Het roadster-seizoen is weer begonnen, dus tijd om wat interessante roadsters op een rijtje te zetten. De vierpitters slaan we deze keer over, we focussen op zescilinder roadsters.
Aprilletje zoet heeft al een paar keer een witte hoed gegeven, maar dit weekend begint het toch echt op lente te lijken. Met dit weer worden cabrio’s op slag een stuk aantrekkelijker, dus daarom hebben we vandaag een keuzemenu met roadsters. Om het overzichtelijk te houden beperken we ons tot roadsters met een zescilinder. Daarmee heb je al genoeg opties, want de zescilinder roadster is een beproefd recept. Desondanks wordt er op hele verschillende manieren invulling aan gegeven.
Porsche Boxster (986)
De Boxster is niet echt een out-of-the-box optie, maar het is wel een atypische roadster. Met zijn middenmotor is het meer een soort mini-supercar. Daar zijn de rijeigenschappen ook naar. Ook het feit dat de motor in kwestie een boxermotor is onderscheidt de Boxster van andere roadsters. Desondanks is het wel degelijk een zescilinder, dus daarom hoort deze auto zeker in het rijtje thuis.
BMW Z4 (E85)
Een auto die meer aan het klassieke roadster-plaatje voldoet is de BMW Z4. Met de motor voorin en de lange neus heeft deze auto echte roadster-proporties. Toch is het lijnenspel van de E85 behoorlijk onconventioneel. Dat kon je wel aan Chris Bangle en zijn designteam overlaten. Qua zescilinder was er de keus uit een 2.2i, 2.5i en 3.0i met respectievelijk 170, 192 en 231 pk. Na de facelift kregen deze nog wat meer vermogen en kwam er ook een heuse M met 343 pk.
Mercedes SLK (R171)
Met de iconische letters SL (Sport Leicht) deed Mercedes al sinds de jaren ’50 mee in het roadster-segment. Vanaf 1996 kwam er ook (weer) een kleiner broertje in de vorm van de ‘Sport Leicht Kurz’, oftewel de SLK. De R171 was leverbaar met een viercilinders, zescilinders en zelfs een achtcilinder. Dat laatste is vrij bijzonder voor een roadster van dit formaat. Maar we zouden het over de zescilinders hebben: er was een SLK 280 met 231 pk en een SLK 350 met 272 pk. Met zijn hardtop was de SLK wat zwaarder dan de Z4, maar het dak ziet er wel strak uit in gesloten toestand. Dat kan niet van alle cabrio’s gezegd worden.
Audi TT (8N)
Het design van de Audi TT was eind jaren ’90 tamelijk revolutionair en is vandaag de dag nog steeds uniek. De Audi TT Roadster was aanvankelijk wel een roadster, maar nog geen zescilinder roadster. In 2003 kreeg de TT echter ook een V6: de 3.2 VR6 om precies te zijn. Daarmee is het eigenlijk een roadster-versie van de Golf R32. De R32 had overigens de eer om de eerste productieauto met een automaat met dubbele koppeling te zijn. De TT met DSG-bak volgde iets later, maar had wel de primeur buiten Duitsland. Wat ook vrij ongebruikelijk was (en is) voor een roadster: vierwielaandrijving.
Chrysler Crossfire Roadster (ZH)
De genoemde Duitse roadsters zijn de ‘usual suspects’. Een wat minder voor de hand liggende keuze is de Chrysler Crossfire Roadster. In technisch opzicht is dit echter ook gewoon een Duitse auto. De Crossfire kwam tegelijk met de SLK R171 in 2004, maar was onderhuids een R170. Ook het interieur was regelrecht van Mercedes afkomstig, op wat kleine wijzigingen na. De Crossfire was uitsluitend met een V6 leverbaar. De enige opties waren een atmosferische V6 met 218 pk of een V6 met compressor, die 335 pk leverde. Die laatste versie was de eerst en tevens enige auto die het SRT-6 label meekreeg.
Alfa Romeo Spider (916S)
Zijn er ook nog zescilinder roadsters die helemaal niet Duits zijn? Uiteraard. Alfa Romeo heeft tot en met 2010 vrijwel onafgebroken een roadster in het gamma gehad. Van 1994 tot en met 2004 vervulde de Spider van de 916-generatie deze rol. Met dank aan designer Enrico Fumia had deze Spider (net als de GTV) een zeer onderscheidend ontwerp. Wat ook opmerkelijk is: het is een van de weinige auto’s waarbij de coupé een hogere kont heeft dan de cabrio. De Spider was er met viercilinder, maar als je voor een Alfa Romeo Spider gaat wil je natuurlijk een Busso V6. Deze was tijdens de elf jaar dat de Spider in productie was te krijgen met 192 pk, 200 pk, 218 pk en 240 pk. Met de motor is helemaal niks mis, maar de Spider heeft wel de aandrijving op de ‘verkeerde’ wielen.
Nissan 350Z Roadster (Z34)
We sluiten af met de Aziatische inzending in de categorie zescilinder roadsters: de 350Z Roadster. Ten opzichte van de coupé is de daklijn van de Roadster er niet op vooruitgegaan, dus je kunt maar beter zo veel mogelijk met het dak open rijden. Ondanks de softtop is het ook niet de lichtste auto uit het rijtje. Het is wél een van de sportiefste auto’s van het stel. De 350Z Roadster is maar met één motor leverbaar geweest: een 3,5 liter V6 die in eerste instantie 280 pk leverde. Later werd dat 300, om bij 313 pk te eindigen.
tenaci zegt
Alleen maar usual suspects in dit rijtje. Doe dan de Crossfire maar. Maar als prijs geen punt is: Doe maar de Lotus Exige Roadster
p993 zegt
Is dit nu een stiekem een advertorial voor die veilingsite?
Glijden we af…. ?
kniesoor zegt
@p993: zoals de doorgewinterde communist zou zeggen : “Hè bah, commercie, dat moeten we niet willen met z’n allen”.
mark997gt3 zegt
@amghans: reclame is prima maar daar hoort wel een disclaimer bij!
kniesoor zegt
@mark997gt3: Ben je gek, iedereen met minstens één herselcel meer dan een koe ziet bij het lezen van het artikel, dat er een element van reclame (voor The Collectibles) in zit. Daar is geen verder stating-the-obvious voor nodig, lijkt me.
michaelras zegt
@mark997gt3 zoiets?
“The Collectables is partner van Autoblog.”
ouwedibbes83 zegt
@p993: dit gebeurt toch al een poosje, er wordt een lijstje gepresenteerd en een van de auto’s uit het lijstje wordt momenteel geveild. Wat ik nog een toevoeging zou vinden, is wanneer bij deze lijstjes een prijs range wordt gezet, wat de modellen uit het lijstje nu ongeveer kosten.
thearchitect zegt
@p993: het stiekume is er wel vanaf. Als je een topic ziet met lijstjes, weet je dat de laatste alinea een link bevat naar een kavel van één van de auto’s uit dat lijstje
reactief zegt
Dit doen ze al een tijdje hoor!
En ik vind het juist een hele leuke manier om die site over de aandacht te brengen.
mashell zegt
@p993: qua advertorials zijn dit niet de meest vervelende, het gaat wel over leuke auto’s.
p993 zegt
@mashell: dat is ook waar, het is niet alleen kommer en kwel.😉
vaakbenjetebang zegt
@p993: In eerste instantie vond ik de artikelen over auto’s op die veilingsite ook maar irritant, maar dit specifieke format is zo slecht nog niet. Het ligt er niet te dik bovenop en het belicht ook andere auto’s die in het straatje liggen van de auto die op de veilingsite staat. Eigenlijk is het een beetje wat er (tenminste bij mij) in het hoofd omgaat als je ergens een leuke auto te koop ziet: “wat zijn de alternatieven en hoe verhouden ze zich ten opzichte vna elkaar?”.
b088y zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
911targa zegt
De E95 kan je beter in een E85 stoppen. Dat wel weer.
mynameisjeroen zegt
@b088y: er is ook een Boxster 981. Maar op deze foto zien we inderdaad een 986. Bij het vorige Boxster artikel ging autoblog ook al de fout in met de type-aanduiding :)
tortuga zegt
De z4 werd ook wel de cabrio genoemd met grootste kofferruimte met dak open! Alleen daarom al is het denk ik de beste in dit rijtje
1000bochten zegt
Alleen klopt dat niet. De cabrio met de grootste kofferruimte met het dak open is namelijk de auto die erboven staat: de Porsche Boxster 986. Ik heb die namelijk zelf gehad en weet hoeveel je erin mee kan nemen. Doordat hij zowel een kofferbak achter heeft als aan de voorzijde (nog voordat we dat collectief een frunk noemden) kun je er makkelijk mee op vakantie. Dat heb ik dan ook gedaan een paar jaar terug met mijn meisje; lekker via de bergpassen van Zwitserland en supercar valley naar Toscane. Aanrader!
dmeerpa zegt
De Z4 heeft het grootste laadvolume 300liter tegenover 280liter (150+130) voor de 986 (ja voor en achter samen). De generatie later van de z4 de e89 is kleiner met 180liter, maar de laatste generatie doet evengoed met 280liter.
mp014 zegt
Ik ben er uit….. ik vind dit soort auto’s helemaal niks dus laat de keuze aan anderen 👍🏻
Honda NSX zegt
Ik vind ze allemaal mooi behalve die kinderlijk getekende en afgeronde pannenkoek van een Audi TT.
petroldrinker zegt
De 350Z zonder twijfel
PunicaOase zegt
Die Z4 wordt mooi oud.. de rest niet.
kniesoor zegt
@PunicaOase: ik vond ‘m jong al niks, in het algemeen niet zo’n liefhebber van het Bangle design.
Honda NSX zegt
Ik ook niet maar nog altijd wel een bijzonder design. Dat kan je van de Audi TT niet zeggen. Een platgeslagen Golf met 2 afrondingen. En heel Nederland was laaiend….
alfapeter zegt
Ik mis hier de Jaguar F-type.
michiel_vandelft zegt
Ik vind dit soort lijstjes wel fijn, goede herinnering aan mezelf om die Z4 bij de collectables lekker te laten staan en voor de 350Z te gaan ;)
allesmetturbo zegt
Ik mis hier de 1 serie cabrio met 135 motor, toch zeker een leuk karretje
karhengst zegt
Dat is een cabrio, geen roadster. Al ligt het gevoelsmatig vast dicht bij elkaar dankzij de aandrijving van de juiste wielen en de proporties van het model.
De 2-serie cabrio ligt wat dat betreft ook heel prettig op t netvlies en is waarschijnlijk een stuk praktischer dan de echte roadsters.
michaelras zegt
@karhengst bij de 2 serie is die achterbankleuning helaas niet zo praktisch. Veel te rechtop.
Groninger zegt
@allesmetturbo: Het gaat hier over roadsters.
lekkerlinksrijden zegt
@allesmetturbo: 2-serie cabrio ook
marcomanta zegt
Dan de Carrera GTS maar.
pivavar zegt
De Boxter is dus eigenlijk een mini-supercar. Tjeetje. En het is niet eens 1 april.
ttr6 zegt
En ik mis mijn TR6! Als je een gave 6 cylinder roadster wilt, kijk dan ook eens naar een klassier. Healy bijv. Meer roadster gevoel wordt het niet.
deSjonnies zegt
Ik dacht ook
Healey 3 liter
TR 6 PI
MGC
TVR 2800
504 V6
Triumph Vitesse
SpiderIV zegt
Dat Busso blok blijft natuurlijk top.
zlover zegt
Bmw Z3 voor mij
babybenz zegt
Austin-Healey 3000 of 100/6! Dat zijn pas échte roadsters! Het geluid en de beleving is niet te vergelijken met al dat nieuwe spul.
Remon zegt
Niet dat hij in het lijstje staat en iets duurder, maar ik zou voor de Exige V6 gaan! Het zou wel kunnen zijn dat ik licht bevooroordeeld ben 😂
bernoulli zegt
Was de New Beetle RSi niet de eerste productieauto met DSG?