Met welke lekkere stationwagen zou jij het liefst van de youngtimer-regeling profiteren? We zetten de keuzemogelijkheden op een rijtje.
Als je voor een E-segment stationwagon gaat die in aanmerking komt voor de youngtimer-regeling kun je voah wènag een auto rijden die buitengewoon praktisch is én een fijne aandrijflijn heeft. Wat wil je nou nog meer? We zetten de opties op een rijtje, alvorens het woord aan jullie als lezer te geven. De echte powerstations laten we overigens even buiten beschouwing, we gaan het nu gewoon hebben over de huis-tuin-en-keukenversies. Die ook al heel leuk kunnen zijn. We gaan niet moeilijk doen en trappen gewoon af met de meest voor de hand liggende opties: de stations van de Duitse Drie.
Audi A6 Avant
Een vroege Audi A6 van de C6-generatie valt nog net in de categorie youngtimer, maar de meeste keuze heb je uiteraard bij de C5’s. Ideaal voor degenen die 15 jaar na dato nog steeds niet gewend zijn aan de single frame-grille en wat meer ingetogen door het leven willen gaan. Dat betekent niet dat je het ook qua motoren ingetogen moet houden. De benzine-A6 was te krijgen met een keur aan zescilinders (2.4 V6, 2.7 V6 met turbo, 2.8 V6 en 3.0 V6) of zelfs een 4.2 V8. Deze zijn ook allemaal met quattro te krijgen. Als je dan toch voor quattro gaat, kun je ook meteen voor de Allroad gaan. Niet omdat het moet, maar omdat het kan.
BMW 5 Serie Touring
De Allroad even buiten beschouwing latend, is zo’n Audi A6 wel erg zakelijk. Dat geldt voor de E39 5 Serie toch net iets minder. Het is eveneens een strakke verschijning, maar met net iets meer flair. Samen met de onvolprezen zes-in-lijn en het gepatenteerde BMW-stuurgedrag is het totaalplaatje aardig compleet. De E39 Touring had naast de zescilinders ook nog een V8 in het motorengamma. Dat kon toen nog gewoon.
Mercedes E-klasse Combi
De E-klasse W211 doet het gedeelte ‘klasse’ in de naam eer aan. De E-klasse heeft een meer statige uitstraling dan de bovengenoemde auto’s, hoewel je het ook oneerbiedig een ouwelullenbak zou kunnen noemen. Het is in ieder geval wel een ruime ouwelullenbak. Met de achterbank overeind heb je maar liefst 690 liter bagageruimte en als je die platgooit 1.950 liter. Ook niet onbelangrijk als we het over stationwagens hebben. Als we de vierpitters even passeren heb je de keuze uit 280, 320 en 350 qua V6-motoren en als rangetopper (onder de AMG) de E 500 met een dikke V8.
Als we het over youngtimer stationwagens hebben is er overigens nog een interessant optie binnen het Mercedes-gamma: de R-klasse. Deze unieke kruising tussen een stationwagen en een MPV is dit jaar ook toegetreden tot de club der youngtimers.
Chrysler 300C Touring
De A6, 5 Serie en E-klasse zijn stuk voor stuk goede auto’s, maar spannende keuzes zijn het niet. Wellicht heeft het een met het ander te maken. Als je wat verder gaat kijken kom je uit bij een Chrysler 300C Touring. Zoals bekend is het in de basis gewoon een E-klasse W210. De auto is dus eigenlijk op geen enkel vlak beter dan de bovenstaande W211. Ook ten opzichte van de A6 en 5-serie moet de Chrysler op de meeste vlakken het onderspit delven. De bagageruimte is dan wel weer groter dan die laatste twee. Belangrijker zijn echter de Amerikaanse looks die de auto in iedere uitvoering lekker dik doen ogen en het feit dat de auto te krijgen is met een dikke 5,7 liter HEMI V8.
Volvo V70
De Duitsers lijken heer en meester als het gaat om E-segment stationwagens, maar er is ook nog een zeker Zweeds merk, beginnend met de V. Zij weten ook heel goed hoe je een degelijke stationwagen moet bouwen. En verkopen. In Nederland verkocht de auto beter dan alle bovengenoemde stations, dus aanbod is er genoeg. De tweede generatie V70 is wat minder karakteristiek vormgegeven dan de eerste generatie (en de 850 waarop deze voortborduurde), maar oogt in de juiste uitvoering wel sportiever dan de Duitse concurrentie. Qua motoren ben je beperkt tot vijfcilinders, maar daar is natuurlijk helemaal niks mis mee. In tegenstelling tot BMW en Mercedes had Volvo wél een concurrent voor de A6 Allroad, in de vorm van de XC70.
Saab 9-5 Estate
Gezien de verkoopaantallen is een V70 geen bijster originele keuze. Je zou kunnen zeggen: een veilige keuze. Voor de mensen die net iets eigenwijzer zijn is een andere Scandinavische station de aangewezen auto: de Saab 9-5 Estate. Een prima alternatief voor de V70. Voor de liefhebbers van veel cilinders is er niet heel veel keus. Van de instapper tot de Aero is zijn alle benzinemotoren een viercilinder, met uitzondering van de 3.0 V6. Gelukkig zijn de viercilinders wel fijne viercilinders, dus dat scheelt.
Johanneke zegt
Ik rij al een mooie, een 23 jaar jonge full option Mitsubishi Galant Wagon. Alleen dan gewoon particulier, voor nog geen 3000 euro alles bij elkaar inclusief een grote beurt, uit Oostenrijk laten komen.
Maar ik zou de E-klasse pakken. Lekker zoeven op de snelweg. De Saab uiteraard als ik een architect was geweest, en de Volvo als ik een jongen, meisje, en golden retriever had gehad. Maar anders, E-klasse.
viezefreddyw zegt
Heel simpel, de E39. Ik weet het, populaire mening, maar ik vind het ook de mooiste 5-serie ooit gemaakt. Het exemplaar bij The Collectables is schitterend. Leuke veiling om eens in de gaten te houden…
Loek zegt
@viezefreddyw: ik zit te kijken naar een E39 Touring als volgende auto, wat een beauty inderdaad. Wel M pakket en facelift anders vind ik hem net niet mooi genoeg.
Moet wel zeggen dat een goed uitgevoerde S211 ook een absolute parel is.
viezefreddyw zegt
@720s: Snap ik, zijn erg mooi. De E39 bij The Collectables is dan een mooie voor jou. Wellicht leuk om op te bieden.
Loek zegt
@viezefreddyw: ik heb net m’n hele spaarrekening in de Clio geïnvesteerd en daar ga ik eerst maar eens verzekering mee opsparen. Momenteel is een E39 in maandelijkse kosten nog wat duur. Maar als ik het geld had was dit exemplaar inderdaad echt een schoonheid.
reactief zegt
Ik heb een zwak voor deze E-klasse. Echt tijdloos vormgegeven en ook het interieur kan er nog prima mee door! Ik vind deze E ook fijner rijden dan z’n opvolgers.
Een E55 of E500 heeft de voorkeur. De E63 kreeg te veel poespas.
De V70 vind ik trouwens ook een goed ontwerp. De rest is behoorlijk verouderd naar mijn mening.
flutterby zegt
@reactief: van buiten valt het inderdaad redelijk mee. Al begint de e39 de laatste jaren voor mijn wel hard achteruit te gaan. Echter in het interieur is zo bizar ouderwets, de automaat schakelt laat en het vermogen komt er in normaal gebruik nauwelijks uit.
De techniek heeft de afgelopen 15 jaar toch we enorme stappen gemaakt.
993carrera4s zegt
@reactief: eens, maar een zwarte E63 is wel heel mooi hoor, minder betrouwbaar dan de E55. De topgear test tegen de M5 station destijds blijft mooi om te zien.
dondeboer zegt
Alfa 159 ti natuurlijk. Is wel geen e-klasse, maar ik lever graag iets ruimte in voor epische looks. Voor mij een knalrode graag.
SpiderIV zegt
@dondeboer: gaat om Youngtimer. Is met de 159 nog wat lastig die is nauwelijks 15 jaar op de markt
posthumus zegt
@dondeboer: 156 SW is ook een prima alternatief, maar als het een segment hoger moet: de Lancia Kappa SW 5.20
dondeboer zegt
@spideriv: ’t is inderdaad net aan. Maar goed, ik ben loonslaaf, dus die youngtimerregeling is op mij niet van toepassing. Hij mag van mij ook best ietsje nieuwer zijn.
mp014 zegt
Was natuurlijk een nog leuker artikel geweest als de schrijver even wat meer moeite had gedaan en er per exemplaar een mooi (echt) voorbeeld bij had gezet met km standen, vraagprijs enz. Maar ja, dan is de kans dat de collectables bimmer verkocht wordt misschien kleiner?
De Audi vind ik nog wel ok. In een oude Benz (een E of S welteverstaan) zul je mij nooit zien, roept toch wat (wellicht onterechte) vooroordelen op. Die Amerikaan en “andere” Zweed zou ik qua kwaliteit/kosten niet meteen aandurven. De 5? Nee toch de Volvo 👍🏻 Heb al te veel BMW (5 stuks) gereden in mijn (jonge) leven en nu ik er zo op let…… het zijn toch wel vaak kl@@tzakkern, die BMW rijders of is dat ook een onterecht vooroordeel?
hehe zegt
@mp014: dat is gewoon zelfkennis
monsieurleloure zegt
@mp014
Die Chrysler lijkt mij vrij bulletproof, simpelere techniek dan dit krijg je niet en dat op een uitgerijpt Mercedesplatform.
En die Zweedse auto’s uit die tijd waren ook best betrouwbaar.
Design_Driven zegt
Ik blijf een zwak hebben voor de eerste Audi Allroad. Problematische motor en luchtvering al is dat laatste vaak wat overdreven, weet ik van mijn Land Rovers, veel is te voorkomen met fatsoenlijk onderhoud.
Zelf heb ik de sedan maar de 159 sportswagon hoort er ook bij.
ericd zegt
Alfa 156 SW
Jr zegt
100% e-classe. Het liefst als e55 amg in een anoniem jasje!
E34M5Touring zegt
Het liefst de E klasse maar dan wel de facelift en dan het liefst een vd laatste 500’s met de 388pk motor. Die 306pk variant is leuk maar niet supersnel ofzo. M’n E34 liet daar echt geen spaander van heel. En als facelift vind ik hem het minst oud ogen van dit stel.
E39 is ook een fijne bak maar die kun je alleen nog hebben als ie fris en origineel is. Anders wordt het wel een beetje een ouwe ragbak vind ik.
De A6 vond ik toen al niks. Die 2.7T is echt een ramp. Liever een 3.0l oid. Maar qua design niet mij ding.
Volvo en Saab sla ik over. Volvo’s genoeg versleten thuis en Saab zijn we, na een 9-3 en 9-5 aero, voorgoed van genezen….
toniominestrone zegt
Altijd de e39, periode waarin BMW kwaliteit leverde.
flutterby zegt
Waarom niet de E61?
ouwedibbes83 zegt
@flutterby: die is momenteel niet in de veiling bij de collectibles ;)
dieselkameel zegt
Ik rijd een aardige tijd al in een XC70 D5. Hij is standaard wat slap afgeveerd en ik heb hem laten chippen. Het gekke aan de XC70 is dat hij vies het mooiste is. De E39 kon wel eens zijn opvolger worden, wat een status straalt dat uit.
tenaci zegt
@dieselkameel: ik volg je wel in het feit dat hij vies mooier is! Hier in Amersfoort rijdt iemand in een XC70 die iets verhoogd is en terreinbanden, dakrek en extra verlichting (op de grill en het dakrek) heeft. Die heeft ook wel eens een spatje modder erop en dat is zo’n gave bak!
ghini zegt
V70 R awd, die van de serie zoals boven op de foto. Beetje upgraden tot 300pk. Anders zoals @dondeboer een 159.
pa045 zegt
V70R van deze generatie heeft standaard al 300PK. En die werken goed!
flutterby zegt
@ghini: erg leuk, totdat je naar de garage moet en voor elk moertje een telefoontje naar Zweden gaat en op maat gemaakt moeten worden. Het onderhoud is echt enorm.
volvo-s60-adept zegt
@flutterby: heb er 4 jaar 1 gehad, geen goedkope wagen, maar ‘enorm’ is knap overdreven.
nout zegt
@ghini: ik heb er eentje, could not love it more. Onderhoud is niet goedkoop, maar alleszins redelijk in vergelijking met een Quattro of AMG van dezelfde leeftijd. Dynamisch is het niet de sterkste, bv een E39 zal iets scherper rijden. Maar als snelle fijne reisauto is ie onovertroffen (stoelen! Stereo! Adaptieve dempers), het geluid is top en ik vind persoonlijk het ingetogen krachtige design fantastisch. En atacama leer het gaafste wat er is :)
spidermann zegt
Ik mis de CX en XM break.
mustang750supersnake zegt
@spidermann: ik wil al jaaaren een xm break…schitterende wagen en ik denk dattie met de e-kasse kan concureren ,zoniet nòg meer inhoud heeft…maar ik durf het niet aan…onderdelen lijken me erg schaars te worden en ook zijn ze niet vrij van problemen die kostbaar uitvallen…maar geef me de kans en ik denk dat ik erin trap….
deSjonnies zegt
Juist de professionel kilomerervreters reden de Citroėn Breaks.
Veruit de meest professionele en utilitaire stationwagens met de grote Peugeot 504 en 505 als goede tweede.
Ik heb jarenlang door Europa gezworven om zeeschepen te onderhouden met de 504 Break Diesel.
En eigenlijk is de utilitaire break vermoord in het eigen concern toen Citroën met de C25 Diesel, Peugeot met de J5 en FIAT met de Ducato kwamen.
Die C25 had de Diesel van de CX en reed als een Edje Raketje.
Dat waren eigenlijk de eerste bedrijfswagens waar je 120 mee kon rijden zonder doof te worden of dat je vullingen uit je kiezen resoneerden.
Arnoud zegt
Volgens mij deed jij compressoren onderhouden, toch?
Ik kom ook veel aan boord van (zee) schepen maar dan voor het hydrauliek. Vooral bagger en andere offshore.
thjvanvlerken zegt
Geen van allen. Young timer regeling heb ik waar ik woon geen last van. Wel leuk dat je door dergelijke wetgeving categorieën creëert. Als het wat ouder moet zijn ga ik voor een jaguar xj x350, dan maar geen station.
Pascal zegt
De youngtimer regeling blijft vreemd. De overheid geeft miljarden uit aan verduurzaming, waaronder promotie van EV’s, windmolens, zonnepanelen, warmtepompen etc. Maar aan de andere kant berekenen ze bij een vriend van me 4 jaar lang 22% bijtelling over de nieuwwaarde van z’n gloednieuwe Octavia met mild-hybrid systeem die 1 op 20 rijdt op benzine, terwijl ze honderden euro’s per maand minder rekenen aan diegene die liever voor een youngtimer kiezen met een dikke zescilinder en een verbruik van 1 op een emmer. Ik gun het de berijders en de liefhebbers van harte, maar slaat het ergens op? Nou nee.
willeme zegt
@Pascal:
Heb je die brandstofprijzen gezien? Daar pakken ze ook wat belasting op. Sowieso, dat bijtelling is natuurlijk ook een soort extra succes-belasting. Auto van de zaak? Dan moet je nog meer belasting betalen! Jee! Over een auto waar al BTW en BPM zit.
Het is op zich toch keurig dat ze de bijtelling hebben aangepast op de dagwaarde? Het is toch van de zotte om volle bijtelling te rekenen over een 15 jaar oud barrel? Dus het is geen incentive, maar gewoon een enigszins realistische aanpassing (die overigens niet zo goedkoop is als het lijkt na BTW correctie et cetera). Daarnaast: een auto gaat zo langer mee en dat is altijd duurzaam.
En goed nieuws, over 15 jaar kun je de Skoda nog een keer zakelijk rijden tegen 35% van de dagwaarde. ;-)
hehe zegt
@willeme: Het gevoel dat deze regeling bijzonder is was mij ook al wel opgekomen.
Ik rij sinds kort youngtimer 997 en zo goedkoop als het op het eerste oog lijkt is het zeker niet (maar veel goedkoper dan een nieuwe 992 rijden)
Maar als ik voordeel krijg als ik een EV ga rijden, is het natuurlijk wel opvallend dat de oude auto’s niet worden afgeserveerd.
Ik denk echter niet dat deze regeling snel verdwijnt, minima aanpakken ligt altijd wat gevoelig (en ik ben een Porsche minima)
Pascal zegt
@willeme als het puur een aanpassing/correctie was, kon ik er nog wel beter inkomen en ga ik erin mee dat auto’s dan hierdoor ook langer mee gaan. Maar zoals ik schrijf, een gemiddelde youngtimer is honderden euro’s per maand goedkoper in de bijtelling dan z’n moderne (en 10x schonere) broertje, oftewel duizenden euro’s per jaar aan belastingvoordeel. Dat mag dan inderdaad nog een stukje terugkomen via brandstofaccijns en natuurlijk gaat de berijder ook nat op het extra onderhoud, maar in mijn boekje is zo’n groot belastingvoordeel wel degelijk een incentive. Nogmaals, ik misgun niemand z’n youngtimer en zie graag met name oudere BMW’s rondrijden, ik vind de overheid hierin slechts ietwat hypocriet.
willeme zegt
@Pascal: Uiteraard staat het jou helemaal vrij om dat te vinden ;-). En ik begrijp op zich de frustratie.
Anderzijds: een nieuwe Skoda Octavia is wel even wat anders dan een oude tweedehands. Om over de nieuwwaarde bij te tellen, vind ik te gortig.
Een nieuwe Octavia kost 35 mille, terwijl je zo’n oude auto voor 10 mille koopt. Logisch dat de bijtelling lager is, het is immers ook een veel goedkopere auto. Dus ik zie het probleem met de regeling niet zo ;-)
900T16S zegt
Een poos geleden is afschaffing door het voormalige kabinet al onderzocht. De conclusie was dat het effect gering is en er bij afschaffing een nieuw probleem ontstaat. Hoe ga je dan bijtellen? Over de nieuwwaarde net als gewone auto’s? Dat wordt leuk met nieuwprijzen van 10.000/20.000 gulden.. Dan komen de Mercedes diesels weer van stal..
Variomatic zegt
@willeme: btw mag je verrekenen, het moet niet.. dan ook geen btw correctie-bijtelling.
willeme zegt
@variomatic: klopt helemaal. Maar dan vervalt wel wat initieel voordeel (waarom de meesten een Youngtimer rijden).
Variomatic zegt
@willeme: nou ja.. de factuur incl btw kun je op opvoeren als onkosten, het is niet alsof je er niks mee kan qua aftrek :-)
Vervelender is dat onderhand alle lowlife autohandelaren zich op dit segment hebben gestort waardoor leuke youngtimers in NL bijna niet meer voor normale prijzen te vinden zijn, moet je weer naar een uithoek van Europa om ze gewoon voor een paar duizend euro op te pikken.. 3 a 4k euro versus 10-15k maakt nogal wat uit met 35% bijtelling..
SpiderIV zegt
@Pascal: heel lang met een auto doen zorgt ook voor een geringere milieu voetafdruk. Bovendien zijn het veelal niet de zakelijke veelrijders die een Youngtimer rijden.
Robert zegt
@Pascal: ik werd laatst ook door een vroegere studiegenoot aangesproken op mijn ‘milieudelict’, namelijk het rijden van een (bijna) youngtimer (C-klasse S203). Zelf rijdt die jongen een hybride Auris, die in het praktijkverbruik ongeveer 40% méér brandstof nodig heeft dan wat af-fabriek is opgegeven, terwijl ik mijn Benz rijd met een verbruik wat zo’n 15% onder de fabrieksopgave ligt. Dus wie houdt wie hier nu voor de gek?
On topic: ik ben lang op zoek geweest naar een A6 C5, simpelweg omdat ik dit altijd een erg fraaie auto heb gevonden en hem ook nu nog erg mooi oud gevonden vind. De E39 5-Serie is ook erg fraai, alleen begint deze nu toch wel behoorlijk gedateerd te raken, en de prijzen voor die auto zijn ook niet mals. Een E-Klasse S211 (gewoon, een simpele 200 K of 230 K) zie ik nog wel eens als opvolger komen van de huidige, simpelweg omdat de C-Klasse erg goed bevalt, maar toch wel behoorlijk wat minder binnenruimte biedt t.o.v. de Passat en de Audi 100 Avant die ik hiervoor reed. Alhoewel, als ik ooit nog een fraaie C5 (of C6) tegenkom…
– edit: dank voor het melden, is gefixt! –
Yoeri zegt
On die reden rij ik momenteel in m’n 4de transporter T4. Afgezien dat het fijne en betrouwbare partners zijn is de bijtelling toch de voornaamste reden. Die ik nu heb rij ik een jaartje en met rond de 120 dkm per jaar wordt het wel steeds lastiger om een frisse te vinden met dubbele cabine en alle opties. M’n eerste was uit 98 en m’n huidige uit 03 en ze zijn alleen maar duurder geworden in aanschaf. Voor het geld van m’n laatste T4 kan je bijna 2 T5 bussen kopen
alfapeter zegt
Peugeot 406 3.0V6, ik weet niet of die wel E-segment is maar aan ruimte doet hij niet onder.
fastforward zegt
Mijn vader heeft een XC70 Oceanrace edition uit deze periode. Is voor hem een soort geworden de auto in topconditie te houden. Het rijdt comfortabel. De automaat is wel van de ouderwetse soort.
sleepyj zegt
Dromen mag, want het is voor mij niet relevant, maar al vanaf de eerste keer dat ik de film Layer Cake zag, heb ik een zwak voor de A6. De RS is natuurlijk beetje te gek, dan de “gewone” V8. Heb je in ieder geval de brede wielkasten.
fastforward zegt
De benzineversie met 200pk
vincentbaan zegt
Een jaar geleden stond ik voor ongeveer deze keus, maar dan niet per se een station. Uiteindelijk voor een s type gegaan. Vanwege redenen. En ja een station is veel handiger.
Rob zegt
De Volvo V70 is natuurlijk hoe een stationwagon bedoelt is, met zijn rechte achterklep.
De Chrysler 300 het meest sympathiek. Sowieso zijn Amerikaanse wagons schaars, maar de 300 is ook nog eens een gewaagd ontwerp. Is wel overduidelijk een kind van zijn tijd. De Volvo en BMW zijn een stuk tijdlozer.
Maar de gene waar ik mezelf wel in zie rijden is de BMW. Normaliter ben ik niet zo van de BMW statiowagons, maar de E39 is gewoon helemaal goed. Prachtig ding.
wimof zegt
Van de Audi C6 ken ik al zijn gebreken, de voordelen hebben jullie al beschreven, toch zou ik durven stellen doe maar.
tjorque zegt
Voor mij de XC70 in dit rijtje denk ik…
Heb ik altijd een mooie auto gevonden. Maar “never meet your heroes” misschien is dat wel een goede stelling die voor mij van toepassing is.
Ik denk dat ik te nieuwerwets ben voor het rijden met oude auto’s.
In België hebben we zo’n youngtimer regeling niet en krijg je met dikke motoren gewoon ook jaarlijks een dikke belastingsbrief.
Het enige voordeel van een oude auto is dat de (eenmalige) inschrijvingstaks verlaagt in functie van de leeftijd.
Zou de vergelijking wel eens willen zien tussen NL en BE in harde euro’s
dieselkameel zegt
@tjorque: Ik kan je alleen adviseren om er een keer een proefrit in te maken. De automaat is niet zo super als die van een moderne auto, maar als je veel snelwegkilometers maakt, is het echt een perfecte auto. De D5 valt me qua verbruik nog niet tegen. Ik rij tegen de 1:15 aan.
tjorque zegt
Ik geloof graag dat het een heerlijke cruiser is.
Maar met amper 8000km auto km’s per jaar vind ik het erg moeilijk om een fiscaal nogal dure auto te kopen. :)
dieselkameel zegt
@tjorque: ja dan kan ik het me absoluut voorstellen. Een mooie Ocean Race T5 of 2.5T zou ook nog kunnen, ik ben er van overtuigd dat die niet veel meer afschrijven.
tjorque zegt
Zo’n turbo vijfcilinder dat klinkt me als muziek in de oren :)
BerlingoHdi zegt
Honda Accord of Toyota Avensis of een Subaru Outback zijn oud, maar ook betrouwbaar, zekere met de grotere motoren ook fijne auto’s. Van dit lijstje vind ik de E klasse(comfort) of 5 serie met sportstoelen de fijnste opties.
sabrerator zegt
Ik denk de Saab.
Misschien de Volvo.
Die Saab vind ik een enorm mooie auto en ik moet natuurlijk wel gewoon mijn ribbroeken en tweedjasjes kunnen blijven dragen als ik ooit van de Jaguar af zou gaan (brrrr. het idee alleen al…)
Duitse auto’s zijn niet mijn ding, dus die vallen af.
MarcoM zegt
Heb verschillende V70 gereden, vanaf de diesel t/m snelle benzine broers, geweldige auto’s waren het, nooit problemen gehad. Mijn zwager reed altijd BMW in vergelijkbare uitvoering, maar als we de kosten tegenover elkaar legden, dan was de Volvo toch ruim in het voordeel, maar v.w.b. lekker “trappen en driften”, won de BMW met vlag en wimpel.
rikus zegt
De 5 serie natuurlijk. Alleen al omdat de E39 de mooiste van de gehele 5 reeks is.
mopar zegt
De BMW of the Chrysler. Als je een 300C SRT-8 Touring kan vinden dan meteen kopen. Geheid een future classic. Heb zelf de 5.7 sedan gehad en was absoluut geen verkeerde auto om mee te sturen. Het interieur is idd wat matig maar qua looks was er destijds (en nu nog steeds) niets anders wat erbij in de buurt kwam.
joppe zegt
Zelf 2 9-5’s gehad. Destijds kon ik ook kiezen voor de V70. Gegaan voor de saab vanwege de algehele kwaliteit, het comfort en die heerlijke turbomotor. Enig nadeel is dat ze niet zo heel zuinig zijn