Deze zondag zetten we een zeldzaam (en inmiddels zelfs uitgestorven) type auto in het zonnetje: de roadster met een klapdak.
Als iemand je vraagt roadsters met een klapdak op te noemen kun je waarschijnlijk meteen drie á vier auto’s opnoemen, maar daarna wordt het al snel lastiger. Roadsters met een klapdak zijn er namelijk helemaal niet zoveel.
Dat heeft zo zijn redenen. Een opvouwbare hardtop is ten eerste een relatief recente vinding. Peugeot had voor de oorlog weliswaar al auto’s met een klapdak, maar het moderne klapdak dat in meerdere delen wegvouwt is er pas sinds de jaren ’90. Alle roadsters hadden tot dan toe een softtop.
Ondanks dat er nu een alternatief is houden veel moderne roadsters vast aan de stoffen kap. Een softtop is namelijk lichter en legt niet zoveel beslag op de kofferruimte. Een hardtop heeft echter ook zijn voordelen. Je dak is beter bestand tegen de elementen en met het dak dicht ziet de auto eruit als een (al dan niet) fraaie coupé. We kunnen nog even verder uitweiden over alle voors en tegens, maar dat gaan we vandaag niet doen. Wat we wel gaan doen: de roadsters met een klapdak op een rijtje zetten!
Om eventuele onduidelijkheden bij voorbaat weg te nemen: onder roadster verstaan we een sportieve (in de ruimste zin van het woord) cabrio met twee zitplaatsen en de motor voorin.
Daihatsu Copen
We beginnen klein en bescheiden, met de guitige Daihatsu Copen. De naam is absoluut niet vergezocht, want het is een samentrekking van Coupé en Open. De Copen is een piepklein gebakje, of zoals ze dat in Japan noemen een kei car. Om als kei car te kwalificeren mocht de motor destijds maximaal 660 cc groot zijn en dat was in eerste instantie dan ook de cilinderinhoud van de Copen. Daarmee kwam je niet verder dan 68 pk. Gelukkig kwam er later nog een 1.3 versie met net iets meer pit. Deze had 87 pk.
Kei cars zijn geen auto’s die normaalgesproken in Europa worden verkocht, maar deze retro-roadster kun je hier wel gewoon kopen. Er waren 272 Nederlanders die dat ook deden en daarmee is de Copen het slechtst verkochte model van het merk. De tweede generatie Copen hielden de Japanners daarom voor zichzelf. Net als de rest van hun modellen overigens.
Opel Tigra TwinTop
Zo’n 15 jaar geleden hadden alle mainstream Europese merken (Opel, Ford, Volkswagen, Renault, Peugeot) een coupé-cabriolet in het gamma. Die komen alleen niet in aanmerking voor dit lijstje omdat het geen roadsters zijn. Een auto die wél als roadster aangemerkt kan worden is de tweezits Tigra TwinTop.
In tegenstelling tot de eerste Tigra, was de tweede Tigra een cabrio. En niet zomaar een cabrio, maar eentje met een stalen klapdak. Het was in feite gewoon een Corsa Cabrio, maar dan met een hipper koetswerk. De Tigra TwinTop rolde van de band bij het inmiddels ter ziele gegane Heuliez. Het opvouwbare klapdak was hun specialiteit: zij waren ook verantwoordelijk voor een rivaal van de Tigra, de 206 CC. De Tigra TwinTop moest het alleen afleggen tegen de Peugeot qua populariteit.
Over Heuliez gesproken: op eigen initiatief bouwden ze ook nog de knotsgekke Intruder, een roadster op basis van ongeveer de laatste auto die je zou verwachten, een Mercedes G-klasse. Verder dan één auto kwam het niet.
Mazda MX-5 (NC)
Een Japanse roadster die (in tegenstelling tot de Copen) wél goed verkocht in Europa is de Mazda MX-5. Sterker nog: het is de bestverkochte roadster aller tijden. De MX-5 is een roadster volgens het traditionele recept en de auto had dan ook altijd een softtop. Vanaf de derde generatie (NC) werd het daarnaast echter ook mogelijk om een vast dak boven je hoofd te krijgen. Het dak is gemaakt van aluminium om de extra kilo’s beperkt te houden en is in slechts 12 seconden verdwenen. De MX-5 ND is er ook met een wegklapbare hardtop, maar dat is eigenlijk meer een targadak.
Mercedes SLK
De SLK is waarschijnlijk een van de eerste auto’s waar je aan denkt bij een roadster met een klapdak. Toen de auto in 1996 werd geïntroduceerd was het ook letterlijk de eerste roadster met een klapdak. Sterker nog: het was de eerste moderne auto met een dergelijke dakconstructie. Iets nieuws proberen is altijd een risico, maar de SLK was een schot in de roos. Van de eerste generatie wist Mercedes 311.222 stuks aan de man (en vrouw) te brengen. Twee generaties volgden, wederom met dezelfde dakconstructie. De tweede generatie deed het ook niet slecht, maar het succes van de eerste SLK werd niet geëvenaard. Inmiddels heeft Mercedes zelfs de stekker uit de SLK (of SLC, zoals de auto op het laatste heette) getrokken.
BMW Z4 (E89)
BMW heeft aardig wat roadsters uitgebracht: de Z8, de Z1, de Z3 en drie generaties Z4. Deze hadden allemaal een traditionele softtop, met één uitzondering: de tweede generatie Z4. In tegenstelling tot zijn voorgangers was er van deze generatie ook geen coupé. BMW had de roadster en de coupé namelijk gecombineerd in één auto.
De hardtop paste wel bij het karakter van de E89 Z4. BMW had de auto namelijk wat comfortabeler afgesteld dan zijn stugge voorganger, de E85. Een harder dak dus en minder harde vering. Dit maakte deze Z4 een roadster die ook prima te gebruiken is als daily driver. Aangezien de nieuwste Z4 weer terugkeerde naar de softtop, neemt de E89 een unieke positie in de geslachtslinie van de Z-modellen in.
Mercedes SL (R230, R231)
Nadat Mercedes op succesvolle wijze een klapdak had geïntroduceerd op de SLK besloten ze dat de grote roadster (de SL dus) ook een hardtop moest krijgen. Dat wil zeggen: een inklapbare hardtop. De vorige generaties SL waren namelijk wel met een hardtop geleverd, maar die moest je op de ouderwetse manier met de hand erop zetten en er weer afhalen. In de R230 die in 2001 werd geïntroduceerd was het een kwestie van een druk op de knop en 20 seconden wachten. Dat is nog vrij lang, maar na de facelift werd dit 16 seconden.
Wat de SL vooral uniek maakt in het rijtje van roadsters met een klapdak is het feit dat deze roadster met een dikke V12 te krijgen was. In 65 AMG-trim levert deze maar liefst 612 pk. De Black Series had zelfs 670 pk. Dat was alleen geen roadster. Als je dus een SL Black Series ziet met een klapdak, dan weet je dat het een neppert is. Voor de SLK Black Series geldt trouwens hetzelfde.
Cadillac XLR
De Cadillac XLR is een auto die veel mensen al compleet vergeten zijn. Maar dat zijn juiste de leukste auto’s om op te nemen in een lijstje, nietwaar? De XLR deelt zijn platform met de Corvette en rolde in dezelfde fabriek in Kentucky van de band. Waar de Corvette Convertible een softtop had, beschikte de Cadillac over een klapdak.
Dat was niet enige verschil, de motoren waren ook anders. De XLR had net als de Corvette een V8 aan boord, maar dan één van een wat bescheidener formaat. De 4,6 liter Northstar V8 leverde 326 pk. Voor wie dat te mager vond was er de XLR-V. Deze had een 4,4 liter V8 met supercharger en schopte het tot 450 pk.
Bonus: Chevrolet SSR
Bij ‘Super Sport Roadster’ denk je waarschijnlijk aan alles behalve een Amerikaanse pick-up. Toch is dat precies wat de Chevrolet SSR is. De SSR beschikt over een klapdak en vormt op die manier een zeer merkwaardige kruising tussen een roadster en een pick-up. Dat je zoiets voor de grap als concept car uitbrengt is nog tot daaraan toe. Maar Chevrolet vond het een goed idee om de auto ook daadwerkelijk in productie te nemen. Waarom is tot op de dag van vandaag een raadsel.
De SSR is zo onzinnig als het maar kan, maar daarom juist cool. Met de motorisering is trouwens ook weinig mis. De SSR beschikte over een 5,3 liter V8 met 300 pk. Later kreeg de SSR zelfs de LS2 V8 uit de Corvette.
Uitgestorven
Als we naar het huidige aanbod kijken, kunnen we maar tot één conclusie komen: de roadster met klapdak is zo goed als uitgestorven. Er is weliswaar nog de MX-5 RF, maar zoals we al zeiden: dat is meer een targa dan een echte cabrio. De SLC en SL zijn inmiddels beide uit productie en de nieuwe SL krijgt een softtop. Zoals de nieuwe Z4 die ook heeft. De Corvette C8 heeft inmiddels wel een hardtop, maar dat is met de motor achterin geen roadster meer. Kortom: de roadster met een hardtop behoort tot het verleden.
SpiderIV zegt
Tja, als cabrio rijder snap ik dit soort auto’s eigenlijk niet.
“ het dakje is voor de parkeerstand”.
Voor mensen die niet kunnen kiezen tussen een coupe of echte cabrio. In de praktijk rijden deze auto’s zelden open.
EJS zegt
Ik kan iemand met een eerste generatie SLK die zodra het boven de 5 graden en droog is open rijdt, en ken mensen met een softtop die nooit open rijden.. Volgens mij zegt de hardtop niks over wel of niet open rijden.
Mijn auto staat regelmatig in een stadscentrum, voor mij zou een hardtop een uitkomst zijn, ware het niet dat mijn vriendin niet kan rijden en we kleine kinderen hebben – en ik dus geen goed excuus voor een tweede, onpraktischer auto heb.
henrie zegt
@EJS: Natuurlijk heb je wel een goed excuus voor een tweede, onpraktischer auto. Je hebt alleen óók excuses om het niet te doen. En die laat je zwaarder wegen… ;)
petroldrinker zegt
@spideriv: dit dus, ik ben weer andere uiterste en rijdt altijd open in een cabrio, ook in de regen
SpiderIV zegt
@petroldrinker: kan ook! Vanaf 50 km / uur blijf je droog en dat enkele verkeerslicht? Ach paar druppels en anders paraplu 🤣
monsieurleloure zegt
De XLR.
rob5nismo zegt
@monsieurleloure: zeldzamer dan een Porsche hier in nederland
nicolasr zegt
Die Z4 blijft een tijdloze schoonheid…
griffendahl zegt
@nicolasr: de E85 wel, de E89 is te verpest door het feit dat ze ruimte moesten bieden aan dat klap dak.
p993 zegt
@nicolasr: eens
Beauty
Robert zegt
Mercedes SL, vanwege de proporties. Want veel auto’s met klapdak zagen er óf in open óf in gesloten toestand gewoon niet uit, maar bij de Benz klopt het gewoon.
Die Z4 zou bij mij trouwens een goede tweede zijn.
PunicaOase zegt
Ik mis de Peugeot 206 CC die zag je heel veel en lijkt me niet veel minder sportief dan de Copen..
Vind het zelf een onhandige ‘soort’.. met een roadster wil je toeren/naar bochtige Alpen, maar je kan werkelijk niks meenemen.. Doe mij maar de softtop om die reden.
Johanneke zegt
Goed gebouwd ook die CC’s. Maat van mij had er 1. Hoefde je niet mee naar de sloperij, deed het ding voor je, gewoon door de jaren heen.
raydio100 zegt
@punicaoase: het ging in dit artikel om tweezitters en hoewel je er niet wilde of kon zitten….een 206 cc heeft wel een achterbank.
PunicaOase zegt
@raydio100: je hebt gelijk is me nooit opgevallen.. maar er is inderdaad een bankje te spotten.. past zelfs geen kind denk ik, maar toch..
vodgen zegt
ALs Z4 E89 rijder geef ik natuurlijk de voorkeur aan de Z4. Prachtig model en door het aluminium dak is de kapconstructie niet eens zo heel zwaar. Nadeel is dat je kofferrruimte verliest in geopende toestand en toch mis je ook wel de schoonheid van een stoffen kap. Daarom gaan we komend jaar weer de overstap maken naar de Z4 G29.
griffendahl zegt
@vodgen: de dak constructie zelf valt wel mee, maar de auto zelf is toch echt wel serieus zwaarder als een E85 of G29 en dat merk je in het rijden beslist.
vodgen zegt
@griffendahl: Een G29 2.0i of 3.0i is op 5 kg na even zwaar als de 2.0i en 2.8i van de E89 generatie. Dus dat maakt weinig verschil. De E85 was wel lichter maar ook kleiner.
tortuga zegt
Is een 488 spider geen hardtop?
tortuga zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
machielvdd zegt
Jawel, het is alleen geen roadster
Arnoud zegt
Een Peugeot 304 of 504. En nee, die staan niet in de lijst en hebben ook geen hard klapdak. Ik vind ook dat harde klapdaken zijn voor mensen die niet kunnen kiezen tussen een coupé of een cabrio en niet het geld hebben voor allebei.
pcooperworks zegt
Renault Wind hoort toch ook in de lijst?
remco86 zegt
Dat is (bij nader inzien) eerder een targa.
henkp1 zegt
De Renault Wind is best een leuke auto, maar wat ontzettend jammer dat Renault niet de concept Wind in productie heeft genomen: dat is namelijk echt een prachtige roadster!
Us1980 zegt
De SL & Z4.. zeer mooie en tijdloze auto’s.
lexusfan63 zegt
De Lexus SC430 heeft geen klapdak?
willeme zegt
@lexusfan63: die heeft een klein achterbankje voor twee kinderen (zonder benen).
lexusfan63 zegt
Helder👍
pbbb zegt
Portofino!
machielvdd zegt
2 + 2 = geen roadster
petroldrinker zegt
Ik mis de 812 gts in het lijstje….
Edge zegt
Zelfde verhaal als met de Renault Wind die hierboven genoemd. Dat is eigenlijk meer een targa met geautomatiseerd dak dan een volwaardig roadster.
ericd zegt
Na de eerste heeft Mercedes nooit meer de proportionele balans gevonden in de volgende SLKs. Mazda MX5 ook een lekkertje.
henkp1 zegt
Allemaal leuk!
De Copen is op zich een hele mooie auto, alleen twee maten te klein. De Mazda is prima, maar ook niet echt ruim. BMW ook weinig mis mee wat ook geldt voor de SLK. Een mooie SL is natuurlijk nooit te versmaden en de Cadillac is wel heel erg gaaf. De Chevrolet is echt een tof ding, maar geen roadster. En dan de Tigra TT niet de grootste, niet de snelste, niet de krachtigste, maar wel heel fraai. Jaja, kijk maar eens goed naar dat harmonieuze lijnenspel. Mooie auto.
neymar zegt
Wauw de Z4 😍
Edge zegt
Ik vind de SL uit dit rijtje toch wel de leukste auto, gevolgd door de XLR. Je ziet beide auto’s niet heel vaak meer, maar als ik ze zie kijk ik toch altijd even om.
net10 zegt
De BMW Z4 vind ik fantastisch.
BentonZ zegt
Voor mij altijd de SL!
Coffeelover zegt
Cabrio rijden blijft relaxt. Ik, heb jaren in een astra twintop gerden met veel plezier. Dus dit model mis ik, ook,
Een hardtop die in de winter eruitziet als een mooie coupe. Maar met de James bond luxe om het dak met een druk op de knop in de kofferbak te proppen is het een heerlijke auto. Zat wel bij een twintop club voor tips en tricks. En volledig gratis natuurlijk. Rijd nu in een opel cascada met 200 pk. En dat is een softtop en rijd ook super lekker. Maar wel jammer dat er weinig auto makers geen cabrio’s maken.
rrk147 zegt
Jaa de SL is wel een tijdloze schoonheid met klapdak. Dan wel de pre-facelift, al is die dan niet als SL 65 verkrijgbaar helaas… De C70 is eigenlijk ook vermeldingswaardig, die heeft als eerste een uit 3 delen bestaand klapdak, maar geen roadstar natuurlijk.
michaelcorleone zegt
BMW Z4 de mooiste uit het rijtje.
Brandt zegt
Een roadster/cabrio heeft een softtop.. klaar .. geen discussie over mogelijk. Dit zijn onwijs dure auto’s met een iets te groot schuifdak. Voorruit steekt bijna over de voorstoelen heen. Windscherm achter ramen omhoog, blijft er een gaatje van pakweg halve vierkante meter over…