden hebben bewezen onder winsterse omstandigheden meer grip te bieden. Je veiligheid in de auto wordt nu eenmaal voor het belangrijkste deel bepaald door de hoeveelheid grip; hoe meer grip hoe veiliger. Als je geen grip hebt, maakt het immers niet uit hoeveel wielen de auto aandrijven. Maar misschien ben jij een ervaringsdeskundige en denk je er iets genuanceerder over of ben je het totaal niet met mij eens. In dat geval laat ik mij graag beargumenteerd overtuigen.
bt zegt
ik ben het met je eens. hoe meer grip, hoe beter. maakt in principe niet uit hoeveel wielen je aandrijft.
Gamekiller zegt
Ik rij een auto met voorwielaandrijving en winterbanden, slechte ervaringen mee, geef mij maar vierwiel met zomerbanden ;)
JDM__Wotevajjjj zegt
doe mij maar rwd en spikes :d
niemand denkt blijkbaar nog aan voetganger veiligheid…
JasperVDH zegt
zowiso winterbanden (met achterwielaandrijving ;)) Ook de remafstand is veel korter en dan speelt de aandrijving geen rol.
sacha zegt
Mijn ervaring in de sneeuw met een G-Klasse met all-season banden èn een S-Klasse met winterbanden: Doe mij maar de S-Klasse met winterbanden.
Benz.. zegt
Kiezen: winterbanden of vierwielaandrijving..
Geen van beide.. Al gooi ik er (ligt puur aan de omstandigheden van het weer dat komen gaat) misschien toch een setje onder.
Het kan nooit kwaad.
brennie-1994 zegt
doe mij maar de voorwielaangedreven met winterbanden :)
heb er veel ervaring mee en gaat goed mijn broer heeft een BWM X5 met zomerbanden ik vertel jullie “het gaat mis”.
dw zegt
Remmen is met vierwielaandrijving niet anders als met voorwielaandrijving, winterbanden zijn wel anders als zomerbanden met remmen. Alleen daarom al zou ik voor winterbanden kiezen op het gebied van veiligheid.
Maar zelf zou ik de 4×4 kiezen omdat het leuker is :D
Jeroen zegt
Beter 2 wielen grip, dan 4 wielen geen grip.
Pieter van der Made zegt
Eens, vierwielaandrijving kan de gebreken van een al een beetje afgereden zomerbanden niet verbergen.wel rwd alstublieft, kunnen we nog wel een beetje plezier hebben..
Westleah zegt
Doe mij maar 4 wielaandrijving! Heb ik me tot nu toe prima mee vermaakt!
zdev zegt
4×4 op zomerbanden. Met 50cm sneeuw heeft dat zich bij mij meer dan bewezen. Je ploegt je er gewoon doorheen.
Ton zegt
ik heb alleen een fiets, maar winterbanden er wel onder, merk direct dat ik veel meer grip heb! :O
DTW zegt
Tja zeker de winterbanden op voorwielen. Zoals JasperVDH al zegt en een Oostenrijker mij ook wel eens heeft verteld heb je met remmen helemaal niets aan 4WD. Sterker nog door het hogere gewicht van een 4-wiel aangedreven auto werkt het tegen je. Optrekken is natuurlijk veiliger met 4WD, maar daar schuilt het gevaar niet in.
CarAddict zegt
4wd en zomerbanden gaat prima met een 4wd (A6 quattro) Alleen met het remmen ben je in het nadeel
RaKiM zegt
2 been aandrijving met kisten
Tom zegt
@DTW een hoger gewicht zorgt juist voor meer grip. Eenmaal geen grip meer dan pas werkt het hogere gewicht tegen je ;)
w0o0dy zegt
Voor de omstandigheden vanaf 21dec… de winterbanden. Voor de rest van het jaar doe maar de 4wd. Je hebt grip nodig voor het sturen en voor het remmen… 4wd helpt alleen maar voor het versnellen…en het is niet snel dat je het gevoel hebt dat je niet hard genoeg vooruit komt.. en mocht dat wel zo zijn dan is het nog steeds een slecht plan als je niet goed kunt remmen en niet goed kunt sturen.
Deep zegt
voorwielaandrijving + winterbanden
Laue zegt
als het écht goed ijzelt / sneeuwt heb je aan winterbanden ook niets. of je moet voor spikes gaan. Doe mij maar gewoon een regenband hier in nederland. liefst met 4×4
w0o0dy zegt
@Laue: ehm, dat is niet juist… winterbanden hebben duidelijk MEER grip, zelfs op ijs. Dat de hoeveelheid grip laag is dat moge duidelijk zijn, maar je hebt wel wat grip. Op de parkeerplaats hier was het te glad om normaal te kunnen lopen. Eén grote ijsbaan, maar de winterbanden presteerden zo goed dat de tractiecontrole niet eens in actie hoefde te komen…… lijkt me duidelijk.. winterbanden werken wel degelijk op ijs, alleen moet je wel erg rustig aan doen… het blijft link en je snelheid moet laag blijven anders helpt niets.
Laue zegt
@w0o0dy: persoonlijk denk ik dat als er echt een ijslaag ligt op een 80km weg en je rijd alsnog 50 dat een winterband net zo weinig presteert als een zomerband. waarom kan ik nergens een filmpje zien met een soort test hoe winterbanden het doen op een weg met ijzel? Dat soort tests worden altijd op zon regenbaan gedaan :?
w0o0dy zegt
@Laue: 50 is onder die condities dan ook VEEL te hard… Bij ijzel moet je eerder aan 15km/u denken… maar met je zomerbanden is het 5 en dan nog loop je het risico eraf te gaan… zoals ik zei.. het helpt, maar de snelheid bepaalt hoe goed.
Cantago zegt
Hoe dan ook de winterbanden, al heb je 20 aangedreven wielen, zonder grip glij je echt weg (ervaring). Ik heb zelf ook gereden met een auto met ALLEEN voor winterbanden, en op wat glijden van de kont na bleef hij perfect te controleren! Nee, doe mij maar die winterbanden, zonder enige twijfel!
WieAndersDasAuto zegt
Toch maar voorwiel aandrijving met winterbanden. Het heeft ontzettend veel grip op de gladde sneeuw.
BaRa zegt
Bij winterse condities: voorwielaandrijving met winterbanden. Vierwiel is fijn om je vermogen / koppel kwijt te raken, dat wil zeggen bij tractie. Maar het verandert niets aan de remafstand.
papa zegt
Ik ben het ermee eens, maar heb je al kaartjes voor topgear life?
Laue zegt
@papa:
nee,
asdddffgg zegt
achterwiel aandrijving en zijwaarts gaan.
qoekje zegt
http://www.youtube.com/watch?v=dzfZuOTRBD4
kale banden of zomer banden
http://www.youtube.com/watch?v=WialCdoBQqw
winterbanden
AlpinaSC zegt
En waarom mag er niet gekozen worden voor een achterwielaandrijver met winterbanden? Achterwielaandrijving rijdt zalig op sneeuw.
Hoewel ik geen ervaring hem met winterbanden zou mijn voorkeur voor het driftwerk bij zomerbanden liggen omdat je daarmee op zeer lage snelheden al veel pret kunt beleven. Enig nadeel is dat je zo nu en dan vast komt te zitten of bepaalde wegen helemaal niet begaanbaar zijn. Winterbanden en achterwielaandrijving zijn dan een goed compromis.
Mean_Green zegt
@AlpinaSC: Duidelijk ja dat je geen ervaring hebt met winterbanden. Heb je überhaupt een rijbewijs? Wat een onzin over ‘driftwerk’. Als het hele land plat ligt vanwege de sneeuw dan ben je maar wat blij als je met je winterbanden ’s avonds nog thuis komt, in plaats dat je moet overnachten op kantoor…
SRM zegt
Een échte 4×4 met zomerbanden. Iets met een groene badge op de neus, een knopje getiteld ’terrain response’ in het midden en ‘Discovery’ op de kont.
Hypothese is proefondervindelijk getest en bewezen in de dagen voor kerst.
Larrs zegt
En wat nou als je AWD zomerbanden heeft die speciaal voor onverharde wegen bedoeld is. Dan zou AWD met zomerbanden boven 2WD met winterbanden gaan.
Maar in het algemeen zou ik ook voor 2WD met winterbanden kiezen, omdat grip op een vlak stuk dan voldoende is.
autogier zegt
doe mij maar alle bij voor de wintersport ;)
mrB zegt
Tuurlijk zijn winterbanden in deze omstandigheden beter, gezien je ook grip moet hebben als je wilt stoppen. Maar omdat het normaal in nederland maar een week sneeuwt ga ik niet speciaal winterbanden aanschaffen. Als ik naar wintersport zou rijden zou ik echter wel winterbanden aanschaffen. Bij mij is het nu zomerbanden op een voorwiel aangedreven auto. Ik rij er toch niet zo veel mee
fconderkantlat zegt
winteraandrijving
vierwielbanden
Jippie zegt
Ik zou het geld in me pocket houden! Goede (zomer)banden voldoen in Nederland uitstekend. Die paar keer per jaar dat het echt zo winters is heb ik er geen enkel probleem mee mijn snelheid daarop aan te passen. (Zouden meer mensen moeten doen, is volgens mij veel veiliger dan iedere onbenul die denkt dat ie op z’n winterbandjes z’n auto de baas is).
Guust Flater zegt
Mijn ervaring: vierwielaandrijving i.c.m. 4 seizoenenbanden werkt prima op sneeuw, achterwielaandrijving (en laag gewicht, wel 50/50 verdeeld) met zomerbanden werkt niet.
Joske zegt
Heb met eem 4 wiel aangedreven auto gereden.. wat is dat lachen in de sneeuw. Is net zo leuk als achterwiel aangedreven… alleen het voordeel van 4 wielaandrijving is dat je nagenoeg niet vast komt te staan.
Hubert zegt
2wd met winterbanden. Had hier goede ervaringen mee met m’n vorige auto’s.
Heb nog snel een setje winterbanden met velgen besteld vlak voor de kerst (eigenlijk veel te laat, maar ja…)
Ik hoop ze voor de volgende vorstperiode in huis te hebben…
gullwing zegt
ik zou gaan voor die vierwielaangedreven, maar gewoon ff OT zou ik gaan voor een Hummer H6 met AWD natuurlijk en laten we zeggen gewoon lekkere spikes…
Keaven zegt
Het hangt van de omstandigheden af.
Als er een dunne laag sneeuw of ijs ligt, heb je meer aan winterbanden. Maar als er echt een heel dik pak sneeuw ligt zou ik gaan voor een 4×4, maar dan wel een echte en geen VAG-rotzooi(bedenk zelf het merk maar). Uit ervaring weet ik dat een Nissan Patrol heel veel vertrouwen geeft.
toyotaprius zegt
Moeilijk hoor… ervaringen met 4 wielaandrijving op zomerbanden en voorwiel aandrijving op winterbanden. Alleen de omstandigheden waren niet geheel hetzelfde. Ik weet wel, dat de auto met 4 wielaandrijving het goed deed, met de laatste sneeuwval. Alleen in Flevoland, was er niet extreem veel sneeuw. Dus ik denk dat ik de voorkeur geef aan de winterbanden. Of gewoon een sneeuwscooter…
rubenvq zegt
gewoon een audi met Quattro.
ik heb het zelf al eens uit getest op een parking, die krijg je gewoon nie dwars liggen. op sneeuw kan je sturen en remmen zoveel je wil maar, op ijs heb je helemaal niks te zeggen. dan mag je nog 4X4 of quattro met winterbanden hebben. je glijd gewoon weg
406_v6 zegt
Buurman hier is chauffeur op strooiwagen, een Ginaf 8×8 kipper, is na 1e nacht speciale winterbanden (Michelin XDW ICE grip) wezen halen, ondanks z’n 8×8 gleed ie alle kanten uit met ’t remmen…. met de nieuwe Michelin’s rijdt ie als “op rails”.
peter zegt
heb een xc70 2,5 T die ik voor kerst heb uitgelaten op een groot parkeerterrein. zitten winterbanden op van afgelopen winter die ik van de zomer nagenoeg kaal heb gereden (vooral voor). geweldige drifts compleet met 8jes en cirkels draaien. wat een lol. 2 dagen later werd het wat minder, stuurbekrachtiging weg…schade; kapotte stuurbekrachtigingspomp, kapot stuurhuis en de haakse overbrenging van de automaat aan gort…kosten 3300 euro! was wel een onvergetelijk uurtje plezier, vooral onvergetelijk. gvd.
xiran zegt
4 wiel aandrijving natuurlijk, dan maar zomerbanden. drifking: winterbanden zijn voor watjes en vrouwen met een beetje beleid kom je wel weg. die paar dagen dat het glad is en sneeuwt
sander zegt
rij al 10 jaar met amerikaan met awd met m+s banden,en dat bevalt me uitstekend.
ook buiten de winter voldoende grip,ik had de keus tijdens aanschaffen nieuwe auto en heb er geen spijt van.
voldoende grip bij alle weersomstandigheden.
midasracer zegt
Gezien mijn ervaring met mijn eerste 4×4 een RAV4, de 4×4 met gewone banden. In mijn omgeving was meer dan 50cm sneeuw gevallen. Echt lachen hoe al die FWD auto’s gierend en kwispelend van hun plek probeerde te komen of midden op de straat niet meer vooruit wilden. Met mijn RAV4 reed ik gewoon van mijn parkeerplaats weg en zonder vreemde bewegingen door de straat. Ik had zelfs de sneeuwduin voor mijn auto niet weg gehaald. Gewoon er vol doorheen. Op het moment dat de voorwielen stukliepen op de sneeuwduin, voelde je de achterwielen de auto doordrukken. Echt super. Ik wil niet meer anders. Als de km heffing doorgaat, ga ik een 25 jaar oude 4WD kopen, een Mercedes G of een Landrover Defender. Low gearing erop, diff lock aan en laat die nieuwe ijstijd maar komen. Hoezo global warming? Hoax van de eeuw.
peter zegt
btw on topic..zelfs met kale winterbanden voldoende grip met awd..dusss
F00Ls zegt
Of RWD met winterbanden
Of AWD met RWD bias op zomerbanden
Beiden zijn dikke fun!
superman zegt
motor achterin en RWD op winterbanden, veel druk op de achterwielen bij accelereren of klimmen in de besneeuwde bergen. Vroeger klommen de kevertjes met goede winterbanden overal omhoog. Gewicht verplaatst zich naar achteren bij accelereren dus tractie en RWD is natuurlijk altijd fun!
Johan-SV zegt
achterwielaandrijving en winterbanden dat mag ook hoop ik
Keaven zegt
Midasracer
Een G of Defender is ook niet goedkoop, en met die diflocks zou ik ook niet te makkelijk om gaan. Daar wordt je differentieel niet beter van als je net wel grip krijgt op de weg.
midasracer zegt
@Keaven: Ik zit nu op http://www.mobile.de te zien, maar voor rond de 10 mille kun je toch wel een hele nette auto vinden. Neem dan nog 5 mille voor extra reparatie of opknapkosten en wat belasting (als de km heffing doorgaat geen BPM meer!) en je rijdt een geweldige auto waar niet meer op wordt afgeschreven. Ter vergelijking op mijn RAV4 heb ik de afgelopen 5 jaar 15 mille afgeschreven! (gekocht voor 25, inruil nu op zijn hoogst 10)
Zeker zegt
4wd natuurlijk kom je ook overal waar je wezen wilt met degelijke zomerbanden. Winterbanden zorgen misschien wel voor meer grip in sommige situaties maar met zomerbanden heb je meer dan voldoende grip en al helemaal met 4wd. Winterbanden zijn een en al marketing! Fijne jaarwisseling!
peter zegt
willen die kroegchauffeurs zonder winterbanden hun langzame geglibber aan de rechterzijde van de weg doen. Dan kunnen wij die ons wel voorbereid hebben op de winter er gewoon langsrijden.
Oftewel: winterbanden onder alle omstandigheden waar de andere partij in het grip verhaal het laat afweten: de weg.
Mr. Dj M. zegt
Ik denk ook dat de 2wd en winterbanden dan de beste compromis is. Niet altijd full traction met wegrijden, maar wel altijd meer greep op elk wiel en met sturen en remmen heb je al twee posotieve factoren, tegenover de enige positieve functie van 4wd. Die laatste kan bovendien niet volledig benut worden, als deze niet op winterbanden staat en in de sneeuw rijd.
henk zegt
doe mij maar achterwiel aandrijving met winter banden
speed six zegt
(Tractor! altijd grip)
De belangrijkste factor is de bestuurer. Opletten, dan moet je niet remmen, want remmen heeft geen zin op een gladde weg. 4wd heeft veel grip tijdens het rijden (bij het remmen maakt het niet uit). Winterbanden zijn efficient in nood situaties, het remmen dus.
zelf, als het kan een 4wd met allseason banden , het sneeuwt toch maar twee weken alhier eens om de twee jaar. en vooral uit je doppen kijken.
Eens (verantwoordelijk) glijden is toch zo leuk en een auto die maximum grip heeft is nog zo leuk als je veel op onverharde wegen moet rijden, zeker in modderlanden als Belgie
rubenvq zegt
@speed six: volledig met je eens
Yabbanoname zegt
altijd zonder winterbanden kunnen rijden, totdat mn eerste SUV om de hoek kwam, de 2300 kg waren niet af te remmen met de 4 wiel aangedreven zomerbandjes. Daar waren dus echt winterbanden voor nodig.
Maw, winterbanden dus en dan gezien de keuze met 2 wiel aandrijving.
EJS zegt
Winterbanden zijn met dit soort weer sws nuttig, en een stuk veiliger dan zomerbandjes, ongeacht je aandrijving.. Maar als ik aandrijving mocht kiezen dan ook voor 4wd, heb je tenminste tijdens dagelijks gebruik nog echt wat aan je vermogen..
MrHyde zegt
Voor optrekken maakt het niet zo veel uit, maar juist het remmen en door de bocht gaan is zo belangrijk dat dit goed gaat en dan maakt het niet uit hoeveel wielen er aangedreven worden. Winterbanden dus.
toyotaprius zegt
Leuke discussie maar gezien sommige reacties, ligt het niet zo zeer aan de soort banden of besturing. Maar weer aan de chauffeur. want als iemand een reactie plaats: “winterbanden zijn voor mietjes..”, hoop ik dat ik deze persoon niet tegen kom op een onder gesneeuwde A1/A2/A6… Tijdens dit soort weer omstandigheden, is er voor zelf overschatting geen ruimte..
Acer zegt
Ik zou gaan voor de winterbanden. Ik reed vorige week zaterdag naar Utrecht op de A12 die helemaal wit was en 4 banen waren terug gebracht naar 2 banen. Mijn rij haalde links een A5 3.2 quatro in die rechts reed. En zei nog tegen mijn vriendig die kan toch ook wel op de linker baan rijden. (mijn rij ging 60 en de ander ongeveer 40) toen kwam ie achter mij naar links maar kreeg geen grip en moest toen weer terug afdruipen in de rechter rij was wel cool eigenlijk. Ps ook een Jag voor het stoplicht er uit getroken die ging alleen maar kwispelen. Waren een paar leuke dagen.
realhustler zegt
Auto’s met vierwiel aandrijving zijn duurder, zwaarder, en gebruiken meer brandstof.
Winterbanden geven duidelijk meer grip, en zeker op een voorwiel aangedreven auto met esp meestal voldoende.
Als er zoveel sneeuw licht dat je een nissan patrol nodig hebt, dan staat het verkeer toch muurvast.
Afgelopen sneeuw periode vooral veel tijd verloren omdat het verkeer vast stond, niet omdat mijn auto vast stond (voorwiel aandrijving met zomerbanden)
Wat wel opviel, toen ik ff vast zat op een parkeer terrein met nogal veel sneeuw, toen deed ik de esp uit en toen kwam ik wel los. Dus esp moet wel uit kunnen.
Rob zegt
ik heb 4wd met zomerbanden, 4wd is nutteloos onder deze omstandigheden.
luukvankaathoven zegt
Winterbanden dan maar, óf een 80-20 (v-a) krachtverdeling. :P
ac88 zegt
Ten 1ste is dit echt een zeer nutteloze post…over welke omstandigheden gaat het? 2m sneeuw of 2cm sneeuw?
Hoe dan ook is FWD met winterbanden veiliger dan 4wd zonder winterbanden…dan heb ik het vooral over remmen.
Ik heb zelf een VW scirocco op zomerbanden en heb de afgelopen weken geen problemen gehad. Zolang je weet waar je wat kan doen is er geen probleem. Ik ben dan wel niet op de autobaan geweest ofzo, alleen hier in de buurt. We hebben thuis onder andere nog een a5 en a6…beiden op winterbanden. Kan zeggen dat dit toch wel iets HEEL anders is! Ben een paar dagen terug op en af naar Zwitserland geweest met de a5…totaal geen problemen gehad. Ook hier moet je natuurlijk weten waar je wat kan doen, maar de grenzen liggen gewoon veel verder!
Als laatste nog een filmpje van een beetje winterpret ;p
http://www.youtube.com/watch?v=YQcw1azpCWU
Tommy2 zegt
Ik kies zowiezo altijd voor vierwielaandrijving, ongeacht de banden of het weer! Voorwielaandrijving vind ik maar sucken met die doordraaiende wieltjes telkens bij het optrekken.
logica zegt
wat een stupid question. Voorwiel aandrijving met winterbanden werkt natuurlijk beter. Een 1500 pk sportauto met banden van een fiat panda krijgt toch ook zn vermogen niet op de weg….
Ultimora zegt
Ik rijd zelf met een continu 4wd (Subaru) auto welke absoluut geweldig in de sneeuw is, maar mijn remweg is absoluut langer in als een 2wd met goede winterbanden. Overigens zijn de meeste 4wd’s totaal ongegeschikt voor snelheid en sneeuw. Vorig jaar een Honda CR-V (met winterbanden) mee genomen op wintersport welke pas de 4wd inschakelt bij tractieproblemen. maar dat is gewoon waardeloos want het systeem schakelt altijd te laat in. verder hebben alle terreinauto’s met 4wd / zonder visco, ook allemaal problemen. ik had eerst een Nissan Patrol Met BFG A/T (een geweldige All Terrain band van BF Goodrich). Geweldig op lage snelheid in het terrein, maar boven de 20 km/h niet te besturen in 4wd, want hij wil maar één kant op…. rechtdoor. En als je in de slip raakt met die auto dan was die als rwd véél makkelijker te corrigeren, en daarom totaal ongeschikt op de meeste wegen in de sneeuw.
Ik ga dus voor een willekeurige aandrijving, met banden geschikt voor sneeuw :)
northspotting zegt
4WD-lock op een Jeep Patriot vergeleken met 2WD:
http://www.youtube.com/watch?v=yKF625QsCGM
4WD!
timberleek zegt
4WD
en rustig rijden.
heeft hier prima geholpen met een FWD op zomersloffen. niks aan de hand
Thomas zegt
Wij hebben voor onze Golf R32 vandaag voor de keuze gestaan om een winterbanden + velgen bij VW aan te schaffen, 2500!!! euro.. Voor de keren dat we in sneeuw moeten rijden hebben we de Mini met winterbanden. Dus, 4WD, kan prima, zolang er esp is en een rustige rechtervoet!
Rick dos zegt
Winterbanden geven, net zoals zoveel hulpen in de auto tegenwoordig, een schijnveiligheid. Hierdoor raken de meeste mensen overmoedig en denken zich alles te kunnen veroorloven.
Met >120 over de snelweg rijden onder omstandigheden die dat gewoon niet toelaten, denkende dat je winterbanden je wel uit de brand zullen helpen.
Maar nee.
Ik zou er juíst voor willen pleiten om iedereen op zomerbanden rond te laten rijden. Wellicht dat we dan met verstand rijden ipv als complete morons.
drivesolution.nl zegt
De polo van de zaak heeft gewoon voorwielaandrijving en geen winterbanken, persoonlijk vind ik het wel leuk in de sneeuw. Prive rijd ik een mini cooper en daar zitten in de winter gewoon winterbanden op. Het is gewoon een stuk veiliger. Maar op een vrije dag ga ik toch liever met de polo er op uit dan de mini.
Alwood zegt
ok, allemaal mee gereden en awd doet het uiteindelijk toch het beste volgens mij. Met awd heb je altijd meer grip, wat betreft remmen moet je gewoon beter anticiperen en remmen op de motor, dan lukt het ook op zomerbanden.
Achterwielaandrijving met winterbanden blijft natuurlijk het leukste, controle én speelruimte. FWD blijft in alle situaties behelpen.
Supergrover zegt
Winterbanden op de voorwielen dan maar. Alleen al omdat je in veel wintersportlanden aansprakelijk wordt gehouden als je geen winterbanden rijdt, mocht er onverhoopt toch iets gebeuren.
Daarbij heb ik laatst bij een vriend van me in zijn Discovery met zomerbanden gezeten in de sneeuw, en dat heeft weinig grip, zeker in verhouding met de Volvo en winterbanden…
Kyanite zegt
Tot aan dinsdag 22 december met zomerbanden (225/40R18) onder de A4 Quattro gereden, dat ging goed op de gladde wegen, wel opletten met gasgeven uiteraard. Dinsdag de winterbanden (205/55R16) gemonteerd, nu gewoon volgas weg kunnen zonder enige wielspin. Maar zoals al door meerdere is gezegd, beheerst je gas- en rmpedaal bedienen en je hebt je eigen veiligheid grotendeels in handen.
De keus tussen vierwielaandrijving met zomerbanden of voorwielaandrijving met winterbanden? Toch wel de eerste keuze, heb diverse collega’s horen vloeken toen ze compleet vast zaten met de voorwielaandrijver met winterbanden… en ik kon op de zomerbanden met 4WD gewoon normaal de parkeerplaats op en af :)
Joerek zegt
Ik kan uit ervaring spreken wat betreft vierwielaandrijving met brede, vrij afgesleten zomerbanden. Rij in TT Quattro met 255 banden nl.
Voordelen
– Icm. ASR/ESP rij je echt overal overheen en doorheen zonder ook maar vast te komen. Geen enkel probleem. Waar anderen (ook met winterbanden) vast komen te zitten ploeg je er gewoon goed doorheen.
– ESP houdt je icm Quattro perfect op koers in de bochten.
– ERG ERG veel fun! Beetje dwars en dot gas en je kan gecontroleerd driften. Zeker op parkeerterrein ideaal driften, donutsjes maken etc.. Mooiste was dat ik wel een kwartier aan het draaien was, maar mensen met FWD ook wilde spelen, maar stuk voor stuk vastzaten op het terrein met FWD (allemaal helpen duwen). Dat mensen zeggen dat RWD meer fun is dan AWD in de sneeuw, ben ik het absoluut niet mee eens.
Nadelen
– Remmen! Daar gaat AWD niet echt mee helpen. Dus kwestie van veel afstand houden en opletten :)
– Toch ook tractie. Bij optrekken heb je ook relatief weinig grip, banden spinnen wel, maar icm ESP/ASR kom je goed weg en in een rechte lijn (niet snel).
Al met al heb ik zeker liever Quattro, dan maar met zomerbanden. Het is niet direct veiliger (zit hem in het slecht remmen vooral), maar wel makkelijker maar vooral gewoon ERG veel fun in de sneeuw op een parkeerterrein.
Megakix zegt
4×4 lijkt me ! Inmiddels rijdt héél Zweden en Canada op vierwielaandrijvers, en ècht niet omdat ze vinden dat winterbandjes nut hebben !
Voor het Nederlandse marginale weer…tsja, doe maar gewoon de goedkoopste auto, dus met voorwielaandrijving + gratis winterbandjes (aktievoordeel op je Aygo ?).
Ikkuh zegt
Aaahahahahahaaa, iedereen hier die zegt dat RWD > FWD
Heb geen MB of BMW normaal weg zien rijden 2 weken terug.
Gek ook hè, als er geen gewicht op je aangedreven wielen duwt…..
Hoebb zegt
quattro CHIKANTEE
Hoebb zegt
p.s. als je eens wist hoeveel grip een S3 8P heeft op continental sportcontact 3, schrik je van!
Al die bewezen testjes zijn globaal…en niet elke wagen is globaal in dit geval :D
Huubje zegt
Al dat gemiep over winterbanden, ben met m’n all-seasons gewoon uitstekend vooruit en tot stilstand gekomen de afgelopen weken. Als je maar rustig en voorzichtig bent.
Winterbanden lijken wel een excuus voor alle randdebielen om 120 op een half besneeuwde snelweg te gaan rijden. Afgelope week ook nog gezien.
TSI-tje zegt
4WD met all-weather banden (‘zomerbanden’ is in mijn optiek een uitdrukking die niet juist is)En dan die ene week per jaar dat er werkelijk sneeuw uit de lucht komt gewoon rustig aan doen en (nog meer) anticiperen op de omstandigheden. Want dan heb je namelijk 51 weken per jaar wél meer grip en controle met minder rij-geluid en comfort.
Tuurlijk zegt
@Brennie-1994:
Als je zegt veel ervaring te hebben, dan heb je je nickname niet echt mee.
Overigens woon ik in het noorden en heb net weer zonder problemen de E39 incl. zomerbanden door de sneeuw gereden.
Pim Brussee zegt
Ik heb net mijn sneeuwkettingen weer verwijderd. Het extreme weer dat volgens het KNMI zou komen blijft weg. Blijkt dus dat je waarschuwingen van de ANWB en KNMI gewoon kunt negeren.
Dat hebben ze de laatste tijd wel bewezen, toch?
Doewap zegt
Heb sinds een tijdje een vierwielaangedreven auto met winterbanden en tijdens die sneeuw eerder deze maand heb ik daar de grootste lol mee gehad. Als je er verstandig mee rijdt, is het veel veiliger en veelzijdiger dan tweewiel of zomerbanden. Maar zodra ik een tikkie extra gas gaf, had ik meteen een vierwieldrifter van grote klasse onder mijn kont. Geweldig dus.
krari zegt
voorwielaandrijving+winterbands
Pim Brussee zegt
Je ziet nogal vaak dat auto’s niet weg kunnen komen in de sneeuw. Er wordt dan veel gas gegeven waardoor de aangedreven wielen haan spinnen. Advies, heb je geen ESP zet je bak dan in de tweede versnelling, laat langzaam de koppeling opkomen met een beetje gas. Je zal zien dat je zonder problemen weg kan rijden.
CSL zegt
Doe maar gewoon RWD met het liefst winterbandjes met dit weer.
http://www.youtube.com/watch?v=qAij1fa1NqE
of gewoon zomerbandjes:
http://www.youtube.com/watch?v=5EUcqk20m1I
Dimitri S. zegt
Onze BMW met winterbanden heeft meer grip dan onze 4X4. Alleen vertrekken in een hoop sneeuw is moeilijker maar eenmaal je eruit bent gaat het vlotjes. Onze 4X4 zonder winterbanden is oncontroleerbaar in de sneeuw! En eenmaal hij schuift kun je die grote diepvriezer niet meer onder controle houden.
jurjen zegt
ik heb vierwielaandrijving en winterbanden
BananaFlip zegt
Waarom niet RWD met slicks?
Pim Brussee zegt
In 1979 hadden wij hier in het noorden een sneeuwstorm. Alles stond stil en de winkels werden niet bevoorraad. Ik werkte toen in Assen, en alle collega’s die buiten Assen woonde kwamen niet op het werk. Behalve mijn collega uit Diever en ik uit Hoogeveen. Hadden wij een 4WD? Nee, een 2CV (eend). met de 2CV kwamen wij elke dag op tijd aan in Assen. De directeur die in Beilen woonde kon niet komen met zijn Peugeot, terwijl ik elke dag toen langs zijn huis kwam. Had je op de weg een sneeuwduin, dan verhoogde je de snelheid met de 2CV en ging je er dwars doorheen . Dat deed mijn collega ook. Helaas voor hem stond er een keer een auto in de sneeuwduin, en toen was zijn eendje dood. Deze eentjes hadden smalle Michelin zomerbandjes en waren voorwiel aangedreven.
lincoln zegt
@Pim Brussee:
dat komt dat als je alle +en en -en gaat optellen ..
de 2CV de allerbeste auto ter wereld is ..
zonder twijfel ..
Boudewijn zegt
Dimitri S.: mee eens, ik heb een BMW 1 serie met winterbanden en dat is prima te controleren in de sneeuw. Beter nog dan een auto met voorwielaandrijving, omdat de voorwielen alleen hoeven te sturen. Een lichte auto heeft inderdaad ook grote voordelen, een zware auto is nauwelijks meer bij te sturen als je eenmaal aan het glijden bent.
Sorcerer zegt
Euh, vierwielaandrijving is absoluut geen vervanging voor winterbanden! Heb toevallig perfect vergelijkingsmateriaal:
V70 met winterbanden en voorwielaandrijving
S60 met zomerbanden (Michelin Sport PS2) en AWD
Nou kan het ook nog eens zo zijn dat die sportbanden door hun lengte-profiel nog minder grip hebben dan normale banden natuurlijk, maargoed, de conclusie moge duidelijk zijn!
Koen zegt
Voor mij ook 2-wiel aandrijving op winterbanden en dan eigenlijk nog liefst achterwielaandrijving met winterbanden … veel fun ;)
Raza_a63.0quattro zegt
Rij nu 4wiel met zomerbanden, heerlijk
iedereen kijkt je raar aan als je er zo vandoor gaat
heerlijk geen problemen, al zit ik er aan te denken om toch met winterbanden eronder te rijden voor de veiligheid, maar ga nooit meer terug naar voorwielaangedreven wagens
Henk zegt
Het beste AWD systeem zit op een Subaru! Op youtube zijn er genoeg voorbeelden van. Die is niet alleen slimmer, je kan ook nog zelf kiezen, of je meer voor of achterwielaandrijving wil. Winterbanden zijn voor watjes en is alleen nodig in bijv. Duitsland en andere sneeuwgebieden. Daarbij is ook bewezen, dat winterbanden veel gevaarlijker zijn, als er geen sneeuw is, zoals 360 dagen in een jaar.
406_v6 zegt
@Henk: Leef je lekker uit met je Subaru, maar ik hoop dat je vér uit mijn buurt blijft als er winterse omstandigheden zijn…. als jij eenmaal gaat glijden op de zomerbandjes is er geen houden meer aan.
Timmie zegt
Nou, ik zou zeggen dat je met vierwielaandrijving en zomerbanden gevaarlijk bezig bent. Bij sommige permanente vierwielaandrijfsystemen kunnen al je wielen doorslippen, en wanneer een van de wielen terug grip gevonden heeft, lig je al in de gracht. Nee, als je achterwielen niet aangedreven zijn, denk ik dat deze langer grip houden, omdat de neiging tot slip minder is door afwezigheid van aandrijving…
Henk zegt
http://www.youtube.com/watch?v=Z6-ERc-DfhA
M-lover zegt
@Ikkuh: dan heb je mij niet gezien ;)
alles heeft nadelen, een voortrekker kun je bijna geen richting meer geven als hij begint te slippen, ties kiezen tussen slecht en slecht…
bartholomeo zegt
4wd met zomerbanden.
Op sneeuw en ijs kan je toch nog zonder veel drama gewoon vooruit raken. Qua remmen is het een kwestie van vooruit te denken.
Voor volgende winter ga ik toch zorgen dat er 4 winterbanden id garage klaar staan om te wisselen.
Henk zegt
Met winterbanden voor die 6 dagen, ben je idd. veiliger.. maar als de mensen eerst betere wagens kopen, dan kom je die 6 dagen ook wel door met zomerbanden.
Bimmerfahrer zegt
Lekker vissen naar comments Dennis, zo zonder keuze voor achterwielaandrijving. Audi-fan dat je d’r bent!
Tedje de Haag zegt
Das niet zo’n hele moeilijke vraag. Als je in de winter zonder winterbanden rijdt ben je niet goed snik.
Pim Brussee zegt
@henk: mijn volgende auto wordt een Subaru!
Henk zegt
Zoals zoveel mensen het slachtoffer zijn van marketing trucjes.. die moeten dit oude verhaaltje nog maar eens lezen: http://www.wintersporters.nl/weblog/514/zin_en_onzin_van_winterbanden
autoblogger zegt
@Henk: http://www.autoblog.nl/archive/2007/09/12/de-grote-winterbandenfabel
Laz zegt
Een echte 4×4 komt er gewoon door heen ookal zitten er zomerbanden onder.De auto voelt nauwelijks dat er zomer banden onder zitten.
Me pa heeft een a8 quattro en die heeft tot nu toe helemaal geen problemen gehah(zelfs in Duitsland).
Henk zegt
Zo’n topic is dus al eens geweest.. het is tegenwoordig alleen maar herhalen en herhalen. Geen gekke keuze Pim! Bespaar je een veel geld, gezien je een hoop electronica niet nodig hebt, wat normaal op zeer dure wagens zit.
Svenska Aeroplan AB zegt
@ Megakix: heel Zweden rijdt in 4WD’s, en vinden winterbanden niet belangrijk?????? Wat een onzin zeg! 90%: FWD op winterbanden. En ik kan het weten, zit er pak hm beet een kwart van het jaar…
Rij in de Zweedse winter absoluut met winterbanden, in het hoge noorden op studs. En (ook grappig): hoger in Zweden hebben ze altijd een noodpakket aan boord!
Alwood zegt
@Svenska Aeroplan AB: gewoon een zweedse auto kiezen, zonder winterbanden al bruikbaar en met winterbanden onverslaanbaar… rwd, fwd of awd maakt dan allemaal niet zo gek veel uit ;)
React zegt
Pas nog een keer op wintersport de Volvo XC70 van een kennis met mijn Ford Focus op winterbanden weg moeten trekken, kwam met geen mogelijkheid de helling op. Goede winterbanden geven meer grip dan doorsnee zomerbanden met vierwielaandrijving.
ColinZ3 zegt
De bakker in oostenrijk had rupsbanden op zijn cherokee.. zo ging hij elke ochtend broodjes rond brengen naar de hotels op de piste..
bmw zegt
Het wordt hier echt met de dag gekker, wat een kindertuin. Wat een gedoe over “RWD is lekker in de sneeuw” en “lekker driften” en wat nog meer… Winterbanden geven meer grip dan zomerbanden bij omstandigheden lager dan pakweg 5-7 graden Celsius, dat is geen mening, het is een feit. Winterbanden zijn niet gelijk aan sneeuwbanden, dat is ook een feit. En als je stoer wil doen, zet de PS3 dan aan en speel een racespelletje.
Ik rijd al jaren met een voorwielaangedreven auto met winterbanden eronder wanneer de temperatuur laag genoeg is geworden, zowel hier als in het hele hoge Noorden (waar sneeuw gewoon is en mensen niet plots beginnen lullen over driften). Als ik in een wagen met zomerbanden stap tijdens de winter, voel ik het verschil meteen.
Henk zegt
Dan heb je wel zeer slechte zomerbanden! Zodra er geen sneeuw meer is.. weg met die winterbanden! Beetje googlen en je zal zien, dat je ook in het marketing verhaaltje bent getrapt met dat onder de 7 graden gedoe. Vriend van me heeft dezelfde auto met winterbanden en kan me niet bijhouden met zijn gezwabber. Gevaarlijke boel momenteel met dat soort banden.
Alwood zegt
@Henk: dat kan ook gewoon aan het merk/de kwaliteit van de band liggen. Goede winterbanden hebben zeker niet minder grip bij 5 graden dan goede zomerbanden..
mark zegt
een 4-wiel aangedreven auto zal verder doorrijden bij slecht weet
een 2-wiel aangedreven auto met winterbanden zal betere remcapaciteit hebben (Hier voegt de 4wd helemaal niets aan toe)
mark zegt
ik rijdt overigens zelf een 4wd met winterbanden. Deze waren er dit jaar wat te laat ondergelegd, net na de eerste 2 dagen sneeuw.
Het verschil was enorm! Ik moest over een aantal wegen waar amper was gestrooid, met zomerbanden was dit gewoon eng. De auto loopt niet vast maar je voelt dat hij constant aan het corrigeren is en bij het remmen moest de ABS altijd hard werken.
Met winterbanden voelde ik hier (een paar uur later) helemaal niets meer van terug.
Rob zegt
Heb jaren lang FRD,RWD gereden maar inmiddels all een paar jaar Quattro(S4) met bridgestone potenza en kijk elke zomer uit naar de winter dit rijd super.voor mij dus Quattro.het heeft maar een probleem het waarschuwt je niet!
Pim Brussee zegt
Ik zie steeds weer in dit blog de Continental genoemd. Deze pokkeband wordt standaard op een VW, Scoda, Seat of Audi geleverd, dankzij Pon die ook de Conti leverd. Als ik een nieuwe VW koop laat ik er meteen Michelin op zetten. De Conti is te hard en cupt op de achteras na zo’n 30.000 km. Als je een van de bovengenoemde merken nieuw koopt, moet je eerst even kijken wat de productiedatum is. Het kan zijn dat je een nieuwe Audi koopt waar banden op zitten met een leeftijd van 3 jaar. Dit betekend dat je er dan nog maar 2 jaar mee veilig kunt rijden.
Kyanite zegt
@Pim Brussee
een autoband is niet als melk hoor… als deze banden geen UV-licht hebben gehad zijn ze nog net zo veilig als dat ze net uit de fabriek komen.
Wel ben ik het met je eens dat Continental-banden niet de meeste fijne banden zijn die er te koop zijn.
Henk zegt
Als je iemand in de sloot ziet liggen, dat zal er zeker Continental onder liggen.. Vrijwel de slechtste band die er is idd.
mc zegt
Ben net terug van wintersport met FWD en winterbanden, ging best goed de berg op. Zolang je maar rustig stuurt en gas geeft is het prima te doen, en natuurlijk ervoor zorgen dat je altijd een beetje snelheid houdt. Het mooie was dat er verscheidene RWDs langs de weg stonden die niet verder konden en zelfs teruggleden. Blijft toch mooi om rustig langs de Mercedessen en BMWs omhoog te rijden :) Zie je ze lekker klooien met kettingen, die heb ik niet nodig gehad…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Alwood: precies!
;)
Het is niet voor niks dat Zweden enkel FWD auto’s maken.
Bob zegt
4WD … met All Weather Radials. Geen gezeur met die zomerbanden of zo. De laatste 2WD auto gaat binnenkort bij mij de deur uit. Daarnaast heb ik als ik de bergpassen over ga een doos in de achterbak met kettingen, nooddekens enz enz.
Henk zegt
In zweden kunnen ze ook niet echt meegaan met de concurrentie;-) Kostenbesparing noemen ze dat. In oostenrijk en andere sneeuwgebieden, rijden ze vrijwel allemaal 4weeldrive!
deepep zegt
Zoiets ?!
http://www.youtube.com/watch?v=fToOx6Ft9o8&feature=player_embedded
bmw zegt
@Henk: als je even de tests zou bekijken van onafhankelijke instanties, dan zou je zien dat Continental het helemaal niet slecht doet. In het Test-Aankoop nummer van november stond de Wintercontact in een test van winterbanden in de top5, als ik me niet vergis. Maar goed, dat zal voor jou ook allemaal wel “marketing” zijn, en zo heb je altijd gelijk. Veel plezier met je zomerbanden.
wolffie zegt
Optrekken met vierwielaandrijving met zomerbanden of zoals met de meeste SUV’s all-weatherbanden gaat prima maar om op tijd stil te staan heb ik toch liever echte winterbanden.
Henk zegt
Zelftest en veel info zoeken, daar heb je veel meer aan.. dan heb je zo’n dun testaankoopblaadje niet nodig, waarbij ze al zeker geen 40.000 km testen.
bmw zegt
@Henk: zoals ik al zei, je weet het duidelijk beter dan mensen die objectieve metingen en tests uitvoeren. Moet wel een lekker gevoel van zekerheid bieden binnen je eigen wereldje.
Robin zegt
Rij een audi met quattro aandrijving echter zodra de temperaturen onder de 5 graden komen laat ik alsnog winterbanden monteren op stalen velgen monteren alsmede 1 stalen velg + winterband als reserve. Dit rijdt naar volle tevredenheid en geeft gewoon rust en kan beter uitwijken in geval van nood. Je hebt ook helaas van die mongolen die met een dergelijke combinatie met dubbele snelheid aan het overige verkeer deelnemen dat doet dan weer het effect nogal teniet. Want op stukken waar de sneeuw is vastgereden heeft “iedereen” minder tractie, ook ik. Waar ik echter vrij pissig om word is het volgende: Let bij aanschaf van winterbanden altijd op de productie datum en de snelheidsindex. Controleer dit of vraag hierom voor montage!!!
Op elke band wordt het DOT nummer vermeld.
Dit nummer geeft aan in welke maand en in welk jaar een band werd geproduceerd.
Vanaf het jaar 2000 hebben alle geproduceerde banden een 4 cijferig DOT nummer.
4508 betekent geproduceerd in week 45 van 2008
1407 betekent geproduceerd in week 14 van 2007
In de handel worden als nieuwe banden bestempeld alle banden die niet ouder zijn dan 2 jaar.
Banden ouder dan 2 jaar worden in de handel, met deze opmerking, verhandeld (meestal licht afgeprijsd) met de bedoeling deze banden zsm bij de consument te krijgen.
Een band is inderdaad niet onbeperkt houdbaar.
Goed gestockeerde banden (koel,donker en correct gestapeld voor thuis:koop een standaard) blijven minimaal 5 jaar aan de eisen voldoen die aan een nieuwe band worden gesteld. Echter kunnen wij dat als consument niet of nauwelijks controleren
Zij letten er doorgaans niet op en ben eens bijna met 3 jaar oude “nieuwe” banden weggestuurd. Accepteer NOOIT banden ouder dan 9 mnd Gezien de samenstelling van het rubber en de stapelwijze (plat) bij sommige leveranciers. Hierdoor neemt de kwaliteit aanzienlijk af of droogt het rubber uit als deze in een warme loods hebben gelegen gedurende zomermaanden hebben gelegen. JIJ BETAALD DUS JIJ BEPAALD! laat je niet van de wijs brengen.
Allroad911 zegt
Helemaal eens,
heb ondertussen zo’n 10 jaar ervaring met Audi’s met / zonder winterbanden en met / zonder quattro. Altijd kiezen voor winterbanden en ja, als je de keuze hebt om daar quattro aan toe te voegen…..
BananaFlip zegt
Ik ben het helemaal eens met Allroad911. Vanmiddag een Volvo XC70 hier in het dorp gezien, een D5. Meneer gaf een klein beetje gas terwijl hij zijn oprit uitkwam en de achterkant kwam gelijk om. Daar heb je dus niks aan, AWD zonder winterbanden in de sneeuw. FWD met winterbanden is op sommige momenten beduidend veiliger omdat de achterkant niet zo gauw wegglijdt.
Henk zegt
Als men 5 banden test, dan sta je al snel in de top 5.
Continental is geen goede band, zoals algemeen al vele jaren duidelijk is.. voor de meeste mensen dan;-). Bij Testaankoop hebben ze ook helemaal geen tijd en geld om zaken grondig te onderzoeken. Koop jij maar een TV (beste koop), dan koop ik van dat geld wel een betere. Daar zijn forums voor.. kan je ook veel meer van leren.
bmw zegt
@Henk: Leuk dat je dat allemaal denkt, maar hier is de objectieve werkelijkheid: Test-Aankoop heeft in samenwerking met zijn Europese partners ruime onderzoeksbudgetten en zelfs eigen laboratoria en onderzoekscentra. Metingen worden uitgevoerd volgens objectieve onderzoeksprotocols en inkopen worden anoniem gedaan. De resultaten worden weergegeven op basis van een aantal relevante criteria, waaraan scores worden toegekend, die uiteindelijk gesommeerd worden. De verhouding tussen deze score en de prijs (mits inachtname van uitsluitingscriteria) leidt tot het toekennen van een titel van “beste koop”.
Natuurlijk kan je van fora allerlei zaken leren. Net zoals je uit allerlei informatiebronnen en interacties dingen kan leren. Maar er zit geen objectiviteit in, laat staan een onderzoeksprotocol dat deugt. Koop jij maar lekker banden op basis van forum-informatie, geen probleem. Maar de werkelijkheid heeft haar rechten, het is lachwekkend hoe je dat ontkent.
Henk zegt
Het is niet denken, maar weten! Het is niet de eerste keer dat men bij testaankoop positief praat over een product, om dan op internet zien, dat hetgeen na een jaar kapot is en ook nog eens slechte of geen service.. 20 jaar geleden was zo’n blaadje leuk en aardig, maar is nu totaal overbodig. Autoweek myreview is o.a. een klein voorbeeld. Rij je wel voorzichtig met die Continental banden a.u.b.;-).
w0o0dy zegt
@Henk: bij de Anwb scoren de Continental banden ook top3 (bij de winterbanden zelfs eerste plaats) dus zo slecht zijn ze niet.
wel moet je oppassen met generealiseren want de verschillen tussen de types van één merk kunnen groter zijn dan de verschillen tussen de beste banden van meerdere merken…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ bmw: goed verhaal!
@ henk: en dan nog stug volhouden, als net al je argumenten grondig zijn weerlegd…
autoweek myreview en review-sites in het algemeen zijn 9 van de 10x een lachertje en wel om de volgende reden: men komt er vrijwel alleen om zijn grieven te uiten! Tevreden gebruikers komen niet op die sites…
harold zegt
doe mij maar quattro met zomerbanden.
zet ik er later stiekem winterbanden op……
Henk zegt
Ik denk dat jou auto niet zo’n goede review heeft daar.. Opel of Fiat?:-).
Het is nog steeds heel normaal, dat men niet klaagt, als er niks aan de hand is en het is een stuk betrouwbaarder, dan een nieuwe auto test van de ANWB.
Ik laat jullie met de 2 blaadjes zitten.. dan kijk ik en vele wel verder op 1000 professionele site’s! Heb het niet over domme forum’s, maar over dit o.a.: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php
Net zoals Amerika wat groter is dan Nederland.. Google is your friend.
Het is idd. zo, dat er veel verschil zit, tussen de type’s van één merk. Meeste mensen hebben er de ballen verstand van en daarom kan je dan ook maar meteen één merk meteen de grond in boren, zodat ze niet met de verkeerde thuis komen. Dus bedankt Henk, je bent een goede tipgever:-)..
SDI zegt
Veel autovakbladen en andere zijn vaak gesponsord. Kan me nog wel herinneren dat in België een testaankoopprogramma van de buis is gehaald, omdat het veel kado’s aannam.
Als je een beetje thuis bent op internet, kan je daar veel betere info vandaan halen en een stuk betrouwbaarder.
Als je veel leest dat mensen problemen hebben met een auto, dan zal je dat vooral niet in een blad tegenkomen! ook al staat er geen reclame in. Henk heeft wel een punt hier.
bmw zegt
@SDI: opnieuw heeft de waarheid haar rechten. Er is in de jaren negentig ophef geweest omdat de presentatoren van “Op de koop toe” een vorm van steekpenningen zouden hebben ontvangen. De zaak is nooit helemaal duidelijk geworden, maar het imago van het programma lag aan diggelen. Het programma had evenwel geen banden met Test-Aankoop, zoals jij beweert.
Nogmaals: fora kunnen nuttig zijn, maar fora als objectief en professioneel voorstellen, maar tegelijk organisaties als Test-Aankoop, ADAC, ANWB, VAB, enz. als prutsende steekpenningen ontvangende zeveraars voorstellen is gewoon niet ernstig. Tuurlijk mag je kritisch zijn tov deze organisaties, maar jullie vervallen in karikaturen. En nou stop ik met argumenteren, want het is verspilde moeite.
SDI zegt
Denk ook dat je beter je info van het net haalt, want die bladen zijn vaak gesponsord en kan me nog herinneren dat er in België een testaankoop programma van de buis is gehaald, omdat ze veel kado’s aannamen. Slechte dingen zal je ook nauwelijks tegenkomen in bladen en vooral als het gaat om auto’s. Die moeten ook rekening houden met reclame en als ze bij de ANWB tegen een flinke korting allemaal VW rijden, dan zullen ze ook wel hun mond houden over dat merk. Henk heeft zeker een punt hier!
Johan zegt
Je hebt wel degelijk iets aan Test-Aankoop, ADAC, ANWB enz. maar de info is wel beperkt. Zo heb ikzelf een aantal jaren geleden een Pioneer plasma aangeschaft, want dat was en is toch echt de beste TV die er is, maar in zo’n testaankoop blad hier in België weten ze volgens mij niet of dat merk ook TV’s maakt. Als je thuis bent op het internet, dan heb je daar ook meer aan, maar niet iedereen doet grondig onderzoek, voordat men iets koopt en dan zijn die blaadjes wel handig.
Vroegwakker zegt
De keus is dus 4WD op zomerbanden of 2WD op winterbanden.
Lijkt me helemaal niet moeilijk, bij optrekken 4 maal weinig grip of 2 maal veel meer grip.
Bij remmen 4 maal weinig grip of 4 maal veel meer grip.
Natuurlijk is 2WD op winterbanden hier de betere keus.
En in combinatie met een ideale overbrenging, CVT dus, is het helemaal prima.
Henk zegt
Momenteel worden er geen Pioneer tv meer gemaakt, maar het is zoals ik al zei, ga gewoon zelf op onderzoek uit en laat je niks wijsmaken door de blaadjes.
Maar het ging hier over banden en het is nu wel fijn om winterbanden te hebben, want sommige straten zijn levensgevaarlijk. Maar om nu heel de boel over te zetten.. dan maar even op de tanden bijten, want zodra het weer weg is, ben je beter af met zomerbanden.
w0o0dy zegt
@Henk: Een paar opmerkingen: Die Continental banden waar je zo op afgeeft scoorden wel eerste plaatsen bij de tests van de ANWB en dat is niet omdat de ANWB oneerlijk is. Immers, de Michelin Apline3 won in 2008 de winterbanden test en staat nu op 3 of 4 in de lijst. Kortom de nieuwe banden van de concurrenten zijn weer iets beter dan die Michelin winterbanden. Zo is het overigens bijna altijd. De nieuwe topband van een merk is vrijwel altijd beter dan de vorige generatie en zo is het een continue “haasje-over” tussen de fabrikanten (Michelin, Pirelli, Continental, Vredestein etc….).
Ten tweede: ook als er geen sneeuw ligt of valt scoren winterbanden beter, namelijk bij lage temperaturen (het asfalt is deze maanden vaker onder de 2 graden dan erboven en bij hevige regenval. Blijf jij maar gewoon de komende twee maanden thuis met die zomerbandjes van je, dat is voor iedereen veiliger.
Henk zegt
Men heeft ons wijsgemaakt dat de winterband al voordelen heeft bij temperaturen lager dan 7ºC en op nat wegdek. Autobild neemt in haar jaarlijkse winterbandentest steevast ook een zomerband mee en dan blijkt keer op keer dat alle winterbanden per definitie slechter presteren dan de zomerband, tenzij er op sneeuw of ijs wordt gereden.
Zodra de sneeuw weg is, is het zwabber de zwabber met winterbanden! Allemaal marketing jongen en zelfs dat verhaal is later bevestigd in een (test blaadje). Dit heb ik natuurlijk ook al eens zelf getest! Maar ik denk dat jij nog een 2 wiel aangedreven auto hebt, wat ook een niet al te beste koop is;-). Zit in de racerij en weet best wel wat, al is dat voor sommige moeilijk te accepteren..
w0o0dy zegt
@Henk: meten is weten… en als je echt iets (relevants) doet in de racerij moet je dat aanspreken… vergelijking winter-, zomer- en 4 seizoenenband door de ANWB bij winterse omstandigheden (2 graden celsius voor droog en nat en op sneeuw en ijs)
Op alle vlakken is een winterband dan beter, zelfs bij droog asfalt….
http://www.autokampioen.nl/published/akm/content/binaire-bestanden/nieuws/051109-wintertest-4-195669.pdf
Vroegwakker zegt
@Henk:
Henk, in wat voor auto rij jij?
“Zwabber de zwabber” op winterbanden!, gauw weg doen dat ding.
tt zegt
mss een domme vraag maar toch even stellen:
Vrij dag leveren ze men nieuwe speeltje een TTS. Vreemd genoeg ( en ik heb het nagevraagd) leveren ze die met zomerbanden.
Iemand een idee wat ik best zou doen? direct winterbanden op of toch maar de zomerbanden laten staan ( zijn toch nieuw) ..
Johan zegt
In de racerij gebruiken ze zeker geen winterbanden dacht ik zo, als er geen sneeuw is. De een zegt dit en de ander dat. Bij betere uitgebreidere testen met veel meer banden komen zomerbanden over het algemeen ook in de winter, beter uit de testen. Rij zelf met winterbanden momenteel, maar ze zullen er gauw weer af gaan, zodra het sneeuw vrij is. In werkelijkheid slijten ze anders als een gek en gaan herrie maken en baanvastheid is ook minder.
Ik gebruik meestal deze site om mijn banden te kiezen:
http://www.tirerack.com/tires/surveyresults/surveydisplay.jsp?type=W&VT=C
Die test van de ANWB is ook maar zielig, nietwaar?
Henk zegt
Zwabber de zwabber kan je het beste testen, als je maat eenzelfde auto heeft met winterbanden en je niet bij kan houden bij -1! Ook weer iets, wat je zelf het beste kan ondervinden op het circuit. Zo’n 3 banden test van de ANWB is natuurlijk ook een lachertje, waarbij een GOEDE zomerband wel degelijk gehakt maakt van een winterband, bij GEEN sneeuw! Maar daar is ook genoeg info over te vinden. Bij de audi dealer staan ze waarschijnlijk te popelen om je winterbanden aan te smeren.. ze zullen al mooi reclame maken bij de voordeur met die dingen:-). Pas je rijstijl aan met dit weer en veel plezier met je nieuwe wagen.
w0o0dy zegt
@henk: je bent wel stellig, maar de test van de ANWB waarbij de 3 typen banden zijn vergeleken toont aan dat je ongelijk hebt… Die test afdoen als een lachertje maakt van jou een lachtertje. Heb je bewijs voor de superioriteit van zomerbanden op nat asfalt bij lage temperaturen?
Bij geen enkele test die bij mij bekend is, is er met echt winterse omstandigheden getest op nat en droog asfalt. Ja een goede zomerband maakt gehakt van winterbanden op nat asfalt bij temperaturen die boven 7 graden liggen, maar door de hardheid van het rubber neemt de grip ook snel af als het kouder wordt…. En jij met je ervaring in de racerij weet dit natuurlijk! Bandenwarmers, banden opwarmen, de meest kleverige (zachte rubbersoort) band die heel blijft onder de gegeven omstandigheden heeft de meeste grip….. temperatuur is de sleutel. Alle tests die boven een graad of 5 zijn uitgevoerd zijn dus niet representatief voor de winterse omstandigheden. Het asfalt is nu dichtbij 0 graden of eronder… wat doen die harde compound zomerbanden dan? Juist, glijden en slippen.
De meeste negatieve ervaringen met winterbanden zijn van mensen die een 18 inch (ultra)low-profile 225mm zomerband (of zoiets) vergelijken met een 16inch 205mm winterband… en ja dat is nogal appels en peren vergelijken..
Henk zegt
Wie is er hier stellig;-). Laat ik dan maar afsluiten met het feit, dat de meeste chauffeurs de komende dagen veiliger rondrijden met winterbanden!
bmw zegt
@Johan: doe zelf even de moeite om een vergelijkende test op te snorren, er zijn er genoeg. Hilarisch hoe je tekeer gaat tegen “winterbanden” en hoe jouw zomerbanden “superieur” zijn. De discussie gaat trouwens niet over “het decor in schuiven”, wel over op de weg blijven. Dit is werkelijk zo’n macho-discussie, je moét namelijk geen winterbanden kopen. Ben je jaloers misschien op mensen die het wel doen? Of wordt je eer gekrenkt als je op winterbanden beroep moet doen, omdat de sneeuwvlokjes sterker zijn dan wij?
@Henk: zo, dus je zit in de racerij, en? Is dat een argument dan?
Old men zegt
Er is geen enkele onafhankelijke test die bevestigd dat beneden de magische grens van 7 graden, winterbanden een kortere remweg zouden hebben. De enigen die dat beweren zijn de bandenfabrikanten. Als je Duits kent moet je maar eens googlen op winterreifen en test.
Wat wel is bewezen is dat in winterse omstandigheden (sneeuw, ijs) ze veel beter zijn. Iedereen moet maar voor zichzelf beslissen of het de moeite loont om voor die paar winterse dagen in Vlaanderen speciale banden te kopen, die onder normale omstandigheden, zelfs bij lage temperaturen, slechter presteren. Persoonlijk denk ik dat een beetje langzamer rijden dan meer oplevert qua veiligheid.
Zelf heb ik al met zomer-, winter- en allweather banden op sneeuw gereden, en eerlijk, ik voel nauwelijks verschil. Dat is er natuurlijk wel, maar daarvoor moet je een onafhankelijke test lezen om het vast te stellen. Mensen die beweren dat ze dat voelen zijn waarschijnlijk gewoon hypergevoelig. (het verschil tussen nieuwe en versleten banden wordt je natuurlijk wel gewaar)
Johan zegt
Winterbanden hebben enkel nut op vastgereden sneeuw, “drab” is met nat wegdek te vergelijken en dan is een zomerband nog altijd superieur aan de winterband…
ik vraag me eigenlijk af of het arrogantie of selectieve leesblindheid is die er voor zorgt dat deze discussie blijft doorgaan, de bewijzen staan er al…breng eens echte bewijzen van het tegendeel of houdt verstandig je snatertje toe…
btw, mag ik lachen als er iemand ‘met z’n winterbanden’ tegen een boom aanschuift?
plaats hier eens iemand van “de gelovigen” het bewijs dat de winterband zoveel meer grip geeft op ijzel of op gewoon ijs…je schuift evenhard het decor in ermee als je onaangepast gaat rijden…
dat iets zo simpel niet te begrijpen is snap ik niet, serieus gehersenspoeld door de media en reclame-wereld…begin eens voor jezelf te denken in plaats van die dronkenmanspraat van aan de cantinetoog voor feiten aan te nemen…
nog wat, hoelang gaan je winterbanden mee? aan +/-5000km/jaar toch al snel 10 jaar hé….je winterbanden liggen jaar na jaar te verharden in je garage omdat rubber nu eenmaal verhard als het ouder wordt, dus héél die “voordelen” van de winterband onder nul (want “het -7°c-omslagpunt” is al BS gebleken)gaan verloren…
Henk zegt
Als men het echt gaat uitrekenen, dan zijn het uiteindelijk dure grapjes voor de consument met dat banden gedoe.. Geld moet er in het laatje komen, daar draait het om in de maatschappij en het zijn de domme die het allemaal geloven, dat men de mens wil beschermen. Overal is al een draai aan gegeven om de mensen te brainwashen. Zie wat er gebeurd in Culemborg.. maar ze staan wel iets verderop te flitsen om uiteindelijk een onzinnige bekeuring in de bus te krijgen. Geld geld!
w0o0dy zegt
@johan en Henk: je zoekt het verder lekker zelf uit… ik heb meetgegevens geplaatst en aangegeven waarom testen die zouden “aantonen dat zomerbanden superieur zijn onder bijna alle omstandigheden behalve bij sneeuw en ijs” rammelen… er wordt bij hoge temperaturen getest en dat vertekend het beeld. Zoals ik al eerder zei: bandentemperatuur is niet voor niets een zeer belangrijke factor in de racerij. Bij de juiste temperatuur heeft een bepaalde band grip, is de temperatuur te laag dan werkt de band niet goed. Dat geldt voor zomerbanden bij de huidige lage temperaturen. Dan hebben winterbanden met hun zachte rubbersamenstelling een voordeel zelfs op droog en nat asfalt. Neemt niet weg dat een hele zachte zomerband wel grip kan hebben… alleen slijt die erg snel en dat kost dus ook geld, en wel het hele jaar door. Dan is een band aanschaffen voor een beperkt aantal kilometers (2500 per maand gedurende een maand of 3 a 4) opeens helemaal niet zo duur meer en je rijdt veilig in de winter en in de zomer kun je de beste zomerbanden die beschikbaar zijn en niet extreem hard slijten onder je auto hebben zitten.
Liever rustig aan doen in bochten en voldoende afstand houden met winterbanden als het toch boven de 5 graden is gedurende die paar maanden en wel grip en kunnen remmen in de winter dan het hele jaar op dezelfde banden rondrijden en levensgevaarlijk glibberen en glijden tijdens de wintermaanden op je (gladde) zomerbanden. Als veiligheid niets mag kosten blijf dan lekker thuis in de winter of pak de trein (hahahaha, as if that actually works!)
De beste zomerbanden 8/9 maanden per jaar en de beste winterbanden 3 tot 4 maanden in de winter… kost wat maar ik kan mijn auto normaal en veilig gebruiken in de winter en in de zomer.
Henk zegt
Het argument is, dat men niks moet geloven, maar zelf moet ondervinden, vooral in dit geval. In duitsland zijn genoeg eerlijke testen geweest, waarbij ook bewezen is dat het -7 graden verhaal onzin is en dat stiekem de zomerband beter presteert en dat klopt. Gewoon even googlen en je komt ook genoeg verhalen tegen over de onzin ervan, als men dan toch op verhaaltjes af wil gaan. Winterbanden zijn puur voor sneeuw en daarna weg ermee. Mensen zijn meer een gevaar op de weg, als ze de gehele winterperiode met die dingen blijven rijden en dat zal dan wel weer over een jaar of 10 naar buiten komen:-).
w0o0dy zegt
@Henk: en bij welke temperaturen is er dan getest? Plaats maar wat linkjes …. ik heb er geen één gezien waarbij een vergelijking zomer- winterband gemaakt wordt en er onder de 5 graden getest is….
@johan: hahaha paranoide complot-gelovige! Dat linkje is een boel geklets…. die test van Autobild is zeker ook bij lage temperaturen uitgevoerd? Waar staat dat dan?
Zoals 2 keer eerder… temperatuur heeft nogal wat invloed (zo werkt een winterband bij te hoge temperaturen idd slecht….)
Johan zegt
Dan maar een oude koe uit de sloot halen:
http://www.wintersporters.nl/weblog/514/zin_en_onzin_van_winterbanden
En zo zijn er nog veeel meer! Wel snel kijken, want de bandenfabrikanten vinden dat niet leuk en laten dat soort zaken snel verwijderen.
bmw zegt
@Johan: een blog van iemand die je mening deelt… Heb je nog meer doorslaggevende bewijsstukken? lol
@WoOoOdy: ik vrees dat je geen echt antwoord op je vraag gaat krijgen.
Henk zegt
Dat verhaal is bekend idd. Het probleem is juist, dat men de mensen dat ook niet teveel wijs moeten maken, omdat als het dan sneeuwt, men lekker blijft scheuren op zomerbanden, omdat men weer niet goed gelezen heeft.
Wat zei theo maassen ook weer.. de meeste mensen vinden zichzelf intelligent!. De politiek steekt daar wel weer een stokje voor, dus allemaal aan de winterbanden;-).
Vroegwakker zegt
@Henk: [de meeste mensen vinden zichzelf intelligent!. ]
Laat me raden, daar reken jij jezelf ook toe!
Geweldig Henk, anderen arrogant noemen en dan zo reageren.
Komisch vind ik je wel.
Henk zegt
Linkjes of niet, het is toch tegen een muur praten. In het verleden werden winterbanden dan ook sneeuwbanden genoemd. Door het uitblijven van serieuze sneeuw in ons huidige klimaat zijn de fabrikanten die om marketingtechnische redenen “winterbanden” gaan noemen.
Die test van Adac en Autobild, zijn onder het vriespunt genomen, wat je toch moet weten, want dat was toen hot maar al oud nieuws, wat je zelf ook kan googlen. Maar wat nog belangrijker is, is dat ik het zelf heb ondervonden. Wens jullie nog veel succes met de discussie, want heb hier nog genoeg werk te doen en dat is niet googlen!
w0o0dy zegt
@Henk: zou de ADAC dit op de site hebben staan als ze zelf vonden dat winterbanden zinloos waren bij iets anders dan sneeuw of ijs? Lijkt me niet.
ADAC over het nut en de noodzaak van winterbanden:
Wissen sollte man: “Sommer”-Gummimischungen verhärten bereits bei niedrigen Plus-Graden, womit sich die Haftung auf der Straße spürbar reduzieren kann. Winter-Typen bleiben weich und verfügen zudem über ein spezielles Lamellen-Profil, das auf Schnee und Eis besonders gut greift – also bei Witterungsbedingungen, die überall in Deutschland und auch durchaus schon um den Gefrierpunkt herum anzutreffen sind. Womit klar ist: Bereits ein etwas kürzerer Bremsweg kann ein geldwerter Vorteil sein, wenn man, dank Winterpneus, einen Stoßfänger-Kontakt mit dem Vordermann vermeiden kann, von anderen gravierenderen Unfall-Folgen ganz zu schweigen.
Wie haben wir getestet (wat ontbreekt? De temperatuur waarbij de tests zijn uitgevoerd)
http://www1.adac.de/Tests/Reifentests/Winterreifen/Methodik/default.asp?ComponentID=195711&SourcePageID=8979
Johan zegt
http://www.autoweek.nl/myweblog.php?id=1062
Nog meer.. ga het nog druk hebben hier;-).
Q7 rijder zegt
zinloze discussie
Q7 rijder zegt
http://the-www.eu/wp-content/uploads/2009/05/reifenwerbung.jpg
w0o0dy zegt
En Autobild (test bij 5 graden) schrijft: “Im Sommer würde der als Referenz bei all unseren Messungen mitlaufende Y-Sommerreifen (bis 300 km/h) jeden Winterreifen mit Abstand hinter sich lassen. Bei unseren Tests aber herrscht Eiszeit, das Thermometer erreicht, wie in unseren Breiten in der Winterzeit meist üblich, knapp die Fünf-Grad-Markierung. Und exakt ab dieser Temperatur sind Winterreifen wie der neue Conti TS 810 dem Sommersportler bei Nässe bereits überlegen”
w0o0dy zegt
Ook bij de meest recente tests van Autobild wordt nergens genoemd bij welke temperaturen de tests op nat en droog asfalt zijn uitgevoerd. Het verschil tussen de beste winterbanden op nat asfalt en de testwinnaar bij de zomerbanden is ongeveer 8 meter en op droog asfalt ongeveer 6 meter.. zoals gezegd…dit kan bij 12 graden gemeten zijn of bij 2, het staat er niet bij.
w0o0dy zegt
Overigens de remtests op nat en droog asfalt waren vanaf 100km/u. Op nat en droog asfalt zitten bij handling en de slalom de beste winterbanden vlak achter de zomerbanden.
Op sneeuw:
de zomerband scoorde een remweg die maar liefst 22 meter langer was op sneeuw vanaf 50km/u.
50 meter in plaats van 28meter! Levensgevaarlijk dus.
De handlingtest was zo slecht dat met de zomerbanden rijden met 35km/u niet mogelijk was op sneeuw, terwijl de beste winterbanden meer dan 50km/u mogelijk maken.
Johan zegt
Henk had het toch zelf al getest en je ziet de commentaren toch ook, bij autoweek. Heb er zelf ook onder liggen momenteel. Sneeuw weg, banden ook weg. In de winter is het geen 12 graden en dat is trouwens ook niet de test waar het om ging.
Je ziet meer mensen die zeggen dat ze slechter zijn, ook bij 0 graden, dan mensen die er wel profijt van hebben, bij GEEN sneeuw! Je hebt een zomerband/regenband en sneeuwband, wat ze later winterband zijn gaan noemen. Je gaat toch niet op sneeuwbanden rijden, als er geen sneeuw is? Net zoals men niet met regenbanden gaat rijden, als het nooit regent. De zomerbanden van tegenwoordig, hebben alles in zich. Je gaat toch ook niet telkens je olie van je motor veranderen, als het wat kouder is.. die tijd is voorbij. Het is de naamsverandering waar de mensen intrappen en doe anders zelf een test en kijk of het de moeite waard is. Ik heb goede zomerbanden en die gaan toch net wat minder snel schuiven in de winter, ook al is het -10. Ben niet de enige, maar 70% van de mensen ondervinden dat. Voor die 30% is het gewoon een veilige illusie voor de winter, omdat er een goede marketing strategie achter zit en hebben meteen het valse gevoel, dat de (nieuwe) banden, beter zijn.
AriM6 zegt
voorwielaandrijving met winterbanden.
Het voordeel van voorwielaandrijving is dat je voortgetrokken word inplaats van wat sommige mensen hier zeggen dat het liefst achterwiel met winterbanden hebben.
Met achterwielaandrijving kom je nergens in dit weer omdat je vooruit geduwt word, waardoor de achterkant gaat glijden.
Bij voorwiel word je vooruit getrokken dus zal er niks glijden en met winterbanden heb je meer grip dus dats handig.
Vierwielaandrijving met zomerbanden lijkt me idd zoals al gezegd werd in het stukje, liever 2 banden die grip hebben dan 4 die geen grip hebben.
Henk zegt
Laatste babbel dan..
Zomerbanden op sneeuw, dat werkt niet en dat is toch logisch en best gevaarlijk! We hadden het over de winter, zonder sneeuw. Temp. niet belangrijk. Er zijn er veel die heel de winter met dat soort banden blijven rijden en dat is in verhouding gevaarlijker. Maat van me bijna de rotonde afgevlogen bij -1. Hij lachen met sneeuw, ik verder heel de winter lachen en nu wat voorzichtig doen. Maar hij heeft geleerd en ze gaan er gauw weer af binnenkort of men moet het zo leuk vinden om 3 keer per jaar op de linker besneeuwde rijstrook te rijden en alsnog de gevaarlijke pipo uit te hangen. Gebruik je verstand en laat je niks wijsmaken, ook niet door sommige testen.
S500 zegt
Als het echt glad is dan is elke band niks waard. Gewoon een goede al season of zomerband erop en bij echte sneeuw, de kettingen. Maar het is hier toch geen ski gebied.
Ivo zegt
Ervaring met XC60 (P-zero zomer banden)
Slippen doet die niet, maar remmen ook niet:D
Je houd een AWD makkelijker onder controle maar vaak zijn die dingen zo zwaar dat je met een lichte FWD veel sneller stil staat.
w0o0dy zegt
een videootje met een niet zo wetenschappelijke vergelijking tussen twee bmw’s (één met winterbanden en één op zomerbanden) Enjoy and drive safe.
http://www.youtube.com/watch?v=drOtBWhGxks
Didier zegt
ach mensen, gewoon een beetje gezond boerenverstand met dit weer en nieuw rubber…..en nie zoveel lullen, van wie het beste weet…er is idd verschil, maar daar moet je maar naar handelen…
X5V8lpg zegt
Leuke maar zinloze discussie ;-)
Het antwoord is natuurlijk 4×4 met winterbanden. Ik bagger overal doorheen :-)
Jasper zegt
Ik rijd een Toyota Hi-Lux met Goodyear Mud-Terrain banden..
Zijn geen winterbanden, maar gaat als een rakket!