De Amerikanen zijn niet de enigen de muscle cars kunnen bouwen. De Duitsers deden het ook kortstondig en er is zelfs een Japanse muscle car.
We hoeven nog geen in memoriam te schrijven voor de atmosferische V8, maar dat moment zal niet lang meer op zich laten wachten. Bijna alle modellen die in het (recente) verleden nog een ongeblazen V8 hadden zijn inmiddels voorzien van een geblazen V8 of een zescilinder.
Op deze zondagochtend richten we het vizier op coupés met een atmosferische V8. Dit is eigenlijk het domein van de Amerikanen, maar in de afgelopen vijftien jaar hebben we ook een aantal Europese ‘muscle cars’ mogen verwelkomen. En zelfs een Japanse. Dan hebben we het niet over echte sportwagens, maar over relatief normale D-segment coupés waar een brute V8 in gelepeld is. Deze auto’s zijn dus stuk voor stuk prima daily drivers. Je moet er alleen geen bezwaar tegen hebben de lokale pomphouder financieel te steunen. We zetten de opties op een rijtje!
BMW M3 (E92)
Het is waarschijnlijk een van de eerste auto’s waar je aan denkt in de categorie ‘coupés met een atmosferische V8’: de E92 M3. De eerste M3 met een V8 en ook meteen de laatste. De 4,0 liter V8 werd speciaal voor deze M3 ontwikkeld en was afgeleid van de V10 uit de E60 M5. De M3 is het enige model waarin BMW dit blok heeft gebruikt. Wel heeft deze achtcilinder nog zijn weg gevonden naar een ander Duits snoepje: de Wiesmann MF4-S.
Wat de V8 van de M3 zo verslavend maakt is het feit dat het maximum vermogen 420 pk wordt geleverd bij 8.300 toeren. In eerste instantie was de E92 alleen met handbak leverbaar, maar na een jaar kwam daar de DCT-bak bij. Kijk, dat is nog eens ‘Power of Choice’.
Mercedes C63 AMG Coupé (W204)
Dé grote rivaal van de E92 M3 was natuurlijk de C63 AMG Coupé. De 6,3 6,2 liter V8 was een stuk groter en qua vermogen en koppel moest de M3 dan ook zijn meerdere erkennen in de AMG. Die had namelijk 457 pk en een overvloed aan koppel: 600 Nm. De M3 is dan wel weer lichter en die was indien gewenst met handbak te krijgen.
Een M3 klinkt geweldig, maar de C63 heeft ook een geheel eigen sound. Het hamerende geluid is zeer herkenbaar. Zeker als je weleens in de binnenstad van Rotterdam komt.
Audi RS5 (8T)
Audi deed een tijdje niet mee in het coupésegment, maar in 2007 kwam er een aangename verassing. Dit was de Audi A5, met een snaarstrak lijnenspel van Walter da’Silva. In 2010 volgde de RS5 met – jawel – een atmosferische V8. Deze is bijna net zo hoogtoerig als het blok in de M3, met 450 pk bij 8.250 toeren.
Een belangrijk verschil met de M3 en de C63 (en alle andere auto’s uit dit lijstje) was het feit dat dit vermogen naar alle vier de wielen werd gestuurd. Alhoewel het Torsen-differentieel ook 85% van de power naar achteren kon sturen. Quattro heeft zo zijn voordelen, maar dit droeg er ook aan bij dat de RS5 een behoorlijk zware jongen was, met 1.725 kg schoon aan de haak.
Lexus RC F
De M3, C 63 en RS5 hebben al afscheid moeten nemen van de ongeblazen V8, maar uitgerekend Lexus – je weet wel, het merk van de hybrides – levert nog wel een atmosferische V8 in een D-segment coupé. Je ziet ze helaas nooit in Nederland, maar ze worden nog steeds gewoon geleverd.
De V8 in kwestie is 5,0 liter groot en komt zonder hulp van turbo’s of superchargers op 464 pk. Een mooi USP ten opzichte van de huidige performance coupés uit Duitsland. Daar komt bij dat dit een veel originelere keuze is. Dezelfde V8 is overigens ook in de grotere broer van de RC te vinden: de LC.
Ford Mustang GT
Is Lexus het enige merk waar je momenteel nog terecht kunt voor een coupé met een ongeblazen V8? Nee, want ook de Ford Mustang GT kun je nog altijd kopen in Nederland. Vrijwel niemand doet het, maar het kán.
De 5,0 liter Coyote V8 levert in zijn laatste vorm 449 pk. Sinds kort is er ook nog de Mach 1 die er nog een bescheiden schepje bovenop doet, met 460 pk. Mocht je het willen weten: voor een nieuwe Ford Mustang GT ben je in Nederland momenteel minstens €103.918 kwijt.
Chevrolet Camaro
Chevrolet is inmiddels uitgespeeld in Nederland, maar tot twee jaar terug leverden ze nog gewoon een Camaro met een dikke atmosferische V8. Deze beul van een motor met een vorstelijke cilinderinhoud van 6,2 liter was goed voor 453 pk en 617 Nm (!) aan koppel. Toevallig zijn dat heel vergelijkbare waarden met de vrijwel even grote V8 die in de C63 te vinden is. Op papier gaan ze ook even snel naar de 100, dus als deze twee elkaar treffen bij het stoplicht kan het nog spannend worden.
Dodge Challenger SRT-8
Als we de Mustang en de Camaro noemen kunnen we de Challenger ook niet onvermeld laten. In tegenstelling tot zijn grote rivalen is deze Dodge nooit in onze contreien geleverd. In de VS wordt het model nog vrolijk geleverd, hoewel de Challenger eigenlijk al stokoud is. Het model stamt uit 2008 en de basis van de auto dateert van nog verder terug.
Maar dat mag de pret niet drukken, want de Challenger is ook in positieve zin een ouderwetse auto. Een 6,1 liter HEMI V8 in een muscle car met retro looks is namelijk heerlijk old school. Bij de introductie in 2008 leverde dit blok 425 pk. Tegenwoordig maakt Dodge het nog veel gekker met de Demon en de Hellcat, maar dan hebben we het niet meer over atmosferische blokken.
Kiezen uit dit lekkere rijtje is misschien een moeilijke opgave, maar het zou ook zomaar kunnen dat je favoriet al lang vaststond. In beide gevallen mag je het laten weten in de reacties!
tenaci zegt
Lexus graag!
moveyourmind zegt
Weet niet of die hetzelfde blok heeft als de RC F, maar gisteren kwam op de snelweg een IS 500 voorbijzetten. Wat een machtig mooi geluid kwam daar uit. Nou klinkt een V8 altijd lekker, maar dit was helemaal een feest voor de oren.
Die Audi A5 blijft ook een fantastische wagen. Een dikke auto die tegelijk ook enigzins ingetogen oogt. En dat design klopt gewoon van alle kanten.
Robert zegt
@moveyourmind: mee eens wat betreft die A5, jammer alleen dat het gros van de Nederlandse kopers (lees: leaserijders) dan kiest voor de vijfdeurs Sportback. Die mist toch een beetje de flair van de coupé.
Ook al is het model inmiddels stokoud, ik blijf die Dodge Challenger toch wel de gaafste van de Amerikaanse muscle cars vinden. En qua looks prefereer ik deze denk ik ook wel boven het rijtje Europese en Aziatische concurrenten.
Qua sound kun je me met een C63 AMG ook wel altijd lastig vallen. Heerlijke snerp als -ie lekker hoog in de toeren wordt opgetrokken.
Loek zegt
@moveyourmind: Lexussen met de ‘500’ badge hebben de 5.0 V8.
Maar weet je zeker dat het een IS was? De nieuwste generatie is de enige IS500 die er is, en die is niet geleverd in Nederland.
Wel machtig geluid inderdaad!
moveyourmind zegt
Weet niet welk model het anders moet zijn. Er lag inmiskenbaar een V8 in, maar hij was een stukje sneller dan mij, dus heb niet uitgebreid kunnem kijken.
rulefollower zegt
“Verassing” bij een Audi heeft iets met het Quattro systeem te maken?
tinnemans zegt
Ik snap dat de M3 de reden is van dit artikel, maar eigenlijk is de E63 de Coupe-met-V8 van BMW. De M3 is toch wel echt een sportwagen IMHO.
zesinlijn zegt
@tinnemans: ???
zesinlijn zegt
@zesinlijn: ah, Tinnemans bedoeld de 650i…
tinnemans zegt
@zesinlijn; Jup, wat dacht jij dat ik bedoelde? Oh.. de E63-met-een-ster-op-de-neus zeker. 😁
zesinlijn zegt
@tinnemans: precies! Vandaar mijn vraagtekens. Ik snapte echt he-le-maal niet wat je nou wilde zeggen.
tinnemans zegt
@zesinlijn: Voor mij was het heel logisch, maar ik snap je verwarring. Ik heb zelf een E64 gehad en dat was, voor mij, de ideale auto. Ik heb echt een zwak voor GT’s. Heel comfortabel op de snelweg naar zuid Europa, en op locatie meer dan leuk genoeg op bochtige weggetjes. Niet supersnel, maar zeker ook niet langzaam.
appeltje zegt
De 3-serie, C-klasse en A5 zijn alledrie D-segmenters, dus dan gaat de vergelijking beter op. Een BMW E63 is een E-segmenter (of gebruikt iig het onderstel van een 5-serie E60). Maar idd… M3 heeft denk ik wel het meest een sportauto-karakter en het minste een GT-karakter van de drie.
petroldrinker zegt
@appeltje: e92 m3 is meer gt dan velen denken
tinnemans zegt
@appeltje; Precies, en ook de andere auto’s neigen wat meer naar GT dan naar sport.
Het bkijft een wat hellend vlak natuurlijk.
sabrerator zegt
Ik mis de Jaguar XK8.
b088y zegt
@sabrerator: en AM Vantage, Maserati gran sport
machielvdd zegt
@sabrerator @b088y Dat zijn meer GT’s, in dit lijstje ging het om D-segment coupés en muscle cars. Een lijstje van GT’s met een V8 hebben we eerder dit jaar al een keer gedaan: https://www.autoblog.nl/nieuws/kiezen-maar-youngtimer-coupes-met-een-dikke-v8-894606
E34M5Touring zegt
Een 2015 Camaro SS 1LE of Z/28 aub. Beste value for money, rijdt beter dan de M3, en kotst niet z’n lagerschalen eruit bij 100k kms.
pa045 zegt
@e34m5touring: goh. Dat je dat hier durft te zeggen. BMW is toch onnavolgbare Duitse premium kwaliteit?
NeoVeloci zegt
Value for money in Amerika ja. Hier veel te duur.
Daarnaast minder luxer dan een Volkswagen Polo en een nutteloze achterbank.
Doe mij die M3 maar.
E34M5Touring zegt
De prijs is enkel zo hoog door belastingen. Heeft niks met value for money te maken. Ex belastingen is ie nog steeds goedkoper dan een M3, met betere performance. Daarbij zijn de running costs veel lager, zeker als je er mee gaat boenderen. Als je graag je ventilatieroosters vingert is de bmw beter (al heeft een E90 ook zat goedkoop plastic).
r3fl3x zegt
Je hebt de Mustang toch ook met allerlei performance packs enzo? Zijn die een beetje vergelijkbaar? Heb wel eens achter elkaar 2 Camaro’s en 1 Mustang als huurauto gehad (met V6 helaas) en vond de Camaro net iets leuker rijden, maar veel minder fijn qua interieur. Mustang deed me zowaar denken aan een A5.
kminne zegt
De nieuwe Mustang rijdt rondjes om de A5. Op zich geen wereldprestatie, want Audi’s sturen nou eenmaal niet bepaald geweldig. Beiden gehad, maar zou de A5 nooit meer terug willen.
r3fl3x zegt
Ik doelde meer op uitstraling en interieur.
Ik kreeg een zwarte ’16/’17 Mustang cabrio met van die mooie dikke vijfspaaksvelgen als huurauto nadat bij de Camaro de buitenspiegel en deurpanelen loslieten. De Mustang vond ik echt een hele fijne, mooie auto. Interieur was ook echt verrassend mooi, deed m.i. niet onder voor een (basic) Audi A5.
MaartenD zegt
De Maserati Granturismo
dondeboer zegt
@maarten020: dank u :)
Edge zegt
Prachtige auto, maar die doet niet mee. Ik citeer het artikel: “Dan hebben we het niet over echte sportwagens, maar over relatief normale D-segment coupés waar een brute V8 in gelepeld is.”
saxoke zegt
Het gewicht van de huidige M4 is 1675kg, de M3 competition xDrive is zelfs nog zwaarder.
saxoke zegt
@saxoke: ik wil maar zeggen, wat “vroeger” zwaar was, is nu “normaal”
sportabgasanlage zegt
Ik vind de Challenger nog altijd een van de gaafste moderne muscle cars. Heb er ook eens in kunnen rijden, geweldig geluid en koppel, maar oef, dat interieur. Vond dat wel ’n afknapper.
mp014 zegt
10 geleden zou ik voor de BMW of MB gaan, 5 jaar gelden eerder de Lexus maar vandaag kies ik overduidelijk 1 van de 3 muscle cars en het maakt me eigenlijk niet eens zo veel uit welke. Raar hoe smaken kunnen veranderen in de jaren dan m’n ouder wordt.
Ik heb altijd BMW gereden, 1 keer een ML en gisteren een Volvo V90CC gekocht…. Ik word oud 😁
Als ik moet kiezen, doe de camaro maar dan, wellicht de minst verstandige maar ik kies dan ook met pure emotie 👌🏻
Sempiternal zegt
“ Het hamerende geluid is zeer herkenbaar. Zeker als je weleens in de binnenstad van Rotterdam komt.”
Ik moest erg hard lachen
O plaat zegt
De mustang, die geeft jou het meest auto voor jouw geld. Maar ik zie mij niet snel 3000 euro per jaar aan wegentaks over maken aan de Belgische staat. En met 10.000 inschrijvings taks (biv) wordt hij binnen de 20 jaar economisch waardeloos hier. Dus zal ik nog een jaar of 25 wachten tot dat ik zo’n mustang S550 op oldtimer platen kan inschrijven. In de tussentijd voldoet mijn 66er.
MarcoM zegt
Ik kies de Mustang, altijd al een droom geweest, maar iets in mij roept om het niet te kopen, misschien omdat de droom dan in duigen valt.
sportabgasanlage zegt
Ze zeggen wel eens “bezit van de zaak is ’t einde van ’t vermaak”, maar daar ben ik ’t niet mee eens.
Ik heb onlangs mijn autodroom gerealiseerd en ik kan je zeggen: iedere seconde dat ik er naar kijk, er in zit en er in rij is gewoon geweldig.
Dus: heb je ’t budget? Maak dan je droom waar! Beter achteraf spijt van een genomen beslissing, dan een uitgestelde beslissing (“had ik maar”).
tinnemans zegt
@sportabgasanlage; En dan niet zeggen welke auto je hebt gekocht? Dan ga ik gokken hoor; een Fiat Multipla? 😁
sportabgasanlage zegt
@tinnemans hahaha, nee die viel buiten budget 😂
Maar ’t is een Porsche Cayman 981 (via thecollectables.nl) geworden. Nee, geen 911 wat ooit de jongensdroom was, maar voor nu ‘close enough’ en ben er heel erg blij mee.
tinnemans zegt
@sportabgasanlage: Ik zat er toch niet ver naast. Mooi dat je zo dicht bij je droom bent terechtgekomen. Mijn jongensdroom was een oude GT. Dat gaat ‘m nooit worden want ik ben geen sleutelaar, maar de BMW 6 serie die ik heb gehad, en de 7 die ik nu heb zijn mijn ‘close enough’s. V8 voorin, aandrijving op de achterwielen en alletwee heerlijke auto’s om mee naar zuid Europa te rijden. Ik zit nu met samengeknepen billen of dat dit jaar nog gaat lukken. Maar goed, de auto’s zijn in elk geval gelukt, dus dat is alvast iets. 😁
sportabgasanlage zegt
Mooi! Daarom zeg ik ook: geniet ervan, pluk de dag en als je droom binnen handbereik is: doen!
karhengst zegt
Hier in de straat staan al 3 Mustang GT’s, wat dat betreft zou een Camaro wel gaaf zijn er bij te zetten. Maar die M3 met V8 is wel een zeldzaam snoepje geworden. Geen idee waar ze allemaal heen zijn gegaan maar de C63 zie je echt veel meer.
sportabgasanlage zegt
3 Mustang GT’s in 1 straat? Ik ken niet eens straten waar 3 dezelfde Golfjes GTi staan 😂
Lijkt me toch een redelijk unieke straat, want ik zie ze zelden rijden en dan vaak gewone Mustangs met 4-cilinder ecoboost en Belgische kentekens.
karhengst zegt
Het antwoord waarvan ik wist dat ie kommen zou. Laat ik het zo zeggen, er staat geen enkel geel-zwart kenteken tussen.
Staat overigens ook een leuke oer-GTI in de buurt. Maar dat die ‘Stangs hier zo populair zouden zijn had ik ondanks dat Ford natuurlijk ook in NRW vertegenwoordigd is niet verwacht.
antwaarpeneir zegt
De gouden generatie van auto’s, doet zo een pijn om dagelijks te horen dat de v8 aan het uitsterven is. En dat het gebrul zal vervangen worden door gezoem..
r3fl3x zegt
Elektrisch heeft z’n eigen charme vind ik, maar het is wel jammer dat de diversiteit aan motoren en aandrijving vrijwel verdwenen is. Dat vind ik nog erger dan het verdwijnen van de V8.
erwinlagcher1977 zegt
@antwaarpeneir: 1 van de redenen waarom mijn volgende een GS460 wordt.
vaakbenjetebang zegt
@antwaarpeneir: Zo zie ik dat niet, dit is eigenlijk al voorbij ‘de gouden generatie’. Dit is de generatie waar de ‘meer is beter’ doctrine is gebruikt. Meer cilinders, meer luxe, meer uitlaten, meer snufjes, meer opzichtigheid, meer airbags, meer parkeersensoren, meer elektrisch verstelbare zaken…
petroldrinker zegt
Heb zelf de e92 m3, geweldig blok, zolang die geen lagers eet…
r3fl3x zegt
Uit dit rijtje toch wel de M3 vanwege de handbak of een C63T vanwege de ultieme kleine auto enorme motor vibe. Musclecars zijn super gaaf, maar hier te duur in verhouding.
boomhauwer zegt
Geen Ferrari 458 Italia of speciale in de lijst?
Edge zegt
Ik raad je aan om het artikel ook te lezen en niet alleen naar de plaatjes te kijken.
Davion zegt
Ik zou ook de Mustang nemen, al heb ik wel de EcoBoost nu :)
Kleine correctie trouwens, de GT levert 449Pk, de Mach1 levert 460PK :)
machielvdd zegt
Dank, is inmiddels gefixt!
Edge zegt
Als je niet vies bent van wat zoekwerk als potentiële koper, zou een Cadillac ATS V ook een leuke optie zijn. En als je geen problemen hebt met een auto met het stuur aan de rechter kant, zou je ook nog kunnen kijken voor een Vauxhaull of Holden Monaro met V8.
Voor mij zou het uit het aangedragen lijstje de Mustang zijn. Ik vind de huidige generatie Mustang goed gelukt, met een aardig interieur voor een Amerikaanse auto. De C63 was voor mij ook een prima optie geweest, ware het niet dat het om coupés gaat en ik de C63 coupé ronduit lelijk vindt. Als er ooit een auto met dat blok moet komen, kies ik toch voor de sedan of estate.
petroldrinker zegt
@Edge: holden monaro is ook geleverd als pontiac GTO min of meer zelfde auto, alleen dan LHD
machielvdd zegt
Cadillac ATS-V is zeker een leuke optie, maar niet als je op zoek bent naar een coupé met een atmosferische V8 ;)
Edge zegt
Verrek, je hebt helemaal gelijk!
Alexander de Wit zegt
De M3 wint dit rijtje toch wel redelijk makkelijk.
De combinatie van een tot 8400 toeren brullende V8 met een ‘track ready’ chassis, wat met een druk op de knop kan veranderen in een luxe, dagelijks bruikbare GT, is onovertroffen.
Bovendien heeft deze in tegenstelling tot de moderne M’s naast spierballen ook elegante lijnen. Een tijdloze schoonheid die vanaf nu vermoedelijk in waarde zal stijgen.
bfvo zegt
@machielvdd misschien is het handig om als context bij het verhaal te zetten wanneer de auto’s geproduceerd zijn. Geen idee wanneer een E92 is gemaakt namelijk.
ouwedibbes83 zegt
@bfvo: de meeste modellen hierboven zijn rond 2010 geïntroduceerd, sommige een paar jaar eerder zoals de M3. Ik denk dat ze zo’n beetje allemaal tegelijk te koop hebben gestaan, op die Mustang na.
str8six zegt
Met m’n hoofd de M3
Met m’n hart de Challenger
neymar zegt
M3
bobinthebottle zegt
103k voor een Mustang GT, allememaggies… Hier in de VS koop je een nieuwe GT voor omgerekend €31k (en een Shelby GT500 voor €60k).
Verhuis volgend jaar weer naar Europa, ga toch maar overwegen om twee ipv één auto mee te nemen…
kminne zegt
Zou ik zeker doen als je de financiële armslag daarvoor hebt. Maar denk niet dat je eenmaal hier even 20-30.000 euro aan een Mustang gaat overhouden. Niemand in NL betaalt 100K voor zo’n ding, en gebruikt worden ze allemaal met zwaar gekorte BPM op kenteken gezet en je moet dus concurreren tegen aanbieders die amper nog 40K kunnen vangen voor een gebruikte 2015 GT. Tip: de meeste marge maak je als je een Mach-1 zonder Handling Package in Fighter Jet Grey met Appearance Package en handbak meeneemt. Dat is onder de liefhebbers hier de meest begeerde spec. Maar ja, zie die op dit moment maar eens een te kopen daar zonder gigantische markup.
Jesse B zegt
Ik vind de E90 M3 een van de mooiste auto’s die er is maar wat ze met de sedan en station E90 hebben gedaan vind ik minder.